Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-06-05 MGCC Sturup
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (18082 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Dennis

Tänkte precis på dig då jag kom på att man kanske kan sälja kurser i startteknik.

Kan man tänka sig 200 spänn starten??

Ha de bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fasen Dennis, du och jag får göra som Gunde när han började sin rallykarriär, träna några hundra starter hemma i garaget

Jag har ett dubbelgarage, så vi kan ha träningsläger hemma hos mig.

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Pär och Dennis

Har ni ingen Dragstripp i västerlandet
om man startar efter julgranen (lamporna) så får man reaktionstiden på utskriften av repan.
Intressant läsning.
Kan ej finna mina lappar men hade ca 0,4 sek reaktionstid.
Detta säger mig inte ett dugg, men ändå.
/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Bengt Metz skrev:
Hej Pär och Dennis

Har ni ingen Dragstripp i västerlandet
om man startar efter julgranen (lamporna) så får man reaktionstiden på utskriften av repan.
Intressant läsning.
Kan ej finna mina lappar men hade ca 0,4 sek reaktionstid.
Detta säger mig inte ett dugg, men ändå.
/ Bengt Metz


Jo, när du säger det så åks det väl laglig rivstartstävling i hamnen i Halmstad ngn gång då och då. Fasen vad ricerkidsen kommer att flabba åt mig när dom får klart för sig att min bil bara har 170 hk, dom kommer ju att gissa på minst 600-700 hk innan jag startat den eftersom jag har så fräck säkerhetsbur, ingen inredning samt rejält med tejp.... Vad säger du Dennis, ska vi åka dit och få stordäng av av tonåringarna i sina trimmade volvosar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pär Hylander skrev:
Bengt Metz skrev:
Hej Pär och Dennis

Har ni ingen Dragstripp i västerlandet
om man startar efter julgranen (lamporna) så får man reaktionstiden på utskriften av repan.
Intressant läsning.
Kan ej finna mina lappar men hade ca 0,4 sek reaktionstid.
Detta säger mig inte ett dugg, men ändå.
/ Bengt Metz


Jo, när du säger det så åks det väl laglig rivstartstävling i hamnen i Halmstad ngn gång då och då. Fasen vad ricerkidsen kommer att flabba åt mig när dom får klart för sig att min bil bara har 170 hk, dom kommer ju att gissa på minst 600-700 hk innan jag startat den eftersom jag har så fräck säkerhetsbur, ingen inredning samt rejält med tejp.... Vad säger du Dennis, ska vi åka dit och få stordäng av av tonåringarna i sina trimmade volvosar?

170 hk är ju ren "top fuel"-effekt
Öva måste man ju göra - den saken är i a f klar
I mitt fall är det inte reaktionstiden det är fel på utan själva "launchen"; nu har jag provat två olika tekniker - och vet att ingen av dem funkar >

1) dumpa kopplingen vid 4500 rpm (dykning...)
2) dumpa kopplingen vid 6500 rpm (burnout...)

Nästa gång får det bli 5500 rpm och lite slir...

Å andra sidan hade det ju inte blivit mycket fajtande på racen om jag inte släppt förbi Fredrik i starten.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jag insåg tyvärr alldeles för sent (familjekörningen) att det fins nya kurbs på den gamla banan här och där. Bl.a. i högfartsvänstern. Dessa var mycket snällare än de som fanns tidigare eller t.ex. de som finns på Knutstorp. Det gick att hålla en linje där man i princip utnyttjade hela curbsen som bana. Något som borde hjälpa till en del på varvtiderna...

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



porschedriver skrev:
Jag insåg tyvärr alldeles för sent (familjekörningen) att det fins nya kurbs på den gamla banan här och där. Bl.a. i högfartsvänstern. Dessa var mycket snällare än de som fanns tidigare eller t.ex. de som finns på Knutstorp. Det gick att hålla en linje där man i princip utnyttjade hela curbsen som bana. Något som borde hjälpa till en del på varvtiderna...


Det gjordet det

Dom ser ut som stygga ulvar, men är verkligheten lika mjuka och snälla som ett får! Dom märks ju inte alls...

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:
Jag insåg tyvärr alldeles för sent (familjekörningen) att det fins nya kurbs på den gamla banan här och där. Bl.a. i högfartsvänstern. Dessa var mycket snällare än de som fanns tidigare eller t.ex. de som finns på Knutstorp. Det gick att hålla en linje där man i princip utnyttjade hela curbsen som bana. Något som borde hjälpa till en del på varvtiderna...


Det gjordet det
Dom ser ut som stygga ulvar, men är verkligheten lika mjuka och snälla som ett får! Dom märks ju inte alls...


Håller med; jag använde hela

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej P o D

Va läser jag, har ni sniddat?? thumbs down

Det förklarar varför jag missade tredjeplatsen med 1,2 tiondelar

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag använde en egen liten genväg mellan dammkurvan och baksidan, så jag slapp köra i hårnålen

En liten film är uppe nu, tycker en caterham är aldrig större än när den ligger framför och man vill om
ftp://rejsa:rejsa@axmedia.hopto.org/

Edit, Bengt, det framgår rätt tydligt av filmsnutten IMo på vilka ställen du lätt kan åka in 1,5 tiondelar flera gånger om!

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Usch det är pinsamt amatörmässigt att man inte använt kurbsen. Jag var så fast i de gamla sturupdödarbilenkurbsen att jag inte ens komm för mig att åka på dem.....


men nästa gång.....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Christian

Nästa gång är ett annat år

Det klubbmästerskap vi kör om vi andra är NU 2005

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Ursäkta om jag frågar men Bengt har du verkligen bara 86 hk i din bil som din signatur säger ?
När jag ser på filmen från Per så har jag lite svårt att tro det - eller så vet jag för lite om Caterham


/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Joachim

Vilket parti menar du, det enda stället som jag har möjlighet att rycka lite är i uppförsbacken upp mot

bortre rakan samt i starten.

Du kan ju kolla på bortre rakan efter uppförsbacken upp för krönet samt ner för backen hur lätt Porschen

kör i kapp mina 86 egentligen 84


Även på start och målrakan samt vid omkörningen.

Porschen har väl minst 170hkr om turbon är rätt inställd?

Vill du veta mer??


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Bengt Metz skrev:
Hej Joachim
Vilket parti menar du, det enda stället som jag har möjlighet att rycka lite är i uppförsbacken upp mot
bortre rakan samt i starten.
Du kan ju kolla på bortre rakan efter uppförsbacken upp för krönet samt ner för backen hur lätt Porschen
kör i kapp mina 86 egentligen 84
Även på start och målrakan samt vid omkörningen.
Porschen har väl minst 170hkr om turbon är rätt inställd?
Vill du veta mer??
/ Bengt Metz



Vikten spelar ju en viss roll också, Bengt... Och runt hundra hästar har du ju i alla fall, eller hur?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



D5
Citat:
jag behöver få bort minst 78 kg för att bilen ska bli "rätt" i klassen.


J-E, du kommer alltså plocka bort föraren (78kg?) och köra radiostyrt..?

Du skulle ju kunna börja plocka bort lite plåtar & tunga mattor å sånt, men då är det INTE kul att köra ens halvlånga sträckor utan öronproppar

/Jonas

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Vilket parti menar du, det enda stället som jag har möjlighet att rycka lite är i uppförsbacken upp mot


Hmm jag tycker att du accar ifrån lite varstans, Porschen verkar ju också bromsa senare och sen Porschen också ta mer höjd innan kurvorna, men du kanske medvetet kör defensivt för att stänga ?

Eller är jag helt ute och cyklar i min snabb-analys

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Josen skrev:
Citat:
Vilket parti menar du, det enda stället som jag har möjlighet att rycka lite är i uppförsbacken upp mot


Hmm jag tycker att du accar ifrån lite varstans, Porschen verkar ju också bromsa senare och sen Porschen också ta mer höjd innan kurvorna, men du kanske medvetet kör defensivt för att stänga ?

Eller är jag helt ute och cyklar i min snabb-analys


Nä du Mr osbeck din analys stämmer ganska bra med min..... om en lätt bil med samma effektförhållande än en något tyngre bil skall tappa så är det på rakan när det börjar gå fort. Tycker att det snarare är tvärt om vid ett flertal tillfällen.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Den där superhårnålen före uppförsbacken var riktiga akilleshälen för mitt ekipage, dels körde jag inte bra där, kom inte på hur jag skulle göra och dels hamnar farten hemskt olyckligt så att det inte blir ngt drag i motorn, hamnar strac under 3000 rpm på tvåan och ettan är inte en växel man slänger i farten i gamla veteranbil.... Dessutom försöker jag på första varvet köra lite extra defensivt och vara så bred som möjligt eftersom jag har bilar bakom mig, om ni tittar i backspegeln 5 sek senare så ser ni att det är en annan seven uppe jämsides på innern i den efterföljande högfartsvänstern.

Sen var det helt klart så att Bengt har en annorlunda körstil än jag, ett par gånger fick jag bromsa rätt mycket mer i ingången av kurvorna än jag brukar för att inte köra på Bengt bakifrån, speciellt BMW-kurvan kommer jag nog farande in i fortare normalt, det gjorde ju att jag tappade lite rytm och spår så att inte farten var med ut på rakan och det skenbart ser ut som 86 hk gamla engelska hästkrafter drar ifrån på ren motorstyrka . I dammkurvan på ser man tydligt hur Bengts bil växlar mellan över och understyrning flera gånger, vet inte om det är ngt dåligt i setupen eller det är en vevig körstil som gör det.

Att jag kunde acca om efter dammkurvan och dyka på innern innan hårnålen har nog inte mycket med motor att göra, eftersom omkörningen var planerad och jag inte avsåg att ta mig tillbaka till högerkanten innan hårnålen så kunde jag gå på gas mycket tidigare än annars i dammkurvan , tror t o m man tydligt hör det på motorljudet.

Första varvet var ju speciellt, med en seven på innern i högfartsvänstern men mitt normala spår över dom snälla kurbsen gör nog att jag tjänar rätt mycket fart jämfört med dom som kör runt kurbsen där, så att jag kan ta in på framförvarande bil nerför backen är ju inget märkligt. Med "sniddning" över kurbsen kan jag hålla fullt hela vägen! om jag inte använder kurbsen så tar asfalten slut på högersidan innan krönet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej Pär

Kul med analyser

Jag har inte en susning hur jag kör.
Brukar stå på det värsta jag kan i stället för att hitta ett spår som ger jämnt flyt.
För närvarande tycker jag att jag styr bilen rätt bra med gasen vad gäller över och understyrning, om bilen vill gå rätt fram så gasar jag lite och får ut bakändan lite osv.
Kanske inget bra sätt att köra.
Vad gäller högfartsvänstern så var det just det att asfalten på höger sida tog slut då jag som sagt inte använde kurbsen, om jag ökade mer gick jag runt böjen med fyrhjulssladd och det går inte fort säger folk.
Jag vill ha marginaler överallt då jag kör, fram, bak, vänster och höger sida.
Mina bakbromsar låser upp före frambromsarna, lite mindre nu då jag satt hårdare belägg bak och kör med Volvo 240 standardbelägg fram (Girling oken som jag har fram sitter normalt bak på Volvo 140-240, två kolvs och bak har jag enkolvs från Ford sierra)

Generatorn vill inte sitta kvar så jag har bytt tillbaka till en gammal Boschgenerator igen.
Min standard Fordlåda sjunger våldsamt på 2an och 3an, den håller på att ge upp, jag kör så länge det går.
Quaife lådan står på garagegolvet och väntar.

Körning på Söndag 12/6 på Knutstorp med Alfa klubben, välkomna.

Ha de Bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Jag har inte en susning hur jag kör.



_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Eftersnack
2005-06-05 MGCC Sturup
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (18082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande