Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Helper/tender springs vid roll | 3877 besök totalt |
Jag och kollegan hade en diskussion häromdagen om hur progressiv fjädring påverkar bilen vid roll.
Detta är föutsättningarna: Bilen har två fjädrar på varje ben; en ganska mjuk och en hårdare. Fjädrarna är dimensionerade så att vid statisk last är den mjukare helt ihoptryckt, så wheelrate bestäms i det lastfallet enbart av den hårdare fjädern. Nu svänger vi och får viktförskjutning. Ytterhjulet tar upp denna vikt som om helpern inte hade funnits. Innerfjädern kommer ju att vid en viss viktförskjutning att ändra fjäderstyvhet eftersom så mycket vikt har flyttats att det inte längre räcker att tycka ihop den mjukare fjädern helt. Frågan är då om denna suspekta aktivitet vid innerhjulet påverkar rollrörelsen på något sätt. Den ena teorin är "den borde inte det", den andra är något i stil med att "det blir mindre viktförskjutning eftersom det blir mjukare". Kan vi få ett domslut med motivering av rejsas expertpanel, så den öl jag motvilligt slog vad om landar i rätt strupe? |
||||||
Lastväxlingen som såda HAR INGENTING MED FJÄDRARNA ATT GÖRA. hur mycket vikt som förflyttas från insidans hjul till utsidan bestams av spårvidden, viktcentrums höjd över marken, kurvradien samt hastigheten. Det som händer är att bilen får en annan lutning i kurvan om ena sidan helt plötsligt får en annan hjulkonstant. Det är så att det går åt lika många kilon att lyfta bilen per milimeter mot hjulkonstanten som att trycka ned den. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Hm .. Uttryckte mej lite dåligt nu ser jag. Såhär: Fram sitter det vanliga linjära fjädrar, bak sitter det fjädrar enligt ovan (helpers som är helt ihoptryckta vid statisk last samt hårdare fjäder). Får bilen en annan lutning på grund av den progressiva fjäderns utfjädringskaraktär på innerhjulet jämfört med om man inte har en helper (och därmed kortare drop)? Hur räknar man isåfall på denna lutning? |
||||||
om jag förstår dig rätt så undrar du om hjälpfjädern hjälper till att "skjuta ifrån marken" och på så vis skapa mer roll än utan hjälpfjäder? Detta är försumbart pga hjälpfjädrarnas relativt låga fjäderkonstant för att svara på din fråga. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Fjädrarna kan ha olika lång väg fast de har olika hårdhet. Fjädringssträckan avgör vilket inspänningstryck som behövs vid coilbind, dvs när "hjälpfjädern" kommer att ta vid fjädringsmässigt. Så för att svara så måste jag veta dessa uppgifter. Men på en teoretisk plattform kan jag svara. om insidans fjäder är mjukare än den yttre i kurvan så kommer insidan att röra sig så mycket längre sträcka som motsvaras av dess mjukare konstant. Hur många grader bilen kommer att rolla motsvaras av summan av alla fjäderkonstanter. Med mjukare fjäder på ena sidan kommer bilen att rolla fler grader. En hjälpfjäder kommer att ha marginell påverkan som redan sagts, men trots allt när den träder in så blir utfjädringen längre. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Påverkar denna ändrade roll vikten på varje hjul? Såhär resonerar jag: Viktförskjutningen bestäms ju som du sade av spårvidd & CGH. Hur mycket av förskjutningen som landar på bakaxel resp framaxel bestäms av förhållandet mellan fjädrarna fram resp bak. Mjukare fjäder bak ger mindre förskjutning på den axeln (och mer på den andra). Men .. Med progressiv fjäder så gör man ju bara bilen mjukare på innerhjulet; dvs det som avlastas. Hur påverkar det fjäderbalansen? Rollmässigt är väl bilen fortfarande fjädrad lika hård som innan, eftersom riktningen på rollrörelsen går mot utsidan (där hjälparen ju är bottnad). Eller? |
||||||
Hur annorlunda blir det om du ersätter hjälpfjädern med en vajer som förhindrar mer utfjädring?
|
||||||
1 Vi måste hålla oss på en teoretisk plattform tråkigt nog, för verkligheten är komplicerad. Inte så att det är ohyggligt konstigt utan för att parametrarna är många . Vi kan ha en fjäder på 10kg/mm som huvudfjäder och en på 1 kg /mm som hjälpfjäder. Hjälpfjädern kan ge 1kg/mm över en sträcka på 1 meter eller 1 mm. Ligger den på 1 kg/mm så ger den 1000 kg i inspännig efter 1 meter. Det innebär att ligger fjädrarna i serie så kommer hjälpfjädern att ha påverkan redan från krängningens start eftersom den aldrig bottnat. (men vi får ohyggliga fjädertorn på bilen.). Då får vi räkna båda fjädrarna i SERIE med varandra redan från krängningens början. På samma sätt som man räknar däckskonstanten ihop med fjädrarna. Det innebär att på en praktisk plattform så har det betydelse vilken längd fjädrarna har så man vet när dom kommer in i arbetssituationen, och gör dom inte det så få vi ett läge där fram och bakaxeln får olika rate och då påverkas balansen. Är dom lika, vilket är svårt att ordna, men det är väl det vårat resonemang går ut på, så påverkas inte förhållandet mellan fram o bakaxeln. Då får vi bara en ändrad fjädringsväg. 2 Ja. Att bilen är mjukare på innerhjulet betyder inte att bilen ändrat balans om det sker unisont som jag påpekat. Belastningen på däcken går mot utsidan men det påverkar inte den vridande faktorn i karossen, den fungerar som viktförflytningen och är ett resultet av Rc till CGH * G*W. Fjädrarna kommer bara att låta bilen fjädra ut mer på insidan om hjälpfjädern har sådan fjädringslängd att den kommer in under rollens gång. Likaväl som om innsidan enbart hade en mjukare huvudfjäder. Eftersom insidan av bilen fjädrar ut mer som kommer vi att få en ocentrisk rollrörelse och bilen får en högre markfrigång. göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Då måste vajrarna spännas på exakt samma gång fram o bak för balansebs skull. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Hjälpfjädrar gör ju att man måste hissa så förbenat högt innan man kan byta hjul (har den lösningen fram (fjäder lindad med två stigningar) på min nu). |
||||||
Jag har inte gjort seriösa tester med dropstop så jag kan inte säga vilka fördelar de har, eller rättare sagt belägg för att omtalade fördelar existerar och i så fall till vilken grad. Sätter vi ett dropstop på ytterhjulet som tat vid redan från början så kommer den sidan att inte fjädra ut i kurvan. Ytterhjulet kommer att fjädra in prcis lika mycket som utan dropstop., m.a.o halva fjädringsvägen o halva lutningen. Fjädringsrörelsen kommer att ha sitt centrum i innerhjulets kontaktyta mot vägen. Jag har själv vajer av den orsaken att fjädern inte skall lossna. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Racetech Helper/tender springs vid roll | 3877 besök totalt |