Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24
29 besök senaste veckan (131438 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Niklas Falk skrev:
ThomasT skrev:
Jag funderar på att låta Volvoverkstaden montera drag på min V60 -20. Jag var och fick en offert av "min" tekniker och han påstod att man inte behöver regbesikta om bilen... stämmer det?
Bil typad för krok behöver inte reggas om kroken är typad.

Ok, då stämde det. Tack

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



NiklasFalk skrev:
Kan berätta mina erfarenheter i ämnet.

Körde upp för BE-kort förra veckan.

Jag tog tre lektioner med körskola och körde upp med deras fordon.


Hej, vilken körskola använde du? Jag är lite sugen på att göra likadant.
(Det står Bromma i din profil och jag bor på Ekerö)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Tinsfci skrev:
NiklasFalk skrev:
Kan berätta mina erfarenheter i ämnet.

Körde upp för BE-kort förra veckan.

Jag tog tre lektioner med körskola och körde upp med deras fordon.


Hej, vilken körskola använde du? Jag är lite sugen på att göra likadant.
(Det står Bromma i din profil och jag bor på Ekerö)

Jag körde med Jarla Trafikskola.
Förutom deras miss med att bilen hade körförbud var det rätt smidigt. Åkte till deras "kontor" i Bromma och snackade med dom. Bokade allt, lektioner, kunskapsprov samt uppkörning och betalade rubbet på en gång med kort. Inget strul alls.

_________________
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Hej på er!
Det börjar närma sig uppkörning för BE, det har jag tänkt göra med eget ekipage med ett inlånat skotersläp.
Det kommer att vara lastat med en pall där det ligger ett par lager betongplattor i botten och sedan betongpannor på det, ska snyggas till i bakkant... (vikt ca 600 kg).
För att göra detta enligt skolboken är min tanke att lasten ska förstängas åtminstone framåt och sedan banda med överfallssurrning.
Men för att få ett bra kultryck måste pallen stå så att det inte går att dra två band "rakt över" pallen, då fästöglor sakans(ena bandet skulle missa pallen).
Är det ok att göra som jag gjort på bilderna och sätta dessa i ett kryss istället? hittar inget stöd för att göra så här i någon dokumentation om lastsäkring (ex TYA lathund).



_________________
/Patrik Liljeros
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Kommer inte ihåg det tillräckligt bra för att ge ett korrekt svar, men jag tycker det ser bristfälligt ut. Skulle lagt ett par reglar mellan pallen och framstammen som kan ta kraften. Kanske dra fast dem i golvet också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Eller liknande alternativ A och C



_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Jag skulle ha lagt upp en demo av de tre huvudtemana för lastsäkring surrning/förstängning/låsning och använt det som kom ihåg när du motiverar hur du säkrat lasten. Kanske bytt ut låsning (bultning) med ett friktionsmaterial mot flaket. Ingen har någonsin blivit fälld för att ha säkrat för mycket än tvärtom. Har du räknat ut friktionskoefficienten trä mot plyfa? Hur mycket tryck klarar flaklemmarna?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Hej!
Tack för svar, jag gör några tillägg för att förtydliga hur jag tänkt och vad jag gjort:
- Har räknat på vad som krävs i form av spännband vid överfallssurrning mha friktionskoefficient, styrka på aktuella spännband, lastens vikt etc. Enligt detta ska det räcka med 2 st av mina spännband.
- Tanken var att bygga en förstängning med reglar enligt de röda "strecken" och surra med 2 band enligt de blåa strecken.
- Men då det inte går att banda enligt de blå strecken är min fundering om det är ok att banda enligt de orangea " i kors"?


Man kan ju så klart också förstänga lasten enligt alt 2 åt alla håll(med gröna streck). Det kanske är rätt väg att gå trots att 2st band ska räcka?

--> Daugaard, ja grimma är ju också ett alternativ men här tänker jag att förstängningen gör det jobbet.

-->Anders F@lk, Instämmer, tanken var att överarbeta surrningen för att vara på den säkra sidan. Tyvärr verkar det svårt att få fram vad lämmar och flaköglor tål för laster.

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Har du någon som kan köra ekipaget till testplatsen?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Ja om du har gjort som din bild ser jag inga konstigheter i det så länge vinkeln på banden är rätt.

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



safe skrev:
Har du någon som kan köra ekipaget till testplatsen?

Jo, jag tänkte sysselsätta min pensionerade farsa några timmar

Daugaard skrev:
Ja om du har gjort som din bild ser jag inga konstigheter i det så länge vinkeln på banden är rätt.

Ja vinklarna är med i beräkningen, tack för input thumbs up

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



simmarn skrev:



Om ett av de banden lossnar har det andra ingen funktion längre.

Varför inte sätta dit surrningsöglor som passar bara?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/lasts . . . .

_________________
Anders Hansson
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Ett alternativ är ju att ställa på fler pallar med lättare gods så det blir förstängt framåt.
Så var i alla fall det lastat när jag tog CE kort.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



sweanders skrev:

Om ett av de banden lossnar har det andra ingen funktion längre.

Varför inte sätta dit surrningsöglor som passar bara?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/lasts . . . .


Tyvärr har jag lånat släpet så att göra förändringar på det var inte aktuellt,
Jag är inte riktigt med på hur du tänker när du säger att om ett lossnar saknar det andra funktion, så utveckla gärna
Att de där spännbanden ensamma inte är tillräckligt är jag dock med på.

JBT skrev:
Ett alternativ är ju att ställa på fler pallar med lättare gods så det blir förstängt framåt.
Så var i alla fall det lastat när jag tog CE kort.

En variant av det blev det thumbs up


Idag var det äntligen dags att köra upp, och det gick alldeles strålande
Så nu kan jag lägga till BE som körkortsbehörighet, tack för er input runt lastsäkringen!

Jag valde tillslut att förstänga lasten åt alla håll med reglar, framåt även med stöd upp på sidan av pallen. Och surrade i framkant med överfallssurrning, och i bak med loop ( 2 band)
Ovanifrån:

Förstängningen i fram:

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



simmarn skrev:
Att de där spännbanden ensamma inte är tillräckligt är jag dock med på.


Ett spännband som drar snett får lasten att röra sig i sidled, speciellt vid ett gupp.

Det finns många exempel på folk som lastsäkrar på ett sätt så att spännbanden motspänner varandra. Det går bra ända till ett lossnar/slackar och det blir obalans i säkringen - och om man gjort ett riktigt redigt jobb så hjälper bandet som sitter kvar och drar snett lasten att gunga loss vid ett gupp.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Skulle det inte vara bättre att hyra ett gallersläp med bra förankringsmöjligheter på närmsta bensinmack?

Även om du sparar en peng på att använda ett lånat till små pengar så är det inte speciellt kostnadseffektivt om du missar i uppkörningen.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



simmarn skrev:



Idag var det äntligen dags att köra upp, och det gick alldeles strålande
Så nu kan jag lägga till BE som körkortsbehörighet, tack för er input runt lastsäkringen!




Grattis!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



safe skrev:
simmarn skrev:



Idag var det äntligen dags att köra upp, och det gick alldeles strålande
Så nu kan jag lägga till BE som körkortsbehörighet, tack för er input runt lastsäkringen!




Grattis!



_________________
Anders Hansson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Anders F@lk skrev:
Skulle det inte vara bättre att hyra ett gallersläp med bra förankringsmöjligheter på närmsta bensinmack?


När jag körde upp för B96 så skulle släpet vara av skåptyp.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Tack för gratulationerna


sweanders skrev:

Ett spännband som drar snett får lasten att röra sig i sidled, speciellt vid ett gupp.

Det finns många exempel på folk som lastsäkrar på ett sätt så att spännbanden motspänner varandra. Det går bra ända till ett lossnar/slackar och det blir obalans i säkringen - och om man gjort ett riktigt redigt jobb så hjälper bandet som sitter kvar och drar snett lasten att gunga loss vid ett gupp.


Inget jag tänkt på, tack för den upplysningen thumbs up

Anders F@lk skrev:
Skulle det inte vara bättre att hyra ett gallersläp med bra förankringsmöjligheter på närmsta bensinmack?

Även om du sparar en peng på att använda ett lånat till små pengar så är det inte speciellt kostnadseffektivt om du missar i uppkörningen.


Visst hade det varit enklast /säkrast för uppkörningens skull att hyra ett släp, särskilt från en körskola.
Men nu har jag lyckats lära mig massor på resan hit

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Wärhner skrev:
Anders F@lk skrev:
Skulle det inte vara bättre att hyra ett gallersläp med bra förankringsmöjligheter på närmsta bensinmack?


När jag körde upp för B96 så skulle släpet vara av skåptyp.


Det stämmer men om man läser lite mer om ämnet är detta endast för att man ska tvingas att använda sidobackspeglarna. Ett vanligt flaksläp lastat så man inte kan se med innerbackspegeln genom lasten är också ok. Troligen samma för BE

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24
29 besök senaste veckan (131438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande