Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Ringen BTG 8,57 i en Saxo. | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7191 totalt) |
Här om ni väljer videos på den vänstra sidan, när ni kommer in på den Franska sidan, så finns det ett varv runt Ringen i en Saxo som är filmat första helgen i nov 02.
Hoppas ni har bättre tur än vad jag har när jag ska se på videon, filmen stannar varje gång vid bron vid Tiergarten men ljudet fortsätter. http://perso.wanadoo.fr/olivier.jacq _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Vad är eg Citroen Saxo VTS 16V för bil? Vad har den för motor och vad väger bilen? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Vad är eg Citroen Saxo VTS 16V för bil? Vad har den för motor och vad väger bilen?[/quote] Liten fransk sak som är jämnbördig med en Peugeot 106 GTI ungefär. Väger väll kring 1000 kg skull jag tro med en 120 hästar eller nått sånt ur en liten fyrcylindrig sak. _________________ Thomas Tegbäck |
||
om den bara har 120 hk så är 8:57 en bra BTG-tid! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Inte heller för mig funkar den videon. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Jag har redan 5.02, om jag såg rätt var denna gjord med 5.03 eller 04. Normalt brukar det väl råda kompatibilitet mellan alla heltal. Decimalerna brukar ju bara avse fixar etc. Eller drömmer jag nu? Nåväl, det är väl bara att uppgrader då... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Nu kunde jag se videon, det gick inte så dåligt, speciellt i Adenauer-Forst hade han bra fart tycker jag. Vad har ni som kan det här med spårval för uppfattning om hans linje runt banan.
Jag träffade honom när han filmade dom här varven i nov 02, han hade dåld kamera monterad i höger solskydd, + att vissa varv satt kamera ögat där höger dimljus i skärmen fram skulle sitta, han hade demonterat dimljuset. Han åkte ett varv med mig, men jag tackade nej till att åka med honom. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Jag tycker han väldigt snyggt!
Det enda jag reagerade på, var väl att han gör en tidig turn-in i Aremberg och i lilla Karusellen. Samt att han inte kommer intill innern på höger sida i en del högerböjar. Är det bara jag som tycker att bilen verkar ha mer än 120 hk? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Jag fick just fart på videon, var tvungen att ladda ner DivX 5.03 fast jag redan hade 5.02. Märkligt... Nåväl, jag delar din uppfattnnig att han kör mycket bra. Kanske missar ett par punkter. Har bara sett varvet en gång, kan minnas att han missar innern i Bergwerk och säkert ett par ställen till. Jag tror nog 120 hk kan stämma. Jag tycker han får sin fart genom att helt enkel inte bromsa eller bara bromsa minimalt. Ljudet på min PC var inte det bästa, men det känns som han håller fullt i många ställen och struntar i en del "normala" bromsningar. om du jämför med dina tider Peeter så har han alltså minst 20% mer effekt. Säkert en lättare bil. Dessutom sätter jag en Bitburger på att han kör på R-däck. Hade det inte varit en allmän dag skulle jag till och med ha gissat på slicks, tycker han verkar ha väldigt bra grepp. Hur mycket snabbare än dig är han? _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Kollade en gång till på filmen, den här gången på en bättre dator så jag kunde köra lite större bild och höra lite mer ljud.
Peeter kan nog ha rätt, det kan vara några kusar mer än 120 men det förtar inte hans prestation. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Här är ett kort på oliviers Saxo, när han har plockat bort innerskärmarna fram för att få bättre kylning på bromsarna, Så där har nog Anders fel i att han inte använder bromsarna.
Här kan du se vad han åker på för däck. Jag har skickat ett mail till honom och frågat om hur mycket hästar han har i bilen. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Jag har ju kört Polon på 9:24 BTG med 10.7 kg/hk(1070 kg och 100 hk). om han har 120 hk och bara 1000 kg(?) så har han 8,33 kg/hk och släpa på. Det var bara en känsla jag fick att motorn lät väldigt pigg i hans bil! Jag noterade att han missade innern i Metzgesfeld, Kallenhard, Bergwerk och Brünnchen. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Nej man så långsamma bilar som vi gör, så behöver man inte göra det! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Som sagt de vikt & effekt uppgifter jag pratade om i början av tråden är ju på en någorlunda orginal bil och tagna från den långa listan i evo där de raddar upp en väldig massa bilmodeller. Har till och med för mig att det stod 930 kg men ingen aning om det är torrvikt eller med oljor och så. Är ju inte omöjligt att fransosen är vässad på ett eller annat sätt oxo.
_________________ Thomas Tegbäck |
||
Hmm, någon som känner idgen dessa puckar? Det ser ju inte ut som R-däck.. Men, nog måste väl film-varvet var kört på R-däck?? om du åndå är i farten Lennart så fråga honom vad han kör för däck också! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Som jag sa i mitt tillägg ovan, jag delar din uppfattning att det nog rör sig om mer än 120 kusar. Alternativt är bilen väldigt lätt. Jag tycker han missar ganska rejät efter Metzgesfeld, i den vänster höger kombination som leder ner mot Kallenhard. Han kommer väldigt mycket till höger där och måste avvakta med gaspådraget där. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Så med ett bättre spår val på vissa partier så skulle han ha haft ett ännu snabbare varv.
Det här varvet körde han på lördags em, och jag pratade med honom efter varvet och han sken som en sol, han var verkligen nöjd, och speciellt med fästet, som var enormt tyckte han. Och det var inte bara han som var nöjd med fästet på banan, utan man hörde många prata om det, den svenska killen Christer i Corvetten, som bor i Tyskland han hade aldrig åkt så fort förut sa han. Det var ju tävling på fm och då var banan fuktig, men fram till att vi fick börja åka kom solen och banan torkade upp, jag har aldrig någon gång förr känt det fäste som det var den em. Där emot var ju söndagen tvärt emot med partier som var verkligen hala, bl.a. Wippermann där jag för första gången på Ringen har kört med vänster sida av bilen i färdriktningen istället för fronten. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Det låter som att tävlingsbilarna lagt gummi på banan som gav ett bra grepp när det var torrt!
Var det fuktigt på söndan? För fukt på gummit blir såphalt! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Precis, det är ju det som är tjusningen, på Ringen finns det alltid något litet att förbättra som ger hopp inför nästa varv! Sedan är det ju så att de finns de som kör fort utan att köra helt "rätt". Ett bra exempel på det är varvet med killen i Caterhamen, tror någon refererade till det varvet i annan tråd. Han kör väldigt fort och mestadels rätt, ändå så är det långt ifrån perfekt och man ser att det finns mycket mer att ge. Det samma gäller i alla högsta grad mina egan körningar. Jag tycker det går fort och bra när jag sitter bakom ratten, men när jag analyserar dem i efterhand på videos ser jag att det finns massor att förbättra! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Nürburgring Ringen BTG 8,57 i en Saxo. | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7191 totalt) |