Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
RC kontra krängningshämmare.
2 besök senaste veckan (3952 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
En sak som jag inte riktigt får till är förhålklandet mellan höjning av RC och ökning av krängningshämmare.

om man teoretiskt förutsätter full frikoppling mellan bump och roll i fjädrarna, så att fjädrarna enbart tar bump.

om man då placerar RC i markplanet och kör utan kränghämmare kommer bilen att kränga jättelätt, kommer då jackinkrafterna att vara obefintliga.

om vi höjer RC till CGH kommer bilen inte kränga, och jackinkrafterna bli enorma.

om vi teoretiskt har kvar RC i markplanet och adderar en kränkfjäder som är stum, så kommer inte bilen att kränga, vad händer med jackingen?


Ursprunget till frågestälningen är tankegången att placera RC i markplan och dämpa krängning till önskad nivå medelst krängfjäder, eller tillåta RC att vandra upp en bit och köra med obefintlig eller svagare krängfjäder.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
om vi teoretiskt har kvar RC i markplanet och adderar en kränkfjäder som är stum, så kommer inte bilen att kränga, vad händer med jackingen?

Samma sak som en stel axel.
På en stel axel har man ingen jacking, eller om man så vill jackingkrfterna vill bara kröka axen utan att påverka karrosen. Allså all form av krängnings rörlelse kommer gå direkt från däckets kontaktyta rätt in i karrosen.


Jag skulle lägga rc på ca 30-70mm, sköter man sig bra när man kontruerar dubbla A-armar så får man en jacking på en bra nivå pluss camberkompensation.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
ok, men vad blir rent teoretiskt skilnaden mellan att köra med RC i markplan kontra RC på 30-70mm över mark (borde inte den angivelsen vara i % av CGH istälet för mm?)

Förutsatt att krängfjädern anpassas så att jag i begge fallen får önskad krängning?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

rc på 30-70mm har igentligen inget med CGH att göra utan att hålla jackingen på en lite nivå.
Jag vill igentligen inte prata rc i huvudtaget utan förhållandet z och y på monemetanpunktens läge. för begge sidor.
Hmm 30-70mm var bara ryckt ur luften av mig och inte så där 100% genomtänkt

På stel axel så gör det inte så mycket om rc åker upp en bra bit, typ 150-300 är inget att göra i brallorna över Bara man anpassar krängningsstyvheten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
fuling skrev:
rc på 30-70mm har igentligen inget med CGH att göra utan att hålla jackingen på en lite nivå.
Jag vill igentligen inte prata rc i huvudtaget utan förhållandet z och y på monemetanpunktens läge. för begge sidor.
Hmm 30-70mm var bara ryckt ur luften av mig och inte så där 100% genomtänkt

På stel axel så gör det inte så mycket om rc åker upp en bra bit, typ 150-300 är inget att göra i brallorna över Bara man anpassar krängningsstyvheten.


om man ändå räknar med RC, borde inte lämplig höjd på RC vara beroende av CGH. exempelvis ca 150 mm på en bil med CGH på 400 mm och 300 mm på en bil med CGH på 600 mm


Men hur räknar man då på jackingkrafter istället för att förenkla det med RC, och framförallt hur tolkar man olika jackingfaktorer. (Jag får ju fram jackingfaktorn ur ditt exelark, men har inte riktigt fått grepp över vad det är, och hur det skall tolkas.)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Vi kan ju använda begreppet "Antiroll" i procent istället. Då talar vi om ett förhållande mellan fjädrad vs ofjädrad del av sidokraften.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847


Trådstartare
Javisst, om vi istället använder begräppet antiroll istället för RC, det är ok.


Men jag har fortfarande lite problem med att förstå de teoretiska skilnaderna.

Bygger jag nu en hjulupphägning med dubbla A-armar så att jag får 0% antiroll, eller 30% antiroll.

och anpassar krängningshämmare så att jag i begge fallen får samma krängning. Vad blir skilnaden?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Men 30% antiroll så går 30% av kringskrfterna INTE genom fjädingen/krängare utan genom karrosen, bärarmana rätt ner i däcksgreppet. Och antiroll och jacking är samma sak.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus L skrev:
Javisst, om vi istället använder begräppet antiroll istället för RC, det är ok.


Men jag har fortfarande lite problem med att förstå de teoretiska skilnaderna.

Bygger jag nu en hjulupphägning med dubbla A-armar så att jag får 0% antiroll, eller 30% antiroll.

och anpassar krängningshämmare så att jag i begge fallen får samma krängning. Vad blir skilnaden?


Skillnaden är att den kraften som är "fjädrad" kan kontrolleras och användas inställningsmässigt för att balansera bilen. Man kan hålla 0% antiroll, marknivån, och det kommer att fungera bra, så vad den biten anbelangar så är det problemet lättlöst. Problemet är att skulle vi vilja ha t,ex camberkompensation eller uppnå någon annan geometrisk effekt så kan Rc hamna på annan nivå. Vi har ju sett bilar i forumet som
har besvär med placeringen av A-armsinfästningar och spindlar där balljoint sitter på ställen som gör det svårt.

Problemet med benämningen Rc är att den inte är riktigt relevant med vad som sker. Med bilen i viloläge så är det ok per definition men när ena sidan i en kurva tar upp större delen av krafterna så faller den andra sidans geometri bort och därmed även Rc definierat som skärningspunkt mellan de bägge sidorna.
Jag skulle nog även defineira jacking som en följdverkan av antiroll, även om man på ett sätt kan säga att det är samma sak. Att "jacka" är att "lyfta", alltså en lyftkraft. Medan "antiroll" är att förhindra roll.
Beroende på vad vi vill ange kan då lämpligt ordval väljas.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jackning är ungefär samma sak som att hoppa stavhopp med den gamla stela typen av stavar.

Staven = linjen mellan RC och däckets kontaktyta med marken.


_________________
William Ekström
Citera
Racetech
RC kontra krängningshämmare.
2 besök senaste veckan (3952 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande