Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (11077 totalt) |
I snitt 8st brukar väl vara den officiella siffran vad jag hört. Men detta är bara de som avlider på banan i sig. De som avlider på sjukhuset räknas inte in i detta, då ska siffran vara betydligt högre. Jag har en siffra i huvudet men jag vill inte skriva den eftersom att jag inte vet om den stämmer. Men de är ett 3 siffrigt antal.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Tvivlar STARKT på att det dör folk varje dag det är turistkörning på Ringen. (med tanke på att turistkörningen pågår under en begränsad tid). Snälla stoppa rykten i denna tråd! > ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Jag är böjd att hålla med Vincent. Nordslingan är en (med moderna mått) farlig bana, känner man det minsta osäkerhet tycker jag att man ska avstå. Motorsport är inte helt säkert och kommer aldrig att bli det heller. Rent statisktisk ska man helt avstå från att köra bil och istället ta flyg, tåg eller buss. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
När jag var där sommaren 2002 så dog 2 st under 4 dagar, båda MC-förare.. Så jag kan tänka mig att det handlar om över 50 st iaf per år.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Alla som håller på med motorsport är väl medveten om att det finns en risk, men att sätta ut siffror på ett publikt forum känns lite som "Aftonbladet". _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Risken finns alltid. Samtidigt blir man, i min meing, en bättre förare av att träna på bana.
En medlem på 6speedonline.com tog sin Carrera GT (i USA) och en polare som var sugen på ett provvarv på banan hängde med. Tyvärr slutade det med en smäll och de omkom båda två. http://www.6speedonline.com/forums/s http://www.nbc4.tv/news/4562562/deta En svensk omkom nyligen på Isle of Man TT under ett träningsvarv. ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Fel! Jag och många med mej behöver en väckarklocka för att inte glida in i tron att man är odödlig, vilket annars är lätt hänt efter många timmar på bana utan incidenter, _________________ Andreas Zolnir |
||||||
Helst ska man inte förflytta sig alls. Och man ska inte sitta still heller, för då får man skador och sjukdomar av det. Och nästan allt vi äter är skadligt på ett eller annat sätt, om man ska tro forskarna... Leva är det farligaste av allt. Man dör garanterat, förr eller senare! ![]() ![]() Riskkalkyl. Riskerna ska stå i proportion till vinsterna - men då måste man naturligtvis veta hur stora risker man egentligen tar, annars är det ju i praktiken rena chansningar man gör så fort man inte håller sig på den "idiotsäkra" sidan. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Håller med Erik. Risken finns alltid, vad man än gör och håller på med. Hur riskmedveten man som person är är helt upp till en själv, en del är mer våghalsiga medans en del tänker lite mer på konsekvenserna. Därför kör jag bil istället för motorcykel. Jag är inte beredd att ta risken att köra hoj, även om det säkert är j..ligt skoj! Så bil på bana, ja, jag är beredd att ta den risken att det kan hända något, det kan det göra när som helst vad man är gör om man har otur. ![]() _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
Nu missade jag att de inte inkluderade racerförare. Siffran jag hört gäller troligtvis även körning kring banan. Det jag hört gäller alltså totalt för ett år. Min information kommer från en äldre herre som åkt över 300 varv på ringen de mest på MC. Mer än så kan jag inte belägga de därav min försiktiga framtoning på inlägget. http://www.nurburgring.org.uk/warning.html _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Jag har smällt rätt ordentlig i tävlingssammanhang (och även utom, när jag var ung och dumdristig).
Därför åker jag inte heller mc och är rätt petig med användandet av personlig säkerhetsutrustning. Det kan alltid hända igen. Bilen kan gå sönder, man kan få punktering...Saker som man inte själv råder över men ibland drabbas hårt av. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Yes you are right but it's an open forum and as long as we don't mention names respect each others and treat the subject seriously as one aspect of our hobby... Clearly NBRing seems like a dangerous place (never been there myself) and racing is not without risks but what I suspect is that contrary to common belief nowadays racing is not more dangerous than a lot of other sports, downhill skiing comes to my mind, 1 person dies each day in Chamonix alone for ex. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||
Alla har vi olika uppfattningar ![]() Idag spelar det igentligen ingen roll vad man sysslar med, risken finns där hela tiden, den är bara olika stor. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
...och jag tror själva idén med denna tråden är att försöka få lite grepp om hur stora risker man tar på just Ringen. Kör man alltid med samma marginaler så tar man ju större risker på en bana med sämre säkerhet, men har man lite koll på läget så kan man ju tänja lite mindre på gränserna där det är farligare att åka av... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Jag funderade en bra stund om jag öht taget skulle skriva något i den här tråden, men när man läser sånt här blir man ju bara förbannad. > ![]() Kan inte folk sluta att skriva vad de tror ist för att komma med fakta. ![]() ![]() 2004 omkom ganska exakt noll (0) personer på Nordslingan. 2003 tre (3) personer. 2002 var tyvärr ett "rekord år". ![]() Så även om det totala antalet olyckor legat ganska stadigt de senaste åren så ser det iaf ut som att de riktigt allvarliga olyckorna blivit färre. _________________ Anders Dauner |
||||||
Det är självklart man spekulerar mha de fakta jag har (egen erfarenhet). Men för att få reda på exakt fakta så startade jag tråden.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
oavsett hur många det är som går åt på nordslingan blir jag förvånad över att en del tycker man inte ens ska nämna riskerna i ett forum som diskuterar bankörning. Om inte vi som åker på banorna törs diskutera risker, är vi nog illa ute. Då ökar risken att sensationspressen som ojar sig över farligheten i motorsport får mer vatten på sin kvarn "bilsportfolk är så dumma att dom inte begriper hur farligt det är.." osv.
Se bara hur man vinklade Kennys come back i Indy 500. En öppen och ärlig attityd, även till riskerna med sporten är det enda som fungerar i kontakten med omvärlden. Sedan spelar det ingen roll om det är motosport, fälttävlan, bergsbestigning, hanggliders, dykning eller vad som heslt som anses ha en högre risknivå. Att visa på att man är medveten om riskerna och inte är en struts som kör huvudet i sanden, är ett säkert sätt att vinna respekt även hos dem som inte delar tjusningen i fortåkningens ädla konst. Ett exempel: Vid Velodromloppet förra året hade vi en jättesmäll i starten av ett heat. 6 bilar stod i lågor som var 15-20 meter höga som mest. Förare satt innestängda i eldhavet. Efter mindre en 60 sekunder var eldes släckt av extremt duktiga funktionärer. Två förare fick uppsöka sjukhus, en med lindriga brännskador, en med lite mera i ansiktet. Självklart sperd sig detta med vindens hastighet till media, vi kontaktades av riksmedia inkl SVT, som ville ha info och film från olyckan. Det fanns de som menade att vi skulle vägra lämna ut detta material. eftersom det då bara skulle frossas i hur farlig motorsporten är. vi valde den andra vägen och lämna ut allt material, berättade att den var en incident som kunde blivit mycket allvarlig, men takc vare väl fungerande säkerhetssystem och mycket kunniga funktionärer begränsades skadorna till ett minimum. Resultatet? Knappt en rad om oklyckan (som såg mycket spektakulär ut, scenerna i McQueens LeMans öveträffades med råge) Endast ett mindre inslag i lokal TV och inte ens en blänkare på riksnivå. Hade vi kört huvudet i sanden som vissa ville, och låtsas som det regnar hade garanterat media, med all rätta, intagit en attityd. Jämför hur det brukar gå för Skandia-direktörer, politiker, och andra som vill mörka hur det egentligen ligger till! Bägge förarna som skadades är idag åter på banorna, den som brände sig mest byggde direkt ny bil och var tillbaka redan i slutet av säsongen. Alla är högst medvetnamedvetna om riskerna, några övervägde att sluta efter den dramatiska upplevlsen, men för de flesta var det ett nyttigt uppvaknande om att det vi håller på med inte är helt utan risk. Risker ska medvetandegöras, kalkylera och hanteras! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (11077 totalt) |