Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
koni dämpare e30
1979 besök totalt
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83


Trådstartare
jag har köpt gula koni till min e30 men fattar inte hur man justerar hårdheten på dom bakre dämparna,
enligt bilderna så ska man trycka ihop dämparen och sen vrida men det händer inget!
har jag missat något???
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



matthias kaiser skrev:
jag har köpt gula koni till min e30 men fattar inte hur man justerar hårdheten på dom bakre dämparna,
enligt bilderna så ska man trycka ihop dämparen och sen vrida men det händer inget!
har jag missat något???

De som jag hade lyckades jag inte justera när dom var monterade på bilen för man var tvungen att bottna (eller näst intill) dämparna och därefter skruva på ratten för att justera, inte så lätta att bottna när fjädrarna satt på bilen Sen märkte man en del skillnad, men innan jag förstod hur man skulle gå tillväga, skruvade och skruvade men jag tyckte inte det gjorde nån skillnad.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



matthias kaiser skrev:
jag har köpt gula koni till min e30 men fattar inte hur man justerar hårdheten på dom bakre dämparna,
enligt bilderna så ska man trycka ihop dämparen och sen vrida men det händer inget!
har jag missat något???


Du märker det när du kör sedan.....

Det går inte att justera med dämparen fast monterad i bilen (iaf inte fast i båda ändarna). När du trycker kolvstången i botten så griper ett par "gafflar" i en grunka i botten på dämparen, sedan vrider du med stången fortfarande tryckt i botten. Har du redan vridit får du nu börja med att bottna denna åt något håll, så du vet var du är någonstans på skalan.

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83


Trådstartare
dämparna är lösa, jag har inte monterat dom än... så det ni säger är att det finns ett läge någonstans i botten det gäller bara att hitta läget?? i bruksanvisningen står det att man ska skruva 2 varv för att få max hårdhet... varför kunde dom inte ha gjort en juster skruv på kolv toppen istället!!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



matthias kaiser skrev:
varför kunde dom inte ha gjort en juster skruv på kolv toppen istället!!


Det finns faktiskt såna att köpa till E30 från www.ground-control.com

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



om jag inte minns helt fel så sitter där någon typ lös genomslags-gummi/plast i dämparna som man får ta bort först för att justering ska kunna göras...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



matthias kaiser skrev:
dämparna är lösa, jag har inte monterat dom än... så det ni säger är att det finns ett läge någonstans i botten det gäller bara att hitta läget?? i bruksanvisningen står det att man ska skruva 2 varv för att få max hårdhet... varför kunde dom inte ha gjort en juster skruv på kolv toppen istället!!


Köper man av rätt person kan man för några få hundralappar extra få de justerbara i toppen istället med en ratt.

När du trycker dämparen i botten vrid försiktigt motsols så känner du hur dämparen 'klickar' in i justeringsläget, vrid nu så som du vill.

_________________
Roland Johansson
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83


Trådstartare
tog bort genom slags gummit så nu går det att justera

rolle: fick inte någon bra rabbat av din kontakt så det fick bli såna, visste inte att det fanns sån a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



matthias kaiser skrev:
tog bort genom slags gummit så nu går det att justera

rolle: fick inte någon bra rabbat av din kontakt så det fick bli såna, visste inte att det fanns sån a


Man brukar sällan få bra saker, man förtjänar dem eller köper dem

_________________
Roland Johansson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Har sett en gas modell (Koni) som ställdes i topp läget (E-30) , i 3 markerade lägen

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83


Trådstartare
rolle: vilken tur att du berätta hur det är, för det hade ja inte en aning om! thumbs up
Citera
Allmänt banåkaforum
koni dämpare e30
1979 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande