Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Tidstjuvar på Ringen?
1, 2, 3, 4   >>
7526 besök totalt
nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Tidstjuvar på Ringen?

Jag var nere och körde på Ringen i helgen och provade för en gång skull att titta på klockan från B till G (BTG). Efter ett par varv som jag tyckte var riktigt snabba kom jag ner till 8:48 med en Porsche 996 Turbo i standardutförande på gatdäck. Jag har kört ca 75 varv på Nordslingan totalt och har väl kommit så långt att jag i alla fall har en hygglig uppfattning om ideallinjen.

Jag åkte med som passagerare i samma bil med en mycket mer van förare. Han körde lugnt och kontollerat på ca 7:50.

Vilka tror ni är de stora tidstjuvarna för en glad amatör runt Ringen som gör att man förlorar en hel minut eller kanske mer per på ett varv? om jag räknar rätt så är skillnaden i snitthastighet på de två varven som jag nämner ca 20 km/h. Jag kan ju säga direkt att jag ännu inte riktigt vågar köra fullt genom Schwedenkreuz, Fuchsröhre och utför berget mot Wehrseifen.

"Fegar" man mellan Flugplatz och Arenberg?
"Fegar" man genom Fuchsröhre?
"Fegar" man i Angstkurve
För låg utgångshastighet ur Bergwerk och upp för Kesselchen?
För låg utgångshastighet ur Karusellen och upp mot Hohe Acht?

Tacksam för lite tips!

Eller borde jag återkomma när jag kört 500 varv?

/Lars

Stockholm
Här sen Nov 2002

Alla har väl mentala spärrar på olika ställen?
En hel del beror ju också på hur mycket bil man har att köra med? Ju mer mos desto mer koncentration måste läggas på att dosera, svag bil gör att man kan hålla fullt på många ställen.

Själv så har jag yttersta respekten för SX och Metzgesfeld. Nerför berget är jag inte heller jättekaxig, iaf inte i miss-hit-miss och över bron. Däremot har jag inga problem med Lauda-links eller vänster upp mot Höhe Acht som jag hört andra tala om.

Avslutningsvis vill jag emellertid anföra att 7.50 med en 996:a inte görs av vem som helst. Varför det kanske inte skall utgöra "benchmark".

Här sen Apr 2003

....

Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Mattias:

Menar du att man bromsar för sent, för tidigt, för lite eller för mycket?

Jag har efterhand märkt att det går snabbare att bromsa ner rejält innan kurvorna och sedan gasa på lite tidigare genom apex och ut genom kurvan, även om det känns som att man står stilla innan svängen börjar (antagligen nybörjarfel...). Dessutom låter det snyggt när däcken skriker och ber om nåd trots att man ligger på linjen...

Sannolikt ligger mina bromspunkter oftast tidigare än vad de behöver göra på ett optimalt varv, men det blir väl ingen minut av det så länge jag lyckas hålla rätt fart ut genom kurvan?

/Lars

Täby
Här sen Nov 2002

Rent generellt måste det vara vid de partier där efterföljande fullgassträcka är lång som man förlorar mest på. Om partiet i sig är dolt, feldoserat eller på andra sätt knepigt är det nog mer sannolikt att farten är mycket lägre än vad en "super-förare" åker med en likvärdig bil, det ger en hög tidsförlust även med en kortare stäcka.
De partier du nämner stämmer rätt bra överens med min minnesbild om vart man "nog" åker långsamt.

Väl på plats tänker man som tur är inte på detta utan koncentrerar sig på att köra så rätt som möjligt och i den farten att det känns tryggt och säkert, att praktisera ovanstående tankar under varvet i sig kan nog vara rent farligt. (I vart fall för oss som har ringa erfarenhet och saknar kurserfarenhet)

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Generellt tappar man tid, precis som Mattias skriver, på bromsningarna. Man bromsar helt enkelt för tidigt.

Tänk dig en hypotetisk situation när du ligger efter en identisk bil som körs så fort det går. Den drar troligen ifrån lite grann genom kurvorna pga högre kurvhastighet men efter kurvan förblir avståndet i princip konstant tills nästa bromspunkt. Om man då bromsar tidigare inför nästa kurva tappar man tid. Utslaget på 20 km blir det en hel del sekunder som försvinner där...

om det sedan är dåligt är en annan sak, säkerheten höjs ju i alla fall markant genom förnuftiga bromspunkter! Den klassiska devisen 1. Bankunskap 2. Spårval 3. Hastighet är inte uppkommen av en slump. Sedan förespråkar ju Walter Röhrl att man först bör hitta lämplig(hög) kurvhastighet och sedan flytta fram bromspunkten tills ingångshastigheten matchar önskad kurvhastighet och det verkar ju klokt att lyssna på honom i sådana här fall!

Öööh, nu ser jag att Micke skrivit något klokt men frågan är om inte dina 75 varv har gjort även de mest svåröverskådliga partierna någotsånär hanterbara. Jag står fast vid att bromsningarna "kostar" mest tid!

Wimbach
Här sen Aug 2004

Förresten Lars, var det en mörkgrönmetallic 996 turbo du körde?

NYC
Här sen Jan 2003

Re: Tidstjuvar på Ringen?

nottehed skrev:
Jag var nere och körde på Ringen i helgen och provade för en gång skull att titta på klockan från B till G (BTG). Efter ett par varv som jag tyckte var riktigt snabba kom jag ner till 8:48 med en Porsche 996 Turbo i standardutförande på gatdäck. Jag har kört ca 75 varv på Nordslingan totalt och har väl kommit så långt att jag i alla fall har en hygglig uppfattning om ideallinjen.

Jag åkte med som passagerare i samma bil med en mycket mer van förare. Han körde lugnt och kontollerat på ca 7:50.

Vilka tror ni är de stora tidstjuvarna för en glad amatör runt Ringen som gör att man förlorar en hel minut eller kanske mer per på ett varv? om jag räknar rätt så är skillnaden i snitthastighet på de två varven som jag nämner ca 20 km/h. Jag kan ju säga direkt att jag ännu inte riktigt vågar köra fullt genom Schwedenkreuz, Fuchsröhre och utför berget mot Wehrseifen.

"Fegar" man i Angstkurve

Tacksam för lite tips!

Eller borde jag återkomma när jag kört 500 varv?

/Lars

Hej Lars!

Hoppas du hade skoj på Ringen senast - önskar jag kunde varit med.

Jo, tror nog att det mesta sitter innanför pannbenet. Exempelvis körde ju Martin Stucky min '87:a på ca 8.50 för helvarvet på Nordslingan (jag filmade och tittade på tiden hemma i soffan). om man jämför med sina egna filmade varv är det är så många ställen där han (liksom andra duktiga chaufförer) antingen bromsar senare eller helt enkelt håller stumt/näst intill stumt och tillsammans blir det en massa tid!

För min del är tider ganska ointressanta - jag gillar att försöka få in en rytm som passar mig (och trafiken!) och sedan bara njuta av alla kurvor och krön!

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Morty skrev:

Jo, tror nog att det mesta sitter innanför pannbenet. Exempelvis körde ju Martin Stucky min '87:a på ca 8.50 för helvarvet på Nordslingan (jag filmade och tittade på tiden hemma i soffan).

Ursäkta OT, men den filmen måste ju bara läggas upp någonstans! :woot:
Jag har några passagerarvarv med Martin i både min egen och hans bil... Mycket underhållande! thumbs up

Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Det fantastiska är ju dessutom att Stucky antagligen inte kör max utan har lite marginaler här och där, eller?

Christian: Jag antar att den mörkgröna Turbon körde ett snyggare spår än det jag gjorde.. Erfaren förare!

/Lars

Wimbach
Här sen Aug 2004

Ingen aning Lars, jag såg bara en bild från Scuderian på en svenskreggad mörkgrön 996 turbo och antog att det kunde vara du!

I och för sig implicerar ju Malmö/Zürich att den lika gärna kan vara Schweiz-reggad!

NYC
Här sen Jan 2003

nottehed skrev:
Det fantastiska är ju dessutom att Stucky antagligen inte kör max utan har lite marginaler här och där, eller?

/Lars

Marginaler och marginaler....jag har då aldrig varit så rädd!!!!!

Fredrik: tala om för mig hur/var jag lägga ut filmen - är inte tillräckligt kunnig för detta (OBS, den finns på en DVD som jag gjorde och är STOR i antal MB just nu!)

Martin sa att det var ett 99% varv vad gäller spårval och tillade att det nog är svårt att köra just den bilen speciellt mycket fortare! Han får ett litet släpp vid Hohe Acht och kommer upp på curbsen på höger sida innan Sprünghügel, men det är ingen större fara. Vi har en GT3:a bakom oss hela varvet och även om han kunde ha kört om på någon av rakorna så drog vi ifrån i svängarna (kan i och för sig ha att göra med vem som körde min bil vs. den som körde GT3:an, även om den senare är duktig han med...dock kanske inte riktigt lika duktig som Herr Stucky!)

nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Den filmen måste vi få se!

OT: Det var ett gäng tyskar som körde i svenskgruppen på Scuderian och var på Ringen för första gången. Två av dem blev Routinier direkt. Jag såg just att den snabbaste killen (som för övrigt menade att han mest kör på landsväg) även demonstrerat en modern F1 bil för publiken på Ferrari Racing Days... Känns redan lite bättre.

/Lars

Bromma
Här sen Dec 2002

Christian Eick skrev:
Generellt tappar man tid, precis som Mattias skriver, på bromsningarna. Man bromsar helt enkelt för tidigt.

om vi nu bortser från det lämpliga i att ta tider, så vill jag för diskussionens skull framföra en avvikande åsikt.

om vi utgår ifrån att vi talar om amatörer/turister som de flesta av oss på rejsa är (inte race och varvrekord) så skulle jag vilja säga att det är fel att försöka bromsa så sent som möjligt. Jag är helt övertygad om att om man bromsar i tid, distinkt men "lagom" så får man ett betydligt bättre flyt vilket omedelbart leder till en mera harmonisk körning som också är snabbare och mera riskfri. Det som är speciellt med Ringen är ju just att alla sektionerna hänger ihop och kommer du ur rytmen och tappar fart kan det hänga det med i flera kilometers körning.

om vi tar de ovannämnda exemplet om ca 1 minuts skillnad skulle jag inte bli förvånad om mindre än 10 sekunder kunde härledas till bromszonerna. Resten är säkert fart i sväng, ut ur sväng och därmed efterföljande högre fart rakt fram.

Givetvis förlorar man också mycket fart om man släpper upp i avsnitt som Kesselchen och Flugplatz-Schwedenkreuz mfl.

Nåväl, glöm varvtiderna Lasse, vad fick du för poäng? Drack ni någon pilsner? Var det några brudar på avslutningsmiddagen?

PS. Fick ni min och Ulfs fax-hälsning?

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

nottehed skrev:
Jag kan ju säga direkt att jag ännu inte riktigt vågar köra fullt genom Schwedenkreuz, Fuchsröhre och utför berget mot Wehrseifen.

"Fegar" man i Angstkurve

Fullt genom SX med en 996 turbo - glöm det! Däremot är det fullt från Flugplatz fram till SX.

Fuchsröhre går säkert att köra fullt om man har R-däck och är ruskigt duktig. Jag tror dock de flesta skulle släppa av lite (eller ganska mycket).

Angstkurve (eller Mutkurve som det kanske heter), omöjligt att köra fullt.

Utångshastigheter ur Bergwerk är givetvis mycket viktig.

Ut ur Karussellen är nog av mindre betydelse.

Enligt min erfarenhet är det parti där det skiljer mest mellan den som kan banan och den som är nybörjare den senare delen av bana. I en motorstark bil kräver sträckan Plfanzgarten till Schwalbenschwanz väldigt god bankännedom och stor förarskicklighet. Även nämnda Scwedenkreuz och Fuchsröhre är utslagsgivande.

Avregistrerad (9105)

Här sen Apr 2003

....

örebro
Här sen Mar 2003

Under mina turist varv så bromsar jag ju väldigt tidigt samt mjukt,allt för att va safe samt spara lite på bromsar/däck.Blir nog en hel del tid.

Det som dock snyter mest tid för mig är nog övrig traffik.att köra om som man tycker säkert,samt släppa om snabbare bilar.

Sen förvinner ju en stor mängd tid i de snabba kurvorna där man bromsar lite innan medans, andra flåsar på med plattan i mattan.I en kurva experten håller 200 blir ca 150 lagom för mig.I en annan kurva där local matadoren håller ca 100 känns det som 85-90 blir lagom för mig.

pugge rc Btg 8:48
Citera
nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Anders: Det borde vara så att du har rätt. Att bromsa lite för tidigt kan ju inte kosta så mycket tid, men att ha 15 km/h lägre utgångshastighet från Bergwerk kostar rejält.

Jag hittade en sida som heter www.track-challenge.com som anger hastigheterna i de olika sektionerna på ett idealvarv. För 996 Turbo går deras varv på 7:56 (borde väl vara ca 7:30 BTG)!! De anger följande hastigheter:

Schwedenkreuz: 241 km/h (vid ca 220 km/h började jag svettas rejält vid inbromsningen)
Aremberg: 100 km/h
Fuchsröhre: 232 km/h (jag körde upp till ca 190 km/h och tyckte det blev himla svajigt)
Metzgesfeld: 194 km/h
Bergwerk: 101 km/h
Kesselchen 216 km/h (om man inte kör exakt rätt spår i 180 km/h vid Kesselchen 1 så får jag problem. Vid Kesselchen 2 tror jag nog att man kan köra ännu snabbare mot inbromsningen inför Angstkurve)
Klostertal 1: 177 km/h (OK)
Klostertal 2: 91 km/h (OK)
Pflanzgarten 175 km/h
Galgenkopf: 141 km/h

När jag ser dessa hastigheter ser jag stor potential och det verkar vara två huvudproblem: Min mentala spärr att bränna på i snabba sektionerna och optimal linje/kurvhastighet för att nå maximal utgångshastighet innan rakorna.

Hur snabbt tror du man kan köra fram mot Galgenkopf höger?

OT: Jag fick 97 poäng. Som vanligt succé med massa pilsner och brudar, men jag tror att du hade kunna höja nivå ytterligare ett steg. Hacke instruerade för 15:e året i rad!

/Lars

Bromma
Här sen Dec 2002

nottehed skrev:
Anders: Det borde vara så att du har rätt. Att bromsa lite för tidigt kan ju inte kosta så mycket tid, men att ha 15 km/h lägre utgångshastighet från Bergwerk kostar rejält.

Jag hittade en sida som heter www.track-challenge.com som anger hastigheterna i de olika sektionerna på ett idealvarv. För 996 Turbo går deras varv på 7:56 (borde väl vara ca 7:30 BTG)!! De anger följande hastigheter:

Schwedenkreuz: 241 km/h (vid ca 220 km/h började jag svettas rejält vid inbromsningen)
Aremberg: 100 km/h
Fuchsröhre: 232 km/h (jag körde upp till ca 190 km/h och tyckte det blev himla svajigt)
Metzgesfeld: 194 km/h
Bergwerk: 101 km/h
Kesselchen 216 km/h (om man inte kör exakt rätt spår i 180 km/h vid Kesselchen 1 så får jag problem. Vid Kesselchen 2 tror jag nog att man kan köra ännu snabbare mot inbromsningen inför Angstkurve)
Klostertal 1: 177 km/h (OK)
Klostertal 2: 91 km/h (OK)
Pflanzgarten 175 km/h
Galgenkopf: 141 km/h

När jag ser dessa hastigheter ser jag stor potential och det verkar vara två huvudproblem: Min mentala spärr att bränna på i snabba sektionerna och optimal linje/kurvhastighet för att nå maximal utgångshastighet innan rakorna.

Hur snabbt tror du man kan köra fram mot Galgenkopf höger?

OT: Jag fick 97 poäng. Som vanligt succé med massa pilsner och brudar, men jag tror att du hade kunna höja nivå ytterligare ett steg. Hacke instruerade för 15:e året i rad!

/Lars

Hastigheterna ovan är säkert från Sport Auto och Horst von Saurma. Även om han inte tillhör elitskiktet så är det nog ytterst få som hänger med i det tempot. Körde du R-däck när du var nere? Den "likadana" bilen med den rutinerade föraren, var det också R-däck? Skulle tro att R-däck gör ca 10-15 sekunder.

Galgenkopf höger - vet inte vad man kan ha för ingångsfart, beror ju enormt mycket på bil, men med en 996 turbo skulle jag säkert lägga på en rejäl dutt på bromsen! Kurvan som sådan är ju mycket intressant, oftast känns den ju helt odramatisk, men tar man den bara lite fortare så blir det helt plötsligt enormt knepigt!

97 pinnar är väl inte så illa men lämnar ju lagom med utrymme för en förbättring nästa år!

Skönt att höra att ni klarade av brudar och bärs utan mig - jag var allt lite orolig!

Nästa år kommer jag nog med i någon form, kanske som beifahrer?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Morty skrev:

Fredrik: tala om för mig hur/var jag lägga ut filmen - är inte tillräckligt kunnig för detta (OBS, den finns på en DVD som jag gjorde och är STOR i antal MB just nu!)

Skicka en kopia till mig så rippar jag och lägger ut på min server.

Skicka PM om det är det intressant.

BMW 330i -05
Citera
nottehed
Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Anders: Alla siffror är med vanliga gatdäck.

/Lars

Tidstjuvar på Ringen?
1, 2, 3, 4   >>
7526 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande