Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp... | 1, 2, 3, 4 >> 23934 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du är på Gelleråsen och kör. Ut ur esset så gasar du på med din bakjhulsdrivna bil som vanligt men då släpper det lite väl plötsligt där bak och ett bakvagnskast är på intågande. Styra mot är ju rätt men vad gör du instinktivt omedelbart för att reda upp detta?
_________________ Magnus Thomé |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tja, med min bil blir det inte så. Och OMMM det blir så så måste jag gasa rättsåbra. Men mindre gas är den understyrd just nu. Alltså, jag släpper av på gasen lungt i lämplig mängd samtidigt som jag styr emot. för med mindre gas kommer understyrningen. Det varierar alltså med vilken bil det rör sig om. Men häftiga förändringar är aldrig bra, så jag skulle praktisera en sansad manöver i enighet med drn reaktion jag lärt mig att bilen har. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Magnus Thomé |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Snarare var det en tanke som dök upp (igen) efter att ha kört 150 varv igår med M3'an enligt modellen ta i ordentligt överallt (jag släpper ratten en mikrosekund! funkar perfekt :-) _________________ Magnus Thomé |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kan säga såhär. Då jag körde min bil i vintras och hade plockat ur baksäte m.m för att ljudbygge så skulle jag köra om på en 90-väg. Tror dom flesta 318is åkare vet om den lilla karaktärsförändringen som sker vid 4000rpm och det var just det varvtalet jag passerade då hjulen började spinna i ~110km/h.
Vad gjorde då jag? Jo, styrde emot och pallnitade som ren reaktion. Ligger man brett över vägen under en omkörning med en bil bakom sig i 90km/h så har man inte sinnesnärvaro nog att styra emot lite lätt, ge lite gas och räta ut det hela. Det som hände var att jag fick kast åt höger å toucha drivorna med baken och sen på returen så sögs jag fast i spåren och kunde fortsätta som om inget hade hänt. Dom som åkte i bilen bakom fick sig nog sin livs driftinguppvisning där som få AE86åkare kan matcha och jag började skratta hysteriskt. Brorsan i passagerarstolen sa inte mycket utan va bara stum. Hur som helst, när man väl får ett oplanerat bakvagssläpp så tänker man inte. Man gör _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag brukar lätta väldans försiktigt på gasen när bakänden kommer farande. Lärde mig att mittmotorbilar kan behöva mer gassläpp när sånt händer än frontmotorbilar när jag körde Speedster på Gelleråsen.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Generellt håller jag med. Men om jag får ett plötsligt bakvagnssläpp nuförtiden brukar jag ta det lugnt, fundera lite över mina fondval och nästa veckas väder tills saker och ting stabiliserat sig några meter bakom mig. När hjulbasen överstiger tre meter stiger dramatiktermometern sällan över nollstrecket. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det ligger mycket i vad du säger. Jag har bla pratat med en som råkade ut för att gase hängde sig, slog av tändningsnyckeln och bytte ut gasningen mot ett rattlås . Man gör alltså saker som inte följer hjärnan om man skulle haf tid att fundera. Därför gäler det att snappa upp alla situationer man hör talas om och kan tänka sig förekomma mad att sitta och repetera händelsen när man kör en bandag. Nu hänger sig gasen, VAD GÖR JAG? En gång till NU.......? När man provocerar fram en sladd så kan man ofta häva den, och man hamnar i den villfarelsen att man kan häva sladdar. Sedan kommer den OPROVOCERADE sladden, man gör som vanligt MEN BILEN GÅR SIN EGEN VÄG I ALLA FALL . Då träder tändningslåsmonstret in på cenen och isklumpen sätter sig på tvären i halsen, vaaaad är detta? Spelar ingen roll vad jag gör, bilen går sin egen väg! Med detta i gott minne så krävs det körvana på säker plats, först DÅ kan man behålla nerverna innanför västen och handla logiskt. Men hur många tränar oförutsedda överaskningar? MEN DET GÅR, och det är något jag rekomenderar. Jag har ju hållit på och experimetnkört mest, och då blir det mycket konstiga provoceringar med bilen och analyser av vad som hände. Åtgärdstänkande och så ut igen och göra likadant. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ /Arne Lindgren |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Precis... Vill minnas att jag skrek dessutom då jag fick kast. Men på bana om jag vet att jag går in i en kurva lite för hårt så kan man i regel kontrollera baken med att dosera lite lagom på gaspedalen. Stort tips är att ploga upp en sjö på vintern och nöta järnet där! Träna träna träna så det sitter i ryggmärgen hur bilen beter sig. Körde av vägen en gång också med en 740 i ~70km/h. Första gången för mig och orsakades av ett oplanerat bakvagnskast på en skogsväg. När jag stod i diket och bilen stannat så hade jag ett järngrepp om ratten samt alla tre pedaler intryckta _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ren instinkt säger släpp gasen & styra emot - tror nog de flesta håller med mig förutom Kraniel - som ringde & bekräftade sin middagsbokning
Men med tanke på hur jag framför min bil under mina sladdövningar så tror jag att jag hade styrt emot & hållt sladden genom halva/hela kurvan. med detta vill jag dock inte säga att jag kör drifting på banåkarträffar. det gör jag inte. - Fastdrift/racedrift förekommer allt oftare än vad folk tror dock. I många fall utan att ens föraren märker det. MVH/ ........Kristian
Var det då V-tec'n slog in..... + + = :woot: _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I ditt exempel, Magnus, släpper jag av en aningen efter att ha hållit konstant gas.
Men frågan innehåller många dimensioner. I alla de andra 10-tusentals upptänkliga fallen kan svaret bli ett annat. Plötsligt bakvagnskast har jag bara fått en gång (på ingång till esset) och då hade jag lagt höger bakhjul till åtminstone hälften utanför banan. Givetvis resulterade det en i rundpall. Vädret var optimalt, snustortt och fint. Felet var mitt och bestod i jag inte insett att jag druckit för lite, kört för länge och började tappa koncentrerationen. Vid alla andra bakvagnskast jag fått har jag suttit och väntat på dem. Mao väntar jag mig alltid att bakvagnen skall komma. (Med lite sannolikhetsberäkning inblandat) Vid vår träff på Mantorp i år så regnade det på slutet. Då hade jag släpp i flera varv på flera ställen och löste det på olika sätt beroende på var jag var. Jag trodde inte att det skulle släppa men jag räknade ändå med att det kunde göra det, så jag var beredd. Enda sättet tror jag. _________________ Mvh/Micke Regnell |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
med speedstern håller jag kvar gasen för att se vad bilen vill inom den närmsta 1/10.
i 9 fall av 10 vill den ha mer gas för att lugna ner baken. detta på bana där man kan ana vad som sker samt att ett gäng varv under rocken ger rutin. om det sker på gata (ges sällan fler tillfällen att träna ), så är nog en avåkning inte ett otroligt scenario. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
När jag körde Alfa med svetsad diff (vilket jag hoppas kunna göra snart igen!) var det enda som hjälpte vid bakvagnssläpp rejält med gaspådrag och opposite lock. Drifting tror jag det kallas nuförtiden.
Med lådbilen lämnade jag den snabba högern på Mantorp (mellan Paris och chikanen) i ett par spektakulära överstyrda avåkningar. Hur skulle jag ha betett mig där? Förmodligen satsat på färskare däck och mindre adrenalin. När det väl släppte fanns det inte mycket att göra. På Sviestad hade jag sköna, kontrollerade microsekundsbakvagnssläpp med en Radical. Bara att styra emot och gasa på, så länge man hinner göra det på samma tiondel. Underbart! Med Mackans Hult-Healey (870 kg, 350 hk, Volvo 140-chassi) satt jag mest och tog det lungt på Tullinge. Abuse oversteer är bara en gasdutt bort. Så min erfarenhet är att jag reagerar helt olika beroende på hur bilen jag sitter i beter sig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Berätta mer för en som brukar åka hustruns Clio på bana... Jag har inte röstat. Får väl göra det när jag provat min Seven på Åsen för första gången. (om jag räknar bort MC åkte jag RWD på Gelleråsen senast 1983... ) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jag får nog säga att dety beror på vilken bil och på hur mycket baken glider iväg...
i vissa lägen är ju det bästa att släppa av, och ibland är det bästa att maxgasa.... tror jag.. som någon sa så reagerar man bara och gör det som känns bäst för tillfället.. _________________ MackeMaehlum |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OT: Kraniel - hur lång är du ? .. jag har fast stol i Toyotan - du skall få prova den på streetcarsfest om du vill. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php (176cm e jag) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp... | 1, 2, 3, 4 >> 23934 besök totalt |