Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 22, 23, 24   >>
20 besök senaste veckan (131523 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Såg förresten att på de nya regbevisen står det maxvikt separat för utökat B.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706




_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1750




_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Nån på transportstyrelsen måste sett denna tråd och förbarmat sig...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
en_liten_man
Linköping
Här sen Mar 2009
Inlägg: 17



trocade skrev:
Kanske gammal info, men den här var bra:

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx


Nice! Tydligt och bra. Gillar!

_________________
Jimmy Olsson

Work in progress: http://dragbil.webs.com/
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



B96 avklarat thumbs up

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2003



Jag körde till uppkörningen med vår Volvo 940 (Subarun är automat, och då måste man ansöka om dispens om man ska få köra upp med den, vilket kostar 600kr). Släpet var våra hästtransport, med en totalvikt på 1500kg. Lastade det med 10st 50kg hösilagebalar, och stängde lasten med två bildäck och en pall.
Uppkörningsdamen tyckte det var mycket bra lastat. Körde sedan upp med en VW Sharan med en totaltvikt.




Uppkörningen i Säve i Göteborg började med att bil och släp stod bredvid varandra, följt av tillbackning för att koppla ihop ekipaget. Kontrollerade sedan att vagnen satt fast på kroken genom att hissa ner stödhjulet och veva upp tills jag såg att bilen reste sig. Missade att stänga av bilen, så hon undrade om jag tyckte om att stå i avgaserna och koppla. Kontrollerade sedan belysning runtom inklusive blinkers. Bromsljuset bad jag damen om hjälp att kontrollera.
Sedan fick jag redogöra för däcken. Sa då att det ska vara samma dimension per axel och att det är minst 3mm mönsterdjup på vinterdäck och 1,6mm på sommardäck. Jag fick även kontrollera samtliga däck att mönsterdjupet var godkänt.
Efter det kontrollerade jag bromsreserven genom att först mäta den i utdraget läge, och sedan köra fram ca. 10 meter och bromsa hårt. Mätte bromsreserven igen, och då skulle den inte vara ihoptryckt mer än 75% (minst 25% kvar alltså).

Körde sedan i ca. 30 minuter och fick då göra två backningar runt sväng i nerförsbacke och en vändning genom att backa. Hon tyckte att jag körde lite för långsamt, så glöm inte att hålla hastigheten. Körning mot ett mål ingick också. Någon motorväg behövde jag inte köra på.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1750



var det för BE eller B+?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Babbe skrev:
var det för BE eller B+?

Måste va B96.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2003



Andreas O skrev:
Babbe skrev:
var det för BE eller B+?

Måste va B96.


B96/B+/utökad B.

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 417



Jag tog BE i måndags och den uppkörningen var samma som beskriven ovan plus en enkel backningsövning, sidoförflyttning i mitt fall.
Känns även som att den säkerhetskontroll jag gjorde var lite mer omfattande med bl.a. kontroll under motorhuv och inre kontroll, men det kanske bara är beskrivningen som skiljer.

Jag tog faktiskt en lektion innan, vilket var bra då jag hade missat en par saker i säkerhetskontrollen.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kanske har framkommit tidigare, men isf gått mig förbi.

Man får om man sedan tidigare har B utan begränsning, sedan ett år tillbaka, "köra upp för BE" med ett automatväxlat fordon utan att få "automatbegränsning" för BE. Gör det mycket enklare att hitta lämplig dragbil för uppkörningen.



https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/nya-forutsattnin . . . .

_________________

Rice and shine
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lars Falk skrev:
Kanske har framkommit tidigare, men isf gått mig förbi.

Man får om man sedan tidigare har B utan begränsning, sedan ett år tillbaka, "köra upp för BE" med ett automatväxlat fordon utan att få "automatbegränsning" för BE. Gör det mycket enklare att hitta lämplig dragbil för uppkörningen.



https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/nya-forutsattnin . . . .

Aha, det var ju svinbra! thumbs up

Man kanske skulle få tummen ur då ...

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Lars Falk skrev:
Kanske har framkommit tidigare, men isf gått mig förbi.

Man får, om man sedan tidigare har B utan begränsning, sedan ett år tillbaka "köra upp för BE" med ett automatväxlat fordon utan att få "automatbegränsning" för BE. Gör det mycket enklare att hitta lämplig dragbil för uppkörningen.



https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2020/nya-forutsattnin . . . .


Det får man. Jag provade själv med framgång nyligen.
Visserligen helt oplanerat då jag av lättja hyrt in mig på körskolans ekipage för uppkörningen, då det inte är helt enkelt att pussla ihop en vettig kombination av manuell bil och släp idag. Men väl på plats i bilen visar det sig som sagt vara en automat.

Att det var i princip hopplöst att hitta en tid för uppkörning inom rimligt tidsspann är en helt annan historia som slutade med att jag hamnade i Västerås.

_________________
Karl Brag
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



Karl B. skrev:
Att det var i princip hopplöst att hitta en tid för uppkörning inom rimligt tidsspann är en helt annan historia som slutade med att jag hamnade i Västerås.


Jag har tittat på att göra samma sak, men det är ju hopplöst med tider. Tog du då en körskola i Västerås?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Marcus Gustafsson skrev:


Jag har tittat på att göra samma sak, men det är ju hopplöst med tider. Tog du då en körskola i Västerås?


Lång historia, men i princip nej. Och ja.

Köpte paket med teorifix online och ekipagehyra med tillhörande "bra att veta lektion" före uppkörning från körskola på hemmaplan. Teorin passerade friktionsfritt, men sen började mankemanget med tider för uppkörning. Då jag hade en båt på trailer som behövde flyttas före deadline var väntetid på ett halvår inte aktuellt.
Efter en del letande och fixande hittade jag kombinationen av tillgängligt körskoleekipage och ledig uppkörningstid i just Västerås. Inte runt hörnet men hanterbart.
I det hela var den första körskolan behjälplig och betalade tillbaka de delar av paketet jag inte utnyttjat trots att de absolut inte orsakat problemet med Transportstyrelsen obefintliga uppkörningstider i Stockholmsregionen.

Anledningen till hela kalabaliken skall tydligen vara primärt pensionsavgångar. Sjukt svårt för en myndighet att förutse och planera för...

_________________
Karl Brag
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Marcus Gustafsson skrev:
Karl B. skrev:
Att det var i princip hopplöst att hitta en tid för uppkörning inom rimligt tidsspann är en helt annan historia som slutade med att jag hamnade i Västerås.


Jag har tittat på att göra samma sak, men det är ju hopplöst med tider. Tog du då en körskola i Västerås?


Jag tog B96 våras, då fanns det gott om uppkörningar i Örebro och Linköping.

Körde även jag upp med automat.

Tips ang ekipage, jag trodde att det var svårt att hitta lämpligt ekipage men hade tur och hittade ett skåpsläp på 1300kg totalvikt, min 2016 Passat 190 4motion får endast dra 1260kg på B-kort då bilen är ganska tung. Passar således perfekt för uppkörning för B96 efter att ha lastats enligt reglerna.

Polarens 2011 Audi A4 avant 2WD manuell fick dra 1300kg släpet på B-kort, så han körde släpet till uppkörningen med sin A4:a, sedan körde både jag, polaren samt han vi lånat släpet av upp med min bil och släpet.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Wärhner skrev:
Polarens 2011 Audi A4 avant 2WD manuell fick dra 1300kg släpet på B-kort, så han körde släpet till uppkörningen med sin A4:a, sedan körde både jag, polaren samt han vi lånat släpet av upp med min bil och släpet.


Reglerna är ju skrattretande.

Min föräldrar har en husvagn som bakom min vardagspulka blir ett tungt släp. Det får bara jag med BE dra. Men min 18-årige son får dra samma husvagn bakom vår 330iE46-sommarbil.

Exemplen på hur dumt det här tar aldrig slut...

Släp borde vara en egen behörighet. Punkt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Och en 15åring med A-traktor kan köra hur tungt släp som helst..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Peppe Fröjd skrev:
Och en 15åring med A-traktor kan köra hur tungt släp som helst..


Tar lite tid bara om ska åka bana 30mil bort 😁
Men ja det är helt sjukt!

_________________
Henrik Dahl
Citera
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 22, 23, 24   >>
20 besök senaste veckan (131523 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande