Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Relationen mellan däckstryck och däckstemp...
<<   1, 2, 3   >>
40315 besök totalt
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Skakar liv i en gammal tråd som fångade mitt intresse!

Kliar mig lite i huvudet kring rekommendationer från däcktillverkaren vs "verkligheten"

Bilden nedan visar rekommendationer från Kumho Tyres Australia för deras V70A.
De tycker exempelvis min E30 323i (<1100 kg) ska ha ett minsta varmtryck på 2.3 bar!
Det låter lite högt för att vara en absolut lägsta gräns för varmtryck...

Medans de flesta verkar åka ett varmtryck mellan 2.0-2.3 bar (dvs alla ligger under minimitrycket)...

Hur kommer det sig att Kumho har så höga rekommendationer?

Med de däckstrycken så borde däcken ha en tendens att gå varma för de flesta - eller vet Kumho något som inte vi vet?



Själv brukar jag just nu lägga mig "lagom i mitten" dvs ett varmtryck på 2.2 bar.
Kör en mer eller mindre standard BMW E30 323i -85 (1060 kg).
Har en (tror jag) ganska mjuk körstil med lågmedium attack.

Lägger i 1.75-1.80 bar kalltryck för att få 2.1 bar varmtryck runtom (Sturup, Toyo R888 GG, 215/45R17).
Lägger i 1.75-1.95 bar kalltryck för att få 2.2 bar varmtryck runtom (Knutstorp, Kumho V70A K91, 215/40R17).

Fast nu senast på Sturup så kändes det som att jag inte riktigt fick upp däcken i sin fulla arbetstemperatur, men då blir det som Magnus skriver att jag står och funderar på om jag ska höja eller sänka för att få lite mer temperatur? Eller kommer de kanske att bli varma oavsett om man går upp eller ned i tryck (fast på olika sätt och med olika utbredning precis som Magnus och Christian beskriver)?

Ok, att gissa temperaturen är ju inte det bästa - så däcktemperaturmätare ska nog införskaffas inför nästa säsong. Och vad man egentligen vill uppnå är ett jämnt uppvärmt däck inom lämpligt temperaturområde och hålla sig där - och däcktryck är väl bara en av många saker att nå dit...




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 560



Intressant.
När jag var på Kinnekulle förra helgen så tyckte jag att det kändes sådär med greppet fram efter ett tag på mina Kumho, 205/50-15, i depån kunde jag konstatera att de hade börjat att samlat gummi en bit in på framdäcken, trycket låg då på ca 2.4 bar , trodde att jag behövde öka så jag ökade till 2.5, men det blev värre, gick ner till 2.3 och då funkade det perfekt så mer än 2.3 funkade inte för mig.
Har för övrigt kört på Toyo, 195/50-15, senaste tiden och de har inte alls varit lika känsliga för vilket tryck jag har i dem, nånstans mellan 2.3 och 2.5 verkar inte göra nån större skillnad.

Bilen är en Kadett GSi som väger ca 600 kg fram och 400 kg bak, trycket bak brukar jag ha runt 1,8 bar.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

För mig med 1640kg bil så gäller alltså MINST 2,5 + 0,2 för high load circuits + 0,1 för tung bil. Minimum varmtryck 2,8 bar!!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Detta är intressant.
Jag fick punktering på höger fram på Ringen för några veckor sedan med min Spanjorska med nya (16varv när det hände) V70, det gick bra med 20-25cm mån till räcket.
Jag höll då på och laborera lite med däcktryck och körde 2,2 varmt fram och tror mig knäckt stommen med mycket hård attack i karusellen och dom förbannade betongplattorna där.
Både jag och däckgubben har kollat däcken noga och kan inte hitta några andra orsaker.
Extra intressant när man då läser Kumho's rek ovan.
Bilen är ju inte sååå tung men tung över framhjulen naturligtvis och karusellen med dess plattor och bankning frestar nog däcket riktigt ordentligt.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Karusellen går ju långt hårdare åt stommen än det de kallar "high load circuit" dessutom. Dvs skulle luta åt ytterligare höjt däckstryck mot tvåhektopåslaget de rekommenderar för just high load circuits.

_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Magnus Thomé skrev:
Karusellen går ju långt hårdare åt stommen än det de kallar "high load circuit" dessutom. Dvs skulle luta åt ytterligare höjt däckstryck mot tvåhektopåslaget de rekommenderar för just high load circuits.


Har ju kört ett antal V70 på M3:an och med samma attack utan problem på Ringen och där låg jag på 2,4 varmtryck. Dessutom så är ju framdäcken på Spanjorskan ställda under hårdare påfrestning.
Nu höll jag på att mixtra lite, vet ju lägre gränsen....
Var nästan lite komiskt att detta kom upp så tätt inpå.

Kan inte påstå att det lägre däcktrycket gav så mycket positivt i grepp heller så iaf jag kommer inte gå under 2,4, snarare lite uppåt för att vara på säkra sidan.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



Får inte heller ihop det. har kört 1.8 kallt 2.0-2.2 varmt sen upplever jag det som att dom blir väldigt halkiga.

har nästan 400 varv på mina framdäck i sverige och upplever inte att det är någon som helst problem.

har även väldigt bra temp över hela däcket, knappt 10 graders skillnad fram och samma över hela däcket bak.

En ganska bra bil där man ser däckompressionen i vänstern upp mot idioten och det kan väll kallas en high load corner hade däcken inte klarat det tycker jag dom hade lämnat in nu, körde samma på föra uppsättningen jag hade också


Sen blir det kanske skillnad på större banor när man ligger på greppet längre stunder. vi har inte så många långa högfarts kurvor i sverige.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Babbe skrev:
Får inte heller ihop det. har kört 1.8 kallt 2.0-2.2 varmt sen upplever jag det som att dom blir väldigt halkiga.

har nästan 400 varv på mina framdäck i sverige och upplever inte att det är någon som helst problem.

har även väldigt bra temp över hela däcket, knappt 10 graders skillnad fram och samma över hela däcket bak.

En ganska bra bil där man ser däckompressionen i vänstern upp mot idioten och det kan väll kallas en high load corner hade däcken inte klarat det tycker jag dom hade lämnat in nu, körde samma på föra uppsättningen jag hade också


Sen blir det kanske skillnad på större banor när man ligger på greppet längre stunder. vi har inte så många långa högfarts kurvor i sverige.


Håller med Babbe att det låter högt men vänstern innan idioten är ganska mild jämfört med karusellen i attack.
Jag har som sagt kört med ca 2,4 på M3 och där testade jag lite upp och ner (precis som jag gjorde nu med Seaten som kunde gått riktigt illa) och jag kan inte säga att det är någon märkbar skillnad i svepet 2,2-2,4.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Nu är min bil väldigt lätt, men jag siktar på 2 bar varmt. När de kommer upp i 2.2 börjar det bli väldigt halt.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Pontus Fyhr skrev:
Nu är min bil väldigt lätt, men jag siktar på 2 bar varmt. När de kommer upp i 2.2 börjar det bli väldigt halt.


Måste isf innebära/bero på att du inte får upp så hög temp i däcken.

Efter mitt lila intermesso med punkteringen så ringde jag ävan och pratade med Roland på Tyre-Trade-Center i Nürburg som säljer V70 i området, tror fortfarande att det är han som levererar till Swe ÅF, iaf var det så innan.
Roland sa då att du ska aldrig gå under 2,4 varmt på Ringen, han menade också att du inte tappar grepp från 2,2-2,4.
Men, allt detta beror ju på temp, bil, attack, hjulvinklar, chassi osv osv.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



bakmotor skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Nu är min bil väldigt lätt, men jag siktar på 2 bar varmt. När de kommer upp i 2.2 börjar det bli väldigt halt.


Måste isf innebära/bero på att du inte får upp så hög temp i däcken.

Efter mitt lila intermesso med punkteringen så ringde jag ävan och pratade med Roland på Tyre-Trade-Center i Nürburg som säljer V70 i området, tror fortfarande att det är han som levererar till Swe ÅF, iaf var det så innan.
Roland sa då att du ska aldrig gå under 2,4 varmt på Ringen, han menade också att du inte tappar grepp från 2,2-2,4.
Men, allt detta beror ju på temp, bil, attack, hjulvinklar, chassi osv osv.


Det vet jag inte om jag håller med om. Nu har jag inte mätt på ett tag men även när jag körde långsammare än jag gör idag mätte jag 83-85°C efter in-varv.

Det finns så vitt jag vet ingen som siktar högre än 2 bar i hela roadsport C, vilket visserligen kunde vara baserat på någon gammal sanning, men det går generellt inte särskilt långsamt.

Men en dubbelt så tung bil på en bana där det går väldigt fort är klart annorlunda förutsättningar. Sen kanske ni kör på hårdare gummiblandning,, vilken skulle kunna behöva än högre temperatur. Jag kör på K61 i år.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Pontus Fyhr skrev:
bakmotor skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Nu är min bil väldigt lätt, men jag siktar på 2 bar varmt. När de kommer upp i 2.2 börjar det bli väldigt halt.


Måste isf innebära/bero på att du inte får upp så hög temp i däcken.

Efter mitt lila intermesso med punkteringen så ringde jag ävan och pratade med Roland på Tyre-Trade-Center i Nürburg som säljer V70 i området, tror fortfarande att det är han som levererar till Swe ÅF, iaf var det så innan.
Roland sa då att du ska aldrig gå under 2,4 varmt på Ringen, han menade också att du inte tappar grepp från 2,2-2,4.
Men, allt detta beror ju på temp, bil, attack, hjulvinklar, chassi osv osv.


Det vet jag inte om jag håller med om. Nu har jag inte mätt på ett tag men även när jag körde långsammare än jag gör idag mätte jag 83-85°C efter in-varv.

Det finns så vitt jag vet ingen som siktar högre än 2 bar i hela roadsport C, vilket visserligen kunde vara baserat på någon gammal sanning, men det går generellt inte särskilt långsamt.

Men en dubbelt så tung bil på en bana där det går väldigt fort är klart annorlunda förutsättningar. Sen kanske ni kör på hårdare gummiblandning,, vilken skulle kunna behöva än högre temperatur. Jag kör på K61 i år.


Är ju som sagt många faktorer som spelar roll men 2,2 med 35 profil på framtung bil på Ringen tänker iaf inte jag prova igen.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Man kan väl summera allt med att det kan skilja galet mycket hur man ska göra för att få till det så att man tycker det funkar bra. Och att det inte är helt enkelt att förstå hur och varför

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Glöm inte last vs lastindex som indikation.
Sen gissar jag att kinnekulle ger annat optimum än nordslingan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur skall man välja lastindex?
Vilken vikt är det?
Den statiska, eller?
Hmm vad säger lastindex igenligen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



fuling skrev:
Hmm vad säger lastindex igenligen?
Lite om relativ stommesstyvhet inom en däckmodell.

En 911 fungerar inte så bra med 90 på bakdäcken (lite mjuka sidor) och en Miata mindre bra med 100 (ingen rörelse alls).

Det är mer än en som blivit lite överraskad över att en liten ökning i bredd fungerar mindre bra, då lastindex ändrats rejält pga dimensionen verkar vara avsedd för en annan bilmodell.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En miata väger ca 1100kg, ca 50/50 -> 275kg per hörn
Om jag nu inte är ute och far helt brukar de på på
195/55-15 eller 205/50-15
Last index 82(475kg) och 86(530kg)

911 typ 1400-1600kg ca 40/60 anta 1500kg
ger 300/450kg
Fram i krokarna 85(515) och bak 98(750)

Tumme pekfinger hörnvikt gånger ca 1.7 = belastings index.
Kan det vara vättigt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Magnus Thomé skrev:
Man kan väl summera allt med att det kan skilja galet mycket hur man ska göra för att få till det så att man tycker det funkar bra. Och att det inte är helt enkelt att förstå hur och varför


Bra sammanfattning

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
fuling skrev:
En miata väger ca 1100kg, ca 50/50 -> 275kg per hörn
Om jag nu inte är ute och far helt brukar de på på
195/55-15 eller 205/50-15
Last index 82(475kg) och 86(530kg)

911 typ 1400-1600kg ca 40/60 anta 1500kg
ger 300/450kg
Fram i krokarna 85(515) och bak 98(750)

Tumme pekfinger hörnvikt gånger ca 1.7 = belastings index.
Kan det vara vättigt?


Min miata har ca 240 kg på 3 av 4 hjul...
Då skulle jag klara mig med belastningsindex 77.
De 215/50-13 jag kör på nu har belastningsindex 85.
Sen går min miata inte så fort som 240 km/h...
Hm...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Så intressant. Försöker äntligen få kläm på däcktemp. Har ju rört mig i roadsport c kretsar och känner igen det Pontus skriver, de flesta relativt låga tryck och det verkar funka.

Nu har jag drämt på slicks på min kärra. Från 225/50r15 till 240/640-17 Camaro cup på min 1200kg bil. Märker att de nya trivs med högre tryck. Men eftersom jag jagar temp så slog det mig om inte lastindex spelar in som ni tagit upp. Då är frågan om det finns sån på slicks (Yokohama A005) och hur hittar man i så fall det?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmmm presis.....
Belastningsindexet känns som det är en check att man ligger i rätt härad.
Att jag skrev 1,7ggr statiskt vikt är/var en tanke att tänka till, en snäll provikation.
Typ vad fa... skall man välja däck på?
Ca samma sak med däckstrycket, äääääääää vad är rätt/bäst?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Däck för banåka
Relationen mellan däckstryck och däckstemp...
<<   1, 2, 3   >>
40315 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande