Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Större tankvolym tillåten.
6143 besök totalt
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374


Trådstartare
Nytt i reglemetet i år är att de tillåter 66 literstank. Innan var det bara 63 liter.

De kanske tyckte lite synd om alla oss med gamla 944or som blev diskade sista racet. Ingen av oss visste exakt hur stora våra tankar var så de tog det säkra för det osäkra och diskade oss. Det verkar som att även arrangörerna har kollat upp hur stor tanken egentligen är och justerat reglementet. Plåttanken i 944or är ju just 66 liter. Det tackar vi för.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



Skitsnack. Du blir fortfarande diskad.
"Max volym i bränslesystemet är 66 liter". Bränslesystemet inkluderar samtliga slangar, fuelrail och ev. catchtank.
Gör såhär så är du säker:
Töm allt och drag bilen till närmsta mack. Tanka i fullt igen (kör bränslepumparna så du fyller hela systemet) så står det på pumpen hur mycket din bil rymmer.
SKulle det vara mer än tillåtet så tipsar jag dig att använda tankskum. Du vet så'na klossar som sitter i säkerhetstankar. Mindre klossar går ju att få i en std-tank också. Detta skum tar 5-10% av volymen. Räcker inte det så kan du buckla ihop den lite

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Tommy TS Svensson
Åstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 51



Jag tycker personligen att man kunde skippa regelen helt & hållet .Men i stället för en begränsning av bränslet införa 5 obligatoriska stopp.
Men det är ju förståss min åsikt.

_________________
Tommy Svensson

Kan man inte övertala någon så förvirra dem
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



Fan, Tommy Du har dina ljusa sidor.
Då hade vi verkligen fått se strategerna jobba. Det hade faktiskt blivit roligare för publiken också.

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Anders - Go Gubbe
Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 29



Hej

Hoppas ingen tar illa upp, men för att impacten i tyckandet om obligatoriska stopp inte ska verka större än vad den i det här läget tycks vara, måste man kanske förstå att Svalle o Tommy är teammates...

Som sagt, hoppas ingen tar illa upp

mvh
anders

_________________
Anders S - Go Gubbe
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Vi som har lite mindre effektstarka bilar (känns nästan som en underdrift... ) är inte så förtjusta i detta förslag naturligtvis.
Räcker gott och väl med ett tankstopp per race.
På detta sätt kan man vara hyfsat konkurrenskraftig i slutändan trots att man inte kan lägga en massa pengar på trimning.

Fast eftersom vi förhoppningsvis ska bygga snabbtank till i år så skulle man ju få mer valuta för investeringen! thumbs up

Edit: Kom på att det kan ju vara fem stopp fast utan krav på tankning...?
Det skulle passa oss som hand i handsken eftersom det är precis vad vi oftast gör.
För många förare... 6 st. >

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Tommy TS Svensson
Åstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 51



Naturligtvis skall där inte finnas något annat krav än att göra ett stopp på ex antal minuter.
om ni vill köra med 30 liter i tanken eller 120 spelar ingen roll.
Ingen fördel för någon= mer strategi. thumbs up

_________________
Tommy Svensson

Kan man inte övertala någon så förvirra dem
Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004
Inlägg: 65



Har är en "teammates" till !!! Jag håller med Tommy i till viss del ( Brukar inte göra det !! )
Mer strategi gör tävlingen mer intressant för både publik och medtävlande, men jag håller också med Caran racing att det blir svårare att hävda sig med en långsam ekonomisk bil om man te,x bara är 4 förare och kör med 3 stopp. om vi körde med identiskt lika bilar så skulle givetvis 5 obligatoriska stopp vara rätt (Typ långlopp med hyrkart) Så min slutsats blir att jag inte håller med mina "teammates" i detta inlägg

_________________
Jan Påhlsson
www.jamahoto.se

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
Tommy TS Svensson
Åstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 51



Ja det är ju detta som e så himla bra med ett forum.alla får tycka vad som helst

_________________
Tommy Svensson

Kan man inte övertala någon så förvirra dem
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Vill bara göra ett litet inlägg om att det endast var en bil som blev fäld för förstortank i erf finalen.
övriga fäldes på att dom läst reglementet.

Mvh Sovande Björnen

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Vill bara göra ett litet inlägg om att det endast var en bil som blev fäld för förstortank i erf finalen.
övriga fäldes på att dom inte läst reglementet.
Mvh Sovande Björnen

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004
Inlägg: 65



Björnes skrev:

Övriga fäldes på att dom inte läst reglementet.
Mvh Sovande Björnen


Woooaaao!!! Hoppas att det inte blir läxförhör på tävlingarna också

_________________
Jan Påhlsson
www.jamahoto.se

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Vid någon tävling (tror det var min första i ERF) så frågade jag en funktionär som övervakade vår tankning om en regel kring tankningen och fick ett snäsigt svar tillbaka att "jag borde läsa reglerna innan". Något svar fick jag inte, men vi slapp bestraffning, så vi gjorde nog rätt.

En sorts läxförhör ..
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Hålla på med en massa diskutinoner om att ändra reglenente går tydligen lättare än att läsa det som redan finns med eller läxförhör. och hoppa på folk som inte kan försvara sig går också ann helt tydligt. Här går det ju åtminstånde att få komma åt att lägga sig i debatten. Vilket jag inte lyckats med på ERF egen sida.
För där har det kastats skit på mig innan som jag inte fått svara på.

Vh Sovande Björnen

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Tommy TS Svensson
Åstorp
Här sen Jan 2005
Inlägg: 51



Som jag har upplevt det så kan man i bland inte tro att Björnen inte kan läsa alls ,aif hans medarbetare.Lite mera smidighet så skulle vi alla varit mycket gladare och inte kastat någon skit omkring oss
överhuvudtaget.Björnen är välkommen till vårat tällt när som helst,där finns alltid öl & ett gott humör///

_________________
Tommy Svensson

Kan man inte övertala någon så förvirra dem
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Ödmjukhet har väl inte tidigare tommys stora styrka heller men det behövs väl kanske från förar sidan, för hur skulle det se ut på banan. Och jag tackar för inbjudan till tältet men ölen får vara för min del. inte vid tävlings tillfälle.Jag blir bara sömnig av den.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



borg skrev:
Nytt i reglemetet i år är att de tillåter 66 literstank. Innan var det bara 63 liter.

De kanske tyckte lite synd om alla oss med gamla 944or som blev diskade sista racet. Ingen av oss visste exakt hur stora våra tankar var så de tog det säkra för det osäkra och diskade oss. Det verkar som att även arrangörerna har kollat upp hur stor tanken egentligen är och justerat reglementet. Plåttanken i 944or är ju just 66 liter. Det tackar vi för.

Hmm, vi upptäckte lite sent vad som hände i ERF-finalen förra året...så nu har vi bråttom!!!
Enligt Porsches elektroniske delekatalog (PET), så är tanken på 944 typ 1 den samma som tanken på 924 (ex turbo og carrera GT m.fl). Denna tanken rymmer 62 liter och har delenummer 477 201 021 F.
Nu måste vi bara hitta en för att montera i våran bil.... tick-tock-tick...

/orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
mlswe
Sverige/08
Här sen Feb 2005
Inlägg: 128



Dan Hovang skrev:
Vid någon tävling (tror det var min första i ERF) så frågade jag en funktionär som övervakade vår tankning om en regel kring tankningen och fick ett snäsigt svar tillbaka att "jag borde läsa reglerna innan". Något svar fick jag inte, men vi slapp bestraffning, så vi gjorde nog rätt.

En sorts läxförhör ..
Tja jag vet ett team som körde 4 eller 5 tävlingar med ett år gammal vangnbok utan att dom såg nått thumbs up (fick köra dom sista tävlingarna ialfa)

_________________
Markus Lilja
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Det är sant att det har missats med en vagnbok att den inte var regbes. för det året så därför drar vi igång besiktningen på måndagar i veckan förre tävling. då har vi tid på oss att se allt.
sedan är det så att den bilen fick inte åka ändå utan vi upptäckt felet så var det stopp.
Men åter igen så är det föraren som ansvarar för att det står rätt til med bil och handlingar.

Mvh Björne

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
mlswe
Sverige/08
Här sen Feb 2005
Inlägg: 128



Björnes skrev:
Det är sant att det har missats med en vagnbok att den inte var regbes. för det året så därför drar vi igång besiktningen på måndagar i veckan förre tävling. då har vi tid på oss att se allt.
sedan är det så att den bilen fick inte åka ändå utan vi upptäckt felet så var det stopp.
Men åter igen så är det föraren som ansvarar för att det står rätt til med bil och handlingar.

Mvh Björne
den körde ialla fall den andertorps tävlingen utan bok "tror det va finalen" men alla kan ju ta fel en eller två gånger !

_________________
Markus Lilja
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



det är kanske inte samma år vi talar om men den tävling och bil jag pratar om åkte den tävlingen som jag upptäckte det på då jag reg.bes. på kvällen före tävling men sedan är det väl inte så noga för skulle vi gå efter samma nivå som förarna vill hålla så,,,,,,,,,

Förövrigt så finns det hela gäng som åker utan vagnböcker men det tar vi inte här över.

Best regards the sliping Bear

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Större tankvolym tillåten.
6143 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande