Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur får man fart på min s-14 (BMW)
1, 2   >>
9800 besök totalt
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Jag behöver mer fart i min M3:a.

Jag har funderat på kompressor för att få bra körbarhet.
Kolvar ska införskaffas som ger lägre komp Ca: 8:5:1 brukar vara lämpligt.
Men det är val av kompressor samt styrsystem som jag är fundersam till.
Någon som kan ge lite råd. Vilket styrssystem är lämpligt att ha på en fyrspjällsbil?
Är en Vortech kompressor att föredra med tanke på motorns högvarviga karaktär.
Tanken är att behålla den goda körbarheten men att plussa på effekten med ca 100-150hk.

323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14121

M3Jonas kan nog en hel del om kompressor på S14

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Spontanreaktion: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!

Alla gör vad de vill med sina saker, men kan vi inte komma överens om att då BMW har ngt av världens bästa SUGmotorer i just sina M-varianter så kan vi väl fösöka att inte sabba dom med övertryck bara för att få effekt?

Är jag så gammal att jag är ensam om att ha hört en DTM 2,5:a live på strax under 11 000rpm?
Efter det vill man ha sugtrim på sin S14.

Bortåt 300 hk på gatan funkar, men det kostar en slant och tar en del jobb i anspråk.

Kolla med LotusSamuel, han har en sådan maskin. Han kanske säljer den?

Jag skulle satsa på en flerstegsraket där man började med ett eftermarknadssprut och ingen luftmängdsmätare. Inte maaaaaassor med kräm, men respons, körbarhet och ljud som ger en trevlig kick.

Så, nu mår jag bättre.

PS Hellre kompressor än turbo om du nu ändå ska välja överladd...

Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Andreas Lidström skrev:
Är jag så gammal att jag är ensam om att ha hört en DTM 2,5:a live på strax under 11 000rpm?

Hur kom du till tävlingsbanan på den tiden? I bilbarnstol? Nåja, det är ju fyrpunktsbälte i den också...

S14 är IMHo den bästa sugmotor som tillverkats och sången från en sån på maxvarv är otroligt härlig. AL har en poäng där. Jag tror också att jag skulle hålla mig till sugtrim. Med programmerbart sprut, insug, avgasrör, kolvar, lite portning och kammar så blir det dyrt i alla fall.

Kompressor är ju fantastisk på vilken motor som helst och hade jag råd så....

PS. S14 är byggd för att vara sugmotor och tex Sierra Cosworth är byggd för att vara turbomotor. Ibland vet biltillverkare vad de håller på med. Man kan bygga om allt men det är svårt att få det lika bra som om man utgår från en motor som är optimerad för ett ändamål från början. DS

Mantorp
Här sen Nov 2002

Sten, om jag berättar att jag även har varit på F1-träning i Sverige -78 så kanske du kan börja ana lite av hur min uppväxt sett ut...

Det gäller att välja sina föräldrar så de har rätt intresse.

Sen är jag kanske inte såååå purung numera, men inte tokgammal heller.

konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Det här ämnet är ännu mer på tapeten nu.

Jag bad en vän till mig varva ur bilen och göra en drive by så jag skulle få höra på sången från min bil.

Det bar sig inte bättre än att han missade växlingen lite mellan 3:an och fyran. Det lät inte så kul när man hör en S14 övervarvas
Så nu är troligtvis ett antal ventiler körda.

Skulle uppskatta att den hann varva ca 10000-11000 varv innan den dog.

Inte kul att stå på första parkett och höra sin bil rasa.

Ska undersöka bilen närmare imorgon. Det får bli en hel del öl ikväll.
Beroende på hur mycket som är sönder, kommer avgöra om det blir överladdning eller ej.

323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lider med dig!

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Shit vad tråkigt.....

Racern:
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005

Nu vet jag inte vad det sitter för inre bitar i din s14,men antar skäligt att det e som i min mercedes motsvarighet-dvs smidda bitar mm.
Isf..
Så ser jag ingen som helst anledning att byta kolvar å leva fan för den mängden extra effekt med överladd.
Radial kompressorer typ Vortech mfl har den egenheten att de funkar ung som det de e.
Dvs en remdriven turbo.
Verkningsgrad å tryckökning blir därefter-i kontra tex en roots.

Hade det varit min bil...så hade jag utan att tveka knåpat en anläggning jag med enkelhet kunde ta loss igen,å se då hade en turbo varit det självskrivna valet.
Sorry..alla sugmotorfetishister.
150 häst extra i den puffran...med en snigel,har du löst med ett övertryck av mindre än ett bar om komponenterna väljs med lite omsorg.
Ett alternativ i sammanhanget e att ersätta motronet med ett DTA,då såvitt jag sett dessa pluggar rätt i existerande kabelhärva.
Vet att Peter på etapp säljer dessa.

Iom att puffran nu uppenbarligen skall isär iaf,så varför inte klippa kolvtopparna ngn millimeter i svarven?
"experterna" kommer säkert skrika rätt ut,men skit sak samma...för det funkar alldeles utmärkt.
Skulle gissa att 1mm kommer sänka kompressionen din till strax över 9...å se det i kombination med dina förbränningsrum..funkar ÅXÅ utmärkt.
Enda du gör e att backa tändningen det som visar sig behövas(bänk) under ladd.(en rimlig gissning-igen-e att du hamnar runt 20 grad total på fullt ladd i ngt som skall alstra ung 100-150 häst mer,meeeen det finns äkert dem som kan mer om dessa specifika BMW maskiner ur det perspektivet än jag)

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Tråkigt med bilen

Det går nog bra att kapa lite på kolvarna och slänga på en turbo eller kompressor och sedan mappa fram en lämplig tändning. Det finns tusentals som gjort så och en M3 trimmad på det sättet är mycket snabbare än något jag ens åkt i.

För att få ner kompressionen på en S14 från 10.5 till 9 så måste man ta bort ca 1.8 mm (från en plan kolvtopp) om jag räknat rätt. Detta innebär att det blir mindre squish och mindre turbulens i förbränningsrummet. Det är en ganska liten squish area från början på S14 också. På lägre varv är det bra med mer turbulens för att få en bättre körbarhet på motorn. Vid höga varvtal och högt laddtryck så räcker turbulensen till och blir över och motoreffekten kan bli lite högre med mindre turbulens om man kör tillräckligt fett.

A. G. Bell har ganska bra squishfunderingar i "Forced Induction Performance Tuning". Jag har inte byggt nån överladdad ottomotor så allt jag tror jag vet om detta är bara teori.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Racing skrev:
Radial kompressorer typ Vortech mfl har den egenheten att de funkar ung som det de e.
Dvs en remdriven turbo.
Verkningsgrad å tryckökning blir därefter-i kontra tex en roots.

Hade det varit min bil...så hade jag utan att tveka knåpat en anläggning jag med enkelhet kunde ta loss igen,å se då hade en turbo varit det självskrivna valet.
En remdriven turbo är ju ännu enklare att plocka loss men har ett helt annat register än en skruv, roots eller turbo. Vissa gillar det orörda nedre registret, andra inte.

ESS har väl inget kit till S14 (om jag läser listan rätt) men det borde ju gå att få till (men hemkokad turbo blir billigare).

Edit: Lite delar har de tydligen kvar
http://www.esstuning.com/default.asp?c=shop&cat=185&subcat=187 . . . .

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Tråkigt att du rasat maskinen. Har du rivit och kollat vad det är för knas?

Klart att du ska ha en skruvkompressor till M3:an. Om du siktar på att "bara" plocka ut ca 150hk till så skulle jag nog sikta på tex en Autorotor 3150 eller en Lysholm 1600 och ladda ca 0,7-0,8 bar. Kör du med så lågt laddtryck så skulle jag nog göra en relativt enkel installation utan intercooler och man skulle i det läget även kunna använda kompressorns interna smörjsystem och då slipper man hålla på och dra massa slangar till och från kompressorn.
Det du då behöver göra är att bygga ett helt nytt insug med där du sätter kompressorn i underkant så den trycker direkt in i insuget utan massa tryckrör och slangar.
Vevstakarna kommer du inte behöva byta för dessa effekter. Om du skulle kunna tänka dig att vara miljömedveten skulle man även kunna åka med originalkolvar och sen köra på E85. Då garderar du dig även mot för höga insugstemperaturer.

I toppen kan du köra med originalkammar som du kanske timar om litegrann. På med en 3 skivig MLS packning så håller det dessutom tätt och du slipper blåsa packningar.

Åt bränslesystemet gör du följande: Kasta bort förpumpen i tanken, ta bort vanliga soppapumpen som sitter till vänster under bilen. Skaffa en Walbro 255hp pump och sätt i tanken. Större spridare behövs, skulle tippa på att det vore rätt lagom med en uppsättning som ger ca 700cc per spridare om du ska åka E85, annars skulle 600cc spridare räcka långt. (Jag åker med 1,35bars laddtryck med 630cc spridare men det är på gränsen)

Styrsystemet behöver bytas, där finns det en hel del lämpligt. Åker själv med DTA E48 och tycker att det funkar bra. Finns andra både dyrare och billigare men skaffa gärna ett system som någon som du känner kan någonting om och där du kan få support.

Sådär, nu har du ett färdigt koncept, när ska du börja bygga?

Färingsö
Här sen Dec 2002

Glömde en sak...
Du måste även ha ett annat spjäll, det kan du tex plocka från en 535:a eller liknande.

Kör du mitt "recept" så byter du enklet hela insuget vid besiktning etc och har då en standard sugmotor.

Mantorp
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Tråkigt att du rasat maskinen. Har du rivit och kollat vad det är för knas?

Klart att du ska ha en skruvkompressor till M3:an. Om du siktar på att "bara" plocka ut ca 150hk till så skulle jag nog sikta på tex en Autorotor 3150 eller en Lysholm 1600 och ladda ca 0,7-0,8 bar. Kör du med så lågt laddtryck så skulle jag nog göra en relativt enkel installation utan intercooler och man skulle i det läget även kunna använda kompressorns interna smörjsystem och då slipper man hålla på och dra massa slangar till och från kompressorn.
Det du då behöver göra är att bygga ett helt nytt insug med där du sätter kompressorn i underkant så den trycker direkt in i insuget utan massa tryckrör och slangar.
Vevstakarna kommer du inte behöva byta för dessa effekter. Om du skulle kunna tänka dig att vara miljömedveten skulle man även kunna åka med originalkolvar och sen köra på E85. Då garderar du dig även mot för höga insugstemperaturer.

I toppen kan du köra med originalkammar som du kanske timar om litegrann. På med en 3 skivig MLS packning så håller det dessutom tätt och du slipper blåsa packningar.

Åt bränslesystemet gör du följande: Kasta bort förpumpen i tanken, ta bort vanliga soppapumpen som sitter till vänster under bilen. Skaffa en Walbro 255hp pump och sätt i tanken. Större spridare behövs, skulle tippa på att det vore rätt lagom med en uppsättning som ger ca 700cc per spridare om du ska åka E85, annars skulle 600cc spridare räcka långt. (Jag åker med 1,35bars laddtryck med 630cc spridare men det är på gränsen)

Styrsystemet behöver bytas, där finns det en hel del lämpligt. Åker själv med DTA E48 och tycker att det funkar bra. Finns andra både dyrare och billigare men skaffa gärna ett system som någon som du känner kan någonting om och där du kan få support.

Sådär, nu har du ett färdigt koncept, när ska du börja bygga?

Låter ju inte trist det heller...

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Klart att du ska ha en skruvkompressor till M3:an. Om du siktar på att "bara" plocka ut ca 150hk till så skulle jag nog sikta på tex en Autorotor 3150 eller en Lysholm 1600 och ladda ca 0,7-0,8 bar. Kör du med så lågt laddtryck så skulle jag nog göra en relativt enkel installation utan intercooler och man skulle i det läget även kunna använda kompressorns interna smörjsystem och då slipper man hålla på och dra massa slangar till och från kompressorn

kompressorns interna smörjsystem ?

_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Det är väll jättefint att belöna en fin sugmotor med en kompressor. OM OM OM OM OM OM OM det är en lysholmare(skruvkompressor). Sätter du dit en centrifugalare blir det bara pannkaka.. Då förstör du fina sugkaraktären osv..

Nä,en fin lysholmare vore väll underbart..Men det kostar ju på men ändå billigare än att sugmotortrimma. PLus att det är svårt att trimma en högt trimmat standardmotor.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

sen förstår jag inte hur motorn kan övervarvas mellan 3anoch fyrans växel. mellan fyran och trean kunde jag förstå.. Men inte närdu växlar upp ?! Det är säkert inge fel på motorn. Drick ölikväll och kör imorrn istället.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

_maniac_: Ponera att du ska fullgas växla från 3an till 4an vid säg 8000 varv och sen missar växeln släpper kopplingen och ställer dig på fullt igen! Innan du har reagerat på att växeln inte är i och tagit bort foten från gaspedalen har ju motorn hunnit rusa en hel del! Beroende på gasresponsen så kan den nog ha klättrat till 11k rätt snabbt...

Men jag vill nog hålla med Andreas faktiskt. Högvarviga sugmotorer har ett äckligt porrigt ljud!! Kompressorns vin är maffigt de med, men ojoj vad 11 000 varv på en "gatmotor" är härligt

Regards, Johan Eriksson.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

super7 skrev:

Ja vad ska man annars kalla det?
På engelska kallar de det för "self contained oil system", dvs att man kan köra kompressorn genom att bara ha olja i växelhuset och inte köra med motorns oljesystem.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Cassius skrev:
_maniac_: Ponera att du ska fullgas växla från 3an till 4an vid säg 8000 varv och sen missar växeln släpper kopplingen och ställer dig på fullt igen! Innan du har reagerat på att växeln inte är i och tagit bort foten från gaspedalen har ju motorn hunnit rusa en hel del! Beroende på gasresponsen så kan den nog ha klättrat till 11k rätt snabbt...

om du/han inte fått i fel växel, dvs skickat i 2:an istället för 4:an så tror jag inte alls att du skadat nånting i motorn. Det finns väl varvstopp och om du inte tvingar upp motorn till högre varvtal än vad den ska ha, tex geom att växla ner från för högt vavtal så brukar man inte kunna sabba så mycket...

Umeå
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
super7 skrev:

Ja vad ska man annars kalla det?
På engelska kallar de det för "self contained oil system", dvs att man kan köra kompressorn genom att bara ha olja i växelhuset och inte köra med motorns oljesystem.

oki så då kan det bli ännu lättare att installera kompressorn på Zetec motorn.. thumbs up om man nu klarar sig med så lågt laddtryck....

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
9800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande