Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad har jag sett för bilar?
1345 besök totalt
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Har sett 2 bilar som jag skulle vilja veta namn på.
En var en alfa romeo, välldigt sportig, såg ut att kunna gå snabbt på banan. Runda små lysen. Nosen va lite likt ferrari enzo-nosen. Ganska liten bil. Fick en liten liten känsla av en honda crx men ändå långt långt därifrån.

Den andra var en saab, såg ut att var 70-talars-sportbil. Stod desutom turbo på den.
Såg den bara bakifrån, skulle vilja se mer, såg häftig ut.

Det här ska väll inte vara ngn match för er.

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Visste väll att ni skulle fixa det här.

Är det några häftiga/dyra bilar eller, tyckte dom såg schyssta ut.

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Modellerna heter Alfa-Romeo GTV6 resp SAAB Sonett (tror det är version III).

Läs mer om Sonett här: http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_97

och om GTV6 här: http://www.automobil.se/biltest.asp?guid=A7FD1C4A-5DF0-43B3-82FD-A9737 . . . .

Finns säkert de här på Rejsa som kan ge dig betydligt mer info om modellerna - men såvitt jag vet så är ingen av dem extremt dyra i inköp.

Här sen Apr 2003

Nja GTV6 är nästan rätt förutom att namnet är på den "äldre" gtvn som kom i början på 80talet och byggde på 116 chassiet (Alfetta, Guilietta, Alfa 90, Alfa 75)mest känd för sin kontruktion med de-dion bakvagn och transaxel drivlina.

Alfa Gtv & Spider (modellkod 916) lanserades på Geneve salongen 1995. Efter sportmodellerna Rz & SZ (baserade på Alfa 75) tog det några år innan Alfa Romeo hade en sport modell på programmet. Chassit är baserat på Fiat Tipo och även Fiat Coupé delar bottenplatta med GTV:n och Spidern. GTVn fick dock en omarbetad Mcpeston fram och en avancerad multilink bakvagn. Denna bakvagn tillåter en viss medstyrning och trots fwd på denna modell så är det en fröjd att ratta tillsammans med 2.1 rattvarvs styrväxel.
Motorerna som erbjöds var 4cylindriga Twinspark på 1,8l (144hp) och 2,0l (155hp) samt en omgjord skattemotor av den gamla 12v sexan på 2liter och överladdning på 200hp och den nya 24v 3liters sexan som lanserades 1993 i Alfa 164 fast med några hästar till (220hp).

I Sverige såldes endast GTV med 2.0TS motorn och med 3.0 24v v6:an. Spider fick till en början nöja sig med en 12v version av 3.0 på 192hp men fick senare 24v motorn fast med "bara" 211hp. Även i detta fall såldes den endast i sverige med 2.0 och 3.0 motor.
1998 fick 3.0 GTV 6växlad låda.
Karossen är 2+2 fast baksätet får det igentligen bara plats små barn i. Spidern har endast 2 sittplatser.
1998 gjordes även vissa andra kosmetiska uppgraderingar. Sista uppdateringen gjordes 2003 med nya fronten som skall känneteckna dom nya modellerna samt samt erbjudande av nya JTs motorn samt 3.2liters sexan på 240hp.
Alfa GTV var då Alfa Romeos snabbaste modell och gjorde 0-100 på 6,6sek med 3.0 24v motorn.
Priserna varierar mycket och beror på skicket och motoralternativ.
Lite surfning på alfapower.nu och även alfaromeo.org ger mer information om modellerna

Exempel på pris
Annons på GTV 3.0 -98

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
oj, tackar för infon
Den modellen jag såg va då troligen den senaste med den nya fronten, den som är på den första bilden Atariman postade.

Karlstad
Här sen Apr 2003

wipe skrev:
oj, tackar för infon
Den modellen jag såg va då troligen den senaste med den nya fronten, den som är på den första bilden Atariman postade.

Den bilen har "Cup" paketet och såldes i en mindre upplaga med annan front, skärmar, vinge, är lite osäker vilket år detta kom men det är ingen -03. Riktigt snyggt om du frågar mig men jag är kanske lite partisk. Orginalbilarna var 2.0 TS med detta paket men det spred sig snabbt till Tuning firmor som gjorde replikor.

Bilder från mantorp där man ser skillnanden:

Här är en bild på 2003 modellen:

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
ok.
jo, jag gillar också den, och nosen är värkligen skitsnygg.
däremot dom runda lysena kan man ju fundera över om man inte kunde göra snyggare.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Hehe, trevliga djur det där
Tack för infon

fuling skrev:
Lite Sonett info`:?ppppppppppppppppppppp (jä.... katt )
http://www.saabklubben.com/arkiv/sonett/sonett.shtml
http://www.saabklubben.com/data/utvsons.shtml

1345 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande