Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Tidig kurvtagning
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6630 totalt)
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



RS6 skrev:

Inte verkar det ge sämre tider heller, i vart fall inte med 4wd.

Men hur blir det efter att ha kört så en stund? Däcken kanske tar lite mer stryk, blir varmare och på sikt bör man förlora tid..?

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hansson skrev:
Vill haka på det Pär (det jag har som user på PSC, förvirrande! ) skriver om mental träning. Det viktigaste där tror jag är att undvika negativ fokusering. Om man ska destillera en enda sak så är det detta, tror jag. För att ta en referens som jag tror Hylander i synnerhet och alla andra, i allmänhet, känner igen sig i är att tanken "jag ska INTE bomma tian" måste bannlysas. Barn och vuxnas undermedvetande tenderar att sortera bort ordet "inte" åsså skiter det sig.


Ändrade mitt användarid.... inte nog med sammanblandning så, du är medlem i PSC och jag i PCS

Jo, det är faktiskt rätt lätt att skippa negationer om man bara tänker efter en gnutta, efter ett tag så går det automatiskt. Istället för att prata om vad man "gör för fel" så kallar man det förbättringsområden eller utvecklingsområden etc.

Ö h t så tror jag att genom att använda en negation, t.ex "inte hamna i diket" eller "inte köra på kurbsen" så tar sinnet fasta på just diket och kurbsen och då är risken stor att man hamnar just där. Istället lägger man sitt mentala fokus på det man vill ska inträffa. Det kan vara lite olika från ena gången till den andra beroende på vad man vill träna in. Något som kan vara mkt bra är att tänka på hur det kändes, alla sinnesintryck etc när man lyckades tidigare, kalla upp det minnet och återupplev det i inombords många gånger.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Norden skrev:
RS6 skrev:

Inte verkar det ge sämre tider heller, i vart fall inte med 4wd.

Men hur blir det efter att ha kört så en stund? Däcken kanske tar lite mer stryk, blir varmare och på sikt bör man förlora tid..?


Nu menade jag ju inte att köra med sladd runt hela banan såklart, men ibland tycker jag det är bättre i vissa partier(kurvor) att vara mer attack och gå med svag drift igenom än att köra neutralt. Ibland oxå för att ta bort understyrning som däremot tar av tiden dess mer.

Ett ex av många är första höger efter depå rakan på Anderstorp där RS6 understyr en hel del om man nu inte smyger runt, men då kör man för sakta enligt mig. Där är det mycket bättre att gå med svag drift och hålla full gas.

Enligt Fredrik Ekblom som låg bakom mig och körde RS6+ sa att han inte direkt tog in på mig där utan snarare tappade något då jag körde med drift och han inte. Han verkade faktiskt själv lite förvånad över detta när vi pratade om det i depån. Vi snackadse vid även på bilsportsmässan och kom in på OCL schnitzer M3 CSL en han körde på ringen och det är i många lägen en bra egenskap att kunna sätta sig lite på bilarna man kör och visa vem som bestämmer

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



RS6 skrev:
Nu menade jag ju inte att köra med sladd runt hela banan såklart, men ibland tycker jag det är bättre i vissa partier(kurvor) att vara mer attack och gå med svag drift igenom än att köra neutralt. Ibland oxå för att ta bort understyrning som däremot tar av tiden dess mer.
Aha, okej. Ja då är jag med! och kan hålla med om det. Tänkte först att åka på detta viset hela tiden, borde förmodligen ha tänkt ett steg längre - skyller på trötthet efter tentan

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Tidig kurvtagning
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6630 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande