Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (8848 totalt) |
Hjulinställning på Porsche 928 GT, en tung rackare!
Hej! Har tänkt köra 5 till 8 möten varje år och kanske någon slalom. Har tänkt göra om hjulinställningen på 928:n och undrar om det finns folk där ute som kan hjälpa mig med inställningar. Camber o.s.v. Bilen kommer att rulla mycket på landsväg också (1000 mil/år) så jag vill inte sabba det med för grym inställning för bana. På landsväg vill jag ha högfarts stabilitet så färden blir lugnare och mera avslappnad för mig som förare. Kör på 928 GT standars fjädrar som är hårdast i 928 familjen men mjuka för bana, ändrar inte det detta året. Men inställning för banan är inte kul som det är original nu. Kom med förslag men sabba inte för mycket av högfarts stabiliteten. Det pratas om negativ camder 1 till 2 grader sen har vi vissa maskiner som mäter grader och andra minuter? Kan det stämma? Firman jag anlitat kommer att ställa in detta och jag har förklarat vikten av att dom inte lyfter bilen någon gång under proceduren. Dom har tyvärr bara standard inställningar och jag tänkte att rejsa.nu borde vara ett bra ställe för denna frågeställning. Mvh Alen _________________ Alen Dobrila |
||||||
Huh? inte lyfta bilen?
Man måste lyfta bilen och sänka den på speciella pelare som tillåter hjulen att röra sig samtidigt som upphängningen belastas. Det fick i alla fall jag göra senast jag gjorde fyrhjulsinställning (jobbar på en märkesverkstad och har tillgång till laserutrustning för fyrhjulsmätning). Man knappar in bilmodell, kalibrerar givare och sedan sveper med hjulen fram och tillbax så att datorn kan samla in data om camber/caster och allt annat. Sen får man justera det man vill justera tills man får rätta värden och till slut plocka av ratten och sätta den rätt när man är klar (ifall den pekar fel). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
928:an är lite speciell. Om man lyfter bilen så sätter den sig inte när man sätter ner den på hjulen igen. Bilen ser i det närmaste ut som en SUV precis när man har lyft ner den och gör man då en framvagnsinställning så kommer vinklarna bli fel, speciellt toe. Det räcker alltså inte med att rulla den lite fram och tillbaks för att få den att sätta sig, jag har provat. En runda på ca 5 km med hård kurvtagning och inbromsningar brukar göra susen.
Alen kommer du att köra på R-däck? _________________ Rehan Mirza |
||||||
Hej!
Ni fick förklaringen om varför man inte höjer bilen. Kommer köra på R-däck. Falken har ett par som håller lite bättre och som klarar tunga bilar. Klassas väl knappt som R-däck men nära på i alla fall. (Falken Azenis Sport RT 215 ) Har precis bytt dämpare option 474 tror jag det heter på 928:n och det är GT dämpare original. BOGE tror jag. Så dom får jag köra några år på. Kan dock tänka mig att byta till lite hårdare fjädrar eller kraftigare krängnings hämnare. Vill säga om jag köper era förslag och tror på lösningen. ![]() Fast nu är jag mest intresserad av hjulinställning för att det ska bli lite roligare på bana. Nu med original inställning måste jag ha 2.6 bar fram och 2.9 bar bak för att inte nöta ut ytterkanterna på gummit. Har man mindre tryck i däcken om man kör på R-däck? Eller beror det på att man har annan cmber och inte behöver samma tryck då anläggningsytan vid kurv tagning är bättre? /Alen _________________ Alen Dobrila |
||||||
|
||||||
och efter ett antal "rattflyttar" har man 0.7 rattvarv åt ena hållet och 1.5 åt andra. ![]() |
||||||
är man mycket snett på det så blir bumpsteer inte helt korrekt.... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Det där har jag hört massor med gånger men aldrig fått en trovärdig förklaring på, eller rättare sagt, aldrig fått ngn förklaring alls. Så kör man på en bana som är lite skumpig och man blir luftburen eller nästan luftburen så innebär det alltså att det tar en halvmil innan hjulvinklarna är rätt ingen. På Knutan tar det det alltså 2,5 varv innan dom är rätt igen...... hmmmm.... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Hej!
Det är Däckcentrum som ska utföra jobbet. Dom ringde sin support så att säga. Det första dom säger är "Ni har väl inte höjt bilen ännu? Får inte göra det på 928:n" Nog fasen stämmer det och på Knutan går det aldrig ner i så fall. Där är man viktlös varje varv innan hårnålen. Där spinner det till när man är nästan viktlös och så bär det av som fasiken innan man måste ner till 40 för att ta den dryga hårnålen. Underbart när man är viktlös och det ryker till i bakhjulen! ![]() /Alen _________________ Alen Dobrila |
||||||
Det handlar ju om att bilen ska satta sig igen och det gor den ju nar den landar efter luftfarden.. _________________ Anders Hansson |
||||||
Just det! Det känns ju helt befängt att det skulle ta 5 km.... Tills vidare väljer jag att vara förundrad över alla 928-åkare som håller denna till synes orimliga myt levande. Det där att bilen behöver sätta sig innan man mäter gäller ju rimligen för att bilar, jag brukar rulla min en meter fram och tillbaka några gånger i garaget innan jag mäter om den varit upphissad. _________________ Pär Hylander |
||||||
5 km kanske ar overdrivet, men man maste belasta fjadringen. Det hjalper inte att bara rulla den fram och tillbaka, det finns manga bevis pa att det ar sa. _________________ Anders Hansson |
||||||
Det ar bussningarna som behover belastas for att aterga till sitt lage, uppenbarligen upp till 100 miles enligt vissa rekommendationer . En snabb sokning pa Rennlist gav bl.a. detta resultatet: WHY 928 SUSPENSION IS DIFFERENT THAN OTHER CARS 2 The PORSCHE 928 has very unique suspension bushings compared to other cars. If you jack up a 928 and let the wheels hang down, the bushings immediately take a "set". When you lower the car back down on its tires and roll the car back and forth to "settle" the suspension, the car will now sit ~1" higher than before it was jacked up. The car will now have to be driven up to 100 miles depending on how rough the roads are to settle the car back down to its proper height. The Porsche shop manual says "after a longer journey or longer operating period". If you align the wheels with the car sitting 1" inch higher than the normal ride height, then, after settling, the front tires may be destroyed in less than ~1000 miles due to excessive toe out. If you align the 928 with the car sitting 1/4" inch higher than normal, then, after settling, there will be no toe-in and the tires may be destroyed in ~2500 miles. ALIGNMENT SHOP SUGGESTIONS Normally one of the first steps in alignment is to jack up the car and check for worn and loose parts and calibrate your equipment. You can do this and have the owner drive the car enough to settle the suspension and come back for the alignment. Or, you can check for worn parts with the car on its tires. The 928 suspension is very robust and ball joints wear very little if the boots are intact.. Usually the first parts to wear and need replacement is the inner tie rod ends. Put the steering rack centering bolt in and shake the wheels to check. If one is bad, then it is best to replace both the inner and outer tie rod ends on both sides. If you can't do alignment without lifting the car to accommodate your alignment equipment, then you probably should decline the job. It is not worth the hassle and you probably won't make much profit if you destroy the front tires and will have a very unhappy customer. If you still want to do the alignment after lifting, there is a PORSCHE procedure to do this. It involves pulling the front of the car down by 60-70 mm and hold for 1 minute. After releasing, bounce front and rear approximately 25 mm a few times. The transport lugs or stabilizer can be used to pull the car down. If you plan to do this, I suggest that you check the ride height before lifting and then check before aligning to be sure that the measurements are the same. Probably the easiest way to check ride height is measure from the floor or turntable to the lip on the front fender at the center of the wheel. It should be about 27". The rear should be about 24.5". Many cars are lower. You can not settle a 928 by jumping up and down on the aluminum front fenders. The rear suspension alignment is not affected as much by this lack of settling but will affect the front caster slightly if the rear is high and the front normal. Caster is sometimes difficult to adjust below the maximum of 5 degrees ( spec is 4+1 degrees) on 1986.5 and later cars, but as long as the cross caster is within .2 degrees should be OK. The caster on 1986 and earlier cars is 3.5 to 4 degrees. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag tycker det förefaller vara en synnerligen korkad konstruktion om det är sant. 15 mil för att få rätt hjulvinklar efter ett gupp....
![]() Vad som är vidare helt fantatiskt uselt är att det skulle vara så mycket bumpsteer att 6mm ändring i ride height gör att däcken blir utslitna pga fel toe. Vill till att se till att ha inte köra med grejor i skuffen så att bilen inte tyngs ned några mm då... ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Du overdriver Par, man maste hissa upp en 928 ganska hogt for att SUV-looken ska infinna sig.
![]() For att ge nagra riktlinjer pa camber sa kor Dennis Kau med 2,1 grader negativ camber runt om med sin bananpassade S4. Det ar ganska mycket for en 928 men funkar bra, har akt med ett par timmar pa Thunderhill med honom och TH ar ganska lik Knutstorp i karaktaren men lite snabbare och langre. Dock behover man de tidiga arsmodellernas ovre (osaker) A-armar fram. _________________ Anders Hansson |
||||||
Visst överdriver jag ;-) Men jag vill ju peka på absurditeten vilken är där även när man skalar bort överdriften. Detta ska utläsas som så att jag är fortfarande rimligt skeptiskt till dessa rennlist-uppgifter.
_________________ Pär Hylander |
||||||
Håller med i din skeptiskhet (Heter det så?). Lilla tipset bara: Se för tusan till att du "hoppar ner" bilen innan mätning. ![]() Viktigast är iofs att du gör likadant varje gång, men att bara rulla den lite fram och tbx skulle jag säga inte räcker. Brukar skaka lite i takhöjd samt "hoppa" lite på trösklarna för att bilen ska sätta sig i körhöjd. Hade troligen gjort exakt likadant på en 928. Lägger in detdär med att köra 15mil under arkivet: "Myt för att göra våra fina bilar lite mer speciella i våran inbördes klubb för beundran"-facket. ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (8848 totalt) |