Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 T16 -77. Avslutat. Såld...
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (28726 totalt)
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Lite info om min bil:

Är en föredetta rallykaross som är lättad och förstärkt. Inredningen består av bur och glasfiberstolar med fyrpunktsbälten.
Framvagn: förstärkt och modifierad för större justeringsmöjligheter av hjulvinklar, Brembo 4-kolvsok.
Bakvagn: Förstärkt specialbakaxel från SAABs tävlingsavdelning, bromsok från Porsche.

Motor: B212 balanserad, oljekylda specialkolvar, portad kortmotortopp, hembyggt insug, extraktor grenrör, 276/10,4 kammar, T3/T04E turbo med 360 lager, iveco IC, trionic styrsystem, 620cc spridare, 240mm sinterlamell mm,mm.

Växellåda: 5 växlad dogbox låda, drevsats från SAABs tävlingsavdelning, förstärkt hus, kraftigare växelföring, lamell diff. mm, mm.

Bilen är besiktad och typad med T16 motor (med lite snällare konfig), men används endast sparsamt på gatan, är byggd för att köras på banträffar.

Mer info och nån bild kommer........................

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



CoOLT!!!!!!!!!

Längtar efter bilder!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Är det den stora lådan?

Hur mycket caster har du?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3977



Kul du skriver lite om monstret...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
fuling skrev:
Är det den stora lådan?

Hur mycket caster har du?


Drevsatsen kommer från den stora lådan.

Framvagnen är ej justerad ännu, faktiskt inte ens ihopmonterad.
Tänkte lägga mig på 5-6 grader caster, ca -3 grader camber och lite toe-out.
Kan det vara lämpligt????

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Caster på 5-6grd är ok Dina spindlar har väll spindelvinkel på 12,5grd, eller?
Är castern fixad med frästa spindelleder?
Camber kanske är rimlig, mycket beror på vad däcken vill ha. Och hur mycket bilen kommer kränga.
Men med mycket negativ camber förlorar man bromsförmåga.
Sen inte att förglömma camberkompensationen i framvagnen. Tumme pekfinger brukar den ge ca ca hälften av krängningen. Om nu inte framvagnen är vanskapt så den går åt de possetiva hållet.
Men vad jag sätt är den rätt ok på 99/og900, men ej kollat i detalj.

toe-out är jag tveksam till, hmm måste fundera lite. Men man brukar få vingel rakt fram med toe-out.
Men bättre instyring.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Härligt med lite info thumbs up Nu vill vi ju se bilder på det marmorvita monstret

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Lite bilder att börja med.........................


Bilen (förra året)


Motorn på väg ihop


Kolvkylningsmunstycken


Insugsbygge


Drevsats


Motorn 2004


Motorn 2004


orginal vs min turbo


orginal vs min turbo


Bränslesystem


Bromsok på väg dit

Det får räcka så länge.

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ambitiöst bygge thumbs up Kul när folk satsar på bilar som normalt ligger "utanför ramen".

_________________
/Kristian Elisson
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Va det mycket jobb att få dit oljekylningsmunstyckena?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Porriga bilder! thumbs up
Ska jaga kopparplåt imorrn så du kan få ihop rovan snart....

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
ZVR skrev:
Va det mycket jobb att få dit oljekylningsmunstyckena?


Ja, rätt mycket bök var det.
Var tvungen att planfräsa, borra och gänga i blocket. Trångt att komma åt, samt extra bökigt på SAAB-blocket då det lutar 45grader också.
Tog munstycken från tidiga SAAB B234 motorn där munstycket har ett krökt rör, vilket jag tog bort och hårdlödde dit ett nytt längre rör, som jag bockade till önskad form. Rostfritt rör 3mm med 1mm godstjocklek.
Var ett j-vla provande och testande innan jag fick det att se ut som jag ville.

Hoppas det var värt det, bara. Har haft lite problem med att jag spolat cylindrarna, med dålig smörjning som följd. Samt att den kallare kolven ger väl någon extra grad tändning

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Snyggt bygge! Lycka till

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



axe skrev:
ZVR skrev:
Va det mycket jobb att få dit oljekylningsmunstyckena?


Ja, rätt mycket bök var det.
Var tvungen att planfräsa, borra och gänga i blocket. Trångt att komma åt, samt extra bökigt på SAAB-blocket då det lutar 45grader också.
Tog munstycken från tidiga SAAB B234 motorn där munstycket har ett krökt rör, vilket jag tog bort och hårdlödde dit ett nytt längre rör, som jag bockade till önskad form. Rostfritt rör 3mm med 1mm godstjocklek.
Var ett j-vla provande och testande innan jag fick det att se ut som jag ville.

Hoppas det var värt det, bara. Har haft lite problem med att jag spolat cylindrarna, med dålig smörjning som följd. Samt att den kallare kolven ger väl någon extra grad tändning

Mvh Björn.


Åfan!

Coolt iallafall.

_________________
Oscar Zettervall
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Nu äntligen börjar jag få klart på alla delar, så jag kan skruva ihop det sista.
Toppen är klar, växellådan skall hämtas ikväll, insuget är nästan helt färdigt.......
Tanken var ju att motorn skall i under helgen. Planerad provstart blir väl i början på veckan, tätt följt av en lätt inkörning.
Vilket lämnar 1 till 2 kvällar för lite stressmappning innan det bär i väg till saabfestivalen på torsdag, svettigt!!!!!!
Men det går nog, håller tummarna.....

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Tjena!

Får hoppas du hinner ihop med allting till Saabfestivalen. Vore kul att ta en titt på din bil. Klart intressant bygge!


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Så där ja, nu börjar det likna något.

Var tvungen att ta en liten lunchpaus, så då kunde jag ju passa på att ladda upp ett par bilder.

Snart dags att montera motorn på lådan för att därefter lägga ner den i bilen

Finns nog en möjlighet att få ihop allt och få det att funka innan torsdag då det bär iväg till trollhättan!!!






_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Mumma säger jag bara.......

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Skoj med gamla turbo saabar!!! Själv är jag i full fart med att införskaffa familjens tredje 900 t16 aero-84 Det är tyvär inga banbilar och komer inte bli det heller men man inspereras av byggen som ditt, mvh Avregistrerad anv.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974


Trådstartare
Har äntligen varit ute och provåkt lite ikväll

Framvagnsinställning imorgon bitti, följt av några timmars lugn inkörning innan det är dags att börja ladda på lite och försöka få till mappningen, hjälpligt i allafall.........

Åker till Trollhättan fredag morgon, får se om det blir lite mappning på vägen ner eller om det blir till att ta den på släp ner.....

Nåja, allt verkar funka som det ska med motorn i allafall, även om jag inte hinner få till någon vettig mappning.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3977



Låter bra Björn!
Jag åker över nu på morgonen, men vi ses på campingen imorrn!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 T16 -77. Avslutat. Såld...
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (28726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande