Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
<<   1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24   >>
89 besök senaste veckan (131620 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Magnus Svensson skrev:
Jag ringde en körskola förra veckan för att få en lektion samt en genomgång av vad man behöver kunna på uppkörningen och teori men dom sa att från årsskiftet så kommer man inte att behöva något BE-kort och är det så vore det ju perfekt,,, någon som har mer fakta?
Har inte den körskolan nån referens till den infon, eller har de hittat på det själva?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Niklas Falk skrev:
Magnus Svensson skrev:
Jag ringde en körskola förra veckan för att få en lektion samt en genomgång av vad man behöver kunna på uppkörningen och teori men dom sa att från årsskiftet så kommer man inte att behöva något BE-kort och är det så vore det ju perfekt,,, någon som har mer fakta?
Har inte den körskolan nån referens till den infon, eller har de hittat på det själva?


Jag vill också veta! Har ju BE korts tankar just nu, men om gränsen flyttas till 4250kg så snart så behövs inte BE kortet längre för då får jag dra 1500kg bakom Tahoen vilket bör räcka till det mesta! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



http://www.vv.se/templates/NewsPage____16043.aspx
Undrar om de har bestämt sig för vad som menas med särskild utbildning och/eller körprov?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



hittade en sida på nätet: http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/ater . . . .

Där det står om vad som händer vid olovlig körning och detta är vad som står om E-kort:

Citat:
Saknat E-behörighet - Varning - Varning om ej av allvarligare slag


Vilket jag tolkar som att det man risker är böter, har dock inte lyckats hitta bötesbeloppet ännu fast jag letat.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



patand skrev:
Vilket jag tolkar som att det man risker är böter, har dock inte lyckats hitta bötesbeloppet ännu fast jag letat.
Varning är ju det som de brukar dela ut vid lite högre hastighetsöverträdelser, flera på en viss tidsrymd så åker lappen.

olovlig körning är ju allvarligare än överlast (som bara ger böter inom rimliga gränser (500kg?)), det är därför det finns så många bastanta bilkärror som reggats med 1300kg totalvikt, en del kan ju inte lasta mer än 900kg utan att passera den vikten.

De nya reglerna låter ju rimliga, om de nu kan införas inom rimlig tid också...
Släpreglerna verkar inte vara så konstiga att införa men yrkesförarbevis för samtliga yrkesförare kan nog ta sin tid att genomföra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Niklas Falk skrev:
patand skrev:
Vilket jag tolkar som att det man risker är böter, har dock inte lyckats hitta bötesbeloppet ännu fast jag letat.
Varning är ju det som de brukar dela ut vid lite högre hastighetsöverträdelser, flera på en viss tidsrymd så åker lappen.


Bör ju då vara "riskfritt" att åka utan E-kort tills man åker dit första gången typ... sen får man vara mer försiktig. Alltså jag förordar ju inte att man ska köra olagligt på något sätt, men just detta med så låga släpvikter för B kort ställer ju till en hel del och det finns ju ett EU direktiv att luta sig mot...

Undrar dock var gränsen för "allvarligare" slag går. Är det allvarligare att ha en liten Nissan Micra och ett släp som är för tungt för bilen än att ha som i mitt fall en Tahoe som får dra dubbla släpets vikt men man passerar 3500kg gränsen med ca 750kg med ett 1500kg släp bakom...

Rent logiskt tycker jag det måste vara mer trafikfarlig att köra en liten bil med ett släp som är för tungt för bilen än att någon utan E-kort kör en stor bil med tungt släp som passerar 3500kg men ändock inte är för tungt för bilen. Men så kanske inte alls farbror blå tänker?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



patand skrev:
Undrar dock var gränsen för "allvarligare" slag går. Är det allvarligare att ha en liten Nissan Micra och ett släp som är för tungt för bilen än att ha som i mitt fall en Tahoe som får dra dubbla släpets vikt men man passerar 3500kg gränsen med ca 750kg med ett 1500kg släp bakom...
Som sagt förr av välkända regelutmanare så är ju nackdelen att det går att åka bakom ett ekipage med för stor kärra till B kortet och göra en slagning och verifira brottet. Kör du med överlast måste det till en våg (om du inte ha nummerskylten kvar på bilen på släpet förståss). Alla vet ju att räserbilar är jättelätta
Att ha dragbilen reggad på en BE-kortsinnehavare minskar risken iofs.

För stor kärra till kortet är ju olovlig körning även om den är olastad (eller om det behövdes en mutter eller nåt), att ligga bakom och verifiera brottet går snabbt och enkelt, att guida ekipaget till en våg tar ju en massa tid...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Hej, Jag har inte läst hela inlägget så kanske mitt svar inte tillför något. Jag forskade lite om detta för någon vecka sedan...


Brev från mig till VV:

Hej,

Jag hoppas att jag
från er kan få svar på denna fråga.

Jag har hört att
det skall komma nya regler gällande maxvikt för släp som man får dra med
B-kort. Jag har för avsikt att köpa en biltransportvagn så att jag kan dra min
sportbil bakom min bruksbil. Med dagens regler behöver jag givetvis BE-kort
för denna kombination. Jag skulle givetvis gärna bespara mig den tid och
kostnade ett BE-kort skulle medföra om reglerna inom snar framtid kommer
förändras.

Jag hittade en liten text om saken på er hemsida men
den var i mitt tycke motsägelsefull då den sade att man med B-kort skulle få
dra betydligt tyngre ekipage MEN att det kommer krävas utbildning/behörighet
för att få göra det. Vad är då skillnaden mot dagens
BE-kort??...

Hur kommer de nya reglerna se ut? och när
kommer de införas?


Hoppas på ett förtydligande.

Med vänliga
hälsningar,

Mikael Kenson

Svar från VV.

Hej.

Uppgifterna är nog inte motsägelsefulla. Man kommer att få köra ett ekigage med sammanlagd totalvikt på 4250 kg med ett B körkort om man gör ett prov eller genomgår en kort utbildning. Det är alltså inte fråga om att ta ett nytt körkort.
De nya reglerna skall nu utformas av medlemsländerna. Det kommer att ske under en fyraårsperiod och sedan har man ytterligare två år på sig att införa det.

Informationen på hemsidan förklarar dagsläget och tidsplanen.

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen
Att genomföra många förändringar tar tid
De 28 länderna inom samarbetsområdet EES, det vill säga de 25 medlemsstaterna inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein, ska nu ändra sin egen lagstiftning så att den stämmer överens med det nya direktivet. Direktivet kommer att träda i kraft tjugo dagar efter att det publicerats i EU:s officiella tidning (EUT).

Enligt den tidsplan som anges i direktivet så har medlemsstaterna sedan fyra år på sig att ändra sin lagstiftning och inom ytterligare två år måste denna lagstiftning också tillämpas. När det nya direktivet officiellt har publicerats och trätt i kraft, vilket kan ske innan hösten, kommer det alltså att ta ca sex år innan man kan säga att de nya reglerna gäller i praktiken

Med vänliga hälsningar
Leif Broo

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Niklas Falk skrev:
patand skrev:
Undrar dock var gränsen för "allvarligare" slag går. Är det allvarligare att ha en liten Nissan Micra och ett släp som är för tungt för bilen än att ha som i mitt fall en Tahoe som får dra dubbla släpets vikt men man passerar 3500kg gränsen med ca 750kg med ett 1500kg släp bakom...
Som sagt förr av välkända regelutmanare så är ju nackdelen att det går att åka bakom ett ekipage med för stor kärra till B kortet och göra en slagning och verifira brottet. Kör du med överlast måste det till en våg (om du inte ha nummerskylten kvar på bilen på släpet förståss). Alla vet ju att räserbilar är jättelätta
Att ha dragbilen reggad på en BE-kortsinnehavare minskar risken iofs.

För stor kärra till kortet är ju olovlig körning även om den är olastad (eller om det behövdes en mutter eller nåt), att ligga bakom och verifiera brottet går snabbt och enkelt, att guida ekipaget till en våg tar ju en massa tid...


Det där är ju bara hur det upptäcks... inte hur allvarligt brottet är, vilket jag ju undrade. Men håller helt med om att det är svårt att "gömma sig" med Tahoen och en fet bilkärra bakom. Alla fattar ju direkt att det är BE som gäller, få bilkärror är ju reggade för en totalvikt på 750kg... :roll:

Det som jag hittade angående E-kort och som ger varning är just olovlig körning pga avsaknad av E-kort, alltså inte överlast vilket ju som du säger inte är olovlig körning automatiskt.

Men men... efter Kensons inlägg verkar det ju som att det ska till ett BE kort iaf, VV lär ju inte få ändan ur snabbare än 4-6 år om jag fattat det rätt nu då...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det där med 6 år är ju maxgränsen innan det måste vara infört, men hur lång tid det i verkligheten tar är väl frågan. Det beror nog på om de inför allt samtidigt, vilket verkar lite dumt, då en del saker säkert behöver sina år för att kunna införas, medan sånt som BE-kortsgränsen hyfsat lätt kan införas snabbt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



AndersY skrev:
Det där med 6 år är ju maxgränsen innan det måste vara infört, men hur lång tid det i verkligheten tar är väl frågan. Det beror nog på om de inför allt samtidigt, vilket verkar lite dumt, då en del saker säkert behöver sina år för att kunna införas, medan sånt som BE-kortsgränsen hyfsat lätt kan införas snabbt.


Man kan ju hoppas att VV kanske internt bestämt sig för att när det nya direktivet har officiellt publicerats (i höst förhoppningsvis) att man då genast ändrar BE förfarandet. Kanske redan till årsskiftet som ju någon trafikskola skvallrat om... Vi får hålla tummarna och se vart det leder.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
*måste räkna på vad detta kan betyda konkret för mig...ponerat att man har en dragbil med 1440kg dragvikt på B idag och 1600 på BE*

Ska erkänna att jag inte hänger med konkret i VV:s dravvel.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



om jag tolkar VV's svar så innebär det att för oss som har BE-kort och behöver dra ytterligare vikt, måste även gå denna kurs för att klara av 4250kg gränsen, verkar ju inte klokt. Vi har ju redan en utbildning, borde höjas för oss också.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



RS Patrik skrev:
om jag tolkar VV's svar så innebär det att för oss som har BE-kort och behöver dra ytterligare vikt, måste även gå denna kurs för att klara av 4250kg gränsen, verkar ju inte klokt. Vi har ju redan en utbildning, borde höjas för oss också.


Näe så är det inte... har man BE så gäller detta:

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen

Dvs skillnaden blir att det inte blir obegränsad vikt på släpet utan att du max får dra 3500kg släp med BE körkort. Ingen total tågviktsgräns på 4250kg således... iaf tolkar jag det så...

Du bör alltså slippa någon mer kurs om du redan har BE kort!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



patand skrev:
RS Patrik skrev:
om jag tolkar VV's svar så innebär det att för oss som har BE-kort och behöver dra ytterligare vikt, måste även gå denna kurs för att klara av 4250kg gränsen, verkar ju inte klokt. Vi har ju redan en utbildning, borde höjas för oss också.


Näe så är det inte... har man BE så gäller detta:

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen

Dvs skillnaden blir att det inte blir obegränsad vikt på släpet utan att du max får dra 3500kg släp med BE körkort. Ingen total tågviktsgräns på 4250kg således... iaf tolkar jag det så...

Du bör alltså slippa någon mer kurs om du redan har BE kort!


Då läste jag det tvärtom...
Men vid igenom läsning ytterligare är det klart.

Tack för påpekandet! Då kan jag vara nöjd igen över välinvesterade pengar!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



RS Patrik skrev:
Tack för påpekandet! Då kan jag vara nöjd igen över välinvesterade pengar!


Varsågod!

Jag ska nog också investera i detta om jag bara får arslet ur...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



AndersY skrev:
Det där med 6 år är ju maxgränsen innan det måste vara infört, men hur lång tid det i verkligheten tar är väl frågan. Det beror nog på om de inför allt samtidigt, vilket verkar lite dumt, då en del saker säkert behöver sina år för att kunna införas, medan sånt som BE-kortsgränsen hyfsat lätt kan införas snabbt.


När införde sverige senast en "possitiv" regelförändring så snabbt som möjligt??

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Angående överlass så har jag åkt dit för det.
Blev stoppad av polisen vid en trafik-kontrollplats med våg, jag hade då en lätt lastbilsom va lastad lite för mkt mot vad den fick lasta (kommer inte ihåg vikterna det handlade om).

Hur som helst så hade jag ca 20 % för mkt last i förhållande till vad bilen va godkänd för, detta resulterade i att jag fick lasta ur en del & sen åka till närmsta bensin mack & hyra ett släp, åke tillbaks & asta på det jag lastat av på släpet. (jag fick även en böters-lapp på plats)
Mkt trevliga & förstående poliser höll ett öga på mitt överlass undertiden, dom informerade mig också om att man med överlass som är max 16% får köra vidare, men man får böter.

Sen är det ju iofs så att dom kan ge dig körförbud ändå om dom bedömmer ditt fordon som trafikfarligt oberoende av hur många % överlass man har.


_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37



6 år kvar...

Jaha de var bara att ta sig till körskolan då då. Blir övervikt varenda gång man häktar på en kärra 750kg är max nu och 3275kg med BE en viss skillnad. Tahoe + BE å man är släpvagnskung!!?

_________________
Stefan Nord
Citera
CK
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 68



Är det nån som hört nåt mer om detta?

_________________
Christopher Kent

BMW 1M -12
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



om man har BE redan kommer man i fortsättningen att få dra obegränsat tunga släp när dom nya reglerna börjar gälla?

Man får ju ha en tågvikt på 4250kg idag på B-kort. Med de nya reglerna så kommer man väl bara få ha en tågvikt på 3500kg!?

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
<<   1, 2, 3, 4 ... 22, 23, 24   >>
89 besök senaste veckan (131620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande