Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Manlig motor! | 2437 besök totalt |
27 liter Rolls Royce V12:a :woot:
http://rfl.no-ip.com/temp/itsalive3. (Släng dig i väggen Jeppsson ) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Till avdelningen för onödigt vetande:
RR Meteor (Budgetvariant av RR Merlin, som satt i Spittfire, Hurricane och Mosquito) Dom finns i lite olika varianter men typiskt har dom Max effekt: 600 BHP / 2400 varv/min Max vrid: 2000 Nm / 1500 varv/min _________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
||||||
Vad vore poängen med att varva den när du har max effekten långt nere? _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||||||
Man vill gärna ha flygmotorer lågvarviga (kolvmotorer). PrOpellern som ska drivas får inte snurra för fort, kommer bladtipparna upp i överljud blir det spännande... Ju mindre reduktionsväxlar, desto bättre! _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Utan att gå in på några djupa resonemang om aerodynamik så kan man sammanfatta det hela med: mer buller, mindre drag _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Det är därför de flesta segelflygdragare har fyrbladig snurra numera. Fast det där med mindre drag vet jag inte om jag håller med om, en Piper Pawnee med tvåbladig snurra låter för j*vligt men den dra å andra sidan upp ett släp betydligt kvickare än samma Pawnee med fyrbladig snurra(*). Fast det kanske är något annat som spelar in? (*) En minuts extra dragtid är dock ett billigt pris för att få behålla flygklubben. |
||||||
Den tvåbladiga snurran når inte överljudsfart i bladtipparna.
Absolut, det är mycket gnäll på vårt lilla fält... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Bilder o videos Manlig motor! | 2437 besök totalt |