Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Working Model- 2d mekanik simulering
3959 besök totalt
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Hittade ett lite små skojigt program som går att använda till det mesta, till och med racing...

Byggde lite snabbt upp en hjulupphängning och det går snabbt att få ut en massa intressanta data. Alltfrån camber gain till jacking krafter (vet ej svenska ordet). Något som är trevligt vid dimensionering av hjulupphängningskomponenter. Saknar dock CAD-precisionen i inritandet av strukturen.




http://www.workingmodel.com

_________________
Henning Olsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



haha vad tufft... de ska jag ladda ner

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Kul program, sitter och pillar men får inte fjädrarna att funka som jag vill. Hur gör man egentligen för att skapa en billiknande fjäder. Mina vill bara dra ihop sig så hela min mcpherson framvagna dras i botten hela tiden

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Dubbelklicka på fjädern så kan du ställa in fjäderkonstanten och den naturliga längden.

_________________
Henning Olsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm varför rör sig inte vänstersidan på bilen i semuleringen?
Enligt mig borde den göra det, den borde åka upp.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Håller med, kan det bero på att kraften angriper tyngdpunkten som ligger ungefär i samma nivå som hjulens centrum. Det blir väldigt litet vridande moment (roll) på "bilen".

_________________
Henning Olsson
Citera
alander
Trollhättan
Här sen Dec 2004
Inlägg: 42



Jag tycker hela vänsterhjulet rör sig lite tokigt. Det känns som att my är 0 på vänstersidan och väldigt stor på högersidan? Det kan vara marigt att få till randvillkoren, åtminstone i motorsimuleringar. Simuleringsprogram är ofta trevliga men kräver en del indata/randvillkor för att ge riktigt användbar info.

_________________
Jakob Alander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm jag brukar ta och gör lite överslag när jag simulerar för att se att man inte fullstädingt åker rullskridskor i handfatet.

Som också är sjukt med bilden/simulering är längderan på bärarmana, övre är längre än nedre.
Det kommer ge en sjuk jacking(rc under markplanet) plus att man får possetiv cambercompensation.
Hela geometrin känns fel

_________________
Johan Sjölinder
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Det här programmet var rätt kul att använda. Det blev en del huvudbry med skumma fjäderkonstanter, men det fungerar. Håller med om att man skulle vilja bestämma dimensionerna lite mer noggrannt. Finns det något annat program som kan göra det? Det här skulle man ju kunna använda till en massa kul. Om man bara kunde spara .

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Wannabee
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 12



Det bästa, om man inte vill köpa programmet, är att använda import funktionen. Då kan man rita sina geometrier i ett CAD eller ritprogram och spara resultatet som .dxf. Gör man så är ju det mesta av jobbet sparat.
Jag är grön och nyfiken ingenjör som undrar om det finns data på någon hjulupphängning så att jag kan ritaupp den och leka lite, jag kan isåfall givetvis även dela med mig av .dxf filer.

_________________
Staffan Karlsson
Citera
Racetech
Working Model- 2d mekanik simulering
3959 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande