Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ABS eller inte ?
1, 2   >>
4963 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
ABS eller inte ?

ABS-enheten på E30:n är väl inte känd som en väldigt bra sådan, jag tycker den går i alldeles för tidigt och är ganska okonsekvent. Dessutom kan den ju kanske vara "boven i dramat" vad gäller mina bromsproblem....

Vore det kanske bättre att koppla förbi den istället ? Hur svårt är det att lära sig bromsa utan ABS om man tex inte vill ha flatspots på hela däcket etc...!?

Racern:
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Gissa vad jag anser?

Kan du inte bromsa utan ABS så börja med schack...en ngt mer stillsam hobby.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hur fristående är ABS-enheten egenterligen?

Skulle det gå bra att byta den mot en nyare med vettigare kalibrering?

Personligen störs jag inte av min ABS, den räddar mig däremot när jag bromsar lite för sent (eller att greppet är mindre än väntat). En kalibrerbar, snabb ABS hade ju inte varit fel men det är väl "fusk".

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ärligt talat så är en bra ABS ett mkt fint hjälpmedel även på bana.
Men de som sitter i lite äldre bilar brukar vara klart mkt för långsamma för banåka.
Då är man hellre utan.

Har haft ett ganska stort antal E30 nu och samtliga utan ABS men med stum och fin pedal.
och eftersom Martin inte hittar orsaken till sin svampiga pedal känns det som en klar del att kolla på iaf. Kanske kan det lösa en del saker som stör en annars trevlig bil.

På nyare, moderna bilar, verkar dock ABS:erna funka rätt ok även för banåka och R-däck. Iaf på nyare Saabar.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kan ju vara problem med att lufta ur ABSen ordentligt. Förutom att den är gammal och sliten.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Dubbel (som saknar "deletekryss")

ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Tänk bara på att om du plockar bort ABSn är det lätt att du
låser upp bakbromsarna ialla fall på en M3a måste sätta dit en ställbar reduserare.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
ravagliam3 skrev:
låser upp bakbromsarna ialla fall på en M3a måste sätta dit en ställbar reduserare.

Hur gör man detta då !?

Racern:
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

På M3an sitter det en reduserare orginal på br-röret som går till bakbromsarna,
(men den räcker inte till om man tar bort ABSn)
sitter under br.servon ser ut som ett 10mm rör på br.röret ca 60mm långt plocka
bort det och dra in rören i cupen och koppla ihop dom med en ställbar reduserare.
Du får mycke bättre känsla i pedalen tycker iallafall jag, och så väger den en del oxå.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Här är några olika reduserare.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

ravagliam3 skrev:

På nyare bilar (typ E36 och framåt) får man detta uppträdande. Jag gissar på att bromssystemet är konstruerat för ABS från början. Dvs ABS:en fungerar även som någon typ av bromskraftsfördelare. På min Alpina (E36) är ABS:en för tillfället ur funktion och jag hade stora problem vid inbromsningarna på Sviestad i lördags. Likaså hade en bostongrön M3:a (E36) problem då ABS:en fungerade lite till och från.

Men inträffar detta verkligen på en E30? Jag känner flera som helt enkelt satt in en liten brytare för att kunna koppla ur ABS:en, men jag har inte hört något negativt om det på de bilarna.

Gylsboda
Här sen Apr 2004

Jag hade väldiga problem på Knutstorp när jag tog Licens i våras.
Vid kraftig inbromsning efter målrakan kom bakändan ut i ganska brett ställ
varje varv ju senare jag bromsade desto bredare ställ, en av instruktörerna sa till mig att
jag borde sätta dit en reduserare på bakbromsen. Nu har jag visserligen Wilwood 335x35 fram
och M3E36 bromsar bak men det skall väl inte ha någon betydelse jag har ju
bäst fram.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Men det sitter ju en bromsreduceringventil till de bakre bromsarna orginal....är denna alltså inte tillräcklig...!?

Racern:
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

Nä enl uppgifter jag fått räcker den inte till

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
ravagliam3 skrev:
Nä enl uppgifter jag fått räcker den inte till

ok.....vart kan man hitta en ställbar till hyggligt pris då tro...!?

Racern:
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004

www.ga-motorsport.com har några olika vet dock inte hur dom ligger
till prismässigt . Verkar vara ganska svårt att hitta begagnade.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Spelar det någon större roll om den är steglös eller har ett antal steg...!? Förhoppningsvis ska man väl bara göra inställningen en gång..!?

Edit: Pratade just med BMW, och faktum är att det bara finns en bromsreduceringsventil, det sitter alltså samma både på bilar med och utan ABS-enhet.....så det verkar ju skumt att man skulle få sådana stora problem med för mycket broms bak utan ABS-enheten.....det innebär ju i så fall att alla E30:s utan ABS har det problemet......!?

Racern:
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Halloj,

Är det inte så att reduseringsventiler inte är linjära?? Det är väll i princip en kran.

Lägger man på mycket tryck så kommer det mer olja igenom även fast man har stängt/reduserarat oljeflödet.

Vore det inte smartare att ha 2 huvudbromscylindrar i stället. 1 fram och 1 bak.

*/Danne

Linköping
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Daniel_B skrev:
Halloj,

Är det inte så att reduseringsventiler inte är linjära?? Det är väll i princip en kran.

Lägger man på mycket tryck så kommer det mer olja igenom även fast man har stängt/reduserarat oljeflödet.

Vore det inte smartare att ha 2 huvudbromscylindrar i stället. 1 fram och 1 bak.

*/Danne

Nja...inte en ställbar reduceringsventil...den ska funka...

Men allra mest idealiskt är väl som du föreslår en bromsvåg med två cylindrar, men det är lite för avancerat för mig....

Racern:
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Det finns många sorters ABS, riktigt gamla kan ha "tvåaxlig funktion", dvs de lättar på trycket på båda bakhjulen isf ena t.ex. Reglerfrekvensen gör oerhörd skillnad - speciellt på is

Nu är inte detta min specialitet direkt, jag höll mest på med ESP.

Iaf är ett ABS system alltid konstruerat för att ge vettig fördelning fram/bak med död elektronik.

De äldre ingenjörerna jag träffade på Conti (f.d ITT Automotive) som gör ABS/ESP mm till de flesta tillverkare brukade skämta om att man trodde när ABS introducerade att det vare en grym patentlösning- vips så skulle det funka. Med fungerande elektronik upptäckte man snabbt att ABS i eller ur inte var patentlösningen på alla problem utan EBD delen föddes - elektronisk bromskraftsfördelning. Det är när man är lång ifrån ABS men då lastfördelningen vid broms (gärna i kurva) ändå gör att man får för mycket (eller lite) bakbroms.

I vilket fall så är ABS:ens rejsvänlighet mest beroende på kalibreringen, dvs hur mycket slip man tillåter och hur länge man kör "pressure hold" vid låsning, en rejsputte tycker det tar en evighet om han bromsat över en kerb eller ett hål innan man släpper på tryck på bromsen igen.

Ni som kör med R-däck och lättade bilar får mycket mer retardation => mer tryck på framaxel och mindre på bakaxel => fabriks-bromsfördelningen duger inte. Tänk en MC som bromsar med bakhjulet i luften om ni vill hårddra. Då måste man ta bort bromskraft bak.

Lite rörigt, jag har kort om tid vid knapparna idag...

/Kristoffer

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kan man använda märken efter en "tvärnit" som mått på frekvensen och "pressure hold"?

Jag vet att min -03a med varma Rdäck ger korta svarta spår med ca 3-4 gånger så långa mellanrum. Den nya MX-5an på Hawaii (gatdäck iofs men solvarm och salsgolvslät asfalt) gav långa svarta streck med mycket korta mellanrum. Skillnader mellan ett trekanals och ett fyrkanalssystem och desstom olika designgenerationer.

Kanske kan mäta bromsspår vara ett lekmannatest för att se ABSens "prestanda".

Har man EBD som hanteras av ABShydrauliken så är det ingen hit att bara plocka säkringen. Det finns ju bilar numera som inte "får" köras utan att ABSen fungerar.

Allmänt banåkaforum
ABS eller inte ?
1, 2   >>
4963 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande