Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rally serier & ban tävla ?
1289 besök totalt
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Hej !

finns ju även en del rally åkare här
Är ju en glad hobby förare som vill testa på lite rally.. vilka billiga klasser finns det.. bana har man ju kört lite granna men rally blir det ju inget av förutom de lillla man vågar ladda på grusvägarna i närheten..

Vill bara prova på för att lära mig (ingen erfarenhet) så man kommer ju komma sist men de ska bli lärorikt.. vilka klasser finns & vilka bilar är bra nybörjar bilar & vad hamnar en årsbudget på (för respektive klass) med normal mängd avkörningar

hittar man ingen lämplig klass på rally sidan & vill testa lite seriösare bankörning i stället men ändå på hobby nivå vilken klass/serie rekomenderar ni då?
givet vis för rimlig budget .. vad är då rimlig budget? ja så billigt som möjligt utan att de blir bara folkrace av de hela på banracing sidan och långlopp så kan man ju iofs. dela med någon kompis som oxå är sugen ..


Tack på förhand
Jonas West på Anders loggin

_________________
Anders Svensson
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



om du vill åka både bana och rally så är det volvo orginal som gäller för då kan du köra båda med samma bil
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



ingen mer som kan hjälpa mig lite ?

_________________
Jonas West
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



har du sökt?
finns liknande frågor som varit uppe ett par gånger.

www.resultatservice.com finns lite annonser annars är idrottsbladet (IB) bra att leta åk i.
testa att ringa nån som vill sälja sin och hör vad budget på deras är.

lycka till!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
J West

Här sen Jan 2004
Inlägg: 43



Då ska jag söka vidare..

att hitta bil är nog inte de svåraste utan de är mer vilken klass man ska satsa på & lite vad man får räkna med i budget & så som jag vill ha info om..


MVH

_________________
Jonas West
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

J West skrev:
Då ska jag söka vidare..

att hitta bil är nog inte de svåraste utan de är mer vilken klass man ska satsa på & lite vad man får räkna med i budget & så som jag vill ha info om..


MVH


Har man inte kört i skogen innan så är grupp E det lämpligaste. Tex Golf 2 är en bra bil i den klassen. 30-50 000 kostar en sån i inköp, äter inga däck och drar knappt nån bensin. Det är helt standard med störtbåge/riktiga stolar/ riktig fjädring. Du kommer ändå köra av och då kommer du inte så långt ut. Men det finns inget för bana för de bilarna så VOC (volvo original, snäppet snabbare med ca 170 hk) är ju det klart smartaste då du inte behöver göra nånting mer än byta fjädrar och dämpare mellan skogen och banan. Det finns både grusrally, asfaltsrally banlånglopp och sprint på bana.

Har inte koll på rallycuperna som går uppe runt Borås men en tävling i DMklass får du räkna med ca 1500 :- i startavgift, du gör av med minst 2 däck, 15 mil bensin på just tävlingen och sen ska du fram och tillbaka. Som regel har man alltid sönder nånting som behöver bytas, kulleder mm slits ju fort under sånna förhållanden.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Henrik E
Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 102



Ifall jag skulle köpa en grupp E bil, skulle jag få använda den för vanlig gatkörning också? t ex till jobbet eller vad som

_________________
Henrik Egerbo
Lancia Dedra HF Integrale -92
Yamaha YZF750R -94
Citera
Han
Sollentuna
Här sen Aug 2003
Inlägg: 154



Henrik E skrev:
Ifall jag skulle köpa en grupp E bil, skulle jag få använda den för vanlig gatkörning också? t ex till jobbet eller vad som


Beror på hur den är byggd och besiktigad.

_________________
Erik Häggbom
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Han skrev:
Henrik E skrev:
Ifall jag skulle köpa en grupp E bil, skulle jag få använda den för vanlig gatkörning också? t ex till jobbet eller vad som


Beror på hur den är byggd och besiktigad.


Precis.
Man kan behålla inredningen och 3punktsbälte och köra till SBP och besikta som en vanlig bil eller så homologeringsbesiktar man den hos en tekniker från SBF då får den inte brukas på gata alls men du slipper köra till bilprovningen för att besikta bilen och ha i baksäte osv.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Rally serier & ban tävla ?
1289 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande