| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Läcker gammal racer på licenskurs 050501
|
2795 besök totalt |
|
Tagen under licenskursen på SSK-premiären i morse. Har tyvärr inte mycket info annat än att det lär vara en Ford/Mercury originalrenoverad racer. V8-dunket var trivsamt, någon sa att det är en 30-talare och då är det väl en sidventilare. Någon kanske har mer info? EDIT: Suddade nummerplåten, tappade bildkvalitet också, tyvärr. EDIT2: Inte helt oväntat är Photoshop en 'aningen' bättre bildbehandlare än MS Paint, så bilden är utbytt igen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
"Ford Special" brukar de oftast kallas, just denna har smeknamnet "Snövit". Fast det är väl sent 40-tal och tidigt 50-tal som gäller för dessa bilar. Kördes i något som jag har för mig hette Nordiska Specialvagnsklassen.
Bilen har mycket riktigt en Ford sid-V8 men konverterad till toppventiler med Ardun-toppar. Mycket ovanligt! Det fanns en artikel i Classic Motor om just denna bil för något år sedan, jag minns tyvärr inte allt. Har för mig att den är byggd i Norge från början. Nuvarande ägaren gjorde ett jättejobb med att renovera den till det skick den har idag, bättre än ny! Min far brukade prata om hur han sett den tävla på 50-talet när den var med i backracingtävlingar i Torsbyområdet. På den tiden hade den dubbla bakhjul för att få till större däcksbredd! oerhört coolt att köra den på licenskursen! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Karossen renoverades/knackades till i Finspång..såklart ..eller rättare sagt i Sonstorp..eller exakt mitt i prick sagt i Vagelö _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||
|
Läcker bil att ha på licenskurs!
Förresten:
Så frågan är om denna bild hamnade fel?! |
||
|
Nu har jag bytt bilden igen.
Kul med info om bilen! Ang. forumavdelning: En intressant bil som råkar vara fotad under en licenskurs jag inte deltog i, det var få deltagare och en separat tråd om den lär bli tunn. SSK-premiären har en egen tråd också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
oj! Inte meningen att göra någon förargad! Jag trodde du varit med på träffen har du inte ens varit med så är det ju klockrent enligt forumreglerna att bilden skall ligga här! Mig spelar det dessutom ingen större roll, bilder är alltid kul att se oavsett vilken del av forumet de ligger i!
Inga hårda känslor hoppas jag!
|
||
|
Jag är inte alls förargad.
Det kanske var en lite väl torr och smilis-fri förklaring bara...
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Tur det! Jag är en sån känslig person bara... Simma lugnt!
|
||
|
Bilen på bilden ser nästan ut som en gammal Allard.
Min farsgubbe ägde och tävlade en Allard J2X utrustad med Ford sidventil V8 och Arduntoppar i början av 60-talet. Det lär ha varit en brutal bil att köra, tror dessutom att det i princip var raka rör från topparna och ut där bak vilket ledde till vacka toner. Bilen blev såld i samband med en familjeutökning i mitten av 60-talet (jag kom till världen) Fredrik |
||
|
Någon som vet vart den kommer ifrån?
Har sett en liknande i Strängnäs, rulla på gatorna med regskylt och allt! Men... man är ju super kass på sådana bilar så man har ju inget kännetäcken. _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
![]() |
Bilder o videos
|
2795 besök totalt |