Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Chassi M3 (splittat från eftersnackstråd)
1, 2, 3, 4   >>
9272 besök totalt
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Trevlig dag trots avslutning i väta. Kul att sitta och se alla bra bilder från dagen.
Det hade dock inte gjort något regnet lugnat sig sådär en 30 minuter eller kommit lite tidigare. Regn och slicks är ingen bra kombination. Fast det förstod varken Ronny Nygård eller Stefan Larsson med tanke på hur fort de kunde köra.

BTG skrev:
Bilen behöver dock en ny vattenpump och kräningshämmare. Det sistnämnda är det prio ultranumero 1 på!

Tycker du att du behöver styvare krängninghämmare. Vad tror du jag jag tänker när man ser Peters bilder av bilen min.

Tur man inte skaffat R-däck, då hade man väl vält.

BTG skrev:
Vårt årsmöte hade gärna fått se fler deltagare.
Men det är väl en uppgift som den nya styrelsen får ta tag i.

Tyvärr alldeles för sant. Nästa gång får ni väl låsa grindarna tills årsmötet är avklarat.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

GunnarÖ skrev:
BTG skrev:
Bilen behöver dock nya kräningshämmare.

Tycker du att du behöver styvare krängninghämmare. Vad tror du jag jag tänker när man ser Peters bilder av bilen min.

Jag har ju R-däck och det känns som om jag håller på att välta. Det blir sjuka lastväxlingar i min bil. Jag måste hålla igen riktigt mycket pga av det.

Gävle
Här sen Jan 2005

GunnarÖ skrev:
Trevlig dag trots avslutning i väta. Kul att sitta och se alla bra bilder från dagen.
Det hade dock inte gjort något regnet lugnat sig sådär en 30 minuter eller kommit lite tidigare. Regn och slicks är ingen bra kombination. Fast det förstod varken Ronny Nygård eller Stefan Larsson med tanke på hur fort de kunde köra.

BTG skrev:
Bilen behöver dock en ny vattenpump och kräningshämmare. Det sistnämnda är det prio ultranumero 1 på!

Det är lika för mig! thumbs down Märkte det på Tullinge, bilen kränger alldeles för mycket. Någon som har förslag på lämpliga krängningshämmare?

BMW Club Schweden.
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Kan detta vara något....!? http://www.02-depan.se/e30h%E4mmare.htm

Racern:
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Bistec skrev:
Kan detta vara något....!? http://www.02-depan.se/e30h%E4mmare.htm

Jepp, spanat på dem. Eller andra...
Måste till hursomhelst. Bilen lutar så den håller på att välta.

Nyköping
Här sen Jun 2004

Vad har ni för fjaädrar och dämpare ?

Jag har Bmw grupp N grejor med standard krängare och jag tycker det funkar bra.
Jag tror ni behöver hårdare sättning på fjädrar och dämpare i första hand.

Thord

Röd M3 E30-90

Gävle
Här sen Jan 2005

THORD skrev:
Vad har ni för fjaädrar och dämpare ?

Jag har Bmw grupp N grejor med standard krängare och jag tycker det funkar bra.
Jag tror ni behöver hårdare sättning på fjädrar och dämpare i första hand.

Thord

Röd M3 E30-90

Jag har Bilstein Sprint dämpare med Bilstein fjädrar.

BMW Club Schweden.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

I 11 fall av 10 åker de flesta med allt för lite av krängmomentet upptaget i krängarna.
Detta ger en klar obalans mellan pitch och roll och man kan säkert upfatta detta som om den stenstumma bilen, rakt fram, helt plötligt vill välta när det ska svängas. Ändringen bli så markant stor. Original är balansen bättre och man ufattar inte rollvinkeln på samma sätt.

Dom som åker Grp.N och originalkrängare har katastrofalt litet krängmoment i krängarna.
En seriös fortåkare som Samuel L beskrev sin bil som en båt med denna komb...
Mao åker dom som anser detta vara ok för sakta...eller?

Förlåt...

Sprint och medföljande fjädrar är ju bra grejjer men som Tord säger, egentligen allt för mjukt för lite mer seriös bannötande. Men funkar iaf så länge man åker gatdäck.

I Mickes fall vet jag att han har bra chassigrejjer så där är absolut lösningen krängare.

För Martin är det en komb av fjädrar och krängare, även om det ser ut som om det funkar rätt ok iaf.
Återkommer med mer i ämnet efter morgondagen.

Det var lite tankar och ideer.

Är det ngn som har måtten på krängarna?
Inte diametern då utan de andra?

Vore kul att se för då kan man ganska snabbt komma fram till en lagom diameter för en originalkrängare.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hur stor roll spelar bussningarna?
För på min bil ser de iaf fram ut att vara original (dvs 15 år gamla). Kommer man långt med att bara byta dem?

om man nu beställer Verrera eller 02-grejor så "säger ju alla" att man måste förstärka infästningarna, annars ryker det sönder direkt. Vad skall förstärkas? Infästningarna bak i kaross och öronen på bärarmarna samt fram i karossen?

Nyköping
Här sen Jun 2004

Andreas

Det är möjligt att jag åker för sakta men så länge ingen åker om
mig med livärdigt hk-antal så tycker jag det räcker.

Jag har hårdare krängare ligger men her ej monterat dem, jag tycker bilen
går fantastiskt fint med orginalkrängare.

Vad jag menar är att man börjar i fel ände om man byter till hårdare krängre utan
att ha rätt sättning på fjädrer och dämpare.

MVH Thord

Röd M3 E30-90

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jämförelse för skojs skull. Visst lutar min mer? Jag har iofs R-däck vilket påverkar men ändå...

P.S. Hoppas det är ok med upphovsmannen att jag gör så här? Det framgår iaf vem som plåtat. D.S.

Stockholm
Här sen Nov 2002

THORD skrev:

Det är möjligt att jag åker för sakta men så länge ingen åker om
mig med livärdigt hk-antal så tycker jag det räcker.

Jag har hårdare krängare ligger men her ej monterat dem, jag tycker bilen
går fantastiskt fint med orginalkrängare.

Vad jag menar är att man börjar i fel ände om man byter till hårdare krängre utan
att ha rätt sättning på fjädrer och dämpare.
MVH Thord
Röd M3 E30-90

Nja, det går ju inte sakta, den idéen kan vi slå ihjäl.
Möjligen har vissa personer (*host*...*harkel* synpunkter på att det går så fort att man kanske skall köra Cup istället?)

Det är väl också sant att ett säkert sätt att skruva bort sig är att åtgärda en felaktighet med att ställa till med en annan.

Just i mitt fall har jag inte så fint chassie som Grp.N men klart bättre än original. Så för mig är det nog krängarna. Den reser/niger och rollar riktigt ordentligt.

Du vill inte avyttra dina krängare till en för båda parter smaklig summa då Thord?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Retas bara med dig Thord.

Håller med om att man ska ändra rätt saker först.

Men för att behålla balansen i bilen, pith/rollvis, behöver/ska man alltid gå upp på krängare om man byter till hårdare fjädrar. Kanske känns lite underligt, men fördelningsmässigt funkar det så...

Har själv levt tvärtemot vad jag predikar innan jag visste bättre och visst funkade det fint...
Det är väl när man snöar in sig för mkt i teorin som man får för sig saker.

thord
Nyköping
Här sen Jun 2004

Micke

När det gäller BMW-cup så finns det planer, mer fakta kommer.

När det gäller krängarna så köpte jag mina ihop med Samuel, (som gjorde
ett fantastiskt lopp på Knutstorp i helgen thumbs up ) men eftersom förståsigpåarna
anser att man måste ha sådana monerade för att vara seriös så
kanske man skulle prova dom först.
Man måste förstärka fästpunkterna i bakre bärarmarna rejält annars sliter man
bort allting. (vilket också Samuel gjorde )

Thord

Röd M3 E30-90

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Är det någon som har bilder på hur det ser ut med förstärkta kränghämmarinfästningar?

Jo, min M3 kränger också en del, jag åker med original-krängare och bilstein-paket med kortare fjädrar och sport-dämpare.
Men jag tycker jag har mer problem med understyrning när det börjar gå undan.

Horda
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:

Dom som åker Grp.N och originalkrängare har katastrofalt litet krängmoment i krängarna.
En seriös fortåkare som Samuel L beskrev sin bil som en båt med denna komb...
Mao åker dom som anser detta vara ok för sakta...eller?

Har jag sagt detta? Har inget minne av det. Men det kan va något jag förträngt. I vilket fall som helst så blev bilen mycket mer lättkörd med hårdare krängare, så fort man byter riktning på ratten så sticker bilen dit direkt, med original fick man tvinga bilen mera och bakändan ville inte styra riktigt.
Jag tycker att krängare är en rätt prisvärd prestanda ökning. Men se först till att alla bussningar är nya eller bytta mot hårdare. Annars jobbar varken fjädrar, dämpare eller krängare som dom ska.

Grupp-N chassi utan hårdare krängare funkar bra. Men jag tror faktiskt inte man skulle märka någon skillnad om man plockade bort bakre krängaren helt, så mjuk är den.

Slåtte
Här sen Nov 2002

I Gunnars fall kan jag säga att hans bil gick mycket snällare på Nordslingan än min. Med andra ord, har ni tänkt att smiska fordonet på Nordslingan gäller det att inte ha ett stenhårt chassi. (Förlåt för OT... )

Annars har jag ungefär samma problem som Frazze, understyrningen kan vara lite för stor ibland, men hellre det än för mycket överstyrning...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
I Gunnars fall kan jag säga att hans bil gick mycket snällare på Nordslingan än min. Med andra ord, har ni tänkt att smiska fordonet på Nordslingan gäller det att inte ha ett stenhårt chassi. (Förlåt för OT... )

Inte alls OT. Det är precis inför det jag fasar.
Det är ju dock skillnad på hårda/stumma fjädrar och krängare. På ringen skall nog fjädrarna och dämparna hellre vara åt det följsamma hållet än åt det oförsonliga men krängarna skall nog vara tighta.

Som det är nu ser jag framför mig att behöva hålla igen på ett antal ställen med mina bly-lastväxlingar. Hatzenbach, Flügplatz, SX, Rävgrytet, Angstkurve m.m.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Samuel Lindkvist skrev:
Har jag sagt detta? Har inget minne av det. Men det kan va något jag förträngt.

Gammal tråd där du räknar på % krängmoment i krängarna.
orkar inte leta fram det nu men minns det väl då jag blev lite förvånad.

Men som du säger, för att krängarna ska bidra måste de vara av avstämd kaliber.

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Trådstartare
BTG skrev:
Jämförelse för skojs skull. Visst lutar min mer? Jag har iofs R-däck vilket påverkar men ändå...
https://rejsa.nu/im/_garage/37-new_2005-05-24-43650979._dsc0493.jpg
https://rejsa.nu/im/_avatar/57-new_2005-05-24-mantorp05.jpg

Kanske, men skillnaden är inte stor.

BTG skrev:
Sörpan skrev:

Inte alls OT. Det är precis inför det jag fasar.
Det är ju dock skillnad på hårda/stumma fjädrar och krängare. På ringen skall nog fjädrarna och dämparna hellre vara åt det följsamma hållet än åt det oförsonliga men krängarna skall nog vara tighta.

Som det är nu ser jag framför mig att behöva hålla igen på ett antal ställen med mina bly-lastväxlingar. Hatzenbach, Flügplatz, SX, Rävgrytet, Angstkurve m.m.

Hmm, jag har inga problem med lastväxlingar. Bilen min är hur snäll som helst att köra, om än en aning för understyrd för att jag riktigt skall trivas. Att den kränger så pass är inget som jag tänker på när jag kör utan något som man slås av när man ser actionbilder.
Min bil är varken speciellt låg (ca 10 mm sänkt) eller hård. Efter lite räknade kom jag fram till mina fjädrar ligger på cirka 40 N/mm fram och 90 N/mm bak.

När det gäller just Ringen är nog den "obefintliga" sänkningen en fördel på ringen eftersom det finns rejält med fjädringsväg att jobba med.

om jag vore dig Micke skulle jag noga inspektera varenda bussning i bakvagnen. När de sviktar blir bakvagnen rejält jobbig.

Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Sörpan skrev:
I Gunnars fall kan jag säga att hans bil gick mycket snällare på Nordslingan än min. Med andra ord, har ni tänkt att smiska fordonet på Nordslingan gäller det att inte ha ett stenhårt chassi.

:

Nu kör jag iof med ett MK chassi som är avstämt för ringen på min M3, alltså betydligt mjukare än grupp N samt med Vereras krängare och det funkar utmärkt.

Kör BMW
Citera
Allmänt banåkaforum
Chassi M3 (splittat från eftersnackstråd)
1, 2, 3, 4   >>
9272 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande