Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Bromsdiskussion (splittad från r-däckstråden) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 9 besök senaste veckan (33390 totalt) |
Nej, det är jag övertygad om att det inte gör. Däremot kanske skillnaden i luftning om man ökar till 17" kompenserar för sämre jämnhet i klosstryck pga att man måste trycka hårdare på pedalen? Men då måste skivan sitta extremt nära fälgen och kväva venthålen. Det blir svårt med ett ok emellan. EDIT. Det kan beror på att personen ifråga monterade fälgar med bättre ekrar ur kylningssynpunkt. Vet att BMW M5 e34 hade från början några fläktnakapslar monterade på fälgarna. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Har jag missuppfattat diskutionen.........jag tyckte jag läste att, om man flyttar ut skivir och ok.....rediellt mot fälgcentrum, så får man en större hävarm........ Naturligtvis blir bromskraften större med en större diameter på skivan.....och man får bättre värmeavledning iochmed att arean på skivan blit större. Sedam måste det vara mellanrum mellan skivans yttrrkan och fälgens insida. Luften ska in i centrum av skivanoch skivan fungerar som en fläkt. Jag har inte oponerat mej mot att ta bort bromsskölden tidigare.......men nu kan jag inte hålla mej. Skölden ska ha ett luftintag i centrum, och tvinga luften att gå rätt väg. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kan skölden kanske stänga inne strålvärme som kommer från skivans yta.... Fläktbiten med "insuget" i centrum är ju inuti skivan vilket är kanon men utsidan lär ju stå för ganska mycket av kylningen osså?
_________________ Magnus Thomé |
||||
Alla förbättringar som ger kallare luft runt skivan är en fördel. Väremutbytet mot omgivningen är proportionellt mot skillnaden i temperatur mellan föremål och omgivning. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Väremenergin balanserar sig alltid och fördelar sig att totalt sett ta enklaste vägen.
om man ökar kylningen av insidan av bromsskivan kommer mer värme att ledas ut den vägen. Nettoutflödet blir större och därmed blir temperaturen lägre. Ju större skillnad i temperatur mellan luft och skiva desto mer kyler det. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Det var exakt detta jag hade på näthinnan när jag skrev längre upp om att prio 1 är att förbättra kylningen av bromsarna och att konstruera detaljerna så att de tål hög temperatur (ink bromsvätska). mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jag har skissat ,i flera år, på ett system med bromsvätskan cirkulerande genom en kylare. Men jag har inte hittat den slutgiltiga lösningen ännu _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Är det inte lättare att kyla oken? |
||||
Jag tror det är svårt att få till ett cirkulerande system för bromsvätska. De kritiska ställena är ju just i oken och man skulle alltså behöva ta upp extra hål i oket för att ha dubbla anslutningar till kolven. Någon form av pump skulle behövas för cirkulationens skull, denna skulle då ge tryckförändringar i systemet som inte är önskvärda.
Jag tror, liksom Johann, mer på antingen vattenkylkanaler i oket eller budgetlösningen med vattenspray. Steg 1 är ju alltid att förbättra luftväxlingen kring oket. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Har hört något om att WRC bilar har vätskekylda ok. Någon som vet mer om detta och hur systemet i så fall fungerar? mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Jo, det stämmer att många WRC team åker med vätskekylda ok. Har lite dålig koll på hur man bifogar bilder så ni får länken istället till AP's 'lösning' i form av ett cirkulerande system;
www.apracing.com/car/caliper/cooled. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
Jag kan tänka mig att de andra kör med liknande lösningar, men som alltid är det också vikten som spelar in. Jag funderar själv på kylning a'la spolarvätska. Bilen blir ju lättare för vart varv som går _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Något som killarna som bygger vätskekylda bromsar förmodligen tittat på (eller missat helt?) är att använda heatpipes. Att det inte används kan bero på att det varit svårt att hitta en bra lösning.
En heat pipe funkar genom fasomvandling av vätskan (oftast vatten). Förångningsvärmen kan bära 100 fallt mer energi per gram vätska än vatten som bara värms upp. Då skulle man kunna kyla bromsarna med hjälp av ett mycket lätt system där varje heat pipe är kopplad till en värmeväxlare som sitter fast i karossen med kylluft ledd från fronten. Info om heatpipes och hur de funkar. http://www.thermacore-europe.com/scripts/technical/heatpipe.html mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
[quote="ButterflyRacing]
Jag har skissat ,i flera år, på ett system med bromsvätskan cirkulerande genom en kylare. Men jag har inte hittat den slutgiltiga lösningen ännu [/quote] Intressant tanke! Jag ser genast framför mig en värmeväxlare modell rörslinga som sitter i luftströmmen någonstans. Det blir ju rätt höga tryck i bromssystemet (70-100 bar?) så det gäller ju att hitta en cirkulationspump som fixar det, det första jag kommer att tänka på är minsta möjliga pump till hydraulik, tyvärr blir dom nog lite onödigt stora ändå. Att få till cirkulationen borde ju vara ganska rakt på sak, man ansluter väl på luftningnipplen. Däremot så blir det väl klurigt att att kyla hela bromssystemet med ett kylsystem eftersom han väl oftast har olika tryck fram och bak, så det får väl bli två system eller bara för frambromsarna. Fasen, jag blir ju bara mer och mer lockad ju mer jag tänker på det! Vad är det du inte är nöjd med i din lösning Håkan? _________________ Pär Hylander |
||||
Ju mer jag tänker på det ju mer övertygad är jag om att det är oken som skall kylas med vätska, främst av följande anledningar:
De är där vätskan blir varm och även med kylning av vätskan så skulle vätskan som finns i oket kunna bli riktigt varm just där så bubblor uppstår Värmekapaciteten i OK överstiger den i bromsvätskan rejält. Kylning av oken skulle också till viss del kyla beläggen och då indirekt kyla skivorna Man slipper ngn krånglig lösning där bromsvätskan skall cirkulera i ngt kylsystem under tryck som inte får falla. Alternativet är väl att använda sig av ngt system som kyler skivan genom att spruta vatten på den, det är förvisso enkelt men har nackdelar i form av förbrukning av vätska, det är manuellt (kan förvisso automatiseras) och det är inte ett reglerat system som har ngn aning om hur mkt eller lite det kyler. |
||||
Min ide bygger på att bromsvätskan cirkulerar när bromspedalen är i viloläge, men så fort man rör pedalen stängs alla kylkanaler och systemet funkar som vanligt.
Problemet är ju att hitta komponenter som man kan lita på....när man passerar 125 meters skulten i 200 k/mt på Karlskoga........ _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det gör det hela ngt mindre komplicerat eller kanske inte men man kyler ju inte bromsvätskan då den värms upp vilket kan innebära att den kokar trots kylsystem, förvisso med mindre risk än utan kylsystem eftersom bromsvätskan är mkt kallare innan man börjar bromsa. Fast då är det ju 50 m kvar tills man behöver bromsa. |
||||
Ja just det.... ....man kan ju inte åka omkring och bromsa hela tiden _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det du beskriver är väldigt vanligt inom Truckracing (alla har ju sett "röken" från bromsarna på de monsterbilarna ) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Sparade trådar/FAQ Bromsdiskussion (splittad från r-däckstråden) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 9 besök senaste veckan (33390 totalt) |