Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fyndbörsen raceweekend
2630 besök totalt
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Fyndbörsen raceweekend

Som åskådare under lördagens race var det fantastiskt att se Fredrik Magnussons framfart han är den största talang jag sett efter Kenny Bräck i Clio cup. Söndagens race såg jag inte men där vann han i utklassningsstil med 10 sek. enligt repotage på hemsidan. Kunde där också läsa att det gjordes OMFATTANDE tekniska kontroller då kanske man slipper höra FUSKBÖRSEN ur folkmun i fortsättningen.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Var där o kollade i söndags. Många härliga rejs med många bra fajter thumbs up .
Men lite måste man väll ändå fråga sig om man inte ska kolla på besiktningen innan tävling om bilarna följer reglemmentet eller inte. Vissa uppenbara saker skulle man ju kunna styra upp redan där så det inte blir så stor besvikelse för förarna och stor förvirring för publiken efter race.
Vist måste man göra stickkontroller efter rejs oxå så att ingen fuskar, men man måste ju oxå snällt o vänligt innan rejs kunna tillrätta visa sina förare i resp klass. Blir nog roligare för alla då.

Sen är ju banan tyvärr lite trist ur publiksynpunkt... Skulle man inte kunna sätta en eller två killar på att går runt banan o ta ner lite sly o gräs. Skulle ju underlätta sikten avsevärt. Skulle ju även se lite prydligare ut. Kanske nått att tänka på till " En dag på räserbanan".

NS BTG: 9.10.21

Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005

Besiktning.

Måste komentera det där med besiktning.Den besiktning som utförs före tävling är en SÄKERHETS-
BESIKTNING! Det åligger FÖRAREN att se till att bilen stämmer mot reglementet för den klass som
han tänkt köra i. Att komma i efterhand och bli besviken för att det uppdagas att man fuskat känns
inte riktigt rätt. Dom som jobbar med besiktning (jag t.ex.) gör det för att säkerheten ska vara på
en hög nivå. Det är inte vårt jobb att hålla så många bilar som möjligt från banan. Vi håller alla,både
förare och funktionärer,på med detta för att vi gillar racing.

---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Är inte detta em punkt man bör tänka om på då? Ingen rejsing tjänar väll på att segraren koras ett par timmar efter racet?

Förstod/ viste att det låg till på detta viset. Mitt inlägg var bara en tanke att på nått sätt undvika onödig förvirring i alla led . Men det kanske leder till en massa extra jobb o extra tid vid besiktningen .

Citera
Micke M
Jämtland
Här sen Jan 2005

Re: Besiktning.

Pedgren skrev:
Måste komentera det där med besiktning.Den besiktning som utförs före tävling är en SÄKERHETS-
BESIKTNING! Det åligger FÖRAREN att se till att bilen stämmer mot reglementet för den klass som
han tänkt köra i. Att komma i efterhand och bli besviken för att det uppdagas att man fuskat känns
inte riktigt rätt. Dom som jobbar med besiktning (jag t.ex.) gör det för att säkerheten ska vara på
en hög nivå. Det är inte vårt jobb att hålla så många bilar som möjligt från banan. Vi håller alla,både
förare och funktionärer,på med detta för att vi gillar racing.

där har du fel! enligt SSK tävlingsinbjudan punkt 21 ska följande göras vi besiktning A) Säkerheten, B) Teknisk kontroll, c) Regbevis och medlemskort!
Så de gjorde fel den gågna helgen

Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005

Citat:
där har du fel! enligt SSK tävlingsinbjudan punkt 21 ska följande göras vi besiktning A) Säkerheten, B) Teknisk kontroll, c) Regbevis och medlemskort!
Så de gjorde fel den gågna helgen

Nu jobbar jag inte innom SSK och har därför inte sett denna tävlingsinbjudan men menar du att det ska
göras en registrerings/vagnboks-besiktning inför alla tävlingar? Som jag tolkar "B)Teknisk kontroll" så
gäller det läckage och dyligt. Det är fortfarande så att FÖRAREN är skyldig att se till att bilen följer
reglementet. Att gå igenom allt som gäller för respektive klass vid en tävlingsbesiktning går inte att hinna
med. Sedan kan det hända att man hittar saker ändå och då påpekas naturligtvis detta.

---------------
Passat som dragbil
Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005

Fredrik C skrev:
Är inte detta em punkt man bör tänka om på då? Ingen rejsing tjänar väll på att segraren koras ett par timmar efter racet?

Förstod/ viste att det låg till på detta viset. Mitt inlägg var bara en tanke att på nått sätt undvika onödig förvirring i alla led . Men det kanske leder till en massa extra jobb o extra tid vid besiktningen .

Hur många besikningsmän tror du att det skulle gå åt för att göra en fullständig reglementes-teknisk
kontroll inför varje tävling? Många gubbar blir det och jag undrar över var VI ska hitta dom.

---------------
Passat som dragbil
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

[quote="Pedgren"]
Citat:
Sedan kan det hända att man hittar saker ändå och då påpekas naturligtvis detta.

Man kanske bara behöver höja upp långögat, då går det ju kanske att lösa det så som du skrev , man pekar på det man ser . Dom gubbar som jobbar med besiktiningen behöver ju bara kasta ett extra öga på sådant som är direkt synligt för att sålla ut dom värsta "missförstånden" i början av rejsinghelgen istället för att få en diskution efter tävlingen. Och det kanske inte kräver så mycket mer tid eller gubbar för att få det att funka.
När det sedna kommer till direkt tekniska frågor & saker som inte går att se med bara ögonen vid en översyn. Då måste man ju ha en tekniskbesiktning efter rejsen där man kollar vissa utvalda grejor på alla eller ett flertal bilar.

Hur funkar detta i andra serier?

Vill även förtydliga att jag inte är kritisk mot besiktningsfolkets jobb, men man kanske skulle försöka finna på ett annat system.
Då slipper jag som publik bli förvirrad & jag vet att den bilen som går över mållinjen först är den som vinner rejset. + Att förarna slipper komma i hop sig med varandra o dommare .

Detta är altså bara lösa tankar, inget annat .

Citera
Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005

[quote="Fredrik C"]
Pedgren skrev:
Citat:
Sedan kan det hända att man hittar saker ändå och då påpekas naturligtvis detta.

Man kanske bara behöver höja upp långögat, då går det ju kanske att lösa det så som du skrev , man pekar på det man ser . Dom gubbar som jobbar med besiktiningen behöver ju bara kasta ett extra öga på sådant som är direkt synligt för att sålla ut dom värsta "missförstånden" i början av rejsinghelgen istället för att få en diskution efter tävlingen. Och det kanske inte kräver så mycket mer tid eller gubbar för att få det att funka.
När det sedna kommer till direkt tekniska frågor & saker som inte går att se med bara ögonen vid en översyn. Då måste man ju ha en tekniskbesiktning efter rejsen där man kollar vissa utvalda grejor på alla eller ett flertal bilar.

Hur funkar detta i andra serier?

Vill även förtydliga att jag inte är kritisk mot besiktningsfolkets jobb, men man kanske skulle försöka finna på ett annat system.
Då slipper jag som publik bli förvirrad & jag vet att den bilen som går över mållinjen först är den som vinner rejset. + Att förarna slipper komma i hop sig med varandra o dommare .

Detta är altså bara lösa tankar, inget annat .

Jag tar det inte som kritik men välkommnar en diskution i ämnet. Jag tycker mig se en trend där ansvaret
förflyttas till funktionärer av olika slag från förarna. Det finns fler exempel än besiktning men det är innom
det jag jobbar. Visst hittar vi saker (som påpekas) i andra serier men det förekommer oxå uteslutningar
efter race p.g.a. tekniska felaktigheter. Jag lovar att tongångarna kan vara ganska höga när man hittar
saker innan race med fast,det måste oxå sägas,att oftast blir det en vettig dialog mellan förare/besiktnigsman. Att man hetsar upp sig under tävling är förståeligt. Att man inte gitter kolla i reglementet under vintern när bilen byggs/modifieras/prepareras är en helt annan sak. Det är INTE på tävling som regelvidrigheter ska hittas. Det är dessutom oftast svårt att rätta till på banan.

---------------
Passat som dragbil
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Håller med helt o fullt att föraren måste ha koll på att han/ hon har en bil som är godkänd för en viss klass.

jaja vi får väll leva med en vissa motsättningar mellan dommare o förare även i rejsing (Säg nån sport där det inte är så). I regel så är det ju två viljor som drar åt två håll o då är det ju som bäddat för lite gruff .
Synd bara att det blir lite svårt att greppa som publik. Man vill ju att rejsen ska avgöras på banan. Men då ligger det ju på båda parter att följa regler osv så att det blir så.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Denna diskution hörde nog kanske mer hemma i denna tråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21189&highlight=

om nån timma kommer jag lägga upp lite bilder från gårdagen, den som väntar på nått gott..... thumbs up

Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

En positiv grej från helgen (förutom för Johan Kangro);

Kangro fick tidstilläg för tjuvstart i race 2. Det var första gången jag sett i SSK-sammanhang på de 7 år jag varit inblandad.

Men varför inte ge ett "drive trough" på direkten istället för 30sek i efterhand. Då hade ju Johan haft chans att köra upp sig istället för att bli sist...

När jag själv körde satte jag i system att tjuvstarta (lite grann alltså, inte massor), eftersom det aldrig dömdes ngt straff för det.

Nu vågar kanske folk inte göra det längre.

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Allmänt banåkaforum
Fyndbörsen raceweekend
2630 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande