Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Relationen mellan däckstryck och däckstemp...
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (40316 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



fuling skrev:
Typ vad fa... skall man välja däck på?
Ca samma sak med däckstrycket, äääääääää vad är rätt/bäst?
Börja med nåt som inte är otestat och lär dig läsa slitage och varvtider. Sen optimerar du efter eget huvud.
Klockan ljuger sällan, och är det känslan i rumpan som är viktig, gå efter den.

Varje situation har ju nåt behov av tryck för att hålla formen, sen är det många olika situationer på ett varv.
Att tempuppbyggnadsfördelningen mellan stomme och yta varierar med mängden rörelse mellan stomme/yta påverkar ju allt, och förhållandet däremellan skulle jag gissa varierar med drifttryck och stommens hårdhet (som kan anses vara svagt relativ till lastindex i relation till viktbelastning).

Tillräckligt många dimensioner för faktorförsök om man har problem med att köra efter tumme/pekfinger.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Intressant med så mycket feedback!

Om jag får gissa så är det nog inte helt osannolikt att Kumho har lagt sig lite i överkant för att kunna täcka in alla möjliga banor, kurvor, hastigheter och chassikonfigurationer.

Min "vardagliga" E30 323i -85 surrandes runt på främst Knutstorp och Sturup lär ju inte slå några "high load" rekord precis :-)



Om man lätt kunde ha kapat massa tiondelar genom att höja trycket jämfört med konkurrenterna så hade någon säkert redan gjort det i Roadsport C



För ett par veckor sedan laborerade jag lite på Sturup med en uppsättning Toyo R888 GG (215/45R17 på 1060kg), visserligen riktigt slitna men passade ända på att laborera.

Var inte så tokstor skillnad mellan 2.5 bar och 2.2 bar (trodde det skulle vara större) för en glad amatör, i och för sig fick jag en känsla av att jag aldrig lyckades bygga upp riktigt med värme i däcken (bara en känsla och något som ska bevisas/motbevisas framöver mha en däcktemperaturmätare).

Provade sedan att gå ned till 2.0 bar och det kändes överlag bättre att köra med (iallafall jämfört med 2.5 bar), fast det var inte sådan skillnad att det gick från okörbart till geckoödla på räls precis, men det gick bättre iallafall.

Målade även streck på däcksidorna för att se hur högt man klättrade, men här spelar nog camber en stor roll (och den är långt ifrån optimal på min bil - jag misstänker dessutom att vänster och höger fram har ganska olika camber typ -3 grader på ena sidan och -1.5 grader på andra sidan).


Men Magnus summerar det nog ändåså att det kan skilja galet mycket - verkar ju vara fler än jag som ibland kliar sig lite i huvudet

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Henrik J skrev:



Om man lätt kunde ha kapat massa tiondelar genom att höja trycket jämfört med konkurrenterna så hade någon säkert redan gjort det i Roadsport C



Skulle gissa att det inte är pga bättre fäste Kumho rekommenderar trycket dom gör, antagligen för att vara säker på att däcket klarar påfrestningen.
Lite det jag menar, man kan inte bara säga att V70 ska ha 2,2 i varmt tryck. Liiite skillnad på en 950kg tung bil med 50/50 viktfördelning som kör på Mantorp än 1400kg tung bil med 65/35 viktfördelning med hård satsning i karusellen på Ringen.
Precis som du nämner och som sagts innan, beror på många parametrar.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Man kan ju även kompromissa mellan fäste och livslängd med olika tryck -> temp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Relationen mellan däckstryck och däckstemp...
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (40316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande