Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-06-05 MGCC Sturup | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (18082 totalt) |
Hej Dennis
Tänkte precis på dig då jag kom på att man kanske kan sälja kurser i startteknik. Kan man tänka sig 200 spänn starten?? Ha de bäst / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Hej Pär och Dennis
Har ni ingen Dragstripp i västerlandet om man startar efter julgranen (lamporna) så får man reaktionstiden på utskriften av repan. Intressant läsning. Kan ej finna mina lappar men hade ca 0,4 sek reaktionstid. Detta säger mig inte ett dugg, men ändå. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Jo, när du säger det så åks det väl laglig rivstartstävling i hamnen i Halmstad ngn gång då och då. Fasen vad ricerkidsen kommer att flabba åt mig när dom får klart för sig att min bil bara har 170 hk, dom kommer ju att gissa på minst 600-700 hk innan jag startat den eftersom jag har så fräck säkerhetsbur, ingen inredning samt rejält med tejp.... Vad säger du Dennis, ska vi åka dit och få stordäng av av tonåringarna i sina trimmade volvosar? _________________ Pär Hylander |
||||
170 hk är ju ren "top fuel"-effekt Öva måste man ju göra - den saken är i a f klar I mitt fall är det inte reaktionstiden det är fel på utan själva "launchen"; nu har jag provat två olika tekniker - och vet att ingen av dem funkar > 1) dumpa kopplingen vid 4500 rpm (dykning...) 2) dumpa kopplingen vid 6500 rpm (burnout...) Nästa gång får det bli 5500 rpm och lite slir... Å andra sidan hade det ju inte blivit mycket fajtande på racen om jag inte släppt förbi Fredrik i starten. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jag insåg tyvärr alldeles för sent (familjekörningen) att det fins nya kurbs på den gamla banan här och där. Bl.a. i högfartsvänstern. Dessa var mycket snällare än de som fanns tidigare eller t.ex. de som finns på Knutstorp. Det gick att hålla en linje där man i princip utnyttjade hela curbsen som bana. Något som borde hjälpa till en del på varvtiderna...
_________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det gjordet det Dom ser ut som stygga ulvar, men är verkligheten lika mjuka och snälla som ett får! Dom märks ju inte alls... _________________ Pär Hylander |
||||
Håller med; jag använde hela _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Hej P o D
Va läser jag, har ni sniddat?? Det förklarar varför jag missade tredjeplatsen med 1,2 tiondelar / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Jag använde en egen liten genväg mellan dammkurvan och baksidan, så jag slapp köra i hårnålen
En liten film är uppe nu, tycker en caterham är aldrig större än när den ligger framför och man vill om ftp://rejsa:rejsa@axmedia.hopto.org/ Edit, Bengt, det framgår rätt tydligt av filmsnutten IMo på vilka ställen du lätt kan åka in 1,5 tiondelar flera gånger om! _________________ Pär Hylander |
||||
Usch det är pinsamt amatörmässigt att man inte använt kurbsen. Jag var så fast i de gamla sturupdödarbilenkurbsen att jag inte ens komm för mig att åka på dem.....
men nästa gång..... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hej Christian
Nästa gång är ett annat år Det klubbmästerskap vi kör om vi andra är NU 2005 / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Ursäkta om jag frågar men Bengt har du verkligen bara 86 hk i din bil som din signatur säger ?
När jag ser på filmen från Per så har jag lite svårt att tro det - eller så vet jag för lite om Caterham /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Hej Joachim
Vilket parti menar du, det enda stället som jag har möjlighet att rycka lite är i uppförsbacken upp mot bortre rakan samt i starten. Du kan ju kolla på bortre rakan efter uppförsbacken upp för krönet samt ner för backen hur lätt Porschen kör i kapp mina 86 egentligen 84 Även på start och målrakan samt vid omkörningen. Porschen har väl minst 170hkr om turbon är rätt inställd? Vill du veta mer?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Vikten spelar ju en viss roll också, Bengt... Och runt hundra hästar har du ju i alla fall, eller hur? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
D5
J-E, du kommer alltså plocka bort föraren (78kg?) och köra radiostyrt..? Du skulle ju kunna börja plocka bort lite plåtar & tunga mattor å sånt, men då är det INTE kul att köra ens halvlånga sträckor utan öronproppar /Jonas _________________ Jonas Christensen NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB 106 Rallye |
||||
Hmm jag tycker att du accar ifrån lite varstans, Porschen verkar ju också bromsa senare och sen Porschen också ta mer höjd innan kurvorna, men du kanske medvetet kör defensivt för att stänga ? Eller är jag helt ute och cyklar i min snabb-analys _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Nä du Mr osbeck din analys stämmer ganska bra med min..... om en lätt bil med samma effektförhållande än en något tyngre bil skall tappa så är det på rakan när det börjar gå fort. Tycker att det snarare är tvärt om vid ett flertal tillfällen. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Den där superhårnålen före uppförsbacken var riktiga akilleshälen för mitt ekipage, dels körde jag inte bra där, kom inte på hur jag skulle göra och dels hamnar farten hemskt olyckligt så att det inte blir ngt drag i motorn, hamnar strac under 3000 rpm på tvåan och ettan är inte en växel man slänger i farten i gamla veteranbil.... Dessutom försöker jag på första varvet köra lite extra defensivt och vara så bred som möjligt eftersom jag har bilar bakom mig, om ni tittar i backspegeln 5 sek senare så ser ni att det är en annan seven uppe jämsides på innern i den efterföljande högfartsvänstern.
Sen var det helt klart så att Bengt har en annorlunda körstil än jag, ett par gånger fick jag bromsa rätt mycket mer i ingången av kurvorna än jag brukar för att inte köra på Bengt bakifrån, speciellt BMW-kurvan kommer jag nog farande in i fortare normalt, det gjorde ju att jag tappade lite rytm och spår så att inte farten var med ut på rakan och det skenbart ser ut som 86 hk gamla engelska hästkrafter drar ifrån på ren motorstyrka . I dammkurvan på ser man tydligt hur Bengts bil växlar mellan över och understyrning flera gånger, vet inte om det är ngt dåligt i setupen eller det är en vevig körstil som gör det. Att jag kunde acca om efter dammkurvan och dyka på innern innan hårnålen har nog inte mycket med motor att göra, eftersom omkörningen var planerad och jag inte avsåg att ta mig tillbaka till högerkanten innan hårnålen så kunde jag gå på gas mycket tidigare än annars i dammkurvan , tror t o m man tydligt hör det på motorljudet. Första varvet var ju speciellt, med en seven på innern i högfartsvänstern men mitt normala spår över dom snälla kurbsen gör nog att jag tjänar rätt mycket fart jämfört med dom som kör runt kurbsen där, så att jag kan ta in på framförvarande bil nerför backen är ju inget märkligt. Med "sniddning" över kurbsen kan jag hålla fullt hela vägen! om jag inte använder kurbsen så tar asfalten slut på högersidan innan krönet. _________________ Pär Hylander |
||||
Hej Pär
Kul med analyser Jag har inte en susning hur jag kör. Brukar stå på det värsta jag kan i stället för att hitta ett spår som ger jämnt flyt. För närvarande tycker jag att jag styr bilen rätt bra med gasen vad gäller över och understyrning, om bilen vill gå rätt fram så gasar jag lite och får ut bakändan lite osv. Kanske inget bra sätt att köra. Vad gäller högfartsvänstern så var det just det att asfalten på höger sida tog slut då jag som sagt inte använde kurbsen, om jag ökade mer gick jag runt böjen med fyrhjulssladd och det går inte fort säger folk. Jag vill ha marginaler överallt då jag kör, fram, bak, vänster och höger sida. Mina bakbromsar låser upp före frambromsarna, lite mindre nu då jag satt hårdare belägg bak och kör med Volvo 240 standardbelägg fram (Girling oken som jag har fram sitter normalt bak på Volvo 140-240, två kolvs och bak har jag enkolvs från Ford sierra) Generatorn vill inte sitta kvar så jag har bytt tillbaka till en gammal Boschgenerator igen. Min standard Fordlåda sjunger våldsamt på 2an och 3an, den håller på att ge upp, jag kör så länge det går. Quaife lådan står på garagegolvet och väntar. Körning på Söndag 12/6 på Knutstorp med Alfa klubben, välkomna. Ha de Bäst / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Eftersnack 2005-06-05 MGCC Sturup | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (18082 totalt) |