Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Midlanda | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (43007 totalt) |
Trevligt med en spårvalsdiskussion för Mittsverige
ok.. Får väl vara den första som ställer en fråga här då... Här kommer den eviga frågan om den #¤¤% shikanen Vilken ör det stället på banan jag har svårast att komma överens med... Ps. Har överdrivet spåren lite för att visa... Spår 1 Från början på fredagskursen fick jag lära mig ett spår där man kommer så rakt in som möjligt in i shikanen och bromsar lååååång väg in i den. Har visat sig vara ganska ok om man vill bromsa sent... Däremot är utgången betydligt segare... + Snabbare in - Långsam ut - HÅRD kurbstagning...skakar rätt mye... Ser ut på ett ungefär såhär... lurigt å få till det å stämma riktigt men ungefär ialf... Spår 2 Sen fick jag åka med en annan instruktör som är en hejjare på att köra rally... Han kör 4wd i vanliga fall. Han menade att detta spåret var ett snabbare spår genom shikanen. Utgångshastigheten blir betydligt högre men ingången är betydligt vingligare och går saktare. Man blir tvungen att bromsa tidigare och dessutom har bilen en förmåga att överstyra om man touchar i curbs nr2. + snabb ut - nervös insvängning.. touchar man curbsen för mycket så snurrar man lätt. - tidig bromsning men långsam ingång i shikanen. Nu är jag mest kluven på vilket spår jag ska köra faktiskt... Har övat på båda men kan inte riktigt bestämma mig. Vid något tillfälle ska jag ta och klocka själva shikanen å se om det blir någon skillnad. Jag kör en relativt motorstark RWD bil med 50/50 viktfördelning. Frågorna är... Vilket spår kör ni? FWD, RWD, AWD? Baktung, framtung eller 50/50? Har ni mätt upp å kollat vilket som var snabbast? _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Har bara varit på Midlanda en gång och då med gatdäck, men hade verkligen skoj ändå!
Kör Viper och valde ett 3'e spår (eller rättare sagt försökte) som blir en mellanting av spår 1 och spår 2. Jag börja med att gå enligt spår 1 men viker efter curben på vänster sida men inte lika mycket som spår 2 visar. Jag fick ett behagligt spår in i shikanen med raka hjul (har ej ABS) och en skapligt snabb utgång! _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
Jag åker helt klart spår 2.
Min bil är framhjuösdriven. En Golf 3 16v. Ganska neutral i balansen. Har åkt tidigare med Golf 2:or. Liknande som nuvarandet bil. Vid tidtagning åkte jag klart fortare med spår 2. Jag personligen gillar att åka en liten aning rakare mot första kurbsen och nypa in mot sen. Går att åka ganska mitt i banan för att sedan lägga sig mot höger innan chikanen börjar. Har definitivt INTE märkt av nån snurrningstendens för egen del!? Rätt eller fel? Vet inte men ja har kanske inte full koll ännu heller? Men vid trafik eller andra situationer valdes åxå spår 1. Beroende på att man kunde bromsa klart senare då. Dock medför som du åxå skriver att man sumpar mycket fart ut på rakan. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Tack för svaren killar!
Det jag nu grunnar lite på är hurvida spår 1 eller åtminstone nån blandning mellan 1 & 2 kanske kan vara bättre för rwd som gärna vill överstyra lite lättare. Detta då spår 2 provocerar fram lite mer svängning i karossen. Skulle det kunna vara så tro? Lite intressant också är att instruktören som lärde mig spår 1 är ifrån formel-världen dvs rwd, medans instruktören med spår 2 kör 4wd rallybil... En annan sak som slog mig... spår 1 kan nog vara väldans defensivt och bra om man får sällskap i shikanen.. _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Det är ju några som är ifrån ditt håll och även norrifrån som åker betydligt mer på midlanda.
De är ju åxå ganska många som åker RWD som nog kommer att svara i din tråd. Vänta in dessa och få några fler svar på din fråga............ _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Tänk på att man med en formelbil bromsar bra mycket senare än med en standardbil _________________ /Kristian Elisson |
||||
...och har högre hastighet in och ut... _________________ Erik Lundkvist |
||||
Tja, första femtio varven eller så körde jag med spårval 1, men efter en (nåja, säg att det är nämare 6-7 ) träffar med Speed Academy och Tommy Ström i högerstolen (rallyföraren-som f.ö kör fwd, men åkte kartläsare i Grupp A 4wd tidigare-dock ganska framgångsrik som både förare och kartläsare) så bytte jag till nått liknande spår två-funkar väldigt mycket bättre med 4wd då jag har väsentligt höjd utgångshastighet ut ur chickanen.
Kurva två efter start och målrakan, dvs den långa högern, gör jag lite tvärtemot Tommys förslag däremot. Han föreslog att jag skulle skära in i kurvan mycket tidigare, medans jag efter förslag från (kommer inte ihåg namnet, kontaktperson inom modsport var han iaf ) skär in i kurvan sent sent, och får en djäkla fart ut ur kurvan-man förlorar inte ens speciellt mycket i ingångshastighet då banan är relativt bred just där.(oooo vad jag lät duktig . Ska sanningen fram är jag mest duktig på att hitta nya okonsekventa varv ) _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Körde på banan många timmar föra året i min dåvarande Subaru impreza.. Började som bild nr 2 i shikanen, senare blev det något som torque beskriver en mellanting...
Kurvan efter start skar jag in i kurvan tidigt.. sen kurva två lite mjukare rätt brett där sen full fart mott den tredje kurvan, tyckte den va den svåraste av kurvorna iaf att våga hålla fart.. Kommer inte ihåg så mycke.. Måste nog gå igenom lite filmer innefrån subban _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
||||
angående shikanen så trivs nog helt klart min bil bäst i nått spår liknande förslag 1.... hur väl jag sätter det vet jag ju inte direkt
|
||||
Tycker att Ajdens följa john film visar ett bra spårval
Filmen _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Kurva 2 efter mål/start-rakan är ganska lurig att hitta turn-in på. Det tog många varv för mig innan jag tyckte den satt bra. När man väl hittar den så går det å köra ganska fort där
Kurva 1 efter mål/start (Reklamkurvan) har en liten hemlighet och det är en hemskt sen turn-in. Det sitter en liten målad röd prick precis emellan kurvan och avtagsvägen rakt fram. Den är kanon att sikta på med högerhjulen, speciellt om man åker rwd. Siktar man på denna så träffar man lätt apex och turn-out (som har en annan liten röd prick i slutet på kurbsen). Fwd-bilar kanske bör ha något mer marginal. Den röda instruktörsporschen kör detta spår på filmen som länkades tidigare _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
de rödprickarna är kanon spår |
||||
Testade lite olika i reklamkurvan. Rödprick-spåret enlig ovan är det enda som fungerar med Clion (FWD). (Syns oxå på filmen, om man pausar och kikar närmare ser man att jag nästan är ännu längre ut än instruktörsporschen.
Depåkurvan, svår kurva. Det spår som för mig känns minst dramatiskt och ändå hyfsat effektivt (Vill gärna ju spara på Lenas bil och har ju ingen diffbroms...) är en halvmesyr lite mitt i banan utan att tangera curbs på innerkanten. Testade även lite andra varianter. Knepigt... E4-kurvan. Här går det att åka fortare än man tror. Inga direkta trix bara att utnyttja banbredden och panga på. Chikanen. Mitt spår går nån'stans mellan spår ett och två enligt tidigare diskussion. Elaka curbs... Hårnålen efter långa rakan. Bromsa sent från ca 160km/h med Clion... Räta ut så mycket det går ut ur böjen (FWD utan diffbroms...). Edit: Tack till instruktör Åsa(?)... för väl genomförd spårguidning. |
||||
Ja denna luringen har ju dessutom två apexar så man hamnar lite mitt i banan Den går ganska ok att ta med något sen turn-in och sen apex (Dvs missa första apexen och träffa rätt på andra). [/quote] _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Länk till filmen ? |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Midlanda | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (43007 totalt) |