Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Övertryck i motorutrymmet
1 besök senaste veckan (2863 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Antar att de flesta bilar med motorn fram har övertryck i motorutrymmet? Hur högt är normalt?

Bakgrunden är att min 924 har notoriska problem med att vätskorna vill blir väl varma efter alltför få varv i rejstempo, jag har fått för mig en del av problematiken kanske är att jag har svårt att evakuera ut luft ut motorutrymmet och därmed får försämrat flöde av kylande luft. Idag hade en kabelgenomföring i torpeden lossnat så jag kände en frisk bris mot benet, alltså luft från motorutrymmet. Jag har ingen känsla för vad som är normalt.

Antar att man lämpligen mäter med transparant slang i ett U så det blir cm VP eller likande som tryckenhet. Som sagt, vilket intervall är hyggligt normalt?

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Pär Hylander skrev:
Antar att de flesta bilar med motorn fram har övertryck i motorutrymmet? Hur högt är normalt?

Bakgrunden är att min 924 har notoriska problem med att vätskorna vill blir väl varma efter alltför få varv i rejstempo, jag har fått för mig en del av problematiken kanske är att jag har svårt att evakuera ut luft ut motorutrymmet och därmed får försämrat flöde av kylande luft. Idag hade en kabelgenomföring i torpeden lossnat så jag kände en frisk bris mot benet, alltså luft från motorutrymmet. Jag har ingen känsla för vad som är normalt.

Antar att man lämpligen mäter med transparant slang i ett U så det blir cm VP eller likande som tryckenhet. Som sagt, vilket intervall är hyggligt normalt?


Det rör sig inte om några större tryckskillnader, jag skulle gissa 50 mm vatten som mest. Frontmotor med öppen undersida. En spoiler kan göra större skillnad mellan framför fronten och motorrummetoch även då sänka vattenpelaren i motorrummet. Men vi måste ju ha ett högre tryck i motorrummet än där vi evakuerar luften för att få cirkulation, alltså kan vi försöka hitta ett undertrycksställe at leda ut luften. Nu kanske vi inte vill släppa ut luft under bilen eftersom vi vill ha ett undertryck där. Så situationen är lite knepig.

Jag skulle föreslå att isolera grenrören som är den största boven. Sätta reflektorer på känsliga ställen och kanske dra dit luft separat. Flytta på behållare som går att flytta på.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Att släppa ut luft i hjulhusen eller bakom dem är ju en metod. Man kan ju också ta upp ett hål i huvens framkant och kapsla in kylpaketet och sedan ha ett intag för ventilation under huven för att förbättra kylflödet.

Som sagt så måste ju trycket där man släpper ut luften vara högre än under huven (eller efter kylaren), likaså måste trycket före kylaren vara högre än under huven. Kan man höja tryckskillnaden över inlopp och utlopp så ska man få ett högre flöde och bättre kylning. Man bör helst inte ha något som stör luften framför kylaren, ex. kylfläktar ska helst sitta bakom kylaren.

Att isolera grenrören är ju som sagt en sak som kan göra skillnad, vidare så kan man förse andra värmestrålande komponenter (eller känsliga komponenter som bestrålas) med strålskydd. En enkel skärm av några lager metallfolie kan sannolikt göra underverk om det är något som utsätts för strålning. Visst kan man använda diverse exotiska material fast den största skillnaden bör man nog hitta genom att bara använda en reflektor och många originalbilar är idag försedda med dessa.

Ex. ChampCar bilar har haft något som kan liknas en "plåtlåda" över grenrören och sedan ett luftintag till dessa. Andra har haft värmeisolerande "påsar" över grenrören medans vissa har isolerat grenrören separat.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Har mätt lite. Framför kylaren är det ca 50 mm VP högre än i kupen. I motorutrymmet ca 10-15 mm VP. DeltaP på ca 35-40 mm VP. Detta är i motorvägsfart.

Tankegroda innan, där jag kände den friska brisen var ju ett hål mellan kupen och utrymmet där vindrutetorkana är, som ju är skillt från motorutrymmet.

om ni tittar på lilla bilden nedan så är dom runda intagen nertill till bromskylning, slangar leder luften till insidan av skivorna. Framför vattenkylaren sitter oljekylaren i det stora fyrkantiga hålet i mitten. De fyra små intagen upptill går till vattenkylaren. Det lilla intaget nertill på sidan tas förbränningsluften ifrån. Scoopet upptill på sidan av huven är till IC som ligger ovanpå ventilkåpan. I lysrörsreflexen finns numera ett utsläpp ca 4-5 dm2 ungefär kvadratisk form med finmaskigt nät modell sträckmetall. Prov med "garnbitar" har visat att där är utflöde av luft där vid körning. Under fronten och bak till framvagnsbalken är där en plywoodskiva. Har för närvarande 2 st hål i den mellan vattenkyl och framvagnsbalk som är ca 15x20 cm vardera.

Förefaller alltså som att övetrycket i motorytrummet inte är så stort, kan iofs lura mig om det är övertryck i kupen eftersom det är relativ mätning vs just kupen, vet inte hur jag ska göra annars, verkar ju lurigt att försöka dra ut andra änden av slangstumpen i det fria, eftersom den blir exponerad i fartvinden då.

Variantrarna med isolering av grenrörs mm är ju intressant, även det med reflekterande folie. Lite svårapplicerat kanske i foliealternativet och avgasbandage är väl rätt dyrt har jag för mig? Även det väldans svårapplicerat på plats, kräver nog ett motorlyft tror jag.

_________________
Pär Hylander
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Man får ha ett pitåt rör i fri fartvind som motmätning, men det är krångligare. Stäng fönstrena på bilen är steg 2, så kupen påverkas så lite som möjligt av fartvinden.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



en enkel metod kan vara att mäta mellan de platser man funderar på att kapa hål i.


exemelvis om man funderar på om ett luftutsläpp i huvens framkant skulle släppa ut luft. mellan insidan och utsidan på huven just där.

eller om man står och välger mellan två alternativa luftintagspaceringar, mät tryckskilnaden mellan de två platserna.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Racetech
Övertryck i motorutrymmet
1 besök senaste veckan (2863 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande