Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
DTM på Zandvoort - vilken läktare är bäst?
1 besök senaste veckan (1173 totalt)
Björn Olsson
Örebro
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej

Som rubriken lyder. Vilka läktare rekomederar ni som varit där (Zanvoort) och tittat på racing?
Funderar på att åka på DTM i augusti men vet inte riktigt vilken läkare man ska försöka få sitta på.

För banskiss och läktarplacering, se länk.

https://www.dtm.de/ticket/zandvoort.de.php?lang_code=de

Tack på förhand!

_________________
Björn Olsson
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Har i o f s inte varit där som publik med väl som teammedlem då vi kört Zandvoort 500 och har en liten uppfattning om hur det ser ut.

Banan ligger nära havet mitt bland sanddynerna och är ganska kuperad. Min erfarenhet är att det är svårt att få en ordentlig överblick över banan från depå/läktare (jämför Mantorp t e x) och rekommenderar därför att du väljer en läktare där du får så bra koll på racet som möjligt ändå. Varför inte Haupttribüne läng start/målrakan, som dessutom är täckt. Vädret kan vara nyckfullt ibland med både regn och sol under samma race. Dessutom ligger den läktaren mittemot bandepån och med lite tur kan du kanske få med dig lite action därifrån också.

Låter kul att åka och kolla på DTM - lycka till med läktarbiljetterna

Ulli

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Hej, har inte varit där som publik, men körde där under tre dagar förra året. En jättekul bana!!!!

Jag ska forwarda din fråga till en som är hemmahörande på banan, han vet nog var du sitter bäst. När måste du beställa?

Personligen, så tänker jag det samma som Ulli, att haupttribune är den platsen man ser mest action från. Mitt nästa val, utifrån interessanta banpartier, är tribune T6, sän kanske tribune TH om det är möjligt att få en plats långt till vänster - om det är möjligt. På denna tribun kan du möjligtvis få se båda den långa S-en upp mot Rob Slotemaker Bucht, Audi S bucht (180-gradern) och rakan in mot denna.
Jag tror inte tribun TH kan se så långt som till renault bucht, men jag kan ta fel.

om haupttribune är interessant, kom ihåg att bygningen vid pit-area (bak fotografens huvud i bilden nedan) är 4-5 etasjer hög, så det är nog bra att sitta litte högt upp.


Vi har många bilder på http://www.reodor-racing.com/gallery/album03/ - många har sådär innehåll, men du får ett visst intryck endå.

_________________
Orjan Sandland
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



okej, här är kommentar från killen i Holland

Citat:
Depending on whether they want to get around or not - I would take a foldable seat, and get some "dune" tickets - could watch near the tarzan corner (place for overtaking), or some other parts of the dunes, close to T4. If they want to use one of the stands, here are my comments on what to expect where:

Grand stand and T7 - on the straights oppposite the pits - nice if you want to watch pit-activity, right after the start you will see
the cars whizz by, and you can follow them into the Tarzan corner (see overtaking from a distance) For the most part, you will see the cars go by at 150+ mph. Not too exciting...

T3/T5 are nice, and are a place we usually go to to watch racing - you can follow the cars in the Slotemaker curves (very fast), and braking for the Audi Ss (again good spot for overtaking). Highly recommended.

TH and T2 are boring - cars coming out of the Audi Ss are just accelerating - more exciting when it is raining, as there is some
surface change there, and the area out of the Audi Ss become very slippery then.

T6 not very exciting either - the righthander there is fairly simple when dry. When it is raining, the track is slippery there, so might be interesting.

T4 is when the cars exit onto the straight, are travelling very fast there. This is opposite where Peter Dumbrack had a big crash last year - happens when you are on the limit and hit a slippery kerb, or even the grass.

In all, if they do not go for a dune ticket, I would go for T3/T5.

_________________
Orjan Sandland
Citera
Björn Olsson
Örebro
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack så mycket för svaren, speciellt från holländaren...

Hade själv tänkt välja T3 eller T5 som han rekommenderade. Återstår bara att se om det finns biljetter att få tag i...

_________________
Björn Olsson
Citera
Elitracing (åskådarracing)
DTM på Zandvoort - vilken läktare är bäst?
1 besök senaste veckan (1173 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande