Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24   >>
36 besök senaste veckan (131385 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



fordcapri skrev:
Mumba skrev:
Visst är det så att för tungt på släpet = överlass
Men för tungt Släp t.ex 2200kg och bilen får dra 2.000kg räknas som olovlig körning även om man har BE?

Eller räknas det som överlass med?


Visst är det så att för tungt på släpet = överlass ja

Om du får dra 2000 kg med be o släpet har total vikt 2200 kg är det olovlig körning.
Du har ju inte behörighet att dra så tungt släp
Gammalt BE har ingen övre gräns för släpets totalvikt, nyare BE har max 3500kg.

Frågan är mera av typen bil med max teknisk dragvikt 1200kg, men man lastar ett 1300kg släp (som får kopplas enligt körkortet) till 1500kg.
Enligt mig så är det 200kg överlast på släpet och 300kg överlast på kroken, men inte olovlig körning.
Jag hoppas inte jag har fel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Niklas Falk skrev:
bil med max teknisk dragvikt 1200kg, med ett 1300kg släp (dvs totalvikt på 1300kg)


Det är ju bara att titta på vad som står på transportstyrelsen för just din bil

Det här gäller för min bil (Tiguan):
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 1170 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 1920 kg
Max släpvagnsvikt 2300 kg (dvs för de med BE)

På B kort får man inte dra ett släp med totalvikt (det som står reggat på släpet) över 1170kg, då blir det olovlig körning.
Sen kan det vara reggat för totalvikt på 1100kg men i verkligheten vara lastat till att det väger 1200kg, inte olovlig körning men överlass.

Nu vet jag inte vad du menar med "max teknisk dragvikt", men är det "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B" så är det olovlig körning i ditt exempel. Antagligen även om det är "Max släpvagnsvikt", för det gäller att ha koll på alla vikter.
Min gamle Opel:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 1224 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 1974 kg (Mer än Tiguanen!!! )
Max släpvagnsvikt 1600 kg (fan, där kom det som trumfade utökad B, så B96 och BE har max totalvikt på 1600kg)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



Frågan är mera av typen bil med max teknisk dragvikt 1200kg, men man lastar ett 1300kg släp

jag lägger mina 5 cent på att det blir olovlig körning. bilen får inte dra så tungt släp
min pickup får dra 1270 kg på b så jag får inte koppla ett 13oo kg släp. då blir det olovlig körning
fast jag får köra med ett 1500 kg släp med b-kort på en ford focus
men vet inte 100%

_________________
henrik nielsen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Släpvagnsvikt (vägd vid tillfället) är inte detsamma som släpets totalvikt (specad papperssiffra, samma olastad som lastad).

I mitt fall är det max teknisk dragvikt som bilen+kroken är designad för, men jag får koppla och köra ett släp med högre totalvikt pga att bilen är så lätt (så summan av totalvikterna inte når 3500kg), men jag får inte lasta det mer än till 1200kg vikt. Om jag lägger på 10kg till så är det lätt att kalla det överlast, inte att det plötsligt blir olovlig körning (eller dåligt kalibrerad våg).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215



Så här står det på min bil. 1380 på bkort, alltså drar jag väl en 1300 bilkärra lagligt. (Åt ena hållet... 🙄) 2130 med utökat b men på ett annat ställe står det max släpvagnsvikt 1600. Alltså får jag dra max 1600 med utökat b va?


Tanken va att jag skulle hyrt en 1500 kärra för att klara lasten men då blir det ju olovlig körning och kanske överlass beroende på vad bilen på släpet väger, eftersom jag inte har utökat b, fast bilen får dra det... 🙄

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Man kan bara få olovlig körning om man kör ett fordon eller kombination som man inte har körkort för.
Med BE är det bara överlast man kan åka på, om man inte tagit kort efter 2013 och drar mer än 3500 kg, men det är ganska teoretiskt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



elCrillo skrev:
Alltså får jag dra max 1600 med utökat b va?


Rätt.
Såvida du inte har ytterligare begränsning på bilen i form av tågvikt. Jag hade det på en Cittra, fick dra 1500kg men tågvikten begränsade till mindre än 3500kg så att jag inte fick lasta något i själva bilen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215



safe skrev:
elCrillo skrev:
Alltså får jag dra max 1600 med utökat b va?


Rätt.
Såvida du inte har ytterligare begränsning på bilen i form av tågvikt. Jag hade det på en Cittra, fick dra 1500kg men tågvikten begränsade till mindre än 3500kg så att jag inte fick lasta något i själva bilen.


Hittade inget om tågvikt, bara på totalvikt på ekipaget och det va 3720, bilen väger tot 2120 så då blir det 1600 över. Rörit...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



safe skrev:
Man kan bara få olovlig körning om man kör ett fordon eller kombination som man inte har körkort för.
Med BE är det bara överlast man kan åka på, om man inte tagit kort efter 2013 och drar mer än 3500 kg, men det är ganska teoretiskt.


Instämmer.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



BTG skrev:
safe skrev:
Man kan bara få olovlig körning om man kör ett fordon eller kombination som man inte har körkort för.
Med BE är det bara överlast man kan åka på, om man inte tagit kort efter 2013 och drar mer än 3500 kg, men det är ganska teoretiskt.


Instämmer.


Tryckte på fel knap

_________________
henrik nielsen
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Niklas Falk skrev:
Släpvagnsvikt (vägd vid tillfället) är inte detsamma som släpets totalvikt (specad papperssiffra, samma olastad som lastad).

I mitt fall är det max teknisk dragvikt som bilen+kroken är designad för, men jag får koppla och köra ett släp med högre totalvikt pga att bilen är så lätt (så summan av totalvikterna inte når 3500kg), men jag får inte lasta det mer än till 1200kg vikt. Om jag lägger på 10kg till så är det lätt att kalla det överlast, inte att det plötsligt blir olovlig körning (eller dåligt kalibrerad våg).


Jag är ledsen, men jag förstår inte? Jag är nyfiken på hur du menar och vill förstå!

Menar du att för B-kortsinnehavare så man kan bortse från vikten i "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B", så länge totalvikten (bil + släp) bara är under 3500kg?

Exempel för att hålla det konkret med begrepp från transportstyrelsen:
Totalvikt bil: 2000kg
Max släpvagnsvikt 1500 kg (=max teknisk dragvikt som bilen+kroken är designad för?)
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1200 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1500 kg

Menar du att jag skulle få dra ett släp vars totalvikt är 1300kg (men faktiska vikten vid tillfället är 1200kg) för den bilen på ett B-kort, för att den gemensamma toalvikten understiger 3500kg samt under max släpvagnsvikt?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Marcus Gustafsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Släpvagnsvikt (vägd vid tillfället) är inte detsamma som släpets totalvikt (specad papperssiffra, samma olastad som lastad).

I mitt fall är det max teknisk dragvikt som bilen+kroken är designad för, men jag får koppla och köra ett släp med högre totalvikt pga att bilen är så lätt (så summan av totalvikterna inte når 3500kg), men jag får inte lasta det mer än till 1200kg vikt. Om jag lägger på 10kg till så är det lätt att kalla det överlast, inte att det plötsligt blir olovlig körning (eller dåligt kalibrerad våg).


Jag är ledsen, men jag förstår inte? Jag är nyfiken på hur du menar och vill förstå!

Menar du att för B-kortsinnehavare så man kan bortse från vikten i "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B", så länge totalvikten (bil + släp) bara är under 3500kg?

Exempel för att hålla det konkret med begrepp från transportstyrelsen:
Totalvikt bil: 2000kg
Max släpvagnsvikt 1500 kg (=max teknisk dragvikt som bilen+kroken är designad för?)
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1200 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1500 kg

Menar du att jag skulle få dra ett släp vars totalvikt är 1300kg (men faktiska vikten vid tillfället är 1200kg) för den bilen på ett B-kort, för att den gemensamma toalvikten understiger 3500kg samt under max släpvagnsvikt?

Ja, så länge totalvikterna inte är över 3500kg + att den verkliga vikten på kroken inte överstiger vad bilen får dra så är det ok.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Marcus Gustafsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Släpvagnsvikt (vägd vid tillfället) är inte detsamma som släpets totalvikt (specad papperssiffra, samma olastad som lastad).

I mitt fall är det max teknisk dragvikt som bilen+kroken är designad för, men jag får koppla och köra ett släp med högre totalvikt pga att bilen är så lätt (så summan av totalvikterna inte når 3500kg), men jag får inte lasta det mer än till 1200kg vikt. Om jag lägger på 10kg till så är det lätt att kalla det överlast, inte att det plötsligt blir olovlig körning (eller dåligt kalibrerad våg).


Jag är ledsen, men jag förstår inte? Jag är nyfiken på hur du menar och vill förstå!

Menar du att för B-kortsinnehavare så man kan bortse från vikten i "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B", så länge totalvikten (bil + släp) bara är under 3500kg?

Exempel för att hålla det konkret med begrepp från transportstyrelsen:
Totalvikt bil: 2000kg
Max släpvagnsvikt 1500 kg (=max teknisk dragvikt som bilen+kroken är designad för?)
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1200 kg
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1500 kg

Menar du att jag skulle få dra ett släp vars totalvikt är 1300kg (men faktiska vikten vid tillfället är 1200kg) för den bilen på ett B-kort, för att den gemensamma toalvikten understiger 3500kg samt under max släpvagnsvikt?

Exempelsiffrorna är trasiga. Om totalvikten på bilen är 2000 kg så är "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B" 1500 kg (3500-2000=1500 kg). Det är exakt det (3500-[bilens totalvikt]) som skrivs ut på den raden.

Det Niklas menar är att man kan dra rätt stora olastade släp på enbart B-kort med en liten bil, men oftast stoppar bilens max släpvagnsvikt (den tekniska begränsningen) för att lasta speciellt mycket, men man kör inte olovligt.

Exempel: Liten bil typ Ford Fiesta, totalvikt runt 1300 kg, max släpvikt 1100 kg. Jag kan koppla en biltransport med totalvikt 2200 kg (3500-1300=2200 kg) bakom den och köra lagligt så länge släpets aktuella vikt (om man kör upp det på vågar) inte överstiger 1100 kg som bilen får dra. Om släpet väger 650 kg olastat kan jag därmed lasta 1100-650=450 kg lagligt, last över det blir överlast (inte på släpet men släpet blir för tungt för bilen).


Det tål nog att upprepas att grundregeln är att man kan titta enbart i papperen för bil och släp för att konstatera om man har körkortsbehörighet att framföra ekipaget.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Victor. skrev:
Det tål nog att upprepas att grundregeln är att man kan titta enbart i papperen för bil och släp för att konstatera om man har körkortsbehörighet att framföra ekipaget.
+1

* Koppla enligt körkort och totalvikter (kan kollas enkelt på långt avstånd från våg och bedömas om det är olovligt eller ej).
* Lasta sen efter tekniska begränsningar (släpets totalvikt, krokens maxlast, ev andra vikter). Detta behövs det våg för att bedöma och då kan ju överlast komma in där det inte är svartvitt, men vårdslöshets i trafik kan ju bedömas av många olika anledningar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



Exempel: Liten bil typ Ford Fiesta, totalvikt runt 1300 kg, max släpvikt 1100 kg. Jag kan koppla en biltransport med totalvikt 2200 kg (3500-1300=2200 kg) bakom den och köra lagligt så länge släpets aktuella vikt (om man kör upp det på vågar) inte överstiger 1100 kg som bilen får dra. Om släpet väger 650 kg olastat kan jag därmed lasta 1100-650=450 kg lagligt, last över det blir överlast (inte på släpet men släpet blir för tungt för bilen).

är du 100% på detta
är inte detta ändrat, jag vet det var så förut. men har för mej man tog bort detta o det är släpets totalvikt o inte va det väger vid tidspunkten du blir stoppad ??????????

_________________
henrik nielsen
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Victor. skrev:
Exempelsiffrorna är trasiga. Om totalvikten på bilen är 2000 kg så är "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B" 1500 kg (3500-2000=1500 kg). Det är exakt det (3500-[bilens totalvikt]) som skrivs ut på den raden.

Det Niklas menar är att man kan dra rätt stora olastade släp på enbart B-kort med en liten bil, men oftast stoppar bilens max släpvagnsvikt (den tekniska begränsningen) för att lasta speciellt mycket, men man kör inte olovligt.


thumbs up
Nu trillade poletten ner.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



fordcapri skrev:
är du 100% på detta
är inte detta ändrat, jag vet det var så förut. men har för mej man tog bort detta o det är släpets totalvikt o inte va det väger vid tidspunkten du blir stoppad ??????????
Släpvagnskalkylatorn är i så fall inte uppdaterad:

Bil med
Max släpvagnsvikt 1150 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 3150 kg

Släp med 1300kg totalvikt

Resultat
Beräkning är gjord.
Grön bock
Grön bil
Gult utropstecken
Gult släp
Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 730 kg.
Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h.
Utökad info
Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens begränsningar får du lasta släpvagnen med högst 730 kg. Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 1150 kg - (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 420 kg = 730 kg.

Så att lasta 1000kg bil är ju lite överlast...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



fordcapri skrev:
Victor. skrev:
Exempel: Liten bil typ Ford Fiesta, totalvikt runt 1300 kg, max släpvikt 1100 kg. Jag kan koppla en biltransport med totalvikt 2200 kg (3500-1300=2200 kg) bakom den och köra lagligt så länge släpets aktuella vikt (om man kör upp det på vågar) inte överstiger 1100 kg som bilen får dra. Om släpet väger 650 kg olastat kan jag därmed lasta 1100-650=450 kg lagligt, last över det blir överlast (inte på släpet men släpet blir för tungt för bilen).


är du 100% på detta
är inte detta ändrat, jag vet det var så förut. men har för mej man tog bort detta o det är släpets totalvikt o inte va det väger vid tidspunkten du blir stoppad ??????????

Det är precis det jag skriver, totalvikterna bestämmer vilket körkort du behöver (olovlig körning eller inte). Sedan måste vågarna fram för att avgöra om det är överlast eller inte. Så har det alltid varit, det som ändrades 2013 var att tjänsteviktsregeln slopades (vilket var tur för den krånglade till saker extremt mycket).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Niklas Falk skrev:
fordcapri skrev:
är du 100% på detta
är inte detta ändrat, jag vet det var så förut. men har för mej man tog bort detta o det är släpets totalvikt o inte va det väger vid tidspunkten du blir stoppad ??????????
Släpvagnskalkylatorn är i så fall inte uppdaterad:

Bil med
Max släpvagnsvikt 1150 kg
Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) 3150 kg

Släp med 1300kg totalvikt

Resultat
Beräkning är gjord.
Grön bock
Grön bil
Gult utropstecken
Gult släp
Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 730 kg.
Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h.
Utökad info
Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens begränsningar får du lasta släpvagnen med högst 730 kg. Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 1150 kg - (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 420 kg = 730 kg.

Så att lasta 1000kg bil är ju lite överlast...


Men en Seven fungerar ju...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Marcus Gustafsson skrev:
Men en Seven fungerar ju...
En seven kan man ju regga som obromsad släpvagn, bara att fästa en draghandske i fronten
Hm, möjligen bulta en släpvagnsaxel under den för att lyckas klassa det som släp då,

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



okay, det var kanske bara på tal at det skulle ändras
då får jag kanske dra mitt släp utan at ta utökad.
det måste jag kolla

_________________
henrik nielsen
Citera
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24   >>
36 besök senaste veckan (131385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande