Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringenkursen, är det något att ha?
2 besök senaste veckan (5713 totalt)

Bryr du dig om ringenkursen?
Jag bryr mig inte om den!
0%
 0%  [ 0 ]
Jag kanske kommer att titta på den någon gång, när jag får tid!
4%
 4%  [ 1 ]
Den är för mastig, så jag orkar inte lär mig allt!
4%
 4%  [ 1 ]
Jag kämpar på, men det tar sin tid att lära sig alla detaljer!
57%
 57%  [ 12 ]
Jag har redan gått igenom allt kursmaterial, men kommer inte att ha någon större nytta av det!
0%
 0%  [ 0 ]
Jag har redan gått igenom allt kursmaterial och kommer nog att ha viss nytta av det!
4%
 4%  [ 1 ]
Jag har redan gått igenom allt kursmaterial och kommer troligen ha stor nytta av det!
14%
 14%  [ 3 ]
Jag hittar redan runt så bra på ringen, så jag behöver inget kursmaterial!
14%
 14%  [ 3 ]
Totalt antal röster : 21

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Det är så tyst, så man undrar om någon över huvud taget är intresserad eller om alla sitter och "pluggar" på sina kammare!?!
Ställ gärna frågor! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41556

Forumägare
Forumägare

Drygt 3000 visningar talar väl sitt tydliga språk thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



jag har sett videon och läst en del av materialet. har tidigare inte vetat om jag i huvud taget kommer ner till ringen i år, nu visar det sig att så blir fallet. Med andra ord har det blivit mer intressant att plugga igen

Visst är materialet mastigt, men banan är lång och har många kurvor, så det faller sig naturligt.

Lovar att komma med en utvärdering när jag kommit hem från min provtur.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Drygt 3000 visningar talar väl sitt tydliga språk thumbs up

Jo, men det är inte många frågor!
Men dom kanske inte dyker upp förrän man testat om det stämmer i praktiken!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders C skrev:
jag har sett videon och läst en del av materialet. har tidigare inte vetat om jag i huvud taget kommer ner till ringen i år, nu visar det sig att så blir fallet. Med andra ord har det blivit mer intressant att plugga igen

Visst är materialet mastigt, men banan är lång och har många kurvor, så det faller sig naturligt.

Lovar att komma med en utvärdering när jag kommit hem från min provtur.

/Anders C

Ta det försiktigt i början bara!
Speciellt om det är första gången du kör där!?!
Have fun!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Bara en liten detalj som exempel:

"3. Härifrån åker du först ganska rakt med sikte på att placera bilen ute vid vänsterkanten längre fram."

Att få det verbalt beskrivet och sen kunna sitta och kika på videosnutten och konstatera "Ah, så ska man förstås göra!"

ovärdeligt!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Men man ställer ju inga frågor när man inte får svar på den man redan ställt > Jag hade en fråga den 7 mars på sektion 9, men den har jag inte fått något svar på.
Men du kanske tyckte: Dumma frågor besvaras ej.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Men man ställer ju inga frågor när man inte får svar på den man redan ställt > Jag hade en fråga den 7 mars på sektion 9, men den har jag inte fått något svar på.
Men du kanske tyckte: Dumma frågor besvaras ej.

Jag tycker definitivt inte din fråga är dum! Tvärt om, så är den högst befogad! thumbs up
Men jag tyckte att jag klargjort min ståndpunkt ganska tydligt i den här frågan, och lämnade den öppen för andra, som förespråkar att man skall bromsa efter hoppet, att svara på din fråga!
Det är ju inte meningen att jag ensam skall svara på alla frågor!
Jag hoppas att fler vill dela med sig av sina erfarenheter och diskutera dom här på forumet!

Dag E Hogstens körning med M3:an, kanske inte är den vassaste jag sett!
Han verkade klart ansträngd av att köra bil och prata samtidigt!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Peeter skrev:

Dag E Hogstens körning med M3:an, kanske inte är den vassaste jag sett!
Han verkade klart ansträngd av att köra bil och prata samtidigt!


Det var lite flåsigt, det får man säga....
Dessutom cirkulerar det ett envist rykte att han smällde bilen i Wehrseifen varvet efter, ett varv som också videofilmades, men
endast används internt på Teknikens Värld....

I övrigt, Peeter: Jag är mållös inför Ringengenomgången. Det finns inget att kommentera. Noterna är klara
inför sommarens och höstens personliga rekordjakt.

_________________
--
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Noterna är klara
inför sommarens och höstens personliga rekordjakt.

Hoppas du lärt dig något du får nytta av!?!
Du vet väl att det är förbjudet att ta varvtider!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



FredrikÅ skrev:
Peeter skrev:



Det finns inget att kommentera. Noterna är klara
inför sommarens och höstens personliga rekordjakt.


och skulle du köra av så vet du ju vart du ska vända dig för att klaga.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag kan inte rösta eftersom det inte finns något bra alternativ...

Hade alternativet
"Just nu så är det off-season, men när det närmar sig att man skall åka så kommer jag att titta igenom filmerna och läsa texten mycket noga. Jag kommer också att jämföra mina egna videovarv med dina, Peeter!"
funnits, så hade jag röstat för den!

Måste också erkänna att jag ännu inte sett mer än en sektion. Modem och för snål för ADSL. Du kommer så småningom få ett kuvert med en liten sedel i som gäna bytes mot en CD-skiva.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
FredrikÅ skrev:
Peeter skrev:



Det finns inget att kommentera. Noterna är klara
inför sommarens och höstens personliga rekordjakt.


och skulle du köra av så vet du ju vart du ska vända dig för att klaga.


Det är bra att du tar hand om ev klagomål, Lennart! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter

Jag har inte röstat eftersom jag inte hittade alternativet:

"Jag har gått igenom hälften och det jag sett hittills är kanonbra!"

Att diskussionerna inte är livligare kan ju bero på att inte alla har kört tillräckligt mycket där nere för att ha tillräckliga minnesbilder för att ifrågastta och kommentera.

Jag är övertygad om att det kommer fler synpunkter och frågor under säsongen. Dessutom blir du säkert tvungen att revidera materialet när vi ser all ny asfalt de lagt ut!

Nåväl, man måste väl trots allt inse att vi Ringen-nördar är en tämligen begränsad skara till antalet vilket också spelar in.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Jarmyr skrev:
Men man ställer ju inga frågor när man inte får svar på den man redan ställt > Jag hade en fråga den 7 mars på sektion 9, men den har jag inte fått något svar på.
Men du kanske tyckte: Dumma frågor besvaras ej.


Lennart

Du fick ju massor av svar!

Att Hogsten rekommenderar än det ena än det andra får ju stå för honom och jag delar Peeters uppfattning att så där värst smidigt såg det ju inte ut att gå i den videon. Det är dock ingen lätt uppgift att prata och köra samtidigt så det är möjligt att han kör bättre än så i normala fall.

Som framgår av diskussionen i sektion 9 så har vi lite olika teknik, mycket beroende på materialet. Det är ju inte alltid det finns ett exakt svar eller absolut sanning. Vad var det du tyckte var obesvarat? (omformulera frågan i sektion 9 om du fortfarande tycker något är oklart).

Jag tycker absolut inte dina frågor är dumma, tvärtom är de motiverade och väcker ofta en liten trevlig diskussion.

Mvh

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Men är inte risken om man inte bromsar före hoppet att man blir för mycket luftburen och får mindre utrymme för att bromsa och svänga efter hoppet.
Det var den här frågan som jag ställde, och som jag tyckte jag inte fick något svar på.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart,
Jag tyckte nog att du fick svar, men jag gör ett inlägg till i den tråden. Såg att Johan varit där och svamlat också vilket måste bemötas!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Det är dock ingen lätt uppgift att prata och köra samtidigt så det är möjligt att han kör bättre än så i normala fall.

Jag har sett nämnde Hogsten i ett kändisrace i likadana standardbilar på Mantorp för en massa år sen, kan ha varit 1981. Han var näst sist

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Tjena!

Jag har inte mer än "browesat" delarna men jag kan säga att det jag sett är mycket, mycket bra!

Det är framförallt två anledningar till att jag inte tittat mer.
1. Jag blir alldeles sjuk av längtan efter att få köra där varje gång jag närmar mig en disskussion, bok, spårvalsvisningen eller film om Ringen. Med andra ord avstår jag, i självbevarelsehänseende, från att titta så värst mycket på informationen i någon månad till.

2. Jag blir så otroligt engagerad! Jag får inget gjort på jobbet. Det upptar min tid alldeles för mycket. Som missbrukare på fallrepet får man försöka lura sig själv: - "Nej då, jag kan sluta närsomhelst!" Vilket jag innerst inne vet att jag inte kan, så det får bli som för periodare! Men när man då har en öppen bar, vilket den enorma informationen närmast måste liknas vid, så är det inte lätta att konsumera med måtta!

Infon är kalas! Räkna med dissikering från min sida när väl Ringenåka närmar sig!

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
BTG skrev:
Det är framförallt två anledningar till att jag inte tittat mer.
1. Jag blir alldeles sjuk av längtan efter att få köra där varje gång jag närmar mig en disskussion, bok, spårvalsvisningen eller film om Ringen. Med andra ord avstår jag, i självbevarelsehänseende, från att titta så värst mycket på informationen i någon månad till.

2. Jag blir så otroligt engagerad! Jag får inget gjort på jobbet. Det upptar min tid alldeles för mycket. Som missbrukare på fallrepet får man försöka lura sig själv: - "Nej då, jag kan sluta närsomhelst!" Vilket jag innerst inne vet att jag inte kan, så det får bli som för periodare! Men när man då har en öppen bar, vilket den enorma informationen närmast måste liknas vid, så är det inte lätta att konsumera med måtta!



Mvh /Micke

Du har helt rätt! Ringen är verkligen att betrakta som en drog!
Har man väl "åkt dit", så är det kört!
Efter det så kretsar alla ens tankar kring frågor som:
Hur kan jag ta mig dit så fort som möjligt igen?
Går den här bilen, som jag skall köpa, att köra med på ringen?
Behöver jag inte R-däck på familjebilen utifall att vi skulle passera ringen på någon europasemester?

Hjälp! Jag har abstinens! Jag vill dit nu! Nu! Nu! Nu!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nürburgring
Ringenkursen, är det något att ha?
2 besök senaste veckan (5713 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande