Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorsport är farligt för dina lungor...
2710 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



det är ju kolfiberdammet som troligen är boven i dramat.

frågan är hur hälsosamt det var o andas in 2taktsröken från andra kartarna oxå
brukade kännas i luftrören iaf.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Det där känns ju kul då jag jobbar med att pressa bromsbelägg. Är alltid kolsvart i näsa och mun efter avslutat skift
Dammar ganska duktigt innan beläggen är pressade och det bara är massa :P

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Johan Mähler skrev:
Det där känns ju kul då jag jobbar med att pressa bromsbelägg. Är alltid kolsvart i näsa och mun efter avslutat skift
Dammar ganska duktigt innan beläggen är pressade och det bara är massa :P


Kanske vettigt med någon form av munskydd?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Ekström skrev:
Johan Mähler skrev:
Det där känns ju kul då jag jobbar med att pressa bromsbelägg. Är alltid kolsvart i näsa och mun efter avslutat skift
Dammar ganska duktigt innan beläggen är pressade och det bara är massa :P


Kanske vettigt med någon form av munskydd?


Samt en årlig kontroll av lungorna alternativt röntgen..

Jag går på kontroll och om det anses nödvändigt även röntgen, minst en gång om året.
Detta pga min vistelse bland oorganiska fibrer en stor del av min arbetstid.
Munskydd och/eller friskluftaggregat till svetshjälmen är obligatoriskt när jag arbetar med eldfasta fibrer.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Anton Lillsund skrev:
Daniel Ekström skrev:
Johan Mähler skrev:
Det där känns ju kul då jag jobbar med att pressa bromsbelägg. Är alltid kolsvart i näsa och mun efter avslutat skift
Dammar ganska duktigt innan beläggen är pressade och det bara är massa :P


Kanske vettigt med någon form av munskydd?


Samt en årlig kontroll av lungorna alternativt röntgen..

Jag går på kontroll och om det anses nödvändigt även röntgen, minst en gång om året.
Detta pga min vistelse bland oorganiska fibrer en stor del av min arbetstid.
Munskydd och/eller friskluftaggregat till svetshjälmen är obligatoriskt när jag arbetar med eldfasta fibrer.

thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan tillägga att arbetsgivaren är skyldig att erbjuda dig detta om du är utsatt för denna typ av fiber i arbetet. Kontrollen är dessutom obligatorisk.

Kan kanske komma att bli något för formelbilsförare i framtiden?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Mika Salo var kommentator i TV under F1 på Indy och hade god tid på sig att berätta lite annat än vad som hände i loppet. Han nämnde inget om stendammslunga men nog att läkarna hittat kolfiberdamm i hans lungor. Under sändningen så pratade han i telefon med Jaques Villeneuve och han sa att FIA tagit upp detta med alla nuvarande förare.

Man får en tankeställare själv när man hör sånt här

_________________
Sten Isaksson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Hur får man i sig dammet egentligen? När man väl stannat och klivit ur bilen borde det lagt sig och när man kör har man balaklava och hjälm vilket borde "filtrera" luften en del.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8018



Du har vl sett skillnaden på en bil innan race och efter...efter är den juh kolsvart av bromsdamm och gummirester...så nog får dom i sig damm alltid....vi pratar juh om microskopiska partiklar....
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Skall jag vara helt ärligt vet jag faktiskt inte vilka mängder det rör sig om. Men det är klart om det blir såpass mycket lär dom ju få i sig en del.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag är inte ett dugg överaskad. Har bara suttit och väntat på att något sådant här skulle uppdagas.
Filter, damm mask, tja jag vet inte vad man skall säga. Det är svårt att andas i den varma förarmiljön ändå. Det duger inte med nått enkelt pappfilter i alla fall. "Fina" 5 mikron och större partiklar fastnar i flimmerhåren om man inte är rökare och "ultrafina" 1 tusedels mm, fortsätter obehiindrat ned i lungorna. Mycket av asbets dammet klaras av ickerökare. Metalldamm kommer ner till "nanopartiklar" ock det förekommer i bromsar också i stället för asbest numera. De absolut finaste partiklarna följer med i utandningsluften igen till stor del. 1 mikron är alltså det farligaste dammet, och pappfilter hjälper inte.

Det måste ju stå som ett moln efter bilarna och hur skyddar man sig? Vågar någon påstå att kolfiber inte är värre än asbest? Jag vet inte själv. Utan att gå in på den fruktasvärda sjukdom asbestos är. Jag skulle inte ens drömma om att bo i ett hus isolerat med rockwool! Särskillt inte sprutisolerat.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Röntgen av lungorna betalar jobbet thumbs up
Men att andas genom mask i när man är i pressar på 140-160°C är inget man gör allt för länge.
Får byta jobb helt enkelt

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorsport är farligt för dina lungor...
2710 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande