Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Etylenglykol? | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (22811 totalt) |
På miatans expansionskärl står det följande "ethylene glucol suitable for aluminium engines"...
Vadå? Etylenglykol är ju en kemisk beteckning - inte något handelsnamn Finns det andra tillsatser i vissa kylvätskor? Lite extra fjäsk blir det ju gärna med miatan, så om det finns flera kvaliteter vill jag ju ha det bästa. Några rekommendationer? _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
(Mono)Etylenglykol är vanlig blå Glykol.
Bara att använda helt vanlig glykol från macken. Är inte det häftigt nog så kan man slå in en skvätt Red-Line water Wetter. Edit: Den s.k röda glykolen innehåller också etylenglykol men även andra korrosionshämmande kemikalier. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Kemetyls "K-Glykol" (en mycket vanlig glykol) är monoetylenglykol iaf. Kan dock finnas andra varianter på marknaden. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Till vår CliOSport finns det tydligen någon rekommendation som går ut på att man bara ska använda sig av Renaults egen kylvätska (naturligtvis) men dessutom, om jag fattat det rätt, blanda glykolen med demineraliserat/avjoniserat/destillerat vatten. Jag har praktiserat användandet av avjoniserat (eller vad det heter) vatten till alu-motorer i racingsammanhang där man inte bör köra med glykol eftersom det blir halkigt när det sprutar ut, men är det någon idé att blanda med sådant märkvärdigt vatten i en "vanlig" bil.
Anledningen till rekommendationen skulle vara att man vill skona bl.a. värmepaketet från att slamma igen... (Det sitter ju alu-toppar på alla bilar idag.) |
||||
Hmm, kan inte kolla nu, men fick en liten flashback där; stod det inte något om vattnet också på expansionskärlet? Får kolla ikväll... _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
ok, jag hade fått för mig att etylenglykol är farlig och därmed förbjuden, och att i princip allt man köpte idag var poly-nånting glykol som inte var lika farlig (till och med drickbar), men ok. Jag hade säkert fel (som vanligt ) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Den enda anledningen till att använda avjonat/destillerat vatten är att det är "renare" än vanligt vatten.
Det är ju därför man använder det i strykjärn också, för att det inte ska sätta igen. Däremot är det ju inte så lämpligt att använda bara avjonat vatten även om det bara är på sommaren eftersom man måste ha ett korrosionsskydd och till viss del smörjning för vattenpumpen. Vill man inte ha glykol går det som sagt att använda Water Wetter eller liknande. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jag ska ha "glykol"; ville bara veta om det finns sämre och bättre produkter. _________________ Dennis K Miata -93 Nu med nya hjul |
||||
Vad skönt att slippa tänka på problem som glykol och avjoniserat vatten..... Var bara tvungen....
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Förstod det! Bara skrev vad man kan göra om man inte vill ha det. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Vad är det i den röda då?
Har en kompis med en passat 97. VW sa naturligtvis att det var någon special. Men det var röd glykol och det står etylenglykol på flaskan. Vad gäller kring blandbarhet med vanlig blå glykol? _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Som jag förstått det så är glycol ingen höjdare för motorn. Vatten å Redline är bättre. En vattenläcka in i oljan och lagrena pajar. Däremot har jag kört en båtmotor med hälften vatten i tråget i en timme. Det var hål i en cylindervägg mot vattenkanalen. Men vi kom iland. Så rent vatten är inge omedelbar katastrof. Vidar sänks ytspänningen så rostangreppen ökar. Därför tillsätts alla möjliga saker som balanserar upp mot vilka metaller som finns i motorn. Det finns därför risk för skadlig glycol. Men nu är marknaden så lika så all glycol VI kan köpa på mackar passar. Kokpunkten höjs, men å andra sidan sänks värmeavledningsförmågan i vattnet, så resultatet kan bli nån grad högre march temp. Redline däremot förbättrar vattnets värmeavledning genom att minska ångbubblorna i vattnet. Det här va inte mitt ämne, så ta inte allt för givet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
De är blandbara men ska givetvis inte blandas. Den röda ska "hålla" längre än den blå. Är som sagt framtagen av VAG för deras låååånga serviceintervaller. Den innehåller andra tillsatser och är dessutom dyrare än den blå. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Den blå glykolen är INTE blandbar med den röda.
Ja, det exploderar inte eller så, men det blir ett slags"skum" av blandningen som inte kyler så bra... om man har den blå (äldre) glykolen (G11) och vill byta (t.e.x vid renovering) så går det bra att skölja kylsystemet NOGA och sedan fylla med vatten och röd (G12) glykol. Enligt VAG o Castrol har denna bl.a bättre korrosionsegenskaper. En annan bieffekt är att det är lättare att se ev. läckage för det blir vitt där det läckt. Bättre ändå är att köpa den nya lila glykolen (G12+) som är helt blandbar med de övriga. Tyvärr finns denna bara hos VAG än så länge och är klart dyrare än de andra. I alla fall har inte Castrol någon än och de brukar vara snabba. I t.ex en Passat -97 gäller således endast röd glykol, i nödfall lila men INTE blå. Prisskillnaden mellan röd och blå är (i alla fall hos oss) marginell. _________________ /Mathias |
||||
Har sett bilar det det har fyllts på med blå där resten var rött. Såg inget "skum" iaf, men du verkar Kunna detta bättre än mig. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Det där med avjoniserat vatten stod det inget om på etiketten på expansionskärlet - det var inbillning
Den kylvätska jag tömde ur är nu närmast svart och luktar "blöt rost", så lite genomspolning är nog lämpligt innan något nytt åker i, vilket för övrigt lär dröja för först ska kamrem m m bytas och den är inte ens beställd än... Då kanske det får bli lila glykol från VAG + water wetter? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Tackar!
Han slog i röd glykol så det är lungt men jag blev bra nyfiken Men det är väl härligt när man får gräva ur majonaise liknande gegga ur hela motorn pga av olja och glykol blandning > -Har en helkass M20B23 liggande numera _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Har kört en Opel Vectra med vattenfyllt block... Kylarvätskan försvann sakta men säkert och för att få hem bilen sista kilometern hälldes det i vatten & glykol. Likadant hälldes det i vatten vid felsökningen för att se vad det tog vägen och kontentan blev att det var topplockspackningen som farit och att vattnet försvann ut i en cylinder. Och det stämde faktiskt, synd bara att packningen hade hade gått mellan en vatten-kanal och oljekanal oxå... Så hela oljestickan vart igengeggad med brunaktig äckligt vatten/olja-sörja. Bilen startade faktiskt, men hade problem med tomgång ( ) när blocket var vattenfyllt. Bilen stod dessutom med blocket fyllt några veckor. Var det bra för bilen? Troligen inte, men det som gjordes var att byta topppackning, tömma ut allt ur blocket (och det verkar rymma mycket ), slå i ny olja + filter, starta motorn och låta den gå i 2 minuter. Sedan ett snabbt oljebyte + filter så såg oljan bättre ut, bytte olja + filter igen efter 6-7 mil. Bilfan har efter det hållt i över 1000 mil och plågas dagligen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Båtmotorn var en rak sexa på 5 liter. Jag körde 30 distans på 3000 rpm, och en djupt V-bottnad båt på 2 ton, vilket betyder betydligt ordentligt högre belastning än en rullande bil. Så det var 1,5timmes färd! Med glycol kan jag inte tänka mig att det gått. Så i ett läckageläge så är nog rent vatten det bästa. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Kul att höra att det kan gå bra. Kan det ha med fabrikat på glykol att göra att någon klarat sig tro? Själv har jag sett en bil från början fylld med blå (VW Transporter T4) som kylsystemet var "nästan" rent på efter ett vattenpumpsbyte och som fylldes med röd G12 glykol efteråt. Det var inte kul att skölja sedan... Man blir ju lätt hemmablind annars och gör si o så för det "skall vara så". Jag skall forska lite i böckerna och rapportera. _________________ /Mathias |
||||
Sparade trådar/FAQ Etylenglykol? | 1, 2 >> 6 besök senaste veckan (22811 totalt) |