Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
620 besök totalt |
Den Stora Tråden om Motorrelaterade Anekdoter
om det är okej med Magnus tänkte jag att det kunde vara trevligt med en tråd om kuriosa/anekdoter/dråpligheter/skrönor kring bankörning/racing som vi kan gotta oss åt. Hårda fakta och siffror ÄR intressant, men köttet som håller ihop benstommen är för mig ändå den mänskliga faktorn. Kan det vara något? Som ett förslag, men utveckla gärna vidare, på stilen jag tänkt mig kommer här en anekdot jag läste i brittiska MotorSport för några år sedan. Jag reserverar mig för årtal och exakta faktauppgifter, men andemeningen bör gå fram i alla fall: Bruce McLaren skulle starta i 24h-loppet på Le Mans i slutet av 60-talet och körde en Ford GT40, jag tror det var 7-litersvarianten. På träningen tyckte sig Bruce notera att motorn misstände en aning på höga varv så han beslöt sig för att trycka ner en mekaniker vid sidan om honom och ge sig ut på ett varv för att se om denne kunde identifiera vad det kunde röra sig om. Nåväl, när de kom ut på Mulsanne-rakan och Bruce varvade ur på 5:an så skrek han till mekanikern: "There it is, do you hear it?! It's missing!" Varpå mekanikern skrek tillbaka: "Missing?! Man, I hear angels singing!!!" ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
620 besök totalt |