Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -86
3768 besök totalt
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Så länge kunde man hålla sig från banåkandet.

Jag och två kompisar och gått ihop och bygger en "skitkul per krona"-bil. Målet är att ha en väl fungerande bil som rullar i en lokal gärsgårdsserie här som utspelar sig på Anderstorp. GTR heter det - Gasa Tills det Rasar.

Vi letade bil i princip hela vintern, fast var nog lite för kräsna. Till slut när det verkligen var dags att hitta ett objekt gjorde vi just det. Snubblade över en 323:a 86:a som verkade ganska rätt. Åkte och kikade och det blev affär. 5000 kronor blev köpessumman. Skattad och besiktad ett drygt halvår. Kulkul! Fick ju till och med nästan nya Good Year-däck på original kapsylfälgarna och dessutom en uppsättning finfina vinterdäck! Va roligt! Gubben och tanten vi köpte bilen av förstod inte i sin dag varför någon ville försöka få ut deras gamla andrabil på bana. (om de bara anade...)

Eftersom det var en och en halv vecka kvar till första rejset var det bara att börja riva och svetsa i bilen för att den skulle hålla ihop och buren skulle på plats. Objektet visade sig vara skamligt fräscht för 5000. Visst fanns det rost både här och där men den såg ju bra ut. Nåja, buren stagar väl upp en del.

Inför första rejset var bilen helt original i allt förutom kapade fjädrar (några varv runt om), generallättning och folkracebur. Sittatillstol och fyrpunktare hade självklart åkt dit. Takluckan hade fått stryka på foten för buren och popnitad aluminiumplåt. Även reservhjulsbaljan hade ersatts av popnitad aluplåt. Fint ska det va!









Första racet var i princip bara en shake down för att se vad som höll på bilen och vad som inte höll. Bilen klarade sig skamligt bra. Ett tvåtimmarsrace av idogt gasande, kastande och åkande i alla dess former dödade inte denhär slitvargen!
Som en produkt av generallättningen stod bilen med sådär 90% av vikten fram (det blir det väl sällan med sexcylindrig E30? ) så bilen var riktigt hård bak men mjuk fram. Detta tillförde att bilen spann friskt på innerhjulet på ettan, tvåan och trean ut ur varenda böj. Med andra ord var inte väghållningen riktigt vad vi hade hoppats på, men ändå räknat med.
Bromsarna höll skamligt bra förutom att beläggen på vänster fram tog tokslut och såg till att det blev svårt att få hejd på bilen. Till på köpet tappade vi (näe, jag fattar inte ett spår hur det går till) ett belägg på vänster fram. Ingen vätskekokning eller överhettning någonstans. Strålande betyg!

Att bilen planterades i däckstraven i 50 knutar och snurrade ett halvvarv var inte så farligt. En kylslang hoppade av eftersom en anlutning på kylaren pajjade. Efter lite skruvande och fixande var bilen ute på banan igen. Hjullagret på vänster fram generalhavererade också till följd av beläggens utmattning (uppsägning).






Nej, det är inte jag som kör offroad. Det är en annan teammember.


Belägg kan ta slut. Och så kan de ta sluuut.

Till nästa rejs återstår att fixa till bilen hjälpligt sålänge för att vi ska se hur den står sig för övrigt. Därför har följande inhandlats ännu:
* 4 stycken OZ Racing Splitfälgar 16x7.5" (500 kr)
* 4 stycken Dunlop Formula R 205x50x16 (låg i förrådet)
* 2 stycken förstärkta bakfjädrar till Mercedes W123 300D (Biltema) (478 kr)
* Lite mer rör till buren (? kr)
* 1 stycken Ansa sportsystem (ska väl höras att man kör rejsbil) (400 kr inkl. frakt)
* 2 flaskor Motul RBF 600 (stod på hyllan)



Vad som återstår att ordna innan dess:
* Skivor fram (original förmodligen)
* Belägg fram (original eller något hårdare)
* Hjullager vänster fram
* Mer lättning! (fram vore bra...)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Det här verkar ju inte så tråkigt!!!

1 skopa bruksbil
1/2 matsked mekning
1 tesked pengar
3 skopor humor!!

Kan ju bli ganska intressant att följa. Lycka till! thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Det där med hård bak och mjuk fram känner jag igen helt klart spännande vägegenskaper må jag säga. Ser ju ut att bli ett spännande projekt thumbs up

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



Ha ha!

Helt underbart projekt! Härligt skön nivå på det hela. Fortsätt så! thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Kan passa på att tillägga att vi idag även fått sponsorer till projektet!

Leifs Gummi i Borås sköter all montering balansering av däck/fälg vi orkar lämna till honom gratis! thumbs up
Micro i Borås står med rabatt (hemlig ) på delar! thumbs up

Det blir så mycket roligare när saker och ting blir billigare eller gratis.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Så, nu är skivor (BMW original) fram och ett hjullager fram (BMW original) beställda. Även belägg fram från Micro, Ferodo DS3000.

Hoppas nu detta funkar så det blir rejält med fart per krona.

Fjädrarna sitter på plats och är kapade 4 varv för i regelboken står det: "Att kapa ett varv eller två, får din bil att stadigare gå".
Som det verkar nu så blir nog inte bilen för mjuk fram i alla fall. Fjädrarna mäter 17,2 mm i diameter i godset (hur man nu förklarar...). Original mäter de 12,3. Hårdheten är inte jämförbar. Den blir... HÅRD!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Tjena!
Skulle du sälja BMW:n?
Jag letar efter ett rejsobjekt.

Funkar den?
Vad vill du ha för den?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Jajjamen! Den ska avyttras! Satte precis ut en annons här på rejsa.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=295706#295706

Vad jag vill ha för den är en bra fråga men inga stora pengar alls. Det ligger väl lite pengar i den nu egentligen men slå en signal så kan vi diskutera närmare!
om du vill göra något kul av den så är den BILLIG!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Fick nyss reda på att jag inte har nån garageplats längre... >

Vet inte när det blir aktuellt. Men isåfall blir det nog en sportvagn godkänd för MGCC, en Miata eller Porsche eller likn.
Usch, hatar att jiddra såhär, ber om ursäkt.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ingen orsak! Nu fick jag ju fram lite mer info när jag tänkte efter för att du frågade.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i -86
3768 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande