Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilslalom, du kanske vet något som jag vill veta...
1, 2   >>
3102 besök totalt
Piranha
Sollefteå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Hej!

Jag har arrangerat ett par slalomkörningar här uppe i norr (10 mil norr om Sundsvall) & har lite funderingar.
Jag har efter många om & men lyckats komma över ett gäng konor, 26 stycken för att vara exakt, & det känns som att det är för lite.
Iom att vi andvänder portar istället för singelkonor så blir det ju bara 13 portar allt som allt, inkl. start/mål. Är det någon som vet var man
kan få tag i konor till ett någorlunda humant pris?
De priser som jag lyckats hitta lämpar sig då inte för min plånbok = 270:- + moms/styck & uppåt.

Tidtagningen sköts via fotocell, en enkel & hemmabyggd pryl som visat sig funka mycket bra.

Bilslalomreglemente? Har hört att ett sådant ska finnas men inte hittat något. Har även hört av mig via pm till en kille på det här
forumet som skulle ha ett men inte fått något svar.

All vår körning sker på en allmän asfaltsplan (i brist på annat ställe, det finns f-n ingen annanstans...) som även nyttjas av div. körskolor.
Vi har tillstånd av kommunen att spärra av planen & andvända den vissa tider. Som upplägget är nu så kommer vi att köra varannan lördag
hela sommaren, ev några flera gånger också
med inriktning på bilkontroll & körteknik (älgtest, undanmanöverprov osv).

om det finns frågor så tveka inte att skrika till! thumbs up

Tacksam för svar / Stefan

_________________
Stefan Sjödin

Moderator @ Compello.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Provat att höra med lokala vägverkskontoret? De kan säkert sponsra med eller iaf låna ut lite konor.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



270 kr /st? Hur stora koner tänker du köpa egentligen

Team Sportia har koner för 45 kr/st som verkar lämpliga i storlek, vet dock inte hur många gånger det går att köra över dom innan dom går sönder. Men dom verkar vara av något mjukt plastmaterial som flexar när man trycker på dom.

Ska du arangera något i mitten eller slutet av sommaren får du säga till så vill jag vara med om jag fått klart bilen tills dess.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Du kan söka på forumet efter tips på koner men så vitt jag vet så är det bästa tipset hitills Julas koner. Vi hade såna på Tullinge häromsistens med Locost/Se7engänget och jag tycker de konerna var riktigt riktigt bra.

om du vill komma in i slalomreglementsgruppens forum här på Rejsa så tjoa till med ett PM till mig thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Piranha
Sollefteå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Ajden skrev:
270 kr /st? Hur stora koner tänker du köpa egentligen

Team Sportia har koner för 45 kr/st som verkar lämpliga i storlek, vet dock inte hur många gånger det går att köra över dom innan dom går sönder. Men dom verkar vara av något mjukt plastmaterial som flexar när man trycker på dom.

Ska du arangera något i mitten eller slutet av sommaren får du säga till så vill jag vara med om jag fått klart bilen tills dess.


Samma sort som jag har nu, dvs ca 45-50cm höga, samma sort som trafikskolorna här uppe andvänder. Mjuka & fina... Men det är klart, mindre konor är ju också ett alternativ. Vi kör hele sommarn så det är bara att komma ner/upp! thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Du kan söka på forumet efter tips på koner men så vitt jag vet så är det bästa tipset hitills Julas koner. Vi hade såna på Tullinge häromsistens med Locost/Se7engänget och jag tycker de konerna var riktigt riktigt bra.

om du vill komma in i slalomreglementsgruppens forum här på Rejsa så tjoa till med ett PM till mig thumbs up


Ska kika hos Jula..! thumbs up PM på väg...

/Stefan

_________________
Stefan Sjödin

Moderator @ Compello.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



http://www.rantzows.com/ har billiga lite mindre koner. Om de anses vara för lättflyttade går det att skapa enkla viktringar med trägårdslang och sand. Använd en bit VP-rör och tejp för att sluta slangstumparna till ringar.


Lagomt ryslig bild .

Konerna på 30cm kan upplevas som lite små men man får många för pengarna och de är lätta att transportera.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

De där små blåser bort (iaf på Tullinge ). Både pga att de är för lätta men också pga de har en platt hal undersida som inte greppar tag i asfalten öht. Ditt "vikt-mod" låter som en kanonbra ide men jag tror en antihalk-mod är en bra ide dessutom.

Jag tror faktiskt att självhäftande filtfötter kan hjälpa till mot halkan. De borde ju fastna lite i asfalten.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Gipsskruv och skruvdragare är ett annat alternativ som inte är så smart (gipsskruv är inte kompatibla med däck ).

Fullstora vägkoner av den mjuka sorten är bäst, de flyttar sig inte i onödan och man håller lite större anstånd till nåt så stort. Men de kräver en hel kärra för att få med sig.

Fötter av byggsilikon har också föreslagits (om det nu fastnar på konplasten).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



gör som vi gjorde i umeå i helgen ...
målade några petflaskor röda ... snitslade upp en bana och körde

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Lite kuriosa för att ge folk en aning om vad vi håller på med

Film

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Big Al skrev:
gör som vi gjorde i umeå i helgen ...
målade några petflaskor röda ... snitslade upp en bana och körde


Kör samma själv, ilsket neonröd markeringsfärg och en valfri skvätt vatten i botten så dom står någorlunda stilla.. fungerar hur bra som helst och kostar ungefär ingenting.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Med nåt fast och tungt i botten (Gips, Cement?) borde väl PET-flaskor resa sig automatiskt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Låter som ett kul initiativ, vilka lördagar är det ni kommer att köra, och vilka tider, och upplägg i övrigt.

Det är ju inte så långt ner om man skulle ta och titta förbi i sommar.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



och jag har bara 60km och kan vara intresserad om tiderna passar.
Lägg ut på inför träffar när ni kör.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Cobolt skrev:
Big Al skrev:
gör som vi gjorde i umeå i helgen ...
målade några petflaskor röda ... snitslade upp en bana och körde


Kör samma själv, ilsket neonröd markeringsfärg och en valfri skvätt vatten i botten så dom står någorlunda stilla.. fungerar hur bra som helst och kostar ungefär ingenting.


Problemet med petflaskor är att dom till skillnad från konor inte går att stapla i varandra... sisådär en 50 pet-flaskor tar ju lite plats...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



och petflaskor är väl inte direkt mjuka (beror iofs på vad man använder för sort) .. men de "mjuka" koner som PCS använder är ju utmärkta, förstör inte bilen allt för mycket om man råkar plöja ner alla

ngn som vet vad det är för koner och var man kan inhandla just den sorten? (gummiliknande, dvs inte hårdplast)

och.. fotoceller med timer.. finns det billigt någonstans? t.ex elektronik byggsats?

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Pierre Broberg skrev:
och.. fotoceller med timer.. finns det billigt någonstans? t.ex elektronik byggsats?
Jag har varit inne på laserdioder (dvs laserpekare) och fotodioder (dvs enkel ståle istället för reflekterad) kopplade till nåt enkelt usbinterface men inte hittat nåt vettigt. Det verkar mest vara till mini-Z och liknande som såna leksaker används...

Gummikoner av vägverkstorlek har jag själv erfarenhet av att vaxa bort spår efter . De konerna släpper ifrån sig material så att det ser förskräckligt ut innan man märker att det inte är revor i lacken.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nikurasu
Sundsvall
Här sen Dec 2004
Inlägg: 204



Mattias_H skrev:
och jag har bara 60km och kan vara intresserad om tiderna passar.
Lägg ut på inför träffar när ni kör.


Klart du ska komma och köra...jag åker ju ifrån Sundsvall så

_________________
Nicklas Åkerlund
Admin @ Compello.se

VW Squareback E Automatic -72
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Pierre Broberg skrev:
och petflaskor är väl inte direkt mjuka (beror iofs på vad man använder för sort) .. men de "mjuka" koner som PCS använder är ju utmärkta, förstör inte bilen allt för mycket om man råkar plöja ner alla

ngn som vet vad det är för koner och var man kan inhandla just den sorten? (gummiliknande, dvs inte hårdplast)

och.. fotoceller med timer.. finns det billigt någonstans? t.ex elektronik byggsats?


Jag tog en fotocell från ELFA och kopplade ihop med ett vanligt tidtagarur, funkar perfekt när vi kör konbana i BMW CS Nord. Den var inte alltför dyr heller.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Vi ska försöka komma ihåg att annonsera om slalomen här, annars så står det på Compello.se's Eventsforum när det inträffar

Som t.ex nu på lördag klockan 16:00, sen på kvällen är det Big Meet med mycke jänkare att spana på thumbs up

Givetvis öppnas ölen EFTER slalomen

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Går i tankarna att försöka göra något liknande som er,
Tyvärr så är jag helt grön på att anordna sådanahär saker
har varit på många träffar så jag vet hur det funkar men själva arrangörsbiten kan jag ej...

Har lite frågor ang hur ni gick tillväga med kommunen, för att få tillstånd att köra osv..
Vilket upplägg har ni.. är det förarträning, bilslalom eller likn
Har ni haft kontakt med polisen,, ?
vilka krav ställde kommunen respektive polisen eller andra myndigheter..?

Tacksam för svar....

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilslalom, du kanske vet något som jag vill veta...
1, 2   >>
3102 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande