Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Provkörning av Radical Prosport 1300
1 besök senaste veckan (5906 totalt)
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003
Inlägg: 129


Trådstartare
När jag fyllde 30 i vintras fick jag en provkörning av Radical Prosport 1300 i present av min fästmö, även hennes bror fick en när det var dags för honom och fylla 30. Den långa väntan från i början på Januari har varit jobbig ibland, jag ville verkligen köra bilen och igår var det till slut dags.

Vi lämnade Stockholm vid lunch och 2 timmar senare var vi framme vid Sviestad motorpark och möttes av Anders och Rebecka på M & W Radical Motorsport och deras mekaniker. Hela teamet hade varit på Knutstorp hela helgen och rejsat + att de hade hållit på fram till 2-3 tiden på natten och spelat in ett program om Radical som kommer sändas senare i år. Det hade altså inte blivit mycket sömn för dem.

Vi hann gå runt lite och titta på bilarna för att sedan sätta oss i klassrummet och ha en genomgång av bil, bana och regler. Vi fick även skriva på lite papper eftersom bilarna är oförsäkrade och alla skador skulle betalas av oss.

Anders kör en bangenomgång av Sviestad som är en roadracingbana och är rätt så smal.

Efter genomgången var det bara att byta, dela in sig i grupper om tre och sätta sig i bilarna.

Jag ville inte vänta till skillnad från de andra i min grupp så jag fick börja :-)
Det var bara att klättra ner i bilen och spänna fast sig.

Ratten skall på och sen är det bara att känna på växelreglage, pedaler mm.

Sen fick man vänta och vänta och vänta. Jag hade självklart kommit ner i bilen och var tokredo att köra innan de andra ens började fundera på att ta sig ner i sina bilar men inte var man ledsen för det.


Till slut åkte vi ut på banan med Jim Åberg ( deras mekaniker som är på gång att börja tävla) som föråkare, vi började med 4 lugna varv för att få känna på bilarna lite. Bilen kändes grymt fladdrig och jag fattade inte hur jag skulle våga köra fortare med den, den åkte fram och tillbaka lite hur den själv ville över banan och jag var nästan säker på att något hjul var löst. på det 3:e och 4:e varvet gick det lite fortare och då kände man att aerodynamiken gjorde sitt jobb och bilen kändes mycket bättre.

Efter de första 4 varven gick vi in i depå och de kollade bara med oss om allt kändes bra sen + att vi stuvade om lite i ledet så de som tyckte det kändes lite läskigt hamnade längre bak, sen var det bara ut igen för 4 varv till som gick i lite högre tempo efter det bytte vi förare så de andra fick köra lite medan vi smälte intrycken.

Efter någon timmes vila var det dags igen, spände fast mig i bilen och så stack vi ut.

Denna gång hamnade jag direkt efter ledarbilen så man kunde följa hans spårval ordentligt och vågade ta i lite mer.

och jävlar vad det gick nu, jag har aldrig kört med slics innan och fattade inte att det går att ha så här bra grepp. Varven gick bara snabbare och snabbare och bilarna var helt underbara, det är en motorcykellåda i dem så man har ettan framåt och sen är det bara att dra spaken bakåt för att växla upp, jäklar vilken känsla att köra på detta sätt. På långa rakan varvade vi ur på 6:ans växel vilket ger med denna utväxling ( från knutstorp ) en hastighet på ca 210km/h,

vilket märks rätt bra på en så här smal bana, sen var det bara att ställa sig på bromsen och växla ner

2:a stinten fick vi köra 12 istället för de utlovade 8 varven vilket inte gjorde oss speciellt ledsna. Detta var en helt fantastisk upplevelse och jag kan verkligen rekomendera er att testa detta. Jag, min fästmö och hennes bror laddar nu för att gå en licenskurs för Radical och försöka lyckas köra ett lopp någon gång i framtiden.

Här är gårdagens yngste förare, Ludde 5 år.


Får ni någonsin chansen att köra en Radical så se till och inte missa den.
http://www.radicalmotorsport.se/

Lite fakta om bilen
Radical PrOSport 1300

0-100på 2,8 sekunder, 470 kg lätt, 1300cc Suzuki Hayabusamotorpå över 200 hkr. Sexväxlad, sekventiell växellåda, formel 3-däck, glasfiberkaross, kedjedrift, 3,86 m lång, 1,5 m bred och 4 cm markfrigång och en otrolig väghållning! Downforce som du inte upplevt på länge.
Kan det bli mer racing?

och nu kan jag inte jobba alls, sitter bara och funderar på hur man ska kunna skrapa ihop pengar till, licens, bil och drift av denna. Var ska jag hitta sponsorer. Ojojoj jag måste bara köra igen.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



grymt trevligt att läsa.

grattis te en trevlig dag !

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Jag kan bara instämma i dina känslor. Har känt precis samma när jag körde Radical. Det enda jag hade problem med va att stolen satt i mitten läget och jag inte nådde fram riktigt. Så varje gång jag gick ut på rakan så fixade bältet så jag kunde hålla kvar foten på gasen... Tävla med dom är en ganska härlig känsla. Men dyrt! Fast det är värt vad enda krona...inte ofta man få synas inför 10 000 pers...visst är man lite fåfängd...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Är det någon som har koll på lite priser? Låter ju helt klart ballt

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003
Inlägg: 129


Trådstartare
Gustav Uhlander skrev:
Är det någon som har koll på lite priser? Låter ju helt klart ballt
allt finns på deras sida http://www.radicalmotorsport.se/ en sådan provkörning som vi gjorde kostar 5900:- +25% moms
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Tack för kul läsning o bilder! Ajajaj vad man blir sugen

_________________
Magnus Thomé
Citera
xr4x4
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2004
Inlägg: 37



Jag vet hur det känns.
Jag var på mantorp den 16/5 och körde mig 40 års present

(tyvärr inga bilder på mig)




















_________________
Tom Persson
Xr4x4 24v/Locost S7
070-496 75 37
Citera
Allmänt banåkaforum
Provkörning av Radical Prosport 1300
1 besök senaste veckan (5906 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande