Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4632 besök totalt |
Använd fyrpunkts bältet även utanför banan...
Igår den 1/6 for jag och en kompis av vägen i min Sierra som skulle få smaka på gotlandring innom några veckor. En hjort sprang ut framför bilen i en skarp skymd kurva och vägen var för smal för att klara det hela, både jag och min vän hadde riktiga bälten på oss och båda klev helt oskadda ut ur bilen efter ett varvs volt och en rejäl luftfärd. Jag hadde ingen bur i bilen så jag tackar gudarna för att bilen inte landade på taket och att vi hadde bältena på, annars hadde vi nog legat på intensiven. Det gick ca 90-100km/h när hjorten sprang ut på vägen. Jag vill tacka för alla säkerhets tipps som jag fått här på rejsa.nu, nästan alla säkerhets detaljer jag monterat in kom till pass, fyrpunktbälte, glashammare, brandsläckare och även att man skall göra "wheel-lock" när det går åt skogen, tack! _________________ Avregistrerad användare |
||||
|
||||
4-punktsbälte utan bur är inget att rekommendera. Tur, som sagt, att ni inte landade på taket. Beklagar bilen och att den nu inte kommer till Gotland.
Jag förmodar att du nu tar på dig jägarhatten och jagar ifatt den där hjorten. _________________ Mulle Jäderlund |
||||
Återigen är det dags att förtydliga att det inte alls är något måste att ha bur i bilen för att använda 4/6-punktsbälte. Dock rekomenderar jag enbart 6-punkt för att minska risken för underglidning.
Myten att man skulle klara sig undan skador vid takintryckning med 3-punktsbälte men inte med 4/6-bälte (man påstås "glida undan" med 3-punkt) är just bara en myt. Tro mig, jag arbetar med bilsäkerhetsarbete och vi har sett många rundslagningar. Det viktigaste är att man sitter väl mycket fastspänd (vilket man gör med t ex 4/6-punkt bälte eller 3-punkt med bältesförstäckare) och inte kastas runt i bilen eftersom man då kan få allvarliga skador när man slår i inredningen. Trycks taket ihop där man sitter ligger man illa till oavsett vilket bälte man har! Det är det givetvis en otrolig fördel att ha ett starkt tak också så givetvis rekomenderar jag att installera bur också på en banbil. Trist att du skrotade bilen men väldigt bra att ni inte skadade er. Håller med Mulle om att ni får ge er på jakt efter hjorten och hämnas! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Ajaj. Tur att det gick såpass bra som det gick ändå!
Måste nog kolla vad en båge till M3'an går på. Ska ju gå att montera med minimal åverkan om jag förstått det rätt. Ursäkta för trådlånet... ![]() _________________ ![]() |
||||
Skall det vara minimal åverkan så är det nog heigo som gäller. Bultar direkt in i befintliga infästningari bilen. www.heigo.de (gäller i alla fall för purrschar) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
überrollbugel = båge Sicherheitzkäfig = helbur När det gäller porscharna så är det clubsportmodellen den som kan skruvas in i säkerhetbältesinfästningarna. Man får kolla på bilderna och sedan ringa till Heigo och snacka med dem. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Tackar för klargörandet. Rekomendationen är givetvis att montera bur i en bil som ska gå på bana (av flera anledningar). Följande är endast en fundering från en lekman i trafikskador. Har man monterat 4/6-punkt så förutsätter i alla fall jag att det också sitter en tävlingsstol monterad (eller liknande). Jämför man en tävlingsstol mot en originalstol så bör det rimligtvis (utan att ha kunskaper i hållfastighetslära) finnas mer "flex" i originalstolen, dvs att originalstolen har förmågan att vika sig bakåt. Alltså, med 4/6-punkt och tävlingsstol så är den enda "ledade" punkten den mellan huvud och kropp, men med 3-punkt och originalstol även i midja med viss förflyttningsmöjlighet även sidledes. Det borde finnas en ökad risk för allvarligare skada i det första fallet. Eller har jag fel? SBP godkänner ju heller inte 4/6-punkt, men det kanske har att göra med att man inte använder originalfästen för bälte (typgodkännande osv)? Jag förmodar att det inte finns så mycket statistik där man kan jämföra skillnaderna mellan ovan (att det inte finns så många olyckor med 4/6-punkt, tävlingsstol och avsaknad av bur)....eller? Detta var endast en liten urspårning... Här är ett tips: Helstekt Hjortstek med ädelostgratinerad folvapotatis med svartrötter och fänkål Ljummen svampsallad med örvinägrett Flädersabayonne med gratinerade hallon och blåbär med krusbärskaramell _________________ Mulle Jäderlund |
||||
4/6p bälten är utformade för att vid en kollision sträckas ut så nacken inte får en för stor belastning. 4/6p bälten gör att man undviker urglidning vilket ger stora skador. De största skadorna får man vid islag.
Racestolar är förvånansvärt flexibla just för att kunna ta upp krockvåld mjukt. Faktiskt mjukare än många standardstolar (prova dra stolen i sidled i huvudstödet). Risken med standradsäten är att fällmekanismen havererar med stor risk att bli utkastad ur bilen. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Mulle:
ett litet scenario som jag brukar ta till för att åskådliggöra händelseförloppet:D låt säja att du voltar med din bil och landar på taket så hårt att det trycks in. en gissning är att det krävs mer än ett par G för att åsamka strukturen på bilen detta (fyll på med riktiga siffror nu wankelsport). din kropp väger då 3-5ggr eller kanske ännu mer i själva krockögonblicket. med ett 3-punktbälte kommer du "längre" innan bältet klara att bromsa kroppen och det är större risk att knäcka nacken/svåra skallskador mot taket pga kroppsvikten som trycker på. med ett 4/6-punktsbälte, så tillåts en mkt mindre rörelse samt att båda axlar tar upp kroppsvikten och fördelar kraften. det som sker är inte att taket kommer in och dödar/skadar, utan att din kropp mer eller mindre slår ihjäl dig på det minskade takutrymmet. att SBP inte tillåter 4/6-punkt beror handhavandefrågor. dvs att alla ska förstå funktionen och hur man använder dom. därför är alla bältenlås, oavsett tillverkare/land alltid ser ut på ungefär samma sätt. det vore inte kul om agda 83 år blev innebränd för att hon inte fattade hur en vridlåsning fungerar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
otvivelaktigt är det så, i "normala" fall. Men, nu var i alla fall min utgångspunkt en specifik situation (se starten av tråden), och det är vad som händer när en bil (obs! utan bur) får taket intryckt och hur skillnaden i utgången av det ser ut mellan 4/6-punkt/racestol vs 3-punkt/standardstol (t.ex att bilen landar på taket vilket det nästan handlade om, vilket nu inte hände Johan som tur var). Som sagt, jag är långt ifrån någon expert i området, men jag har lite svårt att se att det absolut inte skulle ha någon betydelse i fallet ovan. En liten sidohistoria. Jag har själv kunnat studera en trafikolycka på nära håll - vilket inte på något sätt ger underlag för någon hållbar teori eller ger någon statistik, utan bara anger att varje situation är unik - där bilen gick av vägen, landade på sidan och gick in i ett träd som tryckte in taket ner till dörren och ända fram till B-stolpen. Föraren som inte hade bälte på blev fastklämd mellan ryggstödet och taket/trädet, och klarade sig med blåmärken och brutet nyckelben. Polisen som utredde olyckan ansåg just att det var stolen och avsaknad av bälte som gjorde att föraren inte förolyckades (detta var ganska länge sedan då bilarna hade en "mjukare" konstruktion av stolarna)! Hur som helst, nu är detta ett banåkaforum och det jag egentligen ville komma åt från början var att montera bur i första hand, och helst i kombination med 4/6-punkt och en bra stol (fast det blev bakvänt). Sedan bör tilläggas att bältet även (kanske mer) är till för att man ska sitta fast ordentligt när man kör bilen (vilket i förlängningen är just en säkerhetsfråga). Med risk för att detta har blivit en kvasidiskussion. _________________ Mulle Jäderlund |
||||
Kanske är lite som att vissa överlevt för att de inte haft bälte och slungats ur bilen när den mosats.
Det KAN ju rädda en, men det är ju fortfarande troligare att man dör utan än med bälte för det. Risken att man slår sig illa på inredningen om man inte sitter fast ordentligt torde vara betydligt högre än att man skulle bryta nacken för att man satt fast ordentligt och taket kom in. Dock är väl inte 4-punkt så bra i stadstrafik, lite svårt att se sig om ordentligt. _________________ Markus Ålind |
||||
Jag skulle inte rekomendera kombinationen bur+ 3-p bälte. 3-p bältet ökar risken att slå i saker. I en standardbil är cupén anpasad för detta medan en bur är hård och oeftergivlig.
Att klä buren med t.ex. armaflex fungerar dåligt när det handlar om krockvåld. Fia godkännd padding fungerar betydligt bättre. Egentligen skulle man också alltid ha hjälm när man kör denna typ av bil. När det gäller avväganden om vad som är säkrast måste man alltid använda sig av statistik. Enkelt sagt om de vanligaste olycksfallet är krock(vilket är fallet), då är prioriteringen bälten först, bur/båge sedan. Skulle det vara överrullning som är vanligast (vilket det inte är) skulle prioriteringen se annorlunda ut. Poängen är den att varje krock ser olika ut och man kan inte skydda sig mot allt, så man MÅSTE gå på statistiken. Sedan finns det ju en poäng i att man inte skall göra något som får en annan sitution att bli mycket farligare, men här tror jag det är som Dude säger att problemet är inte intryckningen (för kroppen flexar mer än man tror) utan att man helt enkelt slår i taket p.g.a. kroppen rör sig i bälten. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag tror du skall sikta in dig på de heigopågar som INTE har med tillval Inschweissteile med som möjligt tilval och/eller som har den lilla trekanten i produktbeskrivningen (inkl. Einschweissformteile) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Mig veterligen finns det inget som förbjuder detta, eller påpekar vad man inte får ha på sig när man kör, nitkläder??? I Henriks 7up utan vindruta är integralhjälm en bra ide, även om solglasägin fungerar så är man mycket mer utsatt för stenskott på så låg höjd jämfört med motorcykel. Sedan är det ju inte helt dumt när man åker runt i något konstruerat av rör och aluminiumfolie. En annan risk är det konstanta leende som man har när man åker 7en, risken för stenskott på tänderna är överhängande ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Kan tänka mig att det finns folk med synpunkter. Nedsatt hörsel och minskat synfält kan säkert dyka upp som argument. Att man även "gömmer" sig för fartkameror sticker nog i ögonen i dessa tider. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Skönt att höra att ni klarade er såpass bra. Hoppas du iaf körde på hjortskrället så du fick med dig ett par filéer hem..?
![]() Hur många tror att man sitter kvar upprätt/rakt i stolen när man voltar med trepunktsbälte? Hur många tror att kroppen "viker undan" om man släpper ett 2 tons betongblock i taket på en bil? räck upp en hand... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4632 besök totalt |