Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lutning av motor och låda eller kapa?
5 besök senaste veckan (3015 totalt)
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
lutning av motor och låda eller kapa?

1:jag ska mäta in min motor nu och har stöt på ett litet problem! efter som jag har flyttat upp bakvagnen rätt mycket så måste även låda upp en del innan drivaxlarna kommer tillräckligt högt för att gå fritt vid uttfjädring osv. men då hamnar motor lite för högt tycker jag så min fråga är hur mycket kan man vinkla motor låda utan att det händer nå skit! då menar jag vinkla ner motor låda runt en tänk axel genom kraft uttagen på lådan

2:den andra möjligheten är att modifiera bakvagnens aluminium fästen men då måste jag kapa i ganska dyra grejor vilket i och för sig inte har hindrat mig för men om jag ska gör det så måste det vara med tillräckligt med kött på benen först så jag vet att det blir bra!

det handlar om ca 10 - 15 cm som jag kan flytta ner motor låda på om jag kapar sönder bakvagns fästerna! är det värt det?

var för jag vill ha ner motorn mer är ju så klart för lägre tyngdpunkt!






_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
ok jag omformulerar lite!

hur stor skilnad blir det om man kan flytta ner dom ca 200-250kilo!?(lite osäcker på vikten på motor låda då jag inte vägt den) 15cm närmare marken och få motor låda i våg!

lite info om bilen!
ca siffror

vikt ca 1100kg

motorns fram kant ca 80 cm framför drivaxlarna som ligger rakt för centrum på hjulen
den större delen av vikten ligger på dom 60 första cm!

hjulbas: 2270mm
spårvid fram:1475mm
spårvid bak:1550mm
vikt fördelning ca 60 40 (60% bak) hoppas jag när allt är klart!

behövs det mer info så skriv!

_________________
jonny strand
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Såvitt jag fattar undrar du om det blir något knas med att du lutar motorn neråt litegrann för att få ner viktcentrum?

Vi är i precis i samma funderingar på våran projektbil (också 911:a), fast med skillnaden att motorn ligger bakom bakaxeln och att det är äldre upphängning.

Det vi kom på är följande:

Man ska få upp bakupphängningen till ungefär samma höjd som bilen kommer att ha när den ligger på marken. Dvs. när fjädrarna trycks ihop med bilen fulltankad och klar. Sen får man montera dit paketet så att drivaxlar mynnar ut från diffen så nära 90-gradersvinkel som möjligt.

Skillnaden mellan vår SC upphängning och din 993 upphängning är att vi har svängarmar så man kan inte ha drivaxlar som sticker rakt ut från diffen då dom skulle ta i dämpare i så fall, så vi får flytta fram paketet så att drivaxlar pekar lite snett bakåt (pilformat). Det är på det sättet även på orginal 911 SC.

Din 993 upphängning kanske tillåter axlar rakt ut, då kan du montera växellådan så att den blir optimal i avseende på var hjulen kommer att sitta. Sen får du luta motorn neråt så mycket du törs.

Några grader borde antagligen inte vara något problem, enda jag kan tänka mig är att oljan kommer att rinna frammåt i tråget lite mer, men detta borde kompenseras vid accelleration.

Med andra ord så tror jag att longitudinala krafter vid accelleration och inbromsning är större än denna lilla extrakraft frammåt du får när du "tiltar" motorn frammåt.

Skulle du få problem med oljetillförseln (ossanolikt) kan du alltid modda tråget/flytta pickupen mer frammåt eller i värsta fall bygga om hela till torrsumpssmörjning.

Personligen tror jag att det är mer viktigt att låda får rätt smörjning, om du lutar hela paketet kommer växellådsoljan att rinna mot diffen. Då får du kanske fylla på lite extra olja i den för att kompensera.

Men som sagt, drivknutar kan kompensera en hel del, drivaxlar behöver inte sticka ut med exakt 90 grader. Orginal 911 har "brutna" knutar till en viss del rakt från fabriken.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Hej
Ett par saker att tänka på förutom oljetillförseln.
-Kolla att oljan kan dräneras från cylinderhuvudet så det inte blir för mycket olja stående kvar.
-Vevhusventilationen, även om du kör med öppen vill man ju inte att det ska drälla olja

_________________
Henrik
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
det om lådan har jag själv också tänk kan vålla problem! och min tanke var då att man fixar olje smörjning på dreven som dimmas utt genom munstycken! vad tror ni om det!

att drivaxlarna inte behöver vara 90grader är jag med på problemet för mig är ju att drivaxeln tar i själv hjulupphänings fästerna! och om jag flytar ner låda/motor (=kapa sönder ) så kommer drivaxlarna att peka lite uppåt!

hur många grader vinkle är det på drivaxlarna orginal på äldre porsche 911 bilarna?

ju mer jag tänker på det så ser jag att man skapar många möjliga problem med att vinkla motor låda och det känns inte bra framför allt problem med olja! beror själv klart hur mycke man vinklar!

ska meka på onsdag kväll ska försöka mätta upp hur många grader det kan rör sig om!
så då åter kommer jag med mer dumma frågor

_________________
jonny strand
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



jonnystrand skrev:
det om lådan har jag själv också tänk kan vålla problem! och min tanke var då att man fixar olje smörjning på dreven som dimmas utt genom munstycken! vad tror ni om det!


Jag tror att det inte är så stor fara egentligen. Varje gång du gasar eller bromsar borde få oljan att rinna betydligt mer än den skulle göra om lådan lutar litegrann.

jonnystrand skrev:

hur många grader vinkle är det på drivaxlarna orginal på äldre porsche 911 bilarna?


Kika själv:

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag skulle nog titta efter en extra gång hur sakerna sitter, och sedan sätta kapen i det som är ivägen, och sedan förstärka upp där det behövs.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



om man bromsar med 1 g så motsvara det att motorn lutar 45° framåt. Jämfört med det så kanske 5-8° lutning inte är så mycket att orda om?

Skillnaden är klart att man inte bromsar hela tiden, så ansamlar det sig olja ngnstans så har det ju chansen att dränera bort när man slutat bromsa.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag ser inte lutningen som något problem, men själv skulle jag föredra att flytta ner både motor och växellåda, det skulle sänka tyngdpunkten något, kanske marginellt, men det skulle ge mig större tillfredställelse att göra det "rätt" även om den slutgiltiga skilnaden blir försummbar.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Jag ser inte lutningen som något problem, men själv skulle jag föredra att flytta ner både motor och växellåda, det skulle sänka tyngdpunkten något, kanske marginellt, men det skulle ge mig större tillfredställelse att göra det "rätt" även om den slutgiltiga skilnaden blir försummbar.


jag tror du har en tanke där! och man ångrar sig säcker om man inte gör det optimalt!

ska prova montera motorn längre ner i kväll i vågrätt! så åter kommer jag!

_________________
jonny strand
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
nu efter några timmar i garaget med olika alternativ prövade! så har jag kommit fram till att jag sänker lådan lite mer och lutar fram allt också!

lutningen på motor lådan är nu ca 5 grader och lådan är just i underkant på bakvagns infästningen ram
och motorns under del är ca 3-4cm från under sidan på chassi!
drivaxlarna är i princip 90 grader rakt utt när bakvagnen är i kör höjd!




hur många cm uttfjädring behöver man? har som det är nu ca 5 cm tills det tar i sen kan man utan problem slipa ur en gropp för drivaxeln så man kan få ca 10 cm utfjädring från "kör höjd"! om det är för lite måste jag flyta upp lådan lite gran!


ca 5 grader tycker det ser bra! ska lyfta på kamarna på en likadan motor i helgen eller nästa helg så då ska jag kålla lite på om det kan samlas olja nånstans i toppen


nåt annat ni tycker man bör kålla upp! nu blev det ju inte så många grader lutning men det är ju bäst att kålla allt! börjar meka fästen på lördag!

_________________
jonny strand
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Jag har satt upp Caprin för cirka 50 mm utfjädring nu med nya bakvagnen, men jag har så lång dämpare och inget som tar i så jag kan justera det med 25 mm utan problem.

När jag skriver det låter 50 mm lite men det såg helt okej ut på bilen...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Jag har 45mm utfjädring bak på min gatbil, funkar helt ok. Fast då är det 45mm tills fjädrarna skramlar lösa, det kan ju bli knasigt om du har mjuka fjädrar och begränsar utfjädringen på nåt sätt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag tycker ju iochförsig att mer fjädringsväg är bättre, men vi pratar ju Porche nu och inte Citroen

Generellt har jag hört nån om 1/3 av fjädringsvägen ut och 2/3 av fjädringsvägen in.

Vilket skulle ge 50 mm utfjödring vid 150 mm fjädringsväg, och 100 mm vid 300 mm fjädringsväg.

En Citroen CX har ca 250 mm och en DS närmare 300 mm fjädringsväg, och de har extremt lång fjädringsväg för att vara landsvägsbilar, du bygger en sportbil så jag tror dina 50 mm utfjädring räcker till.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Jag har räknat på cirka 100 mm in från ride height, och 50 mm ut då alltså. Total fjädringsväg blir ju 150 mm så i så fall verkar jag ha tänkt "rätt".

Vid 100 mm in har inte dämparen bottnat än så det finns ju möjlighet att justera för mer utfjädring alltså, men det tar vi sedan.

Till Jonny skulle jag då rekommendera att inte slipa ur för drivaxeln om du får runt 50 mm utfjädring.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416


Trådstartare
Citat:
Jag har räknat på cirka 100 mm in från ride height, och 50 mm ut då alltså. Total fjädringsväg blir ju 150 mm så i så fall verkar jag ha tänkt "rätt".

Vid 100 mm in har inte dämparen bottnat än så det finns ju möjlighet att justera för mer utfjädring alltså, men det tar vi sedan.

Till Jonny skulle jag då rekommendera att inte slipa ur för drivaxeln om du får runt 50 mm utfjädring.

/Gustaf


jag har också räknat med ca 100mm upp från ride hight (då det tar i skärm kanten). så då kanse det räcker med 50 mm ut fjädring! men då bygger jag med 50mm utfjädrings så får jag se om det behöver slipas nåt senare!

hm undrar vad orginal porsche gt2 har för hz tal på fjädringen?

_________________
jonny strand
Citera
Skruva banåkabil
lutning av motor och låda eller kapa?
5 besök senaste veckan (3015 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande