Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bromsdiskussion (splittad från r-däckstråden)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (33390 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



BTG skrev:
Nog måste andra saker spela lika stor eller större roll, ex.vis att hjulet "skymmer" den större bromsskivan från fartvinden mer än vad en mindre som sitter mer fartvindsöppet vid centrum gör?
Någon i den här tråden (kommer inte ihåg var) anser bl.a. att man skall åka på 17 istället för 16 för då "andas" skivan friare...

Mvh / Micke R


Nej, det är jag övertygad om att det inte gör.

Däremot kanske skillnaden i luftning om man ökar till 17" kompenserar för sämre jämnhet i klosstryck pga att man måste trycka hårdare på pedalen? Men då måste skivan sitta extremt nära fälgen och kväva venthålen. Det blir svårt med ett ok emellan.

EDIT. Det kan beror på att personen ifråga monterade fälgar med bättre ekrar ur kylningssynpunkt. Vet att BMW M5 e34 hade från början några fläktnakapslar monterade på fälgarna.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag tror att det spelar roll, varför böjer annars folk sina bromssköldar och på riktigt avanverade bilar bygger sådant här:


Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ButterflyRacing skrev:

Vad jag inte fattar, är att det skulle påverka bromsefekten om man flyttar ut oken längre ut i fälgen...............det innebär ju att jag inte skulle ha några bromsar alls bak....då oken sitter inne vid diffklumpen

Snälla förklara detta för mej....så jag slipper fundera själv.......


Har jag missuppfattat diskutionen.........jag tyckte jag läste att, om man flyttar ut skivir och ok.....rediellt mot fälgcentrum, så får man en större hävarm........

Naturligtvis blir bromskraften större med en större diameter på skivan.....och man får bättre värmeavledning iochmed att arean på skivan blit större.

Sedam måste det vara mellanrum mellan skivans yttrrkan och fälgens insida.
Luften ska in i centrum av skivanoch skivan fungerar som en fläkt.
Jag har inte oponerat mej mot att ta bort bromsskölden tidigare.......men nu kan jag inte hålla mej.

Skölden ska ha ett luftintag i centrum, och tvinga luften att gå rätt väg.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kan skölden kanske stänga inne strålvärme som kommer från skivans yta.... Fläktbiten med "insuget" i centrum är ju inuti skivan vilket är kanon men utsidan lär ju stå för ganska mycket av kylningen osså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



BTG skrev:
Jag tror att det spelar roll, varför böjer annars folk sina bromssköldar och på riktigt avanverade bilar bygger sådant här:

Mvh /Micke


Alla förbättringar som ger kallare luft runt skivan är en fördel. Väremutbytet mot omgivningen är proportionellt mot skillnaden i temperatur mellan föremål och omgivning.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Väremenergin balanserar sig alltid och fördelar sig att totalt sett ta enklaste vägen.

om man ökar kylningen av insidan av bromsskivan kommer mer värme att ledas ut den vägen. Nettoutflödet blir större och därmed blir temperaturen lägre. Ju större skillnad i temperatur mellan luft och skiva desto mer kyler det.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



BTG skrev:
Jag tror att det spelar roll, varför böjer annars folk sina bromssköldar och på riktigt avanverade bilar bygger sådant här:

Mvh /Micke


Det var exakt detta jag hade på näthinnan när jag skrev längre upp om att prio 1 är att förbättra kylningen av bromsarna och att konstruera detaljerna så att de tål hög temperatur (ink bromsvätska).

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



DanielB skrev:
[prio 1 är att förbättra kylningen av bromsarna och att konstruera detaljerna så att de tål hög temperatur (ink bromsvätska).

mvh
Daniel



Jag har skissat ,i flera år, på ett system med bromsvätskan cirkulerande genom en kylare.
Men jag har inte hittat den slutgiltiga lösningen ännu

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



ButterflyRacing skrev:
DanielB skrev:
[prio 1 är att förbättra kylningen av bromsarna och att konstruera detaljerna så att de tål hög temperatur (ink bromsvätska).

mvh
Daniel



Jag har skissat ,i flera år, på ett system med bromsvätskan cirkulerande genom en kylare.
Men jag har inte hittat den slutgiltiga lösningen ännu


Är det inte lättare att kyla oken?
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag tror det är svårt att få till ett cirkulerande system för bromsvätska. De kritiska ställena är ju just i oken och man skulle alltså behöva ta upp extra hål i oket för att ha dubbla anslutningar till kolven. Någon form av pump skulle behövas för cirkulationens skull, denna skulle då ge tryckförändringar i systemet som inte är önskvärda.

Jag tror, liksom Johann, mer på antingen vattenkylkanaler i oket eller budgetlösningen med vattenspray. Steg 1 är ju alltid att förbättra luftväxlingen kring oket.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Micke Holmström skrev:
Jag tror det är svårt att få till ett cirkulerande system för bromsvätska. De kritiska ställena är ju just i oken och man skulle alltså behöva ta upp extra hål i oket för att ha dubbla anslutningar till kolven. Någon form av pump skulle behövas för cirkulationens skull, denna skulle då ge tryckförändringar i systemet som inte är önskvärda.

Jag tror, liksom Johann, mer på antingen vattenkylkanaler i oket eller budgetlösningen med vattenspray. Steg 1 är ju alltid att förbättra luftväxlingen kring oket.


Har hört något om att WRC bilar har vätskekylda ok. Någon som vet mer om detta och hur systemet i så fall fungerar?

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har för mig att vattenkylda ok är ganska vanligt i vissa racesammanhang. Minns jag sett en del ok o grejor men minns inte var bara

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Jo, det stämmer att många WRC team åker med vätskekylda ok. Har lite dålig koll på hur man bifogar bilder så ni får länken istället till AP's 'lösning' i form av ett cirkulerande system;
www.apracing.com/car/caliper/cooled.htm

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Stacke skrev:
Jo, det stämmer att många WRC team åker med vätskekylda ok. Har lite dålig koll på hur man bifogar bilder så ni får länken istället till AP's 'lösning' i form av ett cirkulerande system;
www.apracing.com/car/caliper/cooled.htm


Jag kan tänka mig att de andra kör med liknande lösningar, men som alltid är det också vikten som spelar in.

Jag funderar själv på kylning a'la spolarvätska.
Bilen blir ju lättare för vart varv som går
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Något som killarna som bygger vätskekylda bromsar förmodligen tittat på (eller missat helt?) är att använda heatpipes. Att det inte används kan bero på att det varit svårt att hitta en bra lösning.

En heat pipe funkar genom fasomvandling av vätskan (oftast vatten). Förångningsvärmen kan bära 100 fallt mer energi per gram vätska än vatten som bara värms upp. Då skulle man kunna kyla bromsarna med hjälp av ett mycket lätt system där varje heat pipe är kopplad till en värmeväxlare som sitter fast i karossen med kylluft ledd från fronten.

Info om heatpipes och hur de funkar.

http://www.thermacore-europe.com/scripts/technical/heatpipe.html

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="ButterflyRacing]
Jag har skissat ,i flera år, på ett system med bromsvätskan cirkulerande genom en kylare.
Men jag har inte hittat den slutgiltiga lösningen ännu [/quote]

Intressant tanke!

Jag ser genast framför mig en värmeväxlare modell rörslinga som sitter i luftströmmen någonstans. Det blir ju rätt höga tryck i bromssystemet (70-100 bar?) så det gäller ju att hitta en cirkulationspump som fixar det, det första jag kommer att tänka på är minsta möjliga pump till hydraulik, tyvärr blir dom nog lite onödigt stora ändå. Att få till cirkulationen borde ju vara ganska rakt på sak, man ansluter väl på luftningnipplen.

Däremot så blir det väl klurigt att att kyla hela bromssystemet med ett kylsystem eftersom han väl oftast har olika tryck fram och bak, så det får väl bli två system eller bara för frambromsarna.

Fasen, jag blir ju bara mer och mer lockad ju mer jag tänker på det! Vad är det du inte är nöjd med i din lösning Håkan?

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Ju mer jag tänker på det ju mer övertygad är jag om att det är oken som skall kylas med vätska, främst av följande anledningar:

De är där vätskan blir varm och även med kylning av vätskan så skulle vätskan som finns i oket kunna bli riktigt varm just där så bubblor uppstår

Värmekapaciteten i OK överstiger den i bromsvätskan rejält.

Kylning av oken skulle också till viss del kyla beläggen och då indirekt kyla skivorna

Man slipper ngn krånglig lösning där bromsvätskan skall cirkulera i ngt kylsystem under tryck som inte får falla.

Alternativet är väl att använda sig av ngt system som kyler skivan genom att spruta vatten på den, det är förvisso enkelt men har nackdelar i form av förbrukning av vätska, det är manuellt (kan förvisso automatiseras) och det är inte ett reglerat system som har ngn aning om hur mkt eller lite det kyler.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Min ide bygger på att bromsvätskan cirkulerar när bromspedalen är i viloläge, men så fort man rör pedalen stängs alla kylkanaler och systemet funkar som vanligt.
Problemet är ju att hitta komponenter som man kan lita på....när man passerar 125 meters skulten i 200 k/mt på Karlskoga........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



ButterflyRacing skrev:
Min ide bygger på att bromsvätskan cirkulerar när bromspedalen är i viloläge, men så fort man rör pedalen stängs alla kylkanaler och systemet funkar som vanligt.
Problemet är ju att hitta komponenter som man kan lita på....när man passerar 125 meters skulten i 200 k/mt på Karlskoga........


Det gör det hela ngt mindre komplicerat eller kanske inte men man kyler ju inte bromsvätskan då den värms upp vilket kan innebära att den kokar trots kylsystem, förvisso med mindre risk än utan kylsystem eftersom bromsvätskan är mkt kallare innan man börjar bromsa.

Fast då är det ju 50 m kvar tills man behöver bromsa.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



johann skrev:

Fast då är det ju 50 m kvar tills man behöver bromsa.


Ja just det.... ....man kan ju inte åka omkring och bromsa hela tiden

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



johann skrev:
Alternativet är väl att använda sig av ngt system som kyler skivan genom att spruta vatten på den, det är förvisso enkelt men har nackdelar i form av förbrukning av vätska, det är manuellt (kan förvisso automatiseras) och det är inte ett reglerat system som har ngn aning om hur mkt eller lite det kyler.


Det du beskriver är väldigt vanligt inom Truckracing (alla har ju sett "röken" från bromsarna på de monsterbilarna )

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bromsdiskussion (splittad från r-däckstråden)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
9 besök senaste veckan (33390 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande