Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
3050 besök totalt |
Alx i svår krasch
Taget från www.forza-motorsport.se Alx Danielsson skadad på Zolder WSR · Alx Danielsson blev under dagens träningar inför premiären på World Series by Renault på den belgiska Zolder-banan, inblandad i en masskrasch. Alx fördes till sjukhus med ett förmodat brott på höger fotled. Alldeles omedelbart före olyckan hade Alx varit snabbast på den första sektorn och allt såg mycket lovande ut. olyckan skedde på ett av de snabbare partierna av banan strax efter ett krön som skymmer sikten för förarna. Colin Fleming, Jenzer Motorsport, hade stannat sin bil på banan och lämnat den på banan men utanför idealspåret. Alx, som var på väg in i depån, körde i det långsammare spåret för att inte vara i vägen för de konkurrenter som var ute på sina kvalvarv. Trots att Alx höll lägre fart än normalt kunde han inte undvika Flemings bil och kolliderade med denne direkt efter krönet. - Jag såg himlen, sen såg jag bilen och sen smällde det, säger Alx som är mycket kritisk till hur funktionärerna hanterade situationen. - De skulle ha hängt ut två gulflaggor eller helt enkelt rödflaggat. Dessutom borde Fleming ha kört ut i gräset i stället för att vara kvar på banan. Strax efter Alx kom Stefano Proetto på sitt kvalvarv. Italienaren kunde heller inte undvika att köra in i de kraschade ekipagen. Han körde först in i Colin Flemings bil och fortsatte sedan in i Alx bil som stod parkerad intill betongmuren. Alx, som var vid medvetande, fördes till sjukhus och de inledande rapporterna säger alla grundläggande tester har visat bra resultat. Läkarna misstänker dock att Alx har brutit höger fotled. Det är i nuläget oklart hur lång tid Alx behöver för att läka sina skador. Enligt Vincent Beausmenil, DAMS-stallets logistik- och marknadschef, har flera stall uttryckt farhågor vad gäller Zolder-banans säkerhet sedan tidigare. Avåkningszonerna är inte tillräckligt tilltagna och banan är på många ställen väldigt smal. Alx själv hade efter en provkörning för en dryg vecka sedan själv medgivit han var skeptisk till banans säkerhetsnivå. - Dagens olycka är det bästa exemplet på banans farlighet, säger Beausmenil. Joakim Tärnström 2005-04-30 12:04 Alx gipsad - upprörd över olyckan WSR · Alx Danielsson har lämnat sjukhuset i Genk, Belgien, efter sin svåra krasch på dagens träning på Zolder-banan. - Efter omständigheterna mår jag bra men jag har väldigt ont i foten, säger Alx som har gipsat sin brutna högerfot. Ett friskhetstecken är kanske att Alx är mycket upprörd över hur olyckan gick till. - Det var en mängd saker som gick fel och ledde fram till olyckan. För det första borde funktionärerna ha viftat med dubbla gulflaggor, de borde också ha försökt att indikera till förarna att lägga sig till höger - före krönet. Värst av allt är att föraren av den bil jag körde in i, Colin Fleming, hade parkerat på banan och lämnat bilen bakom krönet. Han borde ha kört ut på gräset i stället. Jean Paul Driot, DAMS VD, var rasande över uppgiften om att Fleming hade lämnat sin bil på banan och stallet kommer att undersöka vilka vägar man kan gå för att driva saken vidare. Forza Motorsport 2005-04-30 18:04 Inte roligt alls. ![]() Några bilder här: http://www.renaudkuppens.be/gallery/ _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Re: Alx i svår krasch
Förhoppningsvis att benet "bara" gick av och alltså inte vreds ur läge. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Nyhetsbrev från Alx idag...
Han verkar kämpa vidare ![]() _________________ Martin Öberg ![]() |
||
Hoppas skadan läker fort.
Så jäkla dåligt gjort/skött, borde som sagt aldrig inträffat. |
||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Såg just inslaget på Mittnytt, det var ingen dålig smäll, Alx får vara glad att han slapp undan med en bruten fot och en mörbultad kropp.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Ca 12.20 in på Mittnytts sänding från i onsdags finns inslaget om Alx: http://svt.se/svt/road/Classic/depar En artikel om Alx i Länstidningen idag: http://www.ltz.se/artikel_standard.p _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Nytt nyhetsbrev från Alx idag, www.alx.nu
Alx till Monaco, men som support! Efter den fruktansvärda krasch Alx var med om tvingas han stå över Monacotävlingen i helgen. Han kommer dock vara på plats för att supporta teamet och ta hand om gäster. Alx berättar mer: Låt mig få börja med att tacka alla som stöttat och hjälpt mig efter olyckan! Min sambo Sandra har varit en riktig stjärna och min familj och mina vänner likaså. Sen har några vänliga själar hjälpt till och stöttat ekonomiskt via sms-tjänsten på min sajt. Ett stort tack till alla er och kanske mest anmärkningsvärt Raket Service AB Huddinge som skickat 14 st spons-sms och Peter Gutniak Schwedenkreuz Motorsport som skickat hela 19 st spons-sms! För att se hela listan, gå in på www.alx.nu, klicka på "Mobilt" och sedan "Sponsorer". Jag har varit och är fortfarande mycket mörbultad i kroppen med spruckna revben, trasigt ledband i vänstra knäet, gasfoten i gips mm. Rehabiliteringen har dock gått mycket bra och foten (som är huvudbekymret) har läkt fortare än man först trodde. Detta gör att jag nu definitivt kan säga att min "comeback" blir på Valenciabanan den 5 juni. Jag kommer att vara på plats i Monaco nu till helgen som support till teamet och de andra förarna i teamet som gör sin debut på banan då jag själv körde där ifjol. En brittisk förare vid namn Alex Lloyd kommer köra min bil. Man har redan hunnit bygga ihop den och t o m gjort en shake down. Vanligtvis är det inte tillåtet att testa mellan racen men eftersom testerna i samband med premiärtävlingen på Zolder blev en orgie av varningsflaggor så beslutade man att ge alla team två timmars extra körtid på motorerna att disponera fritt innan racet i Monaco. Jag vill passa på att uppmana alla som har SPORT-Expressen att klicka fram till "TV-tider" på min hemsida och se loppet från Monaco på söndag. Starten för loppet går kl 11.20. Jag vill även uppmana er som inte har kanalen att skaffa den. Eurosport sänder även en sammanfattning kl. 21:30 på söndag kväll. För min egen del har allt jobb fortsatt som vanligt i största möjliga mån och vi har nu två stora och roliga nyheter att presenter inom kort. Jag återkommer om detta så snart som möjligt. Tack för denna gång och kanske syns vi nere i Monaco? "I drive, therefore I am!" Alx _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
3050 besök totalt |