Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
bilsport superstage
3 besök senaste veckan (6744 totalt)
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Spårvalsguide för bilsport superstage vore trevlig läsning ifall man nån gång skulle få tillfälle att prova den konbanan.

_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Är det bara jag som är intresserad av detta?

_________________
William Ekström
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Spårval? Det är en zick-zack-bana med en vändning, en öppen och en tight 90-gradare. Det är inte så mycket spår att snacka om. När det börjar gå fort brukade jag ha siktat med "fel" skärm på innerkonen och sen i det närmaste glida förbi porten och sen ta höjd a.s.a.p. inför nästa.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Då kan man ju säga att en vanlig bana är bara en rund ring med lite kurvor på...


Eftersom olika förare kör olika snabbt i denna konbana så måste ju körteknik skilja sig åt. Jag tycker det skulle vara intressant med en detaljerad guide hur man är snabb i superstage.

_________________
William Ekström
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Det är ju så otroligt svårt eftersom olika balans på bilen och olika förares smak på hur en bil skall bete sig för att gå snabbt i deras händer skiljer sig så otroligt mycket åt.

Nyckeorden är väl att ta höjd åt vänster innan partiet, ta höjd åt höger förbi första porten för att få en så rak linje som möjligt förbi andra porten mot den tredje. Först här ska man man gå ner ordentligt i fart för att bygga upp utgången till nästa raka. Förbi tredje och fjärde porten får man INTE kör för fort. Runt fjärdekonen bör man gå på gas igen för att komma mot femtekonen med i det närmsta fullgas. Det är helt okej att drifta lite ur idealspåret åt vänster förbi femtekonen, man skall ju precis komma igenom sistakonen utan att behöva besöka gräsmatta på till höger, då har man lagom med fart.

Kör man på detta sätt så är det bara övning, övning och lite mera övning som gäller. Ingångarna och utgångarna, det är där man plockar tid, mitt i partiet så skall man bara få ordning på bilen och placera sig för att kunna få med sig massor med fart ut på nästa raka.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Spårvalsguide är nog svårt, för det beror så mycket på biltyp.

Likaså vändningen, beror ju helt på hur mycket effekt man har, om man gillar dra i kryckan eller ej och om man har AWD, FWD eller RWD.

Själv tror jag man måste dela in SS i olika sektioner, det är ju konbanor med olika "frekvens" och ett mellanrum imellan.

Det handlar mer om att lägga bilen rätt in i dessa sektioner. Genom att placera bilen rätt, läs ta höjd, in i de olika sektionerna kan man optimera rätt bra.

Dessutom tror jag man är fri att vända längst bort i valfri riktning. Att göra fel kan kosta många sekunder.
Sist rundade jag vänster till höger för då ligger man bättre till på vägen hem. När jag körde första gången gjorde jag tvärtom, vad jag minns.

Andra saker jag laborerade med var olika växlar.
Sist körde jag en GT3 som varvade ur på 3:an precis innan man ville in i slalomen. Men att lägga in 4:an och växla ner igen precis innan det snäva slalompartiet gick iaf inte riktigt min väg. Det var bättre att hålla balansen och händerna på ratten med 3:an i.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



En tabbe många gör är att ligga på en växel för lågt i partierna. Man tror att det är bättre att ligga på en t ex trean 500 varv från varvstopp istället för att lägga i en växel högre. Det har visat sig att det gynnar många att köra på en växel högre för då blir inte bilen lika "stissig" i viktöverföringarna inne i partiet. Ofta kommer man också på att man växlar till den högre växeln på samma ställe som på efterföljande raka på samma ställe som innan trots att det KÄNNTS som om man körde långsammare.

Detta är det bara klockan som kan avgöra hur man skall bete sig, för man lurar sig oftast på vad som känns snabbt.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



En del ville sen en banguide för SS och jag håller med, även om det är svårt så kan vi väl göra ett försök?

En annan generell fråga som är mer eller mindre omöjlig att svara på , hur ställer man bilen lämpligast, hårt fram,bak, krängare,camber,däcktryck osv. nu menar jag inte siffor utan snare hårt, högt lågt osv..

Hinner man få glädje av ett par R-däck om man väntar en halvtimme mellan körningarna eller är gatdäck som har hyffsat grepp direkt att föredra?

När jag ändå är igång, har någon här en fungerande Racechronofil till SS?


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Erik Petersson skrev:
En tabbe många gör är att ligga på en växel för lågt i partierna. Man tror att det är bättre att ligga på en t ex trean 500 varv från varvstopp istället för att lägga i en växel högre. Det har visat sig att det gynnar många att köra på en växel högre för då blir inte bilen lika "stissig" i viktöverföringarna inne i partiet. Ofta kommer man också på att man växlar till den högre växeln på samma ställe som på efterföljande raka på samma ställe som innan trots att det KÄNNTS som om man körde långsammare.

Detta är det bara klockan som kan avgöra hur man skall bete sig, för man lurar sig oftast på vad som känns snabbt.


Det har jag testat mig fram många ggr på div. konbaneevent. Högre växel så lugnar man ner körstilen mycket mera, höga varv så blir det lätt ryckig och körning med dåligt flyt. bilen reagerar mycket mer på motorbroms, speciellt min som är bakhjulsdriven och bryter ut i sladd som följd.

Det känns långsammare, men kapade en hel del.

Istället för att sitta här och knappa om hur man kör superstage så förslår jag att man åker och testar istället. :P

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Johan Sjöström skrev:
Hinner man få glädje av ett par R-däck om man väntar en halvtimme mellan körningarna eller är gatdäck som har hyffsat grepp direkt att föredra?


Det är bara att kolla listan över snabbaste tider på SuperStage, Challenge m.m. Samtliga snabba tider i princip är på R-däck.

_________________
David Lundin
Citera
schnauz
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 16



Johan Sjöström skrev:

Hinner man få glädje av ett par R-däck om man väntar en halvtimme mellan körningarna eller är gatdäck som har hyffsat grepp direkt att föredra?

På körningar som Bilsport anordnar har jag för mig att man gör tre försök efter varandra. Hyr man banan med klubb etc. bestämmer man ju själv hur körningen ska läggas upp! Har varit där en gång med klubb och då bestämde vi att varje bil fick köra två gånger på raken. Vi hade "depåområde" precis utanför "hangaren" och lämnade ett ganska stort område innan starten där man kunde köra lite åttor för att få upp temp i däcken innan man gav sig ut. Vädret var ganska kallt och rått, men det var ändå skillnad som natt och dag mellan gatdäck och R-däck.
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



En grej är att köra rakt på där man kan.
Jag kör ofta "ballongspår" efter vändningen och det tjänar man inte på...
Kör så kort sträcka som möjligt är mitt tips.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



schnauz skrev:
Har varit där en gång med klubb och då bestämde vi att varje bil fick köra två gånger på raken. Vi hade "depåområde" precis utanför "hangaren" och lämnade ett ganska stort område innan starten där man kunde köra lite åttor för att få upp temp i däcken innan man gav sig ut. Vädret var ganska kallt och rått, men det var ändå skillnad som natt och dag mellan gatdäck och R-däck.


Lite åttor på parkeringsområdet innan utfarten ger i princip ingenting för däcktempen men vi har kört tre rundor per bil när vi varit där. Tycker det funkar bäst, första har man kalla däck så det bästa är att köra lite högfartssvängar för att få upp tempen (skit i konerna om du vill, tiden blir ändå inget vidare, möjligtvis för att man vill träna banan). Till andra laddar jag lite mer och tredje rundan är det fullt som gäller.

På bara två rundor får man inte riktigt upp full temp i däcken men även då så är r-däck överlägset gatdäck.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Nillet skrev:
En grej är att köra rakt på där man kan.
Jag kör ofta "ballongspår" efter vändningen och det tjänar man inte på...
Kör så kort sträcka som möjligt är mitt tips.


Ska man sätta det riktigt bästa tiderna utifrån bilen man har så måste nog en perfekt handbromsvändning tajt kring "slutkonen" vara det optimala.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
bilsport superstage
3 besök senaste veckan (6744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande