Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp...
<<   1, 2, 3, 4   >>
23934 besök totalt

Vad gör du?
Släpper gasen lite lite lite
40%
 40%  [ 142 ]
Släpper gasen en del
21%
 21%  [ 76 ]
Gasar lite mer
28%
 28%  [ 101 ]
Kopplar ur
6%
 6%  [ 22 ]
Släpper ratten
3%
 3%  [ 12 ]
Totalt antal röster : 353

Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



KristianAE86 skrev:


Var det då V-tec'n slog in..... + + = :woot:


Faktiskt så är det lite av en sådan känsla, fast det är pure and raw powwa och inge japanskt hittepå :P

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Går det att svara såpass generellt på en sådan fråga egentligen? "Det beror på..." saknas som alternativ tycker jag.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Som sagts tidigare, det beror på...Med min nuvarande bakhjulsdrivna Alfa så är det inte mycket
att göra..Ratten är för stor och benen ivägen för något effektivt rattvridande...

Jag svarar att jag inte försätter mig i den situationen. Precis som i en riktgt GT-bil elle
en sportvagnsprototyp.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Göran Malmberg skrev:
Johan Mähler skrev:

Hur som helst, när man väl får ett oplanerat bakvagssläpp så tänker man inte. Man gör


Det ligger mycket i vad du säger. Jag har bla pratat med en som råkade ut för att gase hängde sig, slog av tändningsnyckeln och bytte ut gasningen mot ett rattlås . Man gör alltså saker som inte följer hjärnan om man skulle haf tid att fundera.

Därför gäler det att snappa upp alla situationer man hör talas om och kan tänka sig förekomma mad att sitta och repetera händelsen när man kör en bandag. Nu hänger sig gasen, VAD GÖR JAG? En gång till NU.......?

När man provocerar fram en sladd så kan man ofta häva den, och man hamnar i den villfarelsen att man kan häva sladdar. Sedan kommer den OPROVOCERADE sladden, man gör som vanligt MEN BILEN GÅR SIN EGEN VÄG I ALLA FALL . Då träder tändningslåsmonstret in på cenen och isklumpen sätter sig på tvären i halsen, vaaaad är detta? Spelar ingen roll vad jag gör, bilen går sin egen väg!

Med detta i gott minne så krävs det körvana på säker plats, först DÅ kan man behålla nerverna innanför västen och handla logiskt. Men hur många tränar oförutsedda överaskningar? MEN DET GÅR, och det är något jag rekomenderar. Jag har ju hållit på och experimetnkört mest, och då blir det mycket konstiga provoceringar med bilen och analyser av vad som hände. Åtgärdstänkande och så ut igen och göra likadant.

Göran Malmberg

En mycket viktig aspekt tillsammans med körvanan är mental förberedelse. Vad man kan göra är exempelvis att föreställa sig, gärna samtidigt som man kör, vad som skulle hända om det plötsligt släpper och vad man kan göra åt saken. På det viset kan man få hjärnan att agera på rätt sätt trots att man drabbas av panik. Man måste dock ha en bra uppfattning om hur bilen beter sig för att få rätt reaktioner.

---

Apropå huvudfrågan så skulle jag med min bil släppa av gasen ganska fort och kvickt på med lite "stödgas" igen innan baken gått tillbaks helt. Då brukar oftast sladden räta ut sig rätt snabbt utan några lömska retursladdar(jag skriver "oftast" för det är ju inte säkert att jag är tillräckligt duktig för att häva sladden och det blir inte alltid som man tänkt sig).
En del bilar har jag dock märkt behöver rejält med gas om man inte vill snurra. Utan övning skulle jag nog få det svårt i en sån för jag reagerar rätt reflexmässigt(det är ju som sagt mycket enklare när man avsiktligt sladdar med bilen).
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
De som väljer "kopplar ur" får gärna motivera

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Något som jag hoppas inte är bara tillfälligheter och som jag tror hjälpt mig i körandet av min iofs framhjulsdrivna, men dock rätt överstyrda bil är positiv fokusering. En delmängd av detta är nog att hålla blicken långt framför, men det finns nog mer att ta fasta på.

Nu är jag inte en speciellt snabb eller duktig förare, men jag är ändå rätt övertygad om att det hjälper att, oavsett vad som händer med bilen, alltid hålla fokus på vart man ska. Dvs även om baken släpper så löser det sig om du vet vart du borde köra i kombination med lite bilkänsla.

Att tvärtemot försöka undvika att råka i tråkigheter leder nog inte till speciellt konstruktiva reaktioner i såpass snabba förlopp eftersom ditt psyke inte uppfattar negationer när det är stressat och det är basala, undermedvetna, reaktioner som träder in. Ungefär som små barn fungerar.

Inställningen "jag ska inte ut i sandfållan" kan du inte omsätta i praktik i såna situationer och i värsta fall omsätts det i "jag ska... ut i sandfållan". Lite överdrivet men kroppen lyder det undermedvetna mer än man tror och i det undermedvetna existerar inte negationer.

Som sagt är jag inte någon banräv, men denna hållning har hjälpt mig med fwd, rwd och awd på is utan att jag egentligen vet vad jag gjort, likväl som med fwd på bana.

Positiv fokusering är alltså mitt egentliga svar även om jag kryssade "släpper gasen en del".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Magnus Thomé skrev:
De som väljer "kopplar ur" får gärna motivera



Jag valde det då det jag instinktivt trycker ner kopplingen samtidigt som jag ställer mig på bromsen
Men som jag skrev tidigare om då jag körde av vägen så tröck jag även ner gaspedalen
Detta är då generellt vad som händer för min del.
När man kör hårt på bana så är man ju beredd på att baken i regel kommer ut lite (för min del iallafall) efter kurvorna så då står man ju kvar på gasen och släpper efter lite succesivt tills man får grepp igen.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Detta var lite lurigt,... hur gör man eg?

För det mesta i torrt väglad på banan så känner man ju på sig att bakvagnen kommer att komma... Tror jag bibehåller gasen och rattar emot... I de lite värre fallen kanske jag släpper lite på gasen en kort stund.

Var iofs med om ett tillfälle där det alls blev många rätt..hihi
Det var vid en fredagsträning på mittsverige. Eftersom det hade börjat regna ganska kraftigt precis innan vi skulle ut så ställde vi in själva övningarna men innan vi for därifrån så kunde vi inte låta bli att fara ut och leka lite i regnet.

Farten var kanske 70-80... känner hur det börjar understyra lite i turn-in... rattar till lite och lägger på gas... Bakvagnen kommer som på beställning följt av ett enormt returkast... Sen jag tappar jag ratten

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Att trampa ner kopplingen när man kör är ungefär lika läskigt som att köra bil med frihjul. Man har ingen som helst kontroll över bilen...
I samma fack lägger jag även vissa bilar med elektroniskt gasspjäll eller turbo. De reagerar inte tillräckligt snabbt på mina fotrörelser.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Vid ett plötsligt 'litet' (förväntat) släpp så styr jag emot och kanske släpper lite lite lite...

Vid ett plötsligt 'stort' släpp så svär jag nog lite först för man laddat förmycket på kalla däck, och sen släpper jag nog lite mer på gasen och styr emot för att få den på rätt köl. På nästa varv så är nog däcken varma så man borde kunna köra som vanligt...

om man får plötsligt stort släpp med varma däck så har nog banan plötsligt blivit halare pga oljespill kanske, och då är jag rädd att man snurrar.

Vid plötsligt hjärnsläpp vet i 17 vad man gör ...kopplar ur ett halvår kanske

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Magnus Thomé skrev:
De som väljer "kopplar ur" får gärna motivera


Själv kopplar jag inte ur, men när man körde halkbana inför körkortet så försökte instruktörerna på halkbanan övertyga en om att man skulle koppla ur och styra emot.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Här kan man beskåda resultatet av att släppa gasen vid ställ:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17214

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Reflexmässigt släpper jag numera gasen en anings.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Man kanske skulle dela upp frågan. Om man har känslan att situationen är hanterbar eller om man definitivt vet att nu är det avåkning som gäller.
ofta är ju en ovälkommen sladd tecken på ett fel som begåtts mycket tidigt i svängen och som sedan förvärras genom handgrepp som skall kompensera detta. Är farten på gränsen så är alltså marginalerna för kompensationer ganska uppätna, och situationen FÖRVÄRRAS därför hela tiden. Bättre då att sikta på ett bra avåkningsställe.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Svår fråga, tycker det beror på var i svängen man får släppet, släpper det i ingången på kurvan så backar jag av lite för att få in baken men vid apex vill man kanske gasa lite istället och kombinera med lite motstyrning medans det givna alternativet i utgången på en kurva kan vara att plantera högerfoten djupt på "the loud pedal" och styra emot lite lagom...
Kan inte på stå att det är en universell sanning heller, i TV-kurvan på kullen är det liksom inte läge att gasa fullt och flyga i sidled över krönet, då kanske det är vettigare att backa av och försöka reda ut eller "two feet in".

För övrigt så vettefaan om man får "plötsliga bakvagnssläpp", kanske kan man får det i regn men man är ju sällan oförberedd då, och i torkan får man ju ungefär hur mycket förvarning som helst innan det börjar glida.

Annars är ju såna där "what-if" lekar som Göran beskriver ett otroligt bra hjälpmedel för att mentalt träna in en panik-rutin, vi gjorde mycket sånt när vi seglade och det funkar otroligt bra. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Björn Larsson skrev:
Här kan man beskåda resultatet av att släppa gasen vid ställ:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17214
Den där bilen är väl framhjulsdriven och kräver ett helt annat beteende bakom ratten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Intressant diskussion!
Har lite svårt att svara eftersom det beror så mycket på situationen.
Ligger på man gas i tex utgången av en kurva brukar det bli rätt odramatiskt och bara man backar gasen lite så får man tillbaka bakvagnen.

Men det riktigt obehagliga är om man ligger och kör i t.ex regn och vid jämn hastighet får ett plötsligt bakvagnssläpp när väger svänger något. Eller på banan i regn när man bromsat ned farten inför kurvan och det släpper samtidigt som man styr in. De gånger något sådant har hänt, har jag nog instinktivt backat gaset något (trots att det med all säkerhet ändå inte var boven i dramat) och styrt emot. Tror inte det har funkat en enda gång
Efter att ha läst tråden "källa till eftertanke" inser jag att i de fallen borde varit tidigare med "in a spin..."

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Lennart Mäkinen skrev:
Björn Larsson skrev:
Här kan man beskåda resultatet av att släppa gasen vid ställ:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17214
Den där bilen är väl framhjulsdriven och kräver ett helt annat beteende bakom ratten.


Såvitt jag minns är det där en Ford Sierra, bakhjulsdriven alternativt fyrhjulsdriven.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Såvitt jag minns är det där en Ford Sierra, bakhjulsdriven alternativt fyrhjulsdriven.

om det är filmen med bilen i räcket så är/var det en Honda Civic och den är FWD.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Mittmotor i Elisen medför att den snurrar, om man inte får någon förvarning, vilket man nästan alltid har... men om kör på olja i exit av Pouhon på Spa, då snurrar man bara... two feet in
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lars Falk skrev:
Kraniel skrev:
Abuse oversteer

Berätta mer för en som brukar åka hustruns Clio på bana...


oh, det är himmelriket! För mycket effekt är aldrig tillräckligt, men i den bilen...

KristianAE86 skrev:
Kraniel skrev:
När jag körde Alfa med svetsad diff (vilket jag hoppas kunna göra snart igen!) var det enda som hjälpte vid bakvagnssläpp rejält med gaspådrag och opposite lock. Drifting tror jag det kallas nuförtiden.




OT:

Kraniel - hur lång är du ?

.. jag har fast stol i Toyotan - du skall få prova den på streetcarsfest om du vill.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4893&start=252

(176cm e jag)


Jag är 177!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp...
<<   1, 2, 3, 4   >>
23934 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande