Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
F1 i framtiden? regler, förare, rykten, team osv...
1890 besök totalt
C

Här sen Feb 2003

Trådstartare

kan börja denna tråden med att jag läste detta i senaste nummret av svenska F1 racing. (en sak som jag har sagt i över 6 månader till de jag diskuterat F1 med om hur man ska göra det roligare och få ner hastigheten! ) citat...

FIA har skickat ut förslag till nya regler med start 2008. alla komponenter i motorn ska styras av en electronic sontrol unit. samma för alla och denna får bara användas med mjukvara som är gondkänd av FIA, manuell växellåda och koppling.

Downforcen reduceras med 80%. bilarna rensas från bargeboards, flipp ups, winglets och andra saker som byggts på. en däcksleverantör. Och slicks. alla bilar kommer att ha samma brosmskivor, klossar och kalliprar som har tillverkats av en firma godkänd av FIA. telemetri från depån till bilen blir förbjuden. reservdelsbilen blir förbjuden. inget team får ha mer än två hela bilar på platts. man får ha ett chassi men exakt vad man menar är inte helt definerat. testningar blir begränsade till 30 000kr /team från 1/1 - 31/12 om man bara har en däcksleverantör. det mest revolutionerande är att teamen kan köpa en hel bil eller delar av en annan bil från en annan konstruktör. hur man kommer att räkna med poäng för konstruktörs-WM kommer att defineras.
...slut citat.

så vad säger ni? detta tillsammans med en V 8 som kanske om två år är mer inärheten av v10:orna än nästa år så kan detta bli kul! fast en sak är lite tråkig endå: tillbaka till stenåldern. (men jag förstår varför)

mvh C

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Kort sagt: Nej tack. Det är just det där med "tillbaka till stenåldern"... Då kan man lika gärna kolla på någon annan klass, nä, F1 SKA vara hitech... Det där med -80% downforce tyckte jag lät särskilt illa, liksom alla bestämmelser om enhetsdäck- bromsar mm - nä, fram för valfriheten och konkurrensen!

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det som gör att F1 stundtals är tråkigt att titta på är enligt min mening att de kör med så mycket aerodynamiskt skapat grepp. De kan inte ligga tillräckligt nära för att köra om.
Ross Brawn verkar tycka det är bra att skippa en del av aerodynamiken:
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?Po_ID=33628

Ge dem riktiga däck istället!

Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004

Tar dom bort 80% av downforcen så skall dom kompensera det med 80% mer kontaktyta för däcken
Kanske det skulle bli fler omkörningar istället för det här med att dom inte kan köra om pga aerodynamiken.

Som det har nämnt så skall F1 leda bilindustrin framåt inte bakåt, snart får det väll inte ens finnas runda hjul utan man glider runt på nån planka gjord av kolfiber som inte får bytas vid tävling, gör man det får man starta helt utan dom ochg bära in bilen i mål.

Näe släpp lite på tyglarna o låt dom bygga bilar som dom vill, det handlar ju ändå om att bygga den snabbaste bilen och inte om att ligga så nära regelgränsen som möjligt.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rätt mycket rykten som florerar just nu. Och inte bara vilka förare som hamnar var.

Kör Williams med Cosworthmotorer nästa år? Isf, vem betalar. Det snackas om att Bernie hjälper Frank med lite slantar..

Vart tar Button vägen? Kommer Frank att nyttja sitt vattentäta kontrakt till att få Button till stallet eller siktar han på att få bra betalt för att riva det?

Vad händer med Midland/Jordan? Knakar visst redan i fogarna...

Får Minardi fortsätta att vara Minardi eller har Paul tröttnat på att betala för att bli mobbad och säljer stallet till Hyundai eller kanske någon rysk vodkabaron? 06 kommer Minardi att vara Minardi iaf thumbs up

Hur ska det gå med BMW-Sauber? Bmw kommer att göra allt för att årets fiaskosäsong överträffas med råge.

Hur blir det med Ferraris pengaflöde? om styrelsen tröttnade på att pumpa in pengar i en vinstmaskin, hur sugna är dom på att göda en mittfältare?

Toyota, dags att visa resultat! Vem får förtroendet att ratta? Vad händer om resultaten uteblir?

Hur ska det gå med nästa års reglemente? Har Minardi vinstlotten som får köra med V10or?
Hur många olika sätt att kvala får vi se nästa år?

Mycket som snurrar nu... detta får räcka så länge

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Rätt mycket rykten som florerar just nu. Och inte bara vilka förare som hamnar var.

Kör Williams med Cosworthmotorer nästa år? Isf, vem betalar. Det snackas om att Bernie hjälper Frank med lite slantar..

Vart tar Button vägen? Kommer Frank att nyttja sitt vattentäta kontrakt till att få Button till stallet eller siktar han på att få bra betalt för att riva det?

Vad händer med Midland/Jordan? Knakar visst redan i fogarna...

Får Minardi fortsätta att vara Minardi eller har Paul tröttnat på att betala för att bli mobbad och säljer stallet till Hyundai eller kanske någon rysk vodkabaron? 06 kommer Minardi att vara Minardi iaf thumbs up

Hur ska det gå med BMW-Sauber? Bmw kommer att göra allt för att årets fiaskosäsong överträffas med råge.

Hur blir det med Ferraris pengaflöde? om styrelsen tröttnade på att pumpa in pengar i en vinstmaskin, hur sugna är dom på att göda en mittfältare?

Toyota, dags att visa resultat! Vem får förtroendet att ratta? Vad händer om resultaten uteblir?

Hur ska det gå med nästa års reglemente? Har Minardi vinstlotten som får köra med V10or?
Hur många olika sätt att kvala får vi se nästa år?

Mycket som snurrar nu... detta får räcka så länge

Williams med Cosworthmotorer: antagligen ja, eller ev toyota? men Cosworth har inte råd att betala för kalaset. det får williams eller någon annan göra. cosworth ser det inte som reklam att vara med i F1.

Button: http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?Po_ID=33626 dsv stananr kvar hos bar 2006.

tyvärr är midland med teamchef aldeles ointreserade av jordans race historia, som vi fick se i en tot fiasko intrevju i F1 racing. borde kanske scana in den så ni får se.. det har redan skurit sig, speciellt mellan ledningen och fotfolket. kommer kanske att säljas pga bristande intresse elelr ösas in en massa pengar innom kort framtid?

Minardi: hoppas att paul stannar kvar, in i evigheten. han gör mycket för sporten och ställer till med mycket för sporten. bli uppköppt är nog tyvärr ett av de mest lockande alternativen just nu?

BMW-Sauber: hur menar du här? ska de bli ännu sämmre än Williams-BMW i år? de måste leverera. tror mycket hängerpå motorn och sammanfogningen av denna och bilen. vindtunneln lär ju hjälpa till iallafall men de har extermt mycket jobb framför sig fom nu.

Ferrari: har fått sinat pengaflöde, ja. frågan är som du skriver att är det kul att stoppa mer pengar i en mittfältare, dör inte lite av ferraris bilmärke om de försvinner från F1? jo det känns som om de har mycket att förlora. Och det tror jag även att fiat har insett. Om inte kommer de att göra det nästa år.

Toyota: de har fått mer resultat än styrelsen har begärt redan detta året. gäller att bara se till att det funkar ännu bättre framöver. minst två år till får de på sig gissar jag.

V10 nästa år? även fler funderar på att köra med varvstrypt V10. mario tenisien (BMW) har uttalat sig (i svenska F1 racing) om att det fortfarande ligger framme som ett alternativ för nästa år.

gissningar och fakta från min sida

mvh C

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Jag gillade stenåldern faktiskt!
Var mer fight och rejs då än nu iaf.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Stenåldern går ju nästan att se i GP2, som verkar lite roligare att titta på. Men det kan ju vara den ojämna "kvalitén" som skapar fler intressanta situationer (samt att det är mera entypsklass).

Ett intressant fenomen är ju att det är inte varvtiderna som skapar publicitet, det är spektaklet (färgstarka personer, krasher, fighter mm). En del av spektaklet i F1 är ju teknikjakten och de stora spenderbyxorna, men det är inte allt.

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Stenåldern går ju nästan att se i GP2, som verkar lite roligare att titta på. Men det kan ju vara den ojämna "kvalitén" som skapar fler intressanta situationer (samt att det är mera entypsklass).

Jo, GP2 loppen har ju ofta varit mer underhållande. Det har dessutom slagit mej att nästa år kommer F1 bilarna att ha drygt 700 hk, kommer då GP2 bilarna fortfarande att ha 600? Kommer då de bästa GP2 förarna att köra fortare än sina kolegor i Minardi?

Citat:
Ett intressant fenomen är ju att det är inte varvtiderna som skapar publicitet, det är spektaklet (färgstarka personer, krasher, fighter mm). En del av spektaklet i F1 är ju teknikjakten och de stora spenderbyxorna, men det är inte allt.

Du har naturligtvis rätt, så länge F1 är klassen med den största uppmärksamheten, de mesta pengarna, de största sponsorerna, de flesta stjärnorna, kort sagt, den mesta glamouren, kommer F1 att vara just F1. Om bilarna går i 120 eller i 200 genom en viss kurva saknar betydelse. Om racingen är så förskräckligt bra eller inte saknar också betydelse.

Vressel
Här sen Apr 2003

JohanR skrev:
Citat:

Jo, GP2 loppen har ju ofta varit mer underhållande. Det har dessutom slagit mej att nästa år kommer F1 bilarna att ha drygt 700 hk, kommer då GP2 bilarna fortfarande att ha 600? Kommer då de bästa GP2 förarna att köra fortare än sina kolegor i Minardi?

Det har dom väl redan gjort i år?

I vilket fall är GP2 mycket mer underhållande är F1. Jag har nog sett fler GP-rejs än F1 i år ..
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Vilken period räknas som "den med många omkörningar" då inom F1?.

Själv är jag emot att göra en nästan "enhetsklass".
Det som jag tycker de ska göra är isåfall istället att tillåta lite vidare regler.
Kanske 3/4 cylindrar om 1000cc med turbo, och en viss vikt på de bilarna, och V8 utan turbo
med en annan vikt.

Downforcen kommer väl dock aldrig att bli lika stor som den var på slutet av 70talet igen?.
De körde ju till och med utan framvinge ibland då.
och på den tiden körde man ju faktiskt om varandra om jag inte minns fel

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Glömde en grej... en till grej varför förarna inte kan köra om, är kanske för att de inte vågar?..

De åker och väntar på att den framför ska åka in i depån, och då gasar de på några varv, för att
sedan leda när de åker ut ur depån.
och när en F1 bil kostar åtskilliga miljoner, och många förare är betalförare, så är det ju ganska
självklart att man inte vill paja en bil genom att chansa lite vid en omkörning.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

AndreasNystrom skrev:
Glömde en grej... en till grej varför förarna inte kan köra om, är kanske för att de inte vågar?..
Det syns ofta att de tappar grepp fram när de ligger nära en framförvarande bil genom kurvor. Kunde de vara närmre ut på rakan vore det lättare att hänga med i suget och vissla förbi på slutet av rakan.

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Dan Hovang skrev:
JohanR skrev:
Kommer då de bästa GP2 förarna att köra fortare än sina kolegor i Minardi?

Det har dom väl redan gjort i år?

Nej, nej, nej. Nu ska vi inte nedvärdera Minardi allt för mycket!

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
AndreasNystrom skrev:
Det syns ofta att de tappar grepp fram när de ligger nära en framförvarande bil genom kurvor. Kunde de vara närmre ut på rakan vore det lättare att hänga med i suget och vissla förbi på slutet av rakan.

Just det! Jag vill ha tillbaka slipstreamingen i F1 thumbs up

Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Nej, nej, nej. Nu ska vi inte nedvärdera Minardi allt för mycket!

För allan del, det verkar ju vara mer aktuellt med Jordan just nu...

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Läste ett intressant rykte på Minardis forum ( Jag vet, jag är ett litet freak). Om Button lämnar BAR kommer (enl. ryktet) Barri att ta över som försteförare. Blir Button kvar ryker Sato (Button är poppis i Japan) och Barri får antingen finna sig att återigen bli andreförare eller lämna över ratten till Albers

Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004

Jag som trodde att Williams redan skrivit kontrakt med Button som Button inte har råd att lösa ut ?
Tyckte jag läste det på http://www.mtv3.fi/urheilu/f12005/ (obs finska ) att Keke Rosberg sa lite fint att Button glömt bort att han redan har skrivit kontrakt med Williams även om han nu inte skulle vilja byta till Williams.

Sen sa även Rosberg att Kimi kommer inte att byta stall till nästa säsong även fast det har gått som det har gjort denna säsong.

Skulle det bli stall byte så e det Ferrari som gäller men där finns Schumi och jag tror inte Kimi villja sitta i skuggan av Schumi såsom Barri får sitta nu >

Från det ena till nått helt annat:

Vad tror ni om Heikki Kovalainens samt Nico Rosbergs chanser att komma med i F1 redan nästa år?

Bägge har ju visat att dom e både snabba och konsekventa i GP2 serien.

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Jorpa skrev:
Jag som trodde att Williams redan skrivit kontrakt med Button som Button inte har råd att lösa ut ?
Tyckte jag läste det på http://www.mtv3.fi/urheilu/f12005/ (obs finska ) att Keke Rosberg sa lite fint att Button glömt bort att han redan har skrivit kontrakt med Williams även om han nu inte skulle vilja byta till Williams.

Jo, Button har ett giltigt kontrakt med Williams för 2006 (och 07??). Men ett kontrakt går alltid att köpa sig loss från. Pengar finns alltid om viljan finns...

Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004

Som jag trodde så är det hela en peningfråga men Williams kommer nog att ha svårt att locka till sig en bättre förare än Button då det inte gått så bra detta år samt att BMW lämnar stallet.

Då drar i alla fall jag den slutsatsen att Williams vill behålla Button till vilket pris som helst eller är jag ute och cycklar ?

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Jorpa skrev:
Som jag trodde så är det hela en peningfråga men Williams kommer nog att ha svårt att locka till sig en bättre förare än Button då det inte gått så bra detta år samt att BMW lämnar stallet.

Då drar i alla fall jag den slutsatsen att Williams vill behålla Button till vilket pris som helst eller är jag ute och cycklar ?

Visst, Williams vill givetvis ha så bra förare som möjligt. Men även pengar lockar, om nu Williams tvingas betala dyra pengar för Cosworthmotorer samtidigt som en del tunga sponsorer väljer att följa med BMW så kan det säkert vara intressant att "sälja" Button. Det finns gott om duktiga (och erfarna) chaufförer som mer än gärna kommer och kör för Williams, många är dessutom beredda att betala för sig.

1890 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande