Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Manlig motor!
2437 besök totalt
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2458


Trådstartare
27 liter Rolls Royce V12:a :woot:

http://rfl.no-ip.com/temp/itsalive3.mpeg

(Släng dig i väggen Jeppsson )

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685




_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



det är manligt...undrar hur många nm den ger

_________________
Björn Hansson
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48



Till avdelningen för onödigt vetande:

RR Meteor (Budgetvariant av RR Merlin, som satt i Spittfire, Hurricane och Mosquito)

Dom finns i lite olika varianter men typiskt har dom
Max effekt: 600 BHP / 2400 varv/min
Max vrid: 2000 Nm / 1500 varv/min

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



men med tanke på att max effekt kommer så pass tidigt så kan den inte varva så många rpm?

_________________
Björn Hansson
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Zolektric skrev:
men med tanke på att max effekt kommer så pass tidigt så kan den inte varva så många rpm?

Vad vore poängen med att varva den när du har max effekten långt nere?

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lundin skrev:
Zolektric skrev:
men med tanke på att max effekt kommer så pass tidigt så kan den inte varva så många rpm?

Vad vore poängen med att varva den när du har max effekten långt nere?

Man vill gärna ha flygmotorer lågvarviga (kolvmotorer). PrOpellern som ska drivas får inte snurra för fort, kommer bladtipparna upp i överljud blir det spännande...
Ju mindre reduktionsväxlar, desto bättre!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
broden
Göteborg
Här sen Apr 2003
Inlägg: 36



Kristian Larsson skrev:
... PrOpellern som ska drivas får inte snurra för fort, kommer bladtipparna upp i överljud blir det spännande...


Vad händer då?

_________________
// Mattias Brodén
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



luften slås sönder och jag gissar på att luftfriktionen kan smaska sönder de mest hållbara saker. jag bara gissar

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

En fråga.

Jag har letat efter katalysatorerna till motorn utan att hitta dom.
Någon som vet var de sitter?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

broden skrev:
Kristian Larsson skrev:
... PrOpellern som ska drivas får inte snurra för fort, kommer bladtipparna upp i överljud blir det spännande...


Vad händer då?

Utan att gå in på några djupa resonemang om aerodynamik så kan man sammanfatta det hela med: mer buller, mindre drag thumbs down

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Kristian Larsson skrev:
broden skrev:
Kristian Larsson skrev:
... PrOpellern som ska drivas får inte snurra för fort, kommer bladtipparna upp i överljud blir det spännande...


Vad händer då?

Utan att gå in på några djupa resonemang om aerodynamik så kan man sammanfatta det hela med: mer buller, mindre drag thumbs down

Det är därför de flesta segelflygdragare har fyrbladig snurra numera. Fast det där med mindre drag vet jag inte om jag håller med om, en Piper Pawnee med tvåbladig snurra låter för j*vligt men den dra å andra sidan upp ett släp betydligt kvickare än samma Pawnee med fyrbladig snurra(*). Fast det kanske är något annat som spelar in?

(*) En minuts extra dragtid är dock ett billigt pris för att få behålla flygklubben.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tobias Lindell skrev:

Fast det där med mindre drag vet jag inte om jag håller med om, en Piper Pawnee med tvåbladig snurra låter för j*vligt men den dra å andra sidan upp ett släp betydligt kvickare än samma Pawnee med fyrbladig snurra(*). Fast det kanske är något annat som spelar in?

Den tvåbladiga snurran når inte överljudsfart i bladtipparna.
Tobias Lindell skrev:

(*) En minuts extra dragtid är dock ett billigt pris för att få behålla flygklubben.

Absolut, det är mycket gnäll på vårt lilla fält...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Bilder o videos
Manlig motor!
2437 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande