Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Att ha räcern på släp....?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (64287 totalt)
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Ska imorgon för första gången ta E30:n på släp, då det bär av till Gelleråsen, och skulle gärna vilja ha lite tips på vad man bör tänka på etc när man lastar och har en bil på släp helt enkelt...

Bilen som ska dra är en Passat Variant -04 !!

Det är ett vanligt hyrsläp, inte boggie, det har vinsch !!

Ett konkret problem som jag just fick redan på att jag har är att det tydligen inte följer med spännband, har Biltema nåt som duger eller...??

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Mina erfarenheter i kort

* Var noga med rätt kultryck, oftast brukar det funka bra med ganska rejält på kulan dock inte mer än att du orkar lyfta släpet själv i framkant. 80kg brukar vara max för dom flesta släp bilar. Om bilen har fwd eller 4wd spelar oxo in. Man kan prova sig fram och justera bilen om man tycker det börjar wobbla otäckt. Detta kan skilja enormt från olika släp. En räcer är mycket bättre då dom oftast inte är så tunga samt ganska stadiga fjädrar för då rör sig inte bilen så farligt på släpet. Var försiktig med allt skrot du lägger i dragbilen, det kan bli väldigt baktungt. Vissa saker kan man lasta i räcern.
Sätt en tejpbit eller något på släpet som markerar hur långt fram bilen står om du tycker att du fick till inställningen. ett par cm kan göra mycket.

* Stoppklossar
Brukar oftast följa med men det använder jag iaf. Kan duga med ett par vedklabbar i värsta fall

* Jag säkrar bilen oftast med winch fram plus 2st spännband, gärna av mindre variant för då ärt det enklare att trä igenom ekrarna (man fäster i fram o bakkant på släpet o går alltså igenom fälgen på bilen). jag brukar oftast säkra framhjulen. Biltema har billiga spännband som fungerar

* Lägg i handbroms om det finns och även växel på släpbilen

* Är bilen låg kan det underlätta enormt med ett par små plankbitar som du lägger ut när du kör eller winchar upp den. Är jag ensam så brukar jag wincha upp, annars så är det betydligt smidigare att köra upp (tippflak på det jag använder).

* Reservdäck till räcern

* om dragbilen är en turbo diesel så brukar jag undvika att stanna i uppförsbacke. Kan bli knöligt att ta sig iväg om det är asfalt (bränd koppling).

Edit: Lufttrycket på släphjulen skall oftast vara ganska rejält 3-3.5kg, hör där du lånar släpet. Går oftast bättre med rejält med luft i, det rullar dessutom bra.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Tack Kunta för det utförliga svaret.... thumbs up

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Tack för tipsen thumbs up

....... kommer nämligen också att ta min på släp upp till gelleråsen...
ifall det händer något så får man hem sakerna ordentligt..

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Flesh skrev:
Tack för tipsen thumbs up

....... kommer nämligen också att ta min på släp upp till gelleråsen...
ifall det händer något så får man hem sakerna ordentligt..



Precis som jag tänker.....och det är ju ingen ny bil man kör precis, därför finns det ju en överhängande risk att nåt går sönder, och då är det inte roligt att börja ringa polare, för att luska ut vem som är mest sugen på att ta en sväng till Gelleråsen en lördagkväll, och innan dess åka och hyra ett bilsläp....!!

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kunta skrev:
Mina erfarenheter i kort


Bra synpunkter! thumbs up

Jag brukar ha med mig ett par höga fasade klossar på vilka jag kör upp dragbilens bakhjul vid lastning och lossning. Släpets bakkant doppar ner och det blir lättare att köra upp/ner "räsern" från släpet.

Kultrycket är viktigt. Testa! Några kilo hit eller dit kan göra stor skillnad på balansen/känslan/följsamheten i ekipaget.. Enaxlade släp är känsligare. 60-80kg brukar vara lagom. Går att kolla med badrumsvåg och planka under kulhandsken om man är osäker.

Mycket luft i släpets hjul. Känn på tempen när du stannar och fikar.
Reservhjul till släpet är aldrig fel.

Håll koll på vikter och körkort. Lagens män kan vara lite extra gnälliga (noga) vad gäller släpekipage.

Själv skulle jag inte köra med släp utan att spänna fast bilen ordentligt med riktiga slingband som man lägger runt hjulen och drar åt. Inge kul att ha räsern i bakluckan om man råkar ut för ett tillbud...

Kör försiktigt.thumbs up (Det går att gå ut på vägrenen och släppa förbi har jag hört...)

_________________

Rice and shine
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Lars Falk skrev:

...

Jag brukar ha med mig ett par höga fasade klossar på vilka jag kör upp dragbilens bakhjul vid lastning och lossning. Släpets bakkant doppar ner och det blir lättare att köra upp/ner "räsern" från släpet.

Kultrycket är viktigt. Testa! Några kilo hit eller dit kan göra stor skillnad på balansen/känslan/följsamheten i ekipaget.. Enaxlade släp är känsligare. 60-80kg brukar vara lagom. Går att kolla med badrumsvåg och planka under kulhandsken om man är osäker.
...


Vissa brukar sätta domkraften under kulan/släp axeln för att höja dragbil/släp, fungerar bra det med.
Jag brukar "måtta" kulvikten med att jag lyfter släpet med en arm o krokig rygg (jag är ingen kiropraktor, jag skall nog testa badrumsvåg tipset ) Svårt att förklara men jag känner iaf tydligt om man råkar lägga på för lite eller för mycket på kulan. Min erfarenhet är dessutom att tunga enaxlade släp är känsligare än mindre <1300 släp konstigt nog

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
För att kunna göra badrumstestet måste det vara helt plant antar jag.....hmm...jobbigt att både min garageuppfart och vägen utanför lutar....

Får åka till en parkering och lasta...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



ang spännband jag brukar sätta på båda framhjulen och minst på ett bakhjul
Har kompis som blev stoppad av polisen och han fick inte köra därifrån förrän han hade på bakhjulen med
Det står någon stanns typ att lasten skall stå kvar på flaket om det välter
Kör själv med biltema band dom funkar utmärkt
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

alla fyra hjulen skall ha band och spänn aldrig i avfjädrade delar.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Nikurasu
Sundsvall
Här sen Dec 2004
Inlägg: 204



110kg i kultryck funkar iaf kanon på en Saab 9000 CSE....då kan man lugnt kryssa i 110km/h

_________________
Nicklas Åkerlund
Admin @ Compello.se

VW Squareback E Automatic -72
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Bert Svensson skrev:
ang spännband jag brukar sätta på båda framhjulen och minst på ett bakhjul
Har kompis som blev stoppad av polisen och han fick inte köra därifrån förrän han hade på bakhjulen med
Det står någon stanns typ att lasten skall stå kvar på flaket om det välter
Kör själv med biltema band dom funkar utmärkt


lagen säger ju 2 band på släp - men på lastbil - minst 4 Hmmm - mysko...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Spännband är relativt billigt...bilar i backen är dyrt... Mao aldrig något mindre än ett i varje hjul!

Drar dem så att man får en "snara" runt hela hjulet lite framåt på framaxeln och lite bakåt på bakaxeln så kan du köra som en biltjuv med hela kalaset o pärlan står kvar hur fint som helst... thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Bra tips!
Lagen säger att spänbandet ska läggas i en slinga runt hjulet.
En petig polis påpekade det då jag ofta brukar trä spänbanbdet genom ventialtionhålen i fälgarna.
Numera köra jag slinga runt hjulen enligt lag fram och min egen lösnign med spänbandet genom fälgrarna bak. Då är jag både laglig och känner mig trygg (inten ödvädnugtvuis samma sak... )
Är man rädd om prylarna ska man inte säkra bilen med vinschen, då bilen rör sigl iteh elat tidne förstör det förr eller seanre vinschens mekanism. Lika illa med växlen i, till slut riskerarm an "sårskador" på dreven i slutväxeln av samma sak, bilen rör sig något heka tiden även om den är rejält surrad.
ett rejält spännband i varje hjul. handbroms åtdragen om den finsn kvar. thats all.
Är man rädd att tappa bilen kan man ju komplettera med säkring i längsled mha extra spännband.
Har dock kört ca 1000 mil om året under 14 års tid med racebilar på trailer, har aldrig varit ens nära att tappa dem. då var det värre när man var och och d....

Beträffande lufttryck kolla hur många lager däcken på släpet har. Ett 6-8 lagrat bör ha ninst 2,5 till 3 kg.
Glöm inte heller lufttrycket på dagbilen 2,4 fram och 2,8-3 kg bak är lagom på en Passat.
Körde en variant TDI 115 hk -00:a som dragbil i 14.000 mil. Smärtar mig att säga, men den var lika bra som nuvarande 9-5 Diesel combii som dragbil. ja frånsett låmgfärdskomforten då, som är ett skämt i VW:n jämfört med Saaben...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Kommer aldrig mer att köra med mindre än alla fyra hjul fastspända. Minsta assymetri och ett gupp så jazzar den släpade bilen iväg åt sidan och du har minst ett slappt spännband. Genom fälghålen är det enda alternativet för mig iaf oavsett vad lagen säger.

Den enda nyttan av stoppbackarna jag kommit på är att lägga ut dem akter om framhjulsstoppen på släpet innan jag kör/vinschar upp för att få hyfsat kultryck. Jag har en kort och framtung räser. Lägga dem bakom bakhjulen ser jag inte längre vitsen med.

Spännkraften rakt ned från hjulcentrum på alla fyra hjulen rekommenderar jag, detta pga av att däcken gärna glider mot underlaget vid tangentiell last om man inte spänner onödigt hårt.. Jag lämnar dessutom växeln i friläge eftersom man aldrig kan veta vilka rörelser och krafter som kommer i spel. Hängslen och livrem, jag vet.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Mycket bra tråd!!!!!!!!!!! thumbs up Jag tackar för alla fina tips

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Dude skrev:
alla fyra hjulen skall ha band och spänn aldrig i avfjädrade delar.


Word up!

Stoppklossar är ren skit OM SLÄPET BÖRJAR KRÄNGA riktiga spändband på vart hjul
är de ända som gäller!

Samt att man kommer garranterat att få spänna om en bil minst en gång OM man
inte har kört bilen och släpet innan och har spänn punkterna klara.

Ett tips är att ha motorn fram på släpet för att lättare uppnå en bra balans

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Bra tips, nu har man lärt sig något nyttigt.
Frågan är hur ni spänner fast om inte runt hjulen? (avfjädrade)
Stoppklossar för mig är ett komplement till spännbanden. Enkelt att lägga dom på rätt ställe när man kör upp för a få rätt kultryck samt förhindrar rörelse när man sedan surrar. Men jagksnake skall börja surra med 4 band. Kom vi fram till vad lagen säger om detta?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
-Daniel-
Degeberga
Här sen Maj 2004
Inlägg: 9



Här är lagtexten om lastsäkring.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/1978nr010.htm

Bläddra ner till paragraf 3.1.1

Hälsn/Daniel

_________________
Daniel Ekstrand
Degeberga
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Att dra spännbanden genom fälgarna eller bara i kryss över däcken gör att bilen kan börja röra sig i längsled och påverka kultrycket om det slackar det allra minsta.

Rätt gjort så sätter man ett spännband per hjul med en "ögla" runt hjulets överdel + stoppklossar på mist ett hjul i båda riktningar (sätt fast stoppklossarna med gummibandsmoppestropp så tightar de till sig om det slackar).

Ha INTE bilen i växel, den kommer alltid röra sig lite och då sliter det på lådan (som att köra ryckigt i 500 mil...

Tänk på att dämpare etc slits nästan lika mycket som när man kör på väg med bilen.....riktiga proffsstall kör med trailingdämpare och fjädrar och byter när de kommer fram.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Sparade trådar/FAQ
Att ha räcern på släp....?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (64287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande