Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Alx i svår krasch
3050 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Alx i svår krasch

Taget från www.forza-motorsport.se

Alx Danielsson skadad på Zolder

WSR · Alx Danielsson blev under dagens träningar inför premiären på World Series by Renault på den belgiska Zolder-banan, inblandad i en masskrasch. Alx fördes till sjukhus med ett förmodat brott på höger fotled. Alldeles omedelbart före olyckan hade Alx varit snabbast på den första sektorn och allt såg mycket lovande ut.

olyckan skedde på ett av de snabbare partierna av banan strax efter ett krön som skymmer sikten för förarna. Colin Fleming, Jenzer Motorsport, hade stannat sin bil på banan och lämnat den på banan men utanför idealspåret. Alx, som var på väg in i depån, körde i det långsammare spåret för att inte vara i vägen för de konkurrenter som var ute på sina kvalvarv. Trots att Alx höll lägre fart än normalt kunde han inte undvika Flemings bil och kolliderade med denne direkt efter krönet.
- Jag såg himlen, sen såg jag bilen och sen smällde det, säger Alx som är mycket kritisk till hur funktionärerna hanterade situationen.
- De skulle ha hängt ut två gulflaggor eller helt enkelt rödflaggat. Dessutom borde Fleming ha kört ut i gräset i stället för att vara kvar på banan.

Strax efter Alx kom Stefano Proetto på sitt kvalvarv. Italienaren kunde heller inte undvika att köra in i de kraschade ekipagen. Han körde först in i Colin Flemings bil och fortsatte sedan in i Alx bil som stod parkerad intill betongmuren.

Alx, som var vid medvetande, fördes till sjukhus och de inledande rapporterna säger alla grundläggande tester har visat bra resultat. Läkarna misstänker dock att Alx har brutit höger fotled. Det är i nuläget oklart hur lång tid Alx behöver för att läka sina skador.

Enligt Vincent Beausmenil, DAMS-stallets logistik- och marknadschef, har flera stall uttryckt farhågor vad gäller Zolder-banans säkerhet sedan tidigare. Avåkningszonerna är inte tillräckligt tilltagna och banan är på många ställen väldigt smal. Alx själv hade efter en provkörning för en dryg vecka sedan själv medgivit han var skeptisk till banans säkerhetsnivå.
- Dagens olycka är det bästa exemplet på banans farlighet, säger Beausmenil.

Joakim Tärnström 2005-04-30 12:04

Alx gipsad - upprörd över olyckan

WSR · Alx Danielsson har lämnat sjukhuset i Genk, Belgien, efter sin svåra krasch på dagens träning på Zolder-banan.

- Efter omständigheterna mår jag bra men jag har väldigt ont i foten, säger Alx som har gipsat sin brutna högerfot.

Ett friskhetstecken är kanske att Alx är mycket upprörd över hur olyckan gick till.
- Det var en mängd saker som gick fel och ledde fram till olyckan. För det första borde funktionärerna ha viftat med dubbla gulflaggor, de borde också ha försökt att indikera till förarna att lägga sig till höger - före krönet. Värst av allt är att föraren av den bil jag körde in i, Colin Fleming, hade parkerat på banan och lämnat bilen bakom krönet. Han borde ha kört ut på gräset i stället.

Jean Paul Driot, DAMS VD, var rasande över uppgiften om att Fleming hade lämnat sin bil på banan och stallet kommer att undersöka vilka vägar man kan gå för att driva saken vidare.

Forza Motorsport 2005-04-30 18:04

Inte roligt alls. Men det talas om "hairline fracture", med det menas väl spricka? Förhoppningsvis missar Alx bara ett lopp?

Några bilder här:

http://www.renaudkuppens.be/gallery/album19?page=1

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

ja, det lär ju ha varit en svår krash... hoppas att Alx repar sig snabbt och kan hoppa ner i bilen så snart som möjligt, det är ju viktigt att man kommer tillbaks snabbt!

MVH / Alexander Eklöw

Stockholm
Här sen Jan 2004

Hoppas Alx kommer på benen så snabbt som möjligt! Tur att det inte gick värre!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: Alx i svår krasch

Sörpan skrev:
Inte roligt alls. Men det talas om "hairline fracture", med det menas väl spricka? Förhoppningsvis missar Alx bara ett lopp?

Förhoppningsvis att benet "bara" gick av och alltså inte vreds ur läge.

BMW 330i -05
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Nyhetsbrev från Alx idag...

Citat:
Alx News - 1 maj, 2005

Innehåll:
1. Motorsport är säkert!
2. Kontakt

OBS! Vid publicering ange källa: www.alx.nu

För pressbilder, TV-tider och resultat besök: http://www.alx.nu

--------------------

1. Motorsport är säkert!

Denna helg var Alx med om en fruktansvärd krasch som tyvärr innebar att inte kunde vara med och tävla i helgens lopp och kommer även få avstå Monacos GP senare i maj. En sak står dock klart, att kunna klara sig med enbart en sprucken fotled är bevis för moderna tävlingsbilars otroliga säkerhet. Alx berättar:

Först av allt vill jag och hela min familj tacka för alla sms, telefonsamtal och mail som kommit med lyckönskningar om ett snabbt tillfriskande från vänner, bekanta och sponsorer. Det ger ytterligare motivation att komma tillbaka snabbare. Tack!

Det finns två sätt att se på helgens övningar. Jag hade tur, eller jag hade otur. Givetvis stämmer båda i detta fall. Det som hände mig hade lätt kunnat avstyras på ett antal sätt. Nu var det inte så och resultatet blev att jag for med dunder och brak in i en stillastående bil som stod felaktigt parkerad mitt på banan bakom ett skymt krön. Det som hände sen var kanske ännu mer anmärkningsvärt. Jag sitter redan och skriker inne i min bil av smärtor när en annan bil, efter att heatet stoppats med rödflagg, kör in i mig med full fart. Det var troligen här jag skadade min fot och det var definitivt här jag drog på mig ytterligare kramper runt rygg och axlar. Den som körde på mig hade tur att han inte tog livet av flertalet funktionärer som befann sig i närheten av min bil.

Våra bilar i World Series by Renault uppfyller samma krockkrav som Formel 1, alltså de strängaste som finns. Detta räddade mig. Det visar även att motorsport inte är så farligt som många kan tro på grund av de höga hastigheterna. Faktum är att under mina år som utförsåkare har jag ådragit mig mycket stora skador till skillnad från motorsport. Min skada nu är inte värre än när andra idrottare drar på sig skador, som exempelvis Kajsa Bergqvist och Henke Larsson. Man jobbar ännu hårdare och kommer igen!

För min del kommer Monacos GP den 22:a maj bli inställd då läkaren gett ett preliminärt besked på 6 veckor. Nästa tävling efter Monaco är Valencia om 5 veckor och mitt mål är att jobba tillsammans med läkare och rehabiliterare för att vara tillbaks till dess.

Min bil kommer att vara med och tävla på Monacos gator, dock ej med mig som chaufför. En ersättare kommer att köra denna tävling.

Tills nästa gång:
"I drive, therefore I am!"
Alx

--------------------

Han verkar kämpa vidare

Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Verkligen en "freak accident"...

Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Hoppas skadan läker fort.

Så jäkla dåligt gjort/skött, borde som sagt aldrig inträffat.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Alx ska vara med i Mittnytt i morgon och berätta om smällen.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Såg just inslaget på Mittnytt, det var ingen dålig smäll, Alx får vara glad att han slapp undan med en bruten fot och en mörbultad kropp.

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Sörpan skrev:
Såg just inslaget på Mittnytt, det var ingen dålig smäll, Alx får vara glad att han slapp undan med en bruten fot och en mörbultad kropp.

Ca 12.20 in på Mittnytts sänding från i onsdags finns inslaget om Alx:

http://svt.se/svt/road/Classic/department/616/jsp/content.jsp?&ram . . . .

En artikel om Alx i Länstidningen idag:

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=234734&avdelning_1=102&a . . . .

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nytt nyhetsbrev från Alx idag, www.alx.nu

Alx till Monaco, men som support!

Efter den fruktansvärda krasch Alx var med om tvingas han stå över
Monacotävlingen i helgen. Han kommer dock vara på plats för att supporta teamet
och ta hand om gäster. Alx berättar mer:

Låt mig få börja med att tacka alla som stöttat och hjälpt mig efter olyckan!
Min sambo Sandra har varit en riktig stjärna och min familj och mina vänner
likaså.

Sen har några vänliga själar hjälpt till och stöttat ekonomiskt via sms-tjänsten
på min sajt. Ett stort tack till alla er och kanske mest anmärkningsvärt Raket
Service AB Huddinge som skickat 14 st spons-sms och Peter Gutniak Schwedenkreuz
Motorsport som skickat hela 19 st spons-sms!
För att se hela listan, gå in på www.alx.nu, klicka på "Mobilt" och sedan
"Sponsorer".

Jag har varit och är fortfarande mycket mörbultad i kroppen med spruckna revben,
trasigt ledband i vänstra knäet, gasfoten i gips mm. Rehabiliteringen har dock
gått mycket bra och foten (som är huvudbekymret) har läkt fortare än man först
trodde. Detta gör att jag nu definitivt kan säga att min "comeback" blir på
Valenciabanan den 5 juni. Jag kommer att vara på plats i Monaco nu till helgen
som support till teamet och de andra förarna i teamet som gör sin debut på banan
då jag själv körde där ifjol.

En brittisk förare vid namn Alex Lloyd kommer köra min bil. Man har redan hunnit
bygga ihop den och t o m gjort en shake down. Vanligtvis är det inte tillåtet
att testa mellan racen men eftersom testerna i samband med premiärtävlingen på
Zolder blev en orgie av varningsflaggor så beslutade man att ge alla team två
timmars extra körtid på motorerna att disponera fritt innan racet i Monaco.

Jag vill passa på att uppmana alla som har SPORT-Expressen att klicka fram till
"TV-tider" på min hemsida och se loppet från Monaco på söndag. Starten för
loppet går kl 11.20. Jag vill även uppmana er som inte har kanalen att skaffa
den. Eurosport sänder även en sammanfattning kl. 21:30 på söndag kväll.

För min egen del har allt jobb fortsatt som vanligt i största möjliga mån och vi
har nu två stora och roliga nyheter att presenter inom kort. Jag återkommer om
detta så snart som möjligt.

Tack för denna gång och kanske syns vi nere i Monaco?

"I drive, therefore I am!"
Alx

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Nu förstår jag varför Gutniak skriver så sällan här numera. Han är upptagen med att skriva support-SMS thumbs up thumbs up

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag hann inte slå peter
nästa brev har jag gått förbi

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
dude skrev:
jag hann inte slå peter
nästa brev har jag gått förbi

Det är väl jag som är Har bara skickat två SMS...

Citera
Elitracing (åskådarracing)
Alx i svår krasch
3050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande