Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx S13 -92
1531 besök totalt
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307


Trådstartare
Nu börjar det bli dax att presentera min bil. Har tyvärr inte hunnit ta banoskulden än men en konbana har jag iaf hunnit med
Jag har planerat att köra på JapMeet 16/7 på Mantorp och med Karlstadracing (inbjudna av Attitude) på Gelleråsen dagen efter.

Bilen är än så länge original bortsett från ett fåtal punkter:

Setrab 19 raders oljekylare, termostat styrd
300zx 4-kolvsok och bromsskivor fram tillsammans med Ferrodo DS Performance belägg och Motul RBF600 bromsvätska.
H&R sänk/sport fjädrar.
17x8" 5zigen FN01C-R ET35 fälgar (ca 8 kg styck) med Khumo 712 i dimensionen 215/40

Som ni kanske märker har jag till skillnad från 99,99% av alla andra med 200sx inte börjat uppgraderings listan med att trimma motorn...effekten räcker gott. Mer respons vore dock inte fel.
I övrigt tycker jag H&R fjädrarna är ganska värdelösa. Dom är för mjuka! Brorsans 200:a har Apex fjädrar vilka ger bilen trevligare egenskaper, de känns mer linjära och hårdare.

Får väll bjuda på några bilder också:




_________________
Street Triple RS -18
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Satan va läcker och clean bil du har! thumbs up

Hur tycket du 300zx bromsarna är? Dom är väl på runt 280mm eller lik?



MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307


Trådstartare
Ja 280x30 mm stämmer. Original från och med årsmodell -91b så har ju 200sx 280x22 mm original.
8mm tjockare på 300zx alltså. Den största skillnaden ligger i att original 1-kolvs ok byts mot 4-kolv.

Jag har inte så mycket att jämföra med men det bettar klart bäst av alla bilar jag kört. Jag var lite rädd att pedalen skulle bli svampig när kolvarean blev så mycket större...men tvärtom så är nu pedal kännslan stumm och go. Man måste dock trampa ganska hårt på pedalen men det är inget jag störs av.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Bra bilval..

Du behöver definitivt inte hårdare fjädrar i förstaläget. Att din bil känns lite väl mjuk beror till 100% säkerhet på att du har kavr originaldämparna runt om. De lär vara helt slut och därmed inte hjälpa dig knappt något öht. Satsa på att byta dem så kommer det märkas skillnad. Jag rekommenderar gula koni, om du inte bestämmer dig för att köpa coilovers. Fördelen med coilovers är att du kan då kan fixa camberjustering som är tillräcklig. Det kan du inte annars.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx S13 -92
1531 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande