Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Försäkringsproblem
1, 2   >>
13779 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Hej

Häromdagen dök det ner ett litet brev hos en polare från IF där det stod att numera (från och med nästa årsförfallodag) gäller inte försäkringen vid körning på inhägnad bana.

Länsförsäkringar har en liknande formulering om hastighetskörning som gör att deras försäkring inte heller gäller vid banåka.

Jag ringde IF och frågade varför som har ändrat detta, svaret jag fick var att detta berodde på en ändring i nån trafikförsäkringsstadga av nått slag och att dom väntade sig att övriga bolag skulle följa efter.
Det gick inte heller att teckna nån tilläggsförsäkring för detta.

Det blir alltså färre och färre bolag där det är OK att köra bana även om det inte är tävling, träning eller tidtagning och snart kanske det inte är något kvar.

Skulle nu olyckan vara framme och man inte är försäkrad blir det ju mindre roligt särskilt om nån mer är inblandad i olyckan.

Hur gör ni ? och vad ska vi göra åt detta ?

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

personligen tycker jag att om man ger sig in på en bana, så måste man vara väl medveten om konsekvenserna.
annars får man försöka hitta någon som arrangerar följajohn-körning.
kan förstå att försäkringsbolagen börjar dra örona åt sig, när kostnaderna skenar i just dessa fall.
den krassa sanningen är väl att man ska räkna med att det kostar att köra på gränsen bland andra bilar.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
Jag håller nog inte med riktigt.

Det är en sak att ha råd att betala för sin egen bil om man smäller men om man just den gången man gör ett misstag (och det gör väl alla förr eller senare på bana) trycker upp en Porsche i räcket ska man ju betala för den också... inte så skoj

Kanske skulle finnas en variant där skador på annan bil men inte egen ersätts ? men å andra sidan med tanke på vad man betalar i premie för sin bil och vad försäkringsbolagen gör för vinster borde man ju ändå få nått för sina pengar.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Hmm... Jag fick nys om detta med If lite innan min försäkring skulle förnyas och kontaktade då Länsförsäkringar som gav mig svaret att "försäkringen gäller förutom vid tävling och träning inför tävling". Som "vanligt" tror jag väl att vi rör oss i en gråzon och ska nog passa oss...

Men, however... För mig är pengar något världsligt, det går att ersätta min bil eller annans bil så frågan är snarare vad som händer om jag själv förolyckas vid bankörning. Är inte helt säker på att ens olycksfallsförsäkring och liknande gäller?

Nån med lite ljus? Bilsports entusiastförsäkring då?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Tror nog att stölder, vandalism och parkeringsskador står för den stora delen av försäkringsärenden. Så många bilar sätts knappast i räckena årligen med tanke på hur många som åker bana ..

Men nu jagar väl bolagen kostnader, och det vanligaste sätten att göra det är att inskränka i villkoren och tillämpa desamma hårdare (dvs mer restriktivt).

Så känslan av att man blir lurad så fort man har med bank eller försäkringsbolag att göra försvinner nog aldrig ..
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om nån har möjlighet att få loss statistik från ett försäkringsbolag på hur kostnaderna per körd km på bana kontra normalt gatkörning ligger, så tror jag att vi allihopa skulle bli lite förvånade.
jag tror säkerligen att den ligger åtminstone 10ggr högre.
försäkringsbolagen är ju inte dummare än att dom försöker sänka skadekostnaderna och bankörning lockar ju till lite hårdare tag

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



det här är lite OT, och kanske uppfattas okänsligt för vissa men.. vad händer om man inte har någon famlilj, råkar ut för en singel olycka, dör på stubberten, å bilen blir totalskrot.. vad görförsäkrings bolaget då? ingenting?, det finns ju ingen sjukhuskostnad, eller reparation/återbetalning på bilen..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3967



dude skrev:
om nån har möjlighet att få loss statistik från ett försäkringsbolag på hur kostnaderna per körd km på bana kontra normalt gatkörning ligger, så tror jag att vi allihopa skulle bli lite förvånade.
jag tror säkerligen att den ligger åtminstone 10ggr högre.


Skulle inte detta bli ganska missvisande? Du kör ju normalt betydligt längre på gatan än vad du gör på bana, och det är väl skaderisken per tidsenhet som är viktigast? Jag betalar iaf halvårsvis...
(visst, man brukar ju få tala om hur långt man kör också, men men...)

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag höll på ordentligt för ett antal år sedan med försäkringsbolag om hur det gäller på bana, tidtagning mm. Det svar jag fick muntligt stämde inte alls med det som kom då jag begärde en skriftlig upplaga.

Juristerna gick inte med på så simpla formuleringar som de muntliga om det skulle skrivas under på ett papper. Mao, tala om omständigheterna ni ska köra under för bolaget. Om dom säger att försäkringen gäller, så be dom skicka detta skriftlig och undertecknat. Annars kan man vara övertygad om att det inte gäller.

Jag fick tom nedskrivet vad dom ansåg vara "tidtagning" och "inhägnat område".

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Ragnar skrev:
dude skrev:
om nån har möjlighet att få loss statistik från ett försäkringsbolag på hur kostnaderna per körd km på bana kontra normalt gatkörning ligger, så tror jag att vi allihopa skulle bli lite förvånade.
jag tror säkerligen att den ligger åtminstone 10ggr högre.


Skulle inte detta bli ganska missvisande? Du kör ju normalt betydligt längre på gatan än vad du gör på bana, och det är väl skaderisken per tidsenhet som är viktigast? Jag betalar iaf halvårsvis...
(visst, man brukar ju få tala om hur långt man kör också, men men...)

mvh/Ragnar


Tja ett bra sätt kan ju vara att begära en offert från T.ex Competition Car Insurances som är ett engelskt specialförsäkringsbolag som sysslar med denna sortens försäkring och även försäkrar race-bilar under tävling.

För EN banträff utan tidtagning och tävlingsmoment så kostar en en bil värd 200.000 ca 3 - 5.000 att försäkra, och om det är en tävling så kostar det ca 15 - 20.000 och i båda fallen är det då en självrisk på 20.000:-

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Dea skrev:
Jag håller nog inte med riktigt.

Det är en sak att ha råd att betala för sin egen bil om man smäller men om man just den gången man gör ett misstag (och det gör väl alla förr eller senare på bana) trycker upp en Porsche i räcket ska man ju betala för den också... inte så skoj

Skall man verkligen det? Betala om man pajar någon annans bil alltså?
Vem skall egentligen stå för kostnaden, både rättsligt och moraliskt? Förutsatt att den vanliga försäkringen inte gäller då.

Jag vete tusan, men det känns lite som att man får skylla sig själv om kör med bilen på bana med andra, även om det är någon annan som ställer till det.

om man är några stycken med budgetbyggen som har kul på bana och någon med en Ferrari för ett par miljoner skulle vilja vara med och jag då klantar mig och totalskrotar hans bil, skall jag då måsta sälja hus och allt jag äger för att betala hans bil?

Hur är det t.ex. i SLC, om någon av de fattigare teamen skulle lyckas skrota någon av dyrekipagen, antas de då måsta betala för vad de ställde till med?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AndersY skrev:

Hur är det t.ex. i SLC, om någon av de fattigare teamen skulle lyckas skrota någon av dyrekipagen, antas de då måsta betala för vad de ställde till med?


Näe inom all racing så är man ansvarig för sina egna skador oavsett hur dom kom till. Men vet faktiskt att några gånger så har man gjort kollektiva insamlingar för tävlande som har haft väldig otur osv..... thumbs up

En positiv inställning är att börja varje säsong med att värdera bilen till 0:- och sen se allt som är kvar efter året som ren bonus

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



När jag diskuterade med försäkringsbolagen så kom jag att tänka på att om du kör som en galning på allmän väg så gäller försäkringen, OK du kan få minskad ersättning eller högre självrisk, men den gäller i alla fall. Hyr man en bana och kör med en massa säkerhetsregler så gäller den däremot inte alls, det stör i alla fall mig. Personskador är ju väldigt sällsynta på en bana, men inte så sällsynta på gatan och det är väl personskadorna som är dyra.

Eftersom helförsäkringen kostar en Kadett om året så kör jag numera bara trafikförsäkrat och den ska enligt Salusansvar gälla även på en bana.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Frågan är om de överhuvudtaget kan svära sig fria från trafikförsäkringen även om det är inhängnat område. Har för mig att den gäller även om fordonet är parkerat (hur man nu orsakar skada på annan part när man parkerat men det kan säkert hända).

Det känns som om jag håller med Dude och AndersY. Själv lutar jag faktiskt åt att man får "skylla sig själv" om man sätter sin bil i räcket. Däremot är det ju tråkigt om man blir påkörd av någon som klantar sig men... ...har man gett sig med i leken så får man leken tåla.

om det nu skulle vara så höga kostnader för bankrascher så har jag ingen lust att få höjd premie bara för att en massa andra leker på bana, kraschar sina bilar och sen vill ha ut på försäkringen.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ragnar skrev:
dude skrev:
om nån har möjlighet att få loss statistik från ett försäkringsbolag på hur kostnaderna per körd km på bana kontra normalt gatkörning ligger, så tror jag att vi allihopa skulle bli lite förvånade.
jag tror säkerligen att den ligger åtminstone 10ggr högre.


Skulle inte detta bli ganska missvisande? Du kör ju normalt betydligt längre på gatan än vad du gör på bana, och det är väl skaderisken per tidsenhet som är viktigast? Jag betalar iaf halvårsvis...
(visst, man brukar ju få tala om hur långt man kör också, men men...)

mvh/Ragnar


det var ju det jag skrev . att jämföra kostnad per körd km. bana vs gata. thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om Competition Car Insurances premier på 2-10% av bilens värde vore en jättestrålande affär skulle de nog få konkurrens av någon som tar lite mindre. Men troligen ligger väl skadefrekvensen på den nivån. Så typ halvskrota bilen var 10:e tävling och 50:e banträff (lite vinst måste de ju ha också).

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847


Trådstartare
om man tillämpar "den som ger sig in i leken får leken tåla" så är det väl OK om alla är införstådda med det. Men att stå på banan och ha kört in i en dyr bil och sen komma fram och säga oops, det var inte meningen blir nog inte så populärt. Skulle tro att jag skulle reagera likadant om nån gjorde en idiotkörning och skrotade min bil...

Jag tycker att vi borde försöka ligga på försäkringsbolagen, om inte annat än att få till en tilläggsförsäkring för banåka som inte är tävling/träning/tidstagning. Tror nog många skulle vara intresserade av detta just för att skydda andras bilar. En sån försäkring kunde lämpligtvis ha hög självrisk och kanske till och med bara gälla den bilen man skadar och inte ens egen bil ??

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



Tjena ,

Vet någon hur det funkar när Bilsport kör sin träff på kullen varje år . Måste inte det nästan ses som legalt för att de skall våga ?
Eller blir man varnad före ?

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Ställer man försäkringsbolagen mot väggen och kräver svar så har dom den inställningen att bankörning är att likna med körning inom inhägnat område. Alltså gäller den inte, varken vagnskadeförsäkringen eller trafikförsäkringen. Faktum är att dom hänvisar till trafikförsäkringslagen. När det gäller körning på ringen är det samma sak.

En hypotes:
Säg att vi har två bilar på bana, den ena förlorar bromsarna trots att han servat dom ordentligt och kör in i den andra. Försäkringen gäller inte. Tror ni den påkörda parten kan stämma den andra för vållande eller kommer det att klassas som olyckshändelse?

_________________
bmw bmwsson
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Lyfter denna tråd och riktar in fokus på försäkring av mig själv, alltså olycksfallsföräkring.

Det har i princip uteslutande diskuterats vad som händer med fordon etc. men det är inte viktigt.

Skulle idag teckna olycksfall- och sjukförsäkring men så läser jag att "Vid tävling eller träning med motorfordon gäller inte heller försäkringen".

Det står inte något om inhägnat eller inte så att köra på gatan verkar inte heller gälla om man tävlar eller tränar.

Finns det någon som känner till något försäkringsbolag som täcker träning och tävling (gissar att all sorts körning på bana inte tolkas annat än åtminstone träning)

Detta gäller Länsförsäkringar. Någon som har koll på andra bolag? Det handlar alltså inte om att försäkra materiella ting utan mig själv!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Det är det du får via SBF alt. SMA.

Betala din racinglicens = Personföräkring.

Detta gäller alla arrangemang som går under SBF- och SMA-flagg. Det finns dessutom vissa fall när företag arangerar event att de har en företagsförsäkring som täcker men info om en sån och villkor m.m. får man ju sällan höra om. Det finns desssutom fortfarande event som varken är försäkrade via SMA eller SBF även om det blivit väldigt mycet ovanligare. Att delta på såna ska man tänka en och två ggr innan man kör, vara medveten om vilka risker och konsekvenser man kan hamna i. (finns lite specialfall med racerbanor som har försäkring som kan gå in om ansvarig arrangör struntat i försäkring men nu är vi inne på gungfly och finstilta grejer... )



EDIT: Det har hänt enormt mycket sen den här tråden startades 2003 thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Försäkringsproblem
1, 2   >>
13779 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande