Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Midlanda
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (42997 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan man tipsa o fråga om spårval o annat när det gäller Midlanda thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Trevligt med en spårvalsdiskussion för Mittsverige

ok.. Får väl vara den första som ställer en fråga här då... Här kommer den eviga frågan om den #¤¤% shikanen Vilken ör det stället på banan jag har svårast att komma överens med...

Ps. Har överdrivet spåren lite för att visa...

Spår 1
Från början på fredagskursen fick jag lära mig ett spår där man kommer så rakt in som möjligt in i shikanen och bromsar lååååång väg in i den. Har visat sig vara ganska ok om man vill bromsa sent... Däremot är utgången betydligt segare...

+ Snabbare in
- Långsam ut
- HÅRD kurbstagning...skakar rätt mye...

Ser ut på ett ungefär såhär... lurigt å få till det å stämma riktigt men ungefär ialf...


Spår 2
Sen fick jag åka med en annan instruktör som är en hejjare på att köra rally... Han kör 4wd i vanliga fall. Han menade att detta spåret var ett snabbare spår genom shikanen. Utgångshastigheten blir betydligt högre men ingången är betydligt vingligare och går saktare. Man blir tvungen att bromsa tidigare och dessutom har bilen en förmåga att överstyra om man touchar i curbs nr2.

+ snabb ut
- nervös insvängning.. touchar man curbsen för mycket så snurrar man lätt.
- tidig bromsning men långsam ingång i shikanen.



Nu är jag mest kluven på vilket spår jag ska köra faktiskt... Har övat på båda men kan inte riktigt bestämma mig. Vid något tillfälle ska jag ta och klocka själva shikanen å se om det blir någon skillnad.

Jag kör en relativt motorstark RWD bil med 50/50 viktfördelning.

Frågorna är...
Vilket spår kör ni?
FWD, RWD, AWD?
Baktung, framtung eller 50/50?
Har ni mätt upp å kollat vilket som var snabbast?

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Har bara varit på Midlanda en gång och då med gatdäck, men hade verkligen skoj ändå!

Kör Viper och valde ett 3'e spår (eller rättare sagt försökte) som blir en mellanting av spår 1 och spår 2. Jag börja med att gå enligt spår 1 men viker efter curben på vänster sida men inte lika mycket som spår 2 visar. Jag fick ett behagligt spår in i shikanen med raka hjul (har ej ABS) och en skapligt snabb utgång!

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Har för mig att alternativ 2 ligger närmast sanningen för mig.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Jag åker helt klart spår 2. thumbs up

Min bil är framhjuösdriven.
En Golf 3 16v.
Ganska neutral i balansen.

Har åkt tidigare med Golf 2:or.
Liknande som nuvarandet bil.

Vid tidtagning åkte jag klart fortare med spår 2.
Jag personligen gillar att åka en liten aning rakare mot första kurbsen och nypa in mot sen.
Går att åka ganska mitt i banan för att sedan lägga sig mot höger innan chikanen börjar.
Har definitivt INTE märkt av nån snurrningstendens för egen del!? thumbs up

Rätt eller fel?
Vet inte men ja har kanske inte full koll ännu heller?

Men vid trafik eller andra situationer valdes åxå spår 1.
Beroende på att man kunde bromsa klart senare då.
Dock medför som du åxå skriver att man sumpar mycket fart ut på rakan.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Tack för svaren killar!

Det jag nu grunnar lite på är hurvida spår 1 eller åtminstone nån blandning mellan 1 & 2 kanske kan vara bättre för rwd som gärna vill överstyra lite lättare. Detta då spår 2 provocerar fram lite mer svängning i karossen. Skulle det kunna vara så tro?

Lite intressant också är att instruktören som lärde mig spår 1 är ifrån formel-världen dvs rwd, medans instruktören med spår 2 kör 4wd rallybil...

En annan sak som slog mig... spår 1 kan nog vara väldans defensivt och bra om man får sällskap i shikanen..

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Det är ju några som är ifrån ditt håll och även norrifrån som åker betydligt mer på midlanda.
De är ju åxå ganska många som åker RWD som nog kommer att svara i din tråd.
Vänta in dessa och få några fler svar på din fråga............

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Adam928 skrev:

Lite intressant också är att instruktören som lärde mig spår 1 ifrån formel-världen dvs rwd, medans instruktören med spår 2 kör 4wd rallybil...

Tänk på att man med en formelbil bromsar bra mycket senare än med en standardbil

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Kristian Larsson skrev:
Adam928 skrev:

Lite intressant också är att instruktören som lärde mig spår 1 ifrån formel-världen dvs rwd, medans instruktören med spår 2 kör 4wd rallybil...

Tänk på att man med en formelbil bromsar bra mycket senare än med en standardbil


...och har högre hastighet in och ut...

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Tja, första femtio varven eller så körde jag med spårval 1, men efter en (nåja, säg att det är nämare 6-7 ) träffar med Speed Academy och Tommy Ström i högerstolen (rallyföraren-som f.ö kör fwd, men åkte kartläsare i Grupp A 4wd tidigare-dock ganska framgångsrik som både förare och kartläsare) så bytte jag till nått liknande spår två-funkar väldigt mycket bättre med 4wd då jag har väsentligt höjd utgångshastighet ut ur chickanen.

Kurva två efter start och målrakan, dvs den långa högern, gör jag lite tvärtemot Tommys förslag däremot. Han föreslog att jag skulle skära in i kurvan mycket tidigare, medans jag efter förslag från (kommer inte ihåg namnet, kontaktperson inom modsport var han iaf ) skär in i kurvan sent sent, och får en djäkla fart ut ur kurvan-man förlorar inte ens speciellt mycket i ingångshastighet då banan är relativt bred just där.(oooo vad jag lät duktig . Ska sanningen fram är jag mest duktig på att hitta nya okonsekventa varv )

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Körde på banan många timmar föra året i min dåvarande Subaru impreza.. Började som bild nr 2 i shikanen, senare blev det något som torque beskriver en mellanting...


Kurvan efter start skar jag in i kurvan tidigt.. sen kurva två lite mjukare rätt brett där sen full fart mott den tredje kurvan, tyckte den va den svåraste av kurvorna iaf att våga hålla fart.. Kommer inte ihåg så mycke.. Måste nog gå igenom lite filmer innefrån subban

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



En banskiss kanske vore på sin plats
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



angående shikanen så trivs nog helt klart min bil bäst i nått spår liknande förslag 1.... hur väl jag sätter det vet jag ju inte direkt
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Tycker att Ajdens följa john film visar ett bra spårval
Filmen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Kurva 2 efter mål/start-rakan är ganska lurig att hitta turn-in på. Det tog många varv för mig innan jag tyckte den satt bra. När man väl hittar den så går det å köra ganska fort där

Kurva 1 efter mål/start (Reklamkurvan) har en liten hemlighet och det är en hemskt sen turn-in. Det sitter en liten målad röd prick precis emellan kurvan och avtagsvägen rakt fram. Den är kanon att sikta på med högerhjulen, speciellt om man åker rwd. Siktar man på denna så träffar man lätt apex och turn-out (som har en annan liten röd prick i slutet på kurbsen). Fwd-bilar kanske bör ha något mer marginal. Den röda instruktörsporschen kör detta spår på filmen som länkades tidigare

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Adam928 skrev:
Kurva 2 efter mål/start-rakan är ganska lurig att hitta turn-in på. Det tog många varv för mig innan jag tyckte den satt bra. När man väl hittar den så går det å köra ganska fort där

Kurva 1 efter mål/start (Reklamkurvan) har en liten hemlighet och det är en hemskt sen turn-in. Det sitter en liten målad röd prick precis emellan kurvan och avtagsvägen rakt fram. Den är kanon att sikta på med högerhjulen, speciellt om man åker rwd. Siktar man på denna så träffar man lätt apex och turn-out (som har en annan liten röd prick i slutet på kurbsen). Fwd-bilar kanske bör ha något mer marginal. Den röda instruktörsporschen kör detta spår på filmen som länkades tidigare

de rödprickarna är kanon spår
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Adam928 skrev:
Kurva 1 efter mål/start (Reklamkurvan) har en liten hemlighet och det är en hemskt sen turn-in. Det sitter en liten målad röd prick precis emellan kurvan och avtagsvägen rakt fram. Den är kanon att sikta på med högerhjulen, speciellt om man åker rwd. Siktar man på denna så träffar man lätt apex och turn-out (som har en annan liten röd prick i slutet på kurbsen). Fwd-bilar kanske bör ha något mer marginal. Den röda instruktörsporschen kör detta spår på filmen som länkades tidigare

Testade lite olika i reklamkurvan. Rödprick-spåret enlig ovan är det enda som fungerar med Clion (FWD). (Syns oxå på filmen, om man pausar och kikar närmare ser man att jag nästan är ännu längre ut än instruktörsporschen.

Adam928 skrev:
Kurva 2 efter mål/start-rakan är ganska lurig att hitta turn-in på. Det tog många varv för mig innan jag tyckte den satt bra. När man väl hittar den så går det å köra ganska fort där

Depåkurvan, svår kurva. Det spår som för mig känns minst dramatiskt och ändå hyfsat effektivt (Vill gärna ju spara på Lenas bil och har ju ingen diffbroms...) är en halvmesyr lite mitt i banan utan att tangera curbs på innerkanten. Testade även lite andra varianter. Knepigt...

E4-kurvan. Här går det att åka fortare än man tror. Inga direkta trix bara att utnyttja banbredden och panga på.

Chikanen. Mitt spår går nån'stans mellan spår ett och två enligt tidigare diskussion. Elaka curbs...

Hårnålen efter långa rakan. Bromsa sent från ca 160km/h med Clion... Räta ut så mycket det går ut ur böjen (FWD utan diffbroms...).




Edit: Tack till instruktör Åsa(?)... för väl genomförd spårguidning. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



adam928 skrev:
Kurva 2 efter mål/start-rakan är ganska lurig att hitta turn-in på. Det tog många varv för mig innan jag tyckte den satt bra. När man väl hittar den så går det å köra ganska fort där


Lars Falk skrev:

Depåkurvan, svår kurva. Det spår som för mig känns minst dramatiskt och ändå hyfsat effektivt (Vill gärna ju spara på Lenas bil och har ju ingen diffbroms...) är en halvmesyr lite mitt i banan utan att tangera curbs på innerkanten. Testade även lite andra varianter. Knepigt...


Ja denna luringen har ju dessutom två apexar så man hamnar lite mitt i banan Den går ganska ok att ta med något sen turn-in och sen apex (Dvs missa första apexen och träffa rätt på andra). [/quote]

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
negative
sundsvall
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Adam928 skrev:
Kurva 2 efter mål/start-rakan är ganska lurig att hitta turn-in på. Det tog många varv för mig innan jag tyckte den satt bra. När man väl hittar den så går det å köra ganska fort där

Kurva 1 efter mål/start (Reklamkurvan) har en liten hemlighet och det är en hemskt sen turn-in. Det sitter en liten målad röd prick precis emellan kurvan och avtagsvägen rakt fram. Den är kanon att sikta på med högerhjulen, speciellt om man åker rwd. Siktar man på denna så träffar man lätt apex och turn-out (som har en annan liten röd prick i slutet på kurbsen). Fwd-bilar kanske bör ha något mer marginal. Den röda instruktörsporschen kör detta spår på filmen som länkades tidigare



Länk till filmen ?
Citera
M.Håsteen
Sollefteå
Här sen Nov 2004
Inlägg: 4



Jag kör mest som alternativ 2.

_________________
Markus Håsteen
Citera
Fredrik280zx
Umeå
Här sen Feb 2006
Inlägg: 31



Hur ska man egentligen åka i depåkurvan om man har snabbare bilar bakom?

_________________
Fredrik Andrén
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Midlanda
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (42997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande