Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
fjädersättningar på olika kontinenter?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (2273 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12869


Trådstartare
Då jag är en flitig besökare av amerikanska forum, förvånas jag ofta över hur pass mjuka fjädersättningar många kör med "där borta". Vi pratar inte hardcorerejspojkarna nu (de har jag inge vidare koll på), utan snarare medelsvensson... De som kanske kör 5-10 banträffar per år och som ibland använder sin bil på gatan också.
Många av dessa ligger kring 1-1.4 Hz och samtliga bilar är jänks (såklart ), både gamla och nya medans många här i Sverige/Europa verkar ligga över 2 Hz.

Nu är det iof mer än bara fjädersättningarna som skiljer banentusiasterna åt på de olika kontinenterna - tex uppfattningen om vad för fordon som är "optimalt" att föra kring banan.. (den som tjatar sönder denna tråden med 318is åker på stryk! ). Kan det ha med biltyperna att göra - stort o tungt VS litet och lätt?

När jag uttryckte min iaktagelse på ett amerikanskt forum, fick jag till svar att det var "olika filosofier" - hårt vs mjukt och att det var lättare att köra en mjukt satt bil, samt att det var snabbare med en mjuk bil..
Varför denna uppfattningen? Någonting måste ju ligga bakom? har det att göra med olika krav på komfort, bilvikt, banunderlag eller liknande?

Förra året körde jag med fjädrar som gav ca 1.3 Hz och upplevde bilen som alldeles för mjuk vid inbromsningar och gaspådrag (pitchled helt enkelt ). Jag har svårt att tro att detta upplevs som mer positivt på andra sidan "sjön"..?


Just nu är jag trött, och har kanske uttryckt mig lite slarvigt, men hoppas att min frågeställning framgår ändå..
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Brukar man inte ha väldigt styva kränghämmare och mjukare fjädrar i landet däröver?

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En mjuk bil är mer svårkörd, man får vänta på att bilen sätter sig.
1-1,3Hz är MJUKT
2Hz är INTE hårt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12869


Trådstartare
Magnus: Helt riktigt, krängningshämmarna ser ut som järnvägsräls, medans fjädrarna passar bättre i kulspetspennor..

Problemet är ju att bilen blir otroligt känslig i pitch medans den beter sig bra i roll och jag försöker förstå hur man kan acceptera detta och faktiskt tycka det är bra? Kan det bero på körstil?

Fuling: Jag vet, det går att köra hårdare, men 2 Hz är trots allt mer än 1 Hz
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Jag upplever samma sak på Alfa Forum, dom frågar varför jag har racingfjädring på gatan (på 75an) och jag frågar hur dom kan kalla sina bilar "hårda", de gillar dessutom Koni dämpare, något som i princip skurs som pesten här i Sverige pga att dom fungerar så uselt på Alfetta chassiet mednas dom anser att Bilstein är "teeth shattering"...

Jag tror att dom helt enkelt kör otroligt långsamt (i stan) eller på breeeda och raaaka motorvägar.
Har för mig att Carroll Smith pratar om detta i Tune to win eller Drive to win också, och han säger i princip: Skärp er och gör som européerna...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det där med mjuk och hårt är j.... svårt att förmedla utan att ha någon form av siffror på junket.

Sen har vi stötdämparna, här ligger MYCKET av de som folk upplever som stötigt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



Fast på mitt chassie är det enkelt, torsionsstav är ju bara att mäta dia på så vet man...
Bakfjäder är ju bara att räkna varv på och mäta tråd så man får ju relativt hur hårda bilarna är.

Konidämparna är mjuuuka i långsamma rörelser och i princip stumma i snabba
Bilstein är fasta i alla rörelser utom "potthålsrörelser" då de släpper igenom och är därmed trevliga.

De flesta jänkare hatar som sagt Bilstein, otroligt nog.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag tror att många europeér kör med aldeles för hård fjädring, i förhållande till underlag.

och jag tror många amerikaner har för klen dämpning.

Det är en sak med en bil som enbart går på en väldigt jämn bana, den behöver inte så mycket fjädringsväg, och det finns dessutom en önskan om låg markfrigång, vilket kräver begränsade fjädringsrörelser.

Men är underlaget ojämt så blir det lätt att få hjulen att lätta från detsamma, och då har man inte så mycket grepp kvar.

Det är inte ovanligt att se moderna bilar med "sänkningssats" som studsar i lite ojämna kurvor.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Man kan inte gämnföra bara fabrikat rätt upp och ner untan måste titta liknade dämpare från de olika.
Annars är risken att man gämnför äpplen med päron.
Hmm dämpare skall jag inte ge mig in i att diskutera pga att jag kan åthe.... för lite


Att åka med mjuk fjädring och hårda krängre förstår jag ej vitsen med. Även vid gupp/grop på ett hjul kommer man få en viktförstjuting mellan hjulen på axel och diagonalt. Med andra ord en kräning.
Pluss som någon/några redan påpekat, bilen blir rollstyvare än pitchstyv. Så när man går från broms till kurva har man mycket rörelse i chassit. Samma fenomen fast tvärt om får man med krängninghämmar lösa bilar med hårda fjädrar.

edit:
citat:
Det är inte ovanligt att se moderna bilar med "sänkningssats" som studsar i lite ojämna kurvor.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om stutset kommer sig av att bilen går på dumpstoppen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Nya M5:an gick ju snabbare runt ringen i "komfortläget" än i sportläget på ringen, men största anledningen till det borde väl vara att ringen är så ojämn eller?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



visst: Konidämparen är en dubbelrörsdämpare och Bilstein gas. Jag tänkte mest på hur olika det uppfattas på olika kontinenter, inte det rent tekniska.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag hade haft alla svaren men pga totaldissning redan från start, pga bilmodellsval, väljer att hålla det för mig själv...
Självklart skickas dessa svar till samtliga i tråden på PM förutom till trådskaparen då...

Vill starkt påpeka att de bilar jag lekt/leker mest med väghållning på är framhjulsdrivna svenska bilar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12869


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Jag hade haft alla svaren men pga totaldissning redan från start, pga bilmodellsval, väljer att hålla det för mig själv...
Självklart skickas dessa svar till samtliga i tråden på PM förutom till trådskaparen då...

Vill starkt påpeka att de bilar jag lekt/leker mest med väghållning på är framhjulsdrivna svenska bilar...


Det var självklart personligt menat, och jag är glad att du uppvisar så pass mycket intelligens att du själv inser att jag inte vill ha dina svar här!





















Citera
peterj
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 23



Min teori, vad gäller gatbilar:

Amerikanarna har raka superhighways och ett risigt vägnät utanför storstäderna, dom vill ha en fjädring som slätar ut vägen.
Tyskarna har krokiga småvägar och kryssar i 200 på väg till jobbet

_________________
Peter Jacobsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281









_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Andreas, nu är du allt snäll och kommer med dina teorier (även om inte får explempifiera mha av en viss bilmodell.)

Personligen tror kan jag det delvis kan härledas till standard vagnsparkstradition och deras tävlingsderivat samt eventuellt banornas utformning.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jänkare är dumma i huvudet...det måste vara svaret...





Nä, men jag tror redan Fuling och nga till tagit upp det hela rätt...
Tradition ska inte föraktas i ngt sammanhang. Hur fel det än är.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jänkare är dumma i huvudet...det måste vara svaret...

Det är inte bara där folk är och fladdrar.
Hur många är det inte som fortfarnde tror att en krängre lyfter innerhjulet?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
citat:
Jänkare är dumma i huvudet...det måste vara svaret...

Det är inte bara där folk är och fladdrar.
Hur många är det inte som fortfarnde tror att en krängre lyfter innerhjulet?


Ironi Johan, ironi.

Men visst är det som du säger...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Ironi Johan, ironi.

Hmm vet inte det

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Amrisarnas banor är slätare än våra, vilket borde tillåta hårdare sättning.
Kanske så att det regnar oftare där borta.
Ju hårdare satt bill desto mera helkass är den på en bana med dåligt grepp.
Dessutom så är en mjukare bil mer förlåtande på gränsen oavsett tortt eller blött.
Men eftersom en mjuk bil börjar tappa greppet lite tidigare, brukar noviserna gärna vilja ha det
stenhårt, så att dom får känslan av kontroll. När det sedan sticker iväg, så hinner dom inte med att hämta hem.
Kan finnas en vits med en något mjukare fjäder och styvare krängare. Det är då lättare att släppa på krängaren och enkelt och snabbt ställa om till wet-track. Med hårda fjädrar har du bara ett val! BYT!
Lidström vet hur jag vill ha en fwd bil i wet-race och det går att åka på det sättet.....
Hur formeln ser ut som bevisar att krängen är en hämmande faktor (hihi) när greppet är sämre har jag ingen aning om. Hur det ser ut på lap-timern vet jag mera om.

Det är som alltid lite mer komplext att hitta en fungerande lösning i verkligheten på banan, än vid skrivbordet.
Min miniräknare ger iaf mig dålig känsla för hur bilen beter sig på banan, det får jag fram lättare genom att pröva på banan, men det är väl lite olika
Själv har jag betydligt svårare att häva de matematiska sladdarna än de fysiska

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
fjädersättningar på olika kontinenter?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (2273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande