Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp...
1, 2, 3, 4   >>
23934 besök totalt

Vad gör du?
Släpper gasen lite lite lite
40%
 40%  [ 142 ]
Släpper gasen en del
21%
 21%  [ 76 ]
Gasar lite mer
28%
 28%  [ 101 ]
Kopplar ur
6%
 6%  [ 22 ]
Släpper ratten
3%
 3%  [ 12 ]
Totalt antal röster : 353

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Du är på Gelleråsen och kör. Ut ur esset så gasar du på med din bakjhulsdrivna bil som vanligt men då släpper det lite väl plötsligt där bak och ett bakvagnskast är på intågande. Styra mot är ju rätt men vad gör du instinktivt omedelbart för att reda upp detta?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du kört Radical måntro, kvick i reaktionerna...?


_________________

Rice and shine
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus Thomé skrev:
Du är på Gelleråsen och kör. Ut ur esset så gasar du på med din bakjhulsdrivna bil som vanligt men då släpper det lite väl plötsligt där bak och ett bakvagnskast är på intågande. Styra mot är ju rätt men vad gör du instinktivt omedelbart för att reda upp detta?


Tja, med min bil blir det inte så. Och OMMM det blir så så måste jag gasa rättsåbra. Men mindre gas är den understyrd just nu. Alltså, jag släpper av på gasen lungt i lämplig mängd samtidigt som jag styr emot. för med mindre gas kommer understyrningen.
Det varierar alltså med vilken bil det rör sig om. Men häftiga förändringar är aldrig bra, så jag skulle praktisera en sansad manöver i enighet med drn reaktion jag lärt mig att bilen har.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Tja, med min bil blir det inte så. Och OMMM det blir så så måste jag gasa rättsåbra. Men mindre gas är den understyrd just nu. Alltså, jag släpper av på gasen lungt i lämplig mängd samtidigt som jag styr emot. för med mindre gas kommer understyrningen.
Det varierar alltså med vilken bil det rör sig om. Men häftiga förändringar är aldrig bra, så jag skulle praktisera en sansad manöver i enighet med drn reaktion jag lärt mig att bilen har.

Göran Malmberg
oerhört rätt uttänkt tycker jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Har du kört Radical måntro, kvick i reaktionerna...?

Närå, det var verkligen inga konstigheter med den thumbs up

Snarare var det en tanke som dök upp (igen) efter att ha kört 150 varv igår med M3'an enligt modellen ta i ordentligt överallt


(jag släpper ratten en mikrosekund! funkar perfekt :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Kan säga såhär. Då jag körde min bil i vintras och hade plockat ur baksäte m.m för att ljudbygge så skulle jag köra om på en 90-väg. Tror dom flesta 318is åkare vet om den lilla karaktärsförändringen som sker vid 4000rpm och det var just det varvtalet jag passerade då hjulen började spinna i ~110km/h.
Vad gjorde då jag?
Jo, styrde emot och pallnitade som ren reaktion. Ligger man brett över vägen under en omkörning med en bil bakom sig i 90km/h så har man inte sinnesnärvaro nog att styra emot lite lätt, ge lite gas och räta ut det hela.
Det som hände var att jag fick kast åt höger å toucha drivorna med baken och sen på returen så sögs jag fast i spåren och kunde fortsätta som om inget hade hänt. Dom som åkte i bilen bakom fick sig nog sin livs driftinguppvisning där som få AE86åkare kan matcha och jag började skratta hysteriskt. Brorsan i passagerarstolen sa inte mycket utan va bara stum.

Hur som helst, när man väl får ett oplanerat bakvagssläpp så tänker man inte. Man gör

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Jag brukar lätta väldans försiktigt på gasen när bakänden kommer farande. Lärde mig att mittmotorbilar kan behöva mer gassläpp när sånt händer än frontmotorbilar när jag körde Speedster på Gelleråsen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Jag brukar lätta väldans försiktigt på gasen när bakänden kommer farande. Lärde mig att mittmotorbilar kan behöva mer gassläpp när sånt händer än frontmotorbilar när jag körde Speedster på Gelleråsen.


Generellt håller jag med.

Men om jag får ett plötsligt bakvagnssläpp nuförtiden brukar jag ta det lugnt, fundera lite över mina fondval och nästa veckas väder tills saker och ting stabiliserat sig några meter bakom mig. När hjulbasen överstiger tre meter stiger dramatiktermometern sällan över nollstrecket.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan Mähler skrev:

Hur som helst, när man väl får ett oplanerat bakvagssläpp så tänker man inte. Man gör


Det ligger mycket i vad du säger. Jag har bla pratat med en som råkade ut för att gase hängde sig, slog av tändningsnyckeln och bytte ut gasningen mot ett rattlås . Man gör alltså saker som inte följer hjärnan om man skulle haf tid att fundera.

Därför gäler det att snappa upp alla situationer man hör talas om och kan tänka sig förekomma mad att sitta och repetera händelsen när man kör en bandag. Nu hänger sig gasen, VAD GÖR JAG? En gång till NU.......?

När man provocerar fram en sladd så kan man ofta häva den, och man hamnar i den villfarelsen att man kan häva sladdar. Sedan kommer den OPROVOCERADE sladden, man gör som vanligt MEN BILEN GÅR SIN EGEN VÄG I ALLA FALL . Då träder tändningslåsmonstret in på cenen och isklumpen sätter sig på tvären i halsen, vaaaad är detta? Spelar ingen roll vad jag gör, bilen går sin egen väg!

Med detta i gott minne så krävs det körvana på säker plats, först DÅ kan man behålla nerverna innanför västen och handla logiskt. Men hur många tränar oförutsedda överaskningar? MEN DET GÅR, och det är något jag rekomenderar. Jag har ju hållit på och experimetnkört mest, och då blir det mycket konstiga provoceringar med bilen och analyser av vad som hände. Åtgärdstänkande och så ut igen och göra likadant.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Kraniel skrev:

Men om jag får ett plötsligt bakvagnssläpp nuförtiden brukar jag ta det lugnt, fundera lite över mina fondval och nästa veckas väder tills saker och ting stabiliserat sig några meter bakom mig. När hjulbasen överstiger tre meter stiger dramatiktermometern sällan över nollstrecket.



_________________
/Arne Lindgren
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Göran Malmberg skrev:
Johan Mähler skrev:

Hur som helst, när man väl får ett oplanerat bakvagssläpp så tänker man inte. Man gör


Det ligger mycket i vad du säger. Jag har bla pratat med en som råkade ut för att gase hängde sig, slog av tändningsnyckeln och bytte ut gasningen mot ett rattlås . Man gör alltså saker som inte följer hjärnan om man skulle haf tid att fundera.

Därför gäler det att snappa upp alla situationer man hör talas om och kan tänka sig förekomma mad att sitta och repetera händelsen när man kör en bandag. Nu hänger sig gasen, VAD GÖR JAG? En gång till NU.......?

När man provocerar fram en sladd så kan man ofta häva den, och man hamnar i den villfarelsen att man kan häva sladdar. Sedan kommer den OPROVOCERADE sladden, man gör som vanligt MEN BILEN GÅR SIN EGEN VÄG I ALLA FALL . Då träder tändningslåsmonstret in på cenen och isklumpen sätter sig på tvären i halsen, vaaaad är detta? Spelar ingen roll vad jag gör, bilen går sin egen väg!

Med detta i gott minne så krävs det körvana på säker plats, först DÅ kan man behålla nerverna innanför västen och handla logiskt. Men hur många tränar oförutsedda överaskningar? MEN DET GÅR, och det är något jag rekomenderar. Jag har ju hållit på och experimetnkört mest, och då blir det mycket konstiga provoceringar med bilen och analyser av vad som hände. Åtgärdstänkande och så ut igen och göra likadant.

Göran Malmberg



Precis... Vill minnas att jag skrek dessutom då jag fick kast.
Men på bana om jag vet att jag går in i en kurva lite för hårt så kan man i regel kontrollera baken med att dosera lite lagom på gaspedalen.
Stort tips är att ploga upp en sjö på vintern och nöta järnet där! Träna träna träna så det sitter i ryggmärgen hur bilen beter sig.

Körde av vägen en gång också med en 740 i ~70km/h. Första gången för mig och orsakades av ett oplanerat bakvagnskast på en skogsväg.
När jag stod i diket och bilen stannat så hade jag ett järngrepp om ratten samt alla tre pedaler intryckta

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Ren instinkt säger släpp gasen & styra emot - tror nog de flesta håller med mig förutom Kraniel - som ringde & bekräftade sin middagsbokning

Men med tanke på hur jag framför min bil under mina sladdövningar så tror jag att jag hade styrt emot &
hållt sladden genom halva/hela kurvan.

med detta vill jag dock inte säga att jag kör drifting på banåkarträffar.

det gör jag inte. - Fastdrift/racedrift förekommer allt oftare än vad folk tror dock.

I många fall utan att ens föraren märker det.

MVH/
........Kristian



Johan Mähler skrev:
Kan säga såhär. Då jag körde min bil i vintras och hade plockat ur baksäte m.m för att ljudbygge så skulle jag köra om på en 90-väg. Tror dom flesta 318is åkare vet om den lilla karaktärsförändringen som sker vid 4000rpm och det var just det varvtalet jag passerade då hjulen började spinna i ~110km/h.
Vad gjorde då jag?
Jo, styrde emot och pallnitade som ren reaktion. Ligger man brett över vägen under en omkörning med en bil bakom sig i 90km/h så har man inte sinnesnärvaro nog att styra emot lite lätt, ge lite gas och räta ut det hela.
Det som hände var att jag fick kast åt höger å toucha drivorna med baken och sen på returen så sögs jag fast i spåren och kunde fortsätta som om inget hade hänt. Dom som åkte i bilen bakom fick sig nog sin livs driftinguppvisning där som få AE86åkare kan matcha och jag började skratta hysteriskt. Brorsan i passagerarstolen sa inte mycket utan va bara stum.

Hur som helst, när man väl får ett oplanerat bakvagssläpp så tänker man inte. Man gör


Var det då V-tec'n slog in..... + + = :woot:

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



I ditt exempel, Magnus, släpper jag av en aningen efter att ha hållit konstant gas.

Men frågan innehåller många dimensioner. I alla de andra 10-tusentals upptänkliga fallen kan svaret bli ett annat.
Plötsligt bakvagnskast har jag bara fått en gång (på ingång till esset) och då hade jag lagt höger bakhjul till åtminstone hälften utanför banan. Givetvis resulterade det en i rundpall. Vädret var optimalt, snustortt och fint. Felet var mitt och bestod i jag inte insett att jag druckit för lite, kört för länge och började tappa koncentrerationen.

Vid alla andra bakvagnskast jag fått har jag suttit och väntat på dem. Mao väntar jag mig alltid att bakvagnen skall komma. (Med lite sannolikhetsberäkning inblandat)

Vid vår träff på Mantorp i år så regnade det på slutet. Då hade jag släpp i flera varv på flera ställen och löste det på olika sätt beroende på var jag var. Jag trodde inte att det skulle släppa men jag räknade ändå med att det kunde göra det, så jag var beredd. Enda sättet tror jag.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

med speedstern håller jag kvar gasen för att se vad bilen vill inom den närmsta 1/10.
i 9 fall av 10 vill den ha mer gas för att lugna ner baken.

detta på bana där man kan ana vad som sker samt att ett gäng varv under rocken ger rutin.

om det sker på gata (ges sällan fler tillfällen att träna ), så är nog en avåkning inte ett otroligt scenario.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När jag körde Alfa med svetsad diff (vilket jag hoppas kunna göra snart igen!) var det enda som hjälpte vid bakvagnssläpp rejält med gaspådrag och opposite lock. Drifting tror jag det kallas nuförtiden.

Med lådbilen lämnade jag den snabba högern på Mantorp (mellan Paris och chikanen) i ett par spektakulära överstyrda avåkningar. Hur skulle jag ha betett mig där? Förmodligen satsat på färskare däck och mindre adrenalin. När det väl släppte fanns det inte mycket att göra.

På Sviestad hade jag sköna, kontrollerade microsekundsbakvagnssläpp med en Radical. Bara att styra emot och gasa på, så länge man hinner göra det på samma tiondel. Underbart!

Med Mackans Hult-Healey (870 kg, 350 hk, Volvo 140-chassi) satt jag mest och tog det lungt på Tullinge. Abuse oversteer är bara en gasdutt bort.

Så min erfarenhet är att jag reagerar helt olika beroende på hur bilen jag sitter i beter sig.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kraniel skrev:
Abuse oversteer

Berätta mer för en som brukar åka hustruns Clio på bana...

Jag har inte röstat. Får väl göra det när jag provat min Seven på Åsen för första gången.
(om jag räknar bort MC åkte jag RWD på Gelleråsen senast 1983... )

_________________

Rice and shine
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



jag får nog säga att dety beror på vilken bil och på hur mycket baken glider iväg...
i vissa lägen är ju det bästa att släppa av, och ibland är det bästa att maxgasa.... tror jag..

som någon sa så reagerar man bara och gör det som känns bäst för tillfället..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

du har missat denna i omröstningen

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Dude skrev:
du har missat denna i omröstningen



Släpper ratten?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus L skrev:
Dude skrev:
du har missat denna i omröstningen



Släpper ratten?



_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Kraniel skrev:
När jag körde Alfa med svetsad diff (vilket jag hoppas kunna göra snart igen!) var det enda som hjälpte vid bakvagnssläpp rejält med gaspådrag och opposite lock. Drifting tror jag det kallas nuförtiden.




OT:

Kraniel - hur lång är du ?

.. jag har fast stol i Toyotan - du skall få prova den på streetcarsfest om du vill.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4893&start=252

(176cm e jag)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp...
1, 2, 3, 4   >>
23934 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande