Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Balla räjsbilar
3353 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Man är väl skadad men jag tycker det är läckert med annorlunda räjsbilar och nedanstående är helt klart bra exempel i mitt tycke....



Camaro av 70-tals variant lätt modifierad med Öhlinare , A-arms hjulsupphängning, 460 maskin på ca 400 Hk , inbyggda Luftdomkrafter , 100 liter snabbtankning , och allmänt lättad. thumbs up





Saab 9-5 Combi senaste årsmodell med allt inkl 575 Hk motor och PI telemetrisystem där man ser var nånstans på banan bilen är i realtid och allt annat förare håller på med.

och båda bilarna kör i samma klass i SLC. Vilket är det roliga med den stora blandningen som finns hos oss.

Nån som har fler exempel?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41582

Forumägare
Forumägare

Cool!!

Kan du inte få fram en bild på den oranga gammelamerikanarn? Vet inget om bygget i sig men den är en underbar syn! Klockrent när han ställde upp i slalom på Mantorp Park. Alla sa att han "åkt fel och DÄR borta är strippen"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41582

Forumägare
Forumägare

Nånstans hade vi en diskussion om Saabar och bankörning. En sak är helt klar, det finns inte många snabba banåkarsaabar i det här landet tyvärr. Men några ordentliga satsningar har ju helt klart dykt upp, den ovan lär väl toppa listan för banåka iaf :-) (finns ju nån byggd för o åka upp för berg tex också )

Men, vi tittade lite på varvtider på de som kört 24-timmars på ringen tex och blev väldigt väldigt besvikna på varvtider...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
oki Magnus



Ford Fairlane 64..... hyggligt lättad och förstorade bromsar... Och lite mera.... kul bil är det i alla fall thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Men, vi tittade lite på varvtider på de som kört 24-timmars på ringen tex och blev väldigt väldigt besvikna på varvtider...


Men då åker väl dom både slingan + nya stadium ? vilket är ju förlänger tiderna lite grann jämtemot att åka enbart slingan

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41582

Forumägare
Forumägare

Jorå, men det tog vi med i beräkningarna... Det var urusla tider iaf.

Johann kommer nog in här snart Han har koll på det där

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Thomé skrev:


Men, vi tittade lite på varvtider på de som kört 24-timmars på ringen tex och blev väldigt väldigt besvikna på varvtider...


Men då åker väl dom både slingan + nya stadium ? vilket är ju förlänger tiderna lite grann jämtemot att åka enbart slingan


Självklart så räknade vi om det till tider för enabrt Nordslingan.
Jag kör mer än 15 s snabbare er varv med min gat-M3:a. Då kör jag helt otrimmat med enbart sänkningsfjädrar, gul pagid på orginalbromsar samt PZero Corsa och med passagerare, vikt ca 1650 kg.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Ingen aning om tiderna men det kanske finns några faktorer till att ta hänsyn till:

Få bileländet att hålla 24h !
Trafikproblematiken med allt från superbilar till shoppingvarianter i 220 st olika varianter !
Väder ?

Men vad jag vet så var det väl några riktigt duktiga chaufförer med som man vet kan åka fort på ringen..... typ i dom tyska fabriksbilarna och även pojkarna i Podium Porschen var väl duktiga rutinerade ringen fantaster.... typ Håkan Karlsson och bilen är ju inte långsam i sig, Porsche 996.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17360



Den där Fairlanen var ju helläcker!
Jag gillar det amerikanska "Pro-Touring-stuket" när det inte går till överdrift. Vissa av byggena på andra sidan Atlanten ser ut att vara mycket mer show än go och då har man väl gjort nåt galet?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
Ingen aning om tiderna men det kanske finns några faktorer till att ta hänsyn till:

Få bileländet att hålla 24h !
Trafikproblematiken med allt från superbilar till shoppingvarianter i 220 st olika varianter !
Väder ?

Men vad jag vet så var det väl några riktigt duktiga chaufförer med som man vet kan åka fort på ringen..... typ i dom tyska fabriksbilarna och även pojkarna i Podium Porschen var väl duktiga rutinerade ringen fantaster.... typ Håkan Karlsson och bilen är ju inte långsam i sig, Porsche 996.


Det var bra väder och trafiken försämrar inte tiderna så mkt för ngn annan och miin bil skall ju faktiskt ockspå hålla. Dessutom går det att köra minst 10 s snabbare med min bil tror jag så det är ju inte max.

Nu var det ju inte de andra bilarna med fabriksförare eller Podium Racing vi snackade om för de åker definitivt fortare än jag med varvtider som är upp till en minut snabbare än Saaben. Dessa tider stämmer rätt bra med tider i VLN där många kör så fort.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Jaha , det var Saabens tider ni menade.... det förstod jag aldrig.

Där är det väl snarare så att ingen av dom har någon större erfarenhet av Ringen förrutom Dackevall då , och det var ju han som satt i när bilen fick närkontakt med räcket.

Har själv tävlat ett varv på ringen..... 1987

baklänges (mot normala riktningen alltså) , blint utan träning och på för breda Slicks på 1300 Gr A Suzukin för första gången..... ingen lek
och vad stryk man fick av tysken som körde en likadan bil som jag , dvs fick stryk med 3 min på det varvet som vi körde och 3 minuter på dom andra asfaltssträckorna fast det gjorde inte så mycket för jag tog han med 11 minuter på grussträckorna som också kördes utan noter
1:a Gr.A >2000cc Köln Ahrwieler Rally

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Ja visst var det Saaben.

Var de andra helt färska på Ringen?

Tiderna var iaf från när Dackevall körde och med den specen på bilen borde den gå minst en halvminut snabbare än min bil även om det skall hålla i 24h, vilket det tyvärr inte gjorde.

Hoppas dock de ställer upp igen och att det gåt bättre.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:

Har själv tävlat ett varv på ringen..... 1987

baklänges (mot normala riktningen alltså) , blint utan träning och på för breda Slicks på 1300 Gr A Suzukin för första gången..... ingen lek
och vad stryk man fick av tysken som körde en likadan bil som jag , dvs fick stryk med 3 min på det varvet som vi körde och 3 minuter på dom andra asfaltssträckorna fast det gjorde inte så mycket för jag tog han med 11 minuter på grussträckorna som också kördes utan noter
1:a Gr.A >2000cc Köln Ahrwieler Rally


Det var länge sen är du så gammal?

Baklänges på Ringen utan träning!

Tur att det kom lite grussträckor!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
johann skrev:

Var de andra helt färska på Ringen?


Japp , förrutom ett ännu kortare besök året innan.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
johann skrev:
Det var länge sen är du så gammal?



Jo....
Jämngammal med Magnus typ

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hajjade till när jag läste att vi fått en medtävlare i form av en Fiat Uno Turbo i klassen! Fula förutfattade meningar om vad detta kunde vara för "bara med för att ha kulkillar" figurerade i min skalle...

Så döm om förvåningen då det dyker upp ett riktigt seriöst, toklätt, bygge som verkligen inte behövde sjämmas för sig! Stenkul! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Balla räjsbilar
3353 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande